Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] pc finner plutselig ikke hardisk


Anbefalte innlegg

ja er en ekstern hardisk.

 

virker som om pcen skjønner at hardiskene er koblet til men de vil ikke bootes elelr dukke opp i bios.

 

som sagt kommer en tekst som varer i 1 sekund som sier:

 

marvel 88se61 adapter-bios version 1.1 initializing

adapter 1

disks information:

Port disk name

0 PATA st3200622a

 

før den blinkende understreken kommer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg ser bare 2 IDE-disker(PATA) da.. ?

Og hva er den USB-saken, minnepinne?

 

og for å få innstalert driveren var jeg nødt til å fjerne den ene SATA kabelen fra en av mine hardisker så jeg kunne koble til en cd-rom.

 

Make no sense for me. Hvorfor fjerne kabler om man skal installere drivere?

 

yeah sorry, ekke så veldig god på alle disse navna:P

altså som bildet viser har jeg to hardisker, som jeg alltid har brukt, når jeg skulle innstalere windows 7 feks, var jeg nødt til å fjerne den ene kablen fra hardisken og koble den til cd-romen så jeg kunne boote fra cden.

 

og jeg tenkte jeg skulle innstalere driver/programvare til nettverkskortet jeg kjøpte først så jeg gjorde det samme som jeg gjorde da jeg innstalerte windows. men det var etter jeg hadde gjort det, problemet oppstod.

 

point is, jeg har gjort dette siden jeg først bygde pcen for 2 år tilbake. og det har aldri vært noe problem...før nå.

Lenke til kommentar
var jeg nødt til å fjerne den ene kablen fra hardisken og koble den til cd-romen så jeg kunne boote fra cden.

 

Aha!

 

Sjekk ut at du ikke har dratt ut IDE-kontakten(e) fra HK, en millimeter kan være er nok. Det samme gjelder strømkontakter.

 

Så, jumpere på CD-rom (slave), HDD som master. Dog om to HDD på samme kabler, den ene som master(boot)og andre slave.

Lenke til kommentar
var jeg nødt til å fjerne den ene kablen fra hardisken og koble den til cd-romen så jeg kunne boote fra cden.

 

Aha!

 

Sjekk ut at du ikke har dratt ut IDE-kontakten(e) fra HK, en millimeter kan være er nok. Det samme gjelder strømkontakter.

 

Så, jumpere på CD-rom (slave), HDD som master. Dog om to HDD på samme kabler, den ene som master(boot)og andre slave.

ganske sikker på at IDE- kontakten til HK sitter godt fast, strømkontaktene også.

 

det med slave og master og sånn må du nesten forklare meg litt grundigere:P

Lenke til kommentar
det med slave og master og sånn må du nesten forklare meg litt grundigere:

Masterdisk(boot)som master, cd-rom som slave. "Jumperknottene" ser du i enden av CD-rom, bør stå i S-stilling.

Men regner med at masterdisken har jumper på riktig plass(den disken som har OS) siden maskinen har funket tidligere. Jumperplasseringer er merket i enheter: M S og C(cableselected)

 

obs, noen disker/enheter kan være uten jumper, med eller uten slave.

 

http://www.google.no/search?q=cable+select&hl=no&biw=1366&bih=622&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=w_2-TrLzN4TmtQa-9oWiBw&sqi=2&ved=0CEEQsAQ

 

:)

Lenke til kommentar
det med slave og master og sånn må du nesten forklare meg litt grundigere:

Masterdisk(boot)som master, cd-rom som slave. "Jumperknottene" ser du i enden av CD-rom, bør stå i S-stilling.

Men regner med at masterdisken har jumper på riktig plass(den disken som har OS) siden maskinen har funket tidligere. Jumperplasseringer er merket i enheter: M S og C(cableselected)

 

http://www.google.no/search?q=cable+select&hl=no&biw=1366&bih=622&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=w_2-TrLzN4TmtQa-9oWiBw&sqi=2&ved=0CEEQsAQ

 

:)

 

ok, har aldri koblet noe til de før, driter egentlig i cd-romen nå, vil bare at pcen skal funke igjen slik at jeg kan fortsette å game skyrim:P

 

jeg skjønner virkelig ikke hvorfor pcen ikke booter, og hardiskene ikke blir funnet i BIOS. navnet på hardiskene kommer jo til og med opp på skjermen rett før den forbanna understreken begynner å blinke meg midt i trynet.

 

men skal jeg koble noe til de "jumperknottene"

eller hva?

Lenke til kommentar

Vi å hjelpe litt mer :)

Kople fra samsung harddisken din.

 

Som du merker det er lagt vekt på dine Ide disker og kontakter.Disken som blir detektert er den Seagate disk (dvs den første etter hovedkort.)

 

Kople fra begge diskene.

 

Se på fra side av strømtilkoplingen på den WD disken.

Jumper på den skal være på de 2 pinnene rett til venstre fra strøm tilkoplinen.Dvs på cable Select.

Kontrollere igjen metall pinnene i tikoplingen.

Kople den på den kabel tilkoplingen som er den første fra Hovedkort.

 

Når det gjelder den Seagate. Jeg kan ikke se fra den bilde hvor det er jumper setting for Cable Select.

Se på det og justere for det. Kople den deretter som nr 2 etter HK tilkoplingen. Dvs der som WD var tilkoplet.

 

Husk at begge diskene skulle helst komme fram når Marvel 88se61 adapter-bios version 1.1 initializingkommer fram.

Hvis ikke det er noe feil med koplinger, eller noe annet har funnet sted.

Endret av wiberos
  • Liker 1
Lenke til kommentar
navnet på hardiskene kommer jo til og med opp på skjermen rett før den forbanna understreken begynner å blinke meg midt i trynet.

 

Den hvite lille irriterende markøren? Og alt stopper opp?

Da finner ikke maskinen boot-disken.. Ergo, jumperfeil eller tilkoblingsfeil på IDE-kabelen. Eller feil valg av bootdisk i biosen. Osv..

Lenke til kommentar

Husk at begge diskene skulle helst komme fram når Marvel 88se61 adapter-bios version 1.1 initializingkommer fram.

Hvis ikke det er noe feil med koplinger, eller noe annet har funnet sted.

 

er ikke sikker med virker som bare en av dem kommer frem. selv om jeg har begge to koblet i.

kan det være noe galt med IDE kabelen?

 

skal prøve ut forslaget ditt

Lenke til kommentar
navnet på hardiskene kommer jo til og med opp på skjermen rett før den forbanna understreken begynner å blinke meg midt i trynet.

 

Den hvite lille irriterende markøren? Og alt stopper opp?

Da finner ikke maskinen boot-disken.. Ergo, jumperfeil eller tilkoblingsfeil på IDE-kabelen. Eller feil valg av bootdisk i biosen. Osv..

 

ja, en blinkene hvit understrek står bare å blinker, så hopper den en "setning" ned og forsetter å blinke. og det er det

Lenke til kommentar

Ok, koble ut alle andre IDE-enheter og sett den i enden av IDE-kabelen(IDE 1?). Sjekk ut om den skal være uten jumper siden den er alene på IDE-kanalen(noen disker har dette valget)

 

Boot opp og gå til bios, velg første boot HDD og lagre. Boot opp maskinen og se hva som skjer.

Og husk å dra ut den eksterne disken først da..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, og ut med den eksterne disken/minnepinner/nettverkskabel også..

har koblet ifra alle andre enheter, er bare skjermkabel, mus/tastatur som er koblet til pcen nå

 

nå kom plutselig dette opp i bios (bilde)

 

men når jeg restarter får jeg bare melding om å velge riktige boot-device og restarte..

 

ffs, det er jo navnet på hardisken!

 

myheadisfulloffuck.jpeg

post-77368-0-43809300-1321142560_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det er riktig config nå, lagre og boot opp.

 

men når jeg restarter får jeg bare melding om å velge riktige boot-device og restarte..

 

Auda, ser ut til at bootsektoren er skadet eller du har valgt feil disk.

 

og her er resultatet av det:

 

 

begynner å grine snart ass:P

men setter utrolig pris på at du hjelper meg:)

post-77368-0-04205600-1321142953_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...