Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] pc finner plutselig ikke hardisk


Anbefalte innlegg

godagen!

jeg har et lite problem, idag kjøpte jeg et nytt nettverkskort siden det gamle ikke var kompitabelt med windows 7.

 

og for å få innstalert driveren var jeg nødt til å fjerne den ene SATA kabelen fra en av mine hardisker så jeg kunne koble til en cd-rom.

 

men når jeg gjorde dette vil pcen plutselig ikke finne hardisken med windows på lenger, pcen starter som normalt men etter bios loading og logoen til hovedkortet vises, er det bare en svart skjerm med en understrek som står og blinker.

 

koblet deretter hardisken tilbake igjen, men støtte på det samme problemet.

 

sjekket BIOS men der står det nå plutselig at ingen av hardiskene mine er der.

 

begge hardiskene lager lyd, strøm og SATA kabler er koblet skikkelig til, og så langt jeg kan se er det ikke noe skade på noe annet hardware..

 

noen som har peiling på hva dette kan komme av?

 

takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
og for å få innstalert driveren var jeg nødt til å fjerne den ene SATA kabelen fra en av mine hardisker så jeg kunne koble til en cd-rom.
Dette ga ikke mye mening.

 

mente at jeg har bare en kabel som er plugget i begge hardiskene mine , trenger jeg å installere noe fra en cd må jeg ta ut kabelen fra en av hardiskene og plugge i cd-romen.

Lenke til kommentar

skjønner ingenting. virker som jeg har prøvd alt nå.

har restartet bios, endret rekkefølge på hardiskene , tatt ut ledningen og koblet dem tilbake igjen men ingenting hjelper.

 

pcen fungerte klokke fint helt til jeg slo den av og tok ut den ene sata kontakten og strøm kontakten og plugga dem i cd-romen

Lenke til kommentar

#endret rekkefølge på hardiskene# mener du rekkefølge i Bios, eller?

 

 

Koble fra nettverkskortet og prøve igjen

For å installere drivere til kortet du trenger ikke driveren fra CD-rom. Om Windows ikke finner en driver, du kan installere den med å kopiere den fra en USB minne-penn, siden du har en annen maskin.

 

I tilleg du kan bruke den samme minne-penn for å lage en Windows Recocery-repair. Med å boote fra fra den,Windows kan eventuelt reparere feil med bootsector og annet som er ikke i orden.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

#endret rekkefølge på hardiskene# mener du rekkefølge i Bios, eller?

 

 

Koble fra nettverkskortet og prøve igjen

For å installere drivere til kortet du trenger ikke driveren fra CD-rom. Om Windows ikke finner en driver, du kan installere den med å kopiere den fra en USB minne-penn, siden du har en annen maskin.

 

I tilleg du kan bruke den samme minne-penn for å lage en Windows Recocery-repair. Med å boote fra fra den,Windows kan eventuelt reparere feil med bootsector og annet som er ikke i orden.

 

 

nei, bare bytta om på kontaktene.

 

har koblet fra nettverkskort men hjalp ikke mye.

 

var det jeg skulle gjort først så hadde jeg sleppet alt dette tullet..

Lenke til kommentar

har et ASUS P5q-E hovedkort.

 

hvordan kan jeg undersøke om sata kontroller er deaktivert?

 

kom noe nytt her, fikk tatt bilde av en tekst som kom før den forsvant etter sån nca 1 sekund.

 

det står:

marvel 88se61 adapter-bios version 1.1 initializing

adapter 1

disks information:

Port disk name

0 PATA st3200622a

 

siste der er jo modellnummeret på den ene hardisken..

Endret av Cornsack
Lenke til kommentar

Ok.Hvis du husker hvilken disk du først tok ut, når du skulle kople CD-rom, kople den tilbake på  samme position.

Før du gjør det kontrollere at alle de små metal dingsene er i orden, og ingen er bøyd.Du skal ha ha dem slik de var før.

Men kontrollere igjen at det er ikke skader på noe av de metal dingsene der du kopler kablene. Kablene skal og koples uten makt. Se på de før du kopler dem slik at du ser hvordan de ser ut.

Deretter skal vi se om begge diskene blir detektert i biosen.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Ja der ser ut riktig. Det er veldig viktig at de koplinger sitter godt og riktig.

At du ikke ser diskene der som det står Sata 1,2,3 osv, er helt riktig, fordi de der er Sata tikoplinger for den Intel Sata kontoller.

Prøve å restarte maskinen og se hvordan den reargerer.

 

Men ikke la Diskene å komme i kontakt med metall på under siden, det kan gå galt. Prøve å legge noe plastikk under.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Ja der ser ut riktig. Det er veldig viktig at de koplinger sitter godt og riktig.

At du ikke ser diskene der som det står Sata 1,2,3 osv, er helt riktig, fordi de der er Sata tikoplinger for den Intel Sata kontoller.

Prøve å restarte maskinen og se hvordan den reargerer.

 

Men ikke la Diskene å komme i kontakt med metall på under siden, det kan gå galt. Prøve å legge noe plastikk under.

 

hehe har restartet pcen ørten ganger, samme problemet hver gang. bios loader, logoen til hovedkortet vises, også: svart skjerm med hvit blinkende understrek

Lenke til kommentar

Ta ut begge strøm tikoplinger fra diskene.Da skal det bli annen feilmeldning.

Etter på enten kople strøm til begge harddiskene, eller først på den første etter hovedkort og reboot,og deretter på begge.

 

Følge med og der så ser marvel 88se61 adapter-bios version 1.1 initializing,at begge diskene vises.I tillegg skal du i biosen.

 

 

På første bilde gå til Boot felt og klikl.

Klikk på Boot Device priority.

1st Boot device, klikk på det og velg Hard drive.

2nd   velg deaktivert

3rd   velg deaktivert.

 

Deretter  F10 og restart.

Endret av wiberos
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...