Gå til innhold

Her er Intels nye toppmodeller


Anbefalte innlegg

Uansett er pris og ytelse relevant til en viss grad. De som kjøper LGA2011 gir totalt F*** i pris/ytelse, ellers hadde de kjøpt LGA1155 som gir langt mer for penga.

Jeg har valgt fire hexa cores (i7 970/980 om jeg husker rett) pga. pris/ytelse/plass og regner med å oppgradere to quad cores til hexa core 9630 på nyåret. Billig CPU-kraft uten å måtte ha et stort antall systemer å vedlikeholde og ta opp plass.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uansett er pris og ytelse relevant til en viss grad. De som kjøper LGA2011 gir totalt F*** i pris/ytelse, ellers hadde de kjøpt LGA1155 som gir langt mer for penga.

Jeg har valgt fire hexa cores (i7 970/980 om jeg husker rett) pga. pris/ytelse/plass og regner med å oppgradere to quad cores til hexa core 9630 på nyåret. Billig CPU-kraft uten å måtte ha et stort antall systemer å vedlikeholde og ta opp plass.

Tja, det kommer nok an på personen. For prisen av en 3930K kan man kjøpe en Phenom II X6 med alt man trenger av innmat for god CPU-ytelse, så at dette er "billig" CPU-kraft er nok mest gjeldende om lavt strømforbruk og liten plass er en viktig faktor.

 

Teamviewer er et praktisk program om du har en del rigger stående :)

Lenke til kommentar

Fytti rakkern denne ligger nært AMD i overklokket strømforbruk, over 400W

Bare 20W unna AMD sitt strømsluk, men jeg synes fortsatt socket 2011 er alt for sent og uferdig til at det er verdt å investere i.

For få SATA porter, for få av Intel sin egen kontroller for å være mer spesifikk, dog med en del høyere singeltråd ytelse som er greit, bare synd at den ikke er så himla mer enn hva i5 2500 og 2600k kan tilby.

Lenke til kommentar
Uansett er pris og ytelse relevant til en viss grad. De som kjøper LGA2011 gir totalt F*** i pris/ytelse, ellers hadde de kjøpt LGA1155 som gir langt mer for penga.

Ikke se bort i fra at noen kjøper det på grunn av arbeidsstasjon-egenskapene, til nettopp det formålet.

 

Ellers, 434 mm2 for 294/202 USD (i7 3820 og Xeon 1620/2609/2603) kan umulig gi særlig høy fortjeneste per brikke (sett bort fra betatesting-gevinsten).

Intel tjener vel ikke all verden på Xeon med 2-4 defekte kjerner uansett. Dessuten er vel hele volumet av C1 steppingen uaktuell som Xeon siden det var problemer med VT-d. Sånn sett er det bedre å tjene noe enn å ikke få kjørt dette designet i fabrikken. Ved å kjøre på volumer som nok er lave, men mye høyere enn til intern verifisering så kan en nok avdekke mange flere yield svakheter i designet samt at en tidligere får mange flere systemer ut i felten. Dette er kanskje den største fordelen til x86 server CPUer. De får kjørt seg i svært høye volumer svært tidlig i forhold til f.eks RISC konkurrentene som må gjøre all verifisering i laboratorium på kun noen få eksemplarer uten kunde sponsede massemarked testing.

 

Ellers er jeg litt usikker på workstation egenskapene til de modellene som lanseres nå. Tviler vel på at de har god støtte for virtualisering og ECC minne.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Fytti rakkern denne ligger nært AMD i overklokket strømforbruk, over 400W

Bare 20W unna AMD sitt strømsluk, men jeg synes fortsatt socket 2011 er alt for sent og uferdig til at det er verdt å investere i.

For få SATA porter, for få av Intel sin egen kontroller for å være mer spesifikk, dog med en del høyere singeltråd ytelse som er greit, bare synd at den ikke er så himla mer enn hva i5 2500 og 2600k kan tilby.

LGA1366 var ikke det spor bedre da man overklokket den ;)

Ellers er vel ikke ytelsen noe sjokk?

Lenke til kommentar
For prisen av en 3930K kan man kjøpe en Phenom II X6 med alt man trenger av innmat for god CPU-ytelse, så at dette er "billig" CPU-kraft er nok mest gjeldende om lavt strømforbruk og liten plass er en viktig faktor.

I videoencoding vasker Intel gulvet med AMD, hvertfall om du tar strømbruk med i bildet da det der virkelig er et klasseskille.

 

Teamviewer er et praktisk program om du har en del rigger stående :)

Takk for tipset, men Headless Ubuntu Server med OpenSSH er enda bedre. :)

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Intel SB er bedre en AMD klokk for klokk også når det gjelder ytelse/watt men de priser prioduktene deretter desverre. Veldig synd AMD ikke klarer/vil sloss i toppen når det gjelder ytelse, BD var en stor skuffelse for meg.

 

@JohndoeMAKT

Kan du bruke OpenSSH utenfor eget nett?

Jeg er noob når det gjelder Linux men kjører nå 4 Ubuntu maskiner og bruker Teamviewer som funker perfekt, har full tillgang til alle maskinene fra jobben og Mobiltlf.

Lenke til kommentar

Lurte på en ting.

Vist jeg kjøper meg et hovedkort med LGA2011, må jeg da kjøpe nytt hovedkort vist jeg skal ha Ivy Bridge?

Vist jeg ikke må det: Kommer det en 6kjenre Ivy Bridge til den LGA1155?

LGA1155 vil ikke få en sekskjerne med mindre AMD klarer å hoste opp en prosessor som yter 30% bedre enn Intels "toppmodell" til midrange-sokkelen

Altså ville jeg ikke satset på det.

 

Det kommer garantert en 22nm-variant til LGA2011, enkelt å se siden Intel sannsynligvis ikke ønsker å selge >400mm^2-brikker til ~2000 kr

Lenke til kommentar

Lurte på en ting.

Vist jeg kjøper meg et hovedkort med LGA2011, må jeg da kjøpe nytt hovedkort vist jeg skal ha Ivy Bridge?

Vist jeg ikke må det: Kommer det en 6kjenre Ivy Bridge til den LGA1155?

LGA1155 vil ikke få en sekskjerne med mindre AMD klarer å hoste opp en prosessor som yter 30% bedre enn Intels "toppmodell" til midrange-sokkelen

Altså ville jeg ikke satset på det.

 

Det kommer garantert en 22nm-variant til LGA2011, enkelt å se siden Intel sannsynligvis ikke ønsker å selge >400mm^2-brikker til ~2000 kr

Leste at hovedkortet måtte ha ein firmware og bios update for å støtte ivy bridge. Noen som vet om dette vil bli slik som AM3 og AM3+ der de "gamle" AM3 kortene ikke kunne oppgraderes, mens de nye kunne, elle er dette noe alle LGA2011 kortene støter?

Lenke til kommentar

Leste at hovedkortet måtte ha ein firmware og bios update for å støtte ivy bridge. Noen som vet om dette vil bli slik som AM3 og AM3+ der de "gamle" AM3 kortene ikke kunne oppgraderes, mens de nye kunne, elle er dette noe alle LGA2011 kortene støter?

Tror nok Intel har garantert Ivy Bridge-støtte til P67 og Z68, mest fordi hovedkortprodusenter ikke hadde hatt noen grunn til å markedsføre "PCIe 3.0-ready"

 

LGA775 hadde samme problemer som AM3-sokkelen har møtt på nå med manglende støtte for AM3+ for enkelte hovedkort grunnet et utall forskjellige chipset. En fordel ved å bytte sokkel såpass ofte er at det skaper mindre forvirring og større pengeflyt.

Lenke til kommentar

...

Dessuten er vel hele volumet av C1 steppingen uaktuell som Xeon siden det var problemer med VT-d.

...

Ellers er jeg litt usikker på workstation egenskapene til de modellene som lanseres nå. Tviler vel på at de har god støtte for virtualisering og ECC minne.

 

Det er ikke noe som tyder på problemer med VT-d i følge Intel. (Link til ark.intel som viser at VT-d er støttet)

 

Nå støttes ikke VT-d på VMWare Workstation som er det jeg benytter til virtualisering så det hadde betydd lite for meg uansett.

 

Båndbredden og økning i minne er alene nok til at man lett bytter til denne platformen.

 

Den største skuffelsen er etter min mening at de bare satte en strek over 4stk SATA 6Gb/s porter.

(noe som hadde gjort at man hadde kunnet bruke denne platformen uten ekstra RAID kontroller)

 

I tillegg hadde jeg regnet med at Thunderbolt var med.

Vi får se hva neste år bringer, kanskje det blir en refresh.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...