Gå til innhold

Er jeg låst til Apple?


Anbefalte innlegg

Slått fra deg N9, Tom?

Nei, ikke endelig, men jeg ser den aldri i butikkene, så dermed tenker jeg ikke på den.

 

Hva om du nå velger å prøve f.eks Samsung Galaxy S2 som skal få Android 4.0 om noen måneder. Etterhvert finner du ut at Android ikke er noe for deg. I mellomtiden har du selvfølgelig blitt vant til den store skjermen på over 4". Vil du da klare å gå tilbake til iphone med en liten skjerm uten å hele tiden savne den store skjermen på Samsung Galaxy S2?

Det er en sjanse jeg må ta...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flere innlegg snakker om at Kontakter, sms og musikk kan flyttes og at du derved ikke er fastlåst til apple.

Software kan konverteres og byttes ut.

 

Det er ikke problemet, problemet er om du har gått til innkjøp av ny bil(stereo) med iPhone docking for å kunne spille musikk, har flere docker rundt forbi i huset og på hytten, om du har stereoanlegg som ble kjøpt fordi det støttet airplay eller har kjøpt deg apple tv for å vise feriebildene på skjermen din hjemme.

 

Dette er hardware som koster penger og fungerer som en infrastruktur rundt det ene produktet i verden som det passer til. det vil over natten bli ubrukelig eller miste funksjoner dersom du skal gå over til en hvilken som helst annen mobiltelefon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er ikke låst til epleverden, men det kan ta litt tid og få meg musikk, mail, kalender, kontakter videre. Dersom du bruker exchange eller gmail, vil bare musikk og bilder være utfordrende. Bruker du apple mail med me.konto så har du jobb å gjøre. Bruker du pop mail og syncer alt med iTunes, så synes jeg synd på deg.

Lenke til kommentar

Flere innlegg snakker om at Kontakter, sms og musikk kan flyttes og at du derved ikke er fastlåst til apple.

Software kan konverteres og byttes ut.

 

Det er ikke problemet, problemet er om du har gått til innkjøp av ny bil(stereo) med iPhone docking for å kunne spille musikk, har flere docker rundt forbi i huset og på hytten, om du har stereoanlegg som ble kjøpt fordi det støttet airplay eller har kjøpt deg apple tv for å vise feriebildene på skjermen din hjemme.

 

Dette er hardware som koster penger og fungerer som en infrastruktur rundt det ene produktet i verden som det passer til. det vil over natten bli ubrukelig eller miste funksjoner dersom du skal gå over til en hvilken som helst annen mobiltelefon.

 

Hvem moderne menneske kopler seg trådet til annet utstyr. Har du hørt om DNla, bluetooth, Sonos, Wifi. Det er det som brukes per 2011.

Lenke til kommentar

 

 

Hvem moderne menneske kopler seg trådet til annet utstyr. Har du hørt om DNla, bluetooth, Sonos, Wifi. Det er det som brukes per 2011.

 

 

Ja JEG har hørt om dette og bruker det daglig.

 

Derimot så har de fleste Apple brukerene ikke hørt om trådløs streaming før de hørte om airplay, og det er like låst som apple pluggen er.

Endret av Strumsen
Lenke til kommentar

Hvem moderne menneske kopler seg trådet til annet utstyr. Har du hørt om DNla, bluetooth, Sonos, Wifi. Det er det som brukes per 2011.

Ikke alle har råd til Sonos-lignende anlegg eller nye forsterkere som støtter trådløs streaming/blåtann. Og ved å bruke USB-kabel i bilen sparer jeg penger, i tillegg til at telefonen lades.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I bilen bruker jeg en enkel USB-kabel jeg også. Hvorfor? Kan selvsagt bruke blåtann, men det bruker strøm, så når jeg kommer fram er telefonen tom; mens kabelen gir strøm, så når jeg kommer fram er telefonen ladet.

 

Jeg kjøpte et originalt iPhone-adapter, kostbare saker med den ørlille ulempen at det ikke kom noe lyd. Så da gikk jeg tilbake til USB. Heldigvis fikk jeg levert adapteret i retur.

 

DNla, bluetooth, Sonos, Wifi.

Det er litt av problemet. Folk har mobil for å kommunisere, og smartmobil for å kunne gjøre litt andre ting i tillegg. De har ikke telefon for å lære seg hva DNla er for noe rart. Reiser jeg til USA fortrekker jeg at styrømforsyningen i den bærbare bekymrer seg om hvor mange Volt det er i strømnettet, så jeg slipper. (Så lenge jeg har den riktige pluggen, det er ikke så mye å gjøre noe med.)

 

Når jeg går på bussen trenger jeg ikke å vite om den går på diesel, gass eller strøm. Jeg er bruker (passasjer), ikke bussmekaniker.

 

Ideelt sett burde slikt være transparent for brukeren, slik moderne telefoner logger seg på WiFi istedet for 3G hvis det er et tilgjengelig trådløst nett.

 

Nå vet jeg ikke hva DNla er. Er det det samme som DLNA? (Gleden med akronymer...)

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som langvarig Android-bruker med en viss iPhone-fortid mener jeg at du ikke bør bytte, dersom du ikke planlegger å bytte til en Galaxy Nexus. Man kan si mye rart om iOS og Android, men forskjellene er i praksis marginale slik situasjonen er i dag. Android vil f.eks. kunne gi deg en større skjerm, men ikke større oppløsning og mer info på skjermen (før Galaxy Nexus). Android vil kunne gi deg flere muligheter til å sette opp telefonen som du vil, men du får ikke hardwareaksellerert og supersmooth GUI før med Galaxy Nexus. Det er helt greit at Galaxy SII har haugevis med fans, men det er fordeler og ulemper med den. Med en Galaxy Nexus er fordelene flere og ulempene færre (hovedsaklig tilbudet av applikasjoner, men slik jeg forstår deg er ikke det superviktig).

 

Mange av fordelene til Android er teoretiske/"filosofiske", mens mange av fordelene til iOS er praktiske.

 

(Selv føler jeg meg ikke bundet til noen plattform ... om jeg skulle ha byttet telefon nå snart ville det antakelig ha blitt en Galaxy Nexus, om jeg skulle ha ventet lenger ville det sikkert ha blitt en iPhone 5, eller en eventuell ny Android ... eller en Nokia!).

Lenke til kommentar

Hvis du kun vil betale for en tjeneste du ikke selv råder over, så er du vel fasiten på en iPhone bruker.

 

Det som forbauser meg er at du kommer å spør etter alternativer med den innstillingen.

 

Hvis du vil fortsette å ta bussen resten av livet, på busselskapets premisser og dets rutetider så gjør gjerne det,

Jeg som har kjørt bil selv i 10-12 år kan ikke tenke med å gå tilbake til det, da vil jeg heller huske hvilket drivstoff bilen min går på.

Lenke til kommentar

Jeg skal også oppgradere fra en iPhone 3GS nå, som jeg har vært veldig fornøyd med, og vurderer å prøve Android denne gangen. Har slått fra meg Galaxy Note på grunn av størrelsen og sitter egentlig igjen mellom Nexus Prime eller iPhone 4S. Hadde Windows Phone 8 vært ute hadde jeg nok vurdert dette også.

 

Min største betenkelighet med å gå over til Android er det jeg mistenker er en mangel på apps i forhold til iOS. Nå vil vel HTML5 erstatte behovet for apps på sikt, men i første omgang frykter jeg at apps-tilbudet er merkbart dårligere på Android ettersom betalingsviljen blant Android-brukere er lavere enn Apple-brukere, og jeg vil tro at utviklere velger den platformen hvor betalingsviljen er størst.

Endret av Jarlsberg
Lenke til kommentar

Siterer noe jeg skrev som et svar på en annen artikkel, da jeg tror og håper at dette vil bringe WP7 litt mer inn i diskusjonen.

 

Android hadde ikke.. wait for it... BANG!! - masse applikasjoner i starten det heller. WP7 er i en startfase, og trenger litt tid. Som alle andre plattformer. Jeg mener nå at WP7 er det os'et som har vært best i startfasen. Android så jo så skralt ut at man kunne bæsje på seg av å navigere i menyene. Er ikke før Gingerbread kom ut, at ting begynnte å komme på plass. Selv førstegenerasjons Galaxy S, som forøvrig ikke er veldig gammel var så laggete og lite forseggjort at folk rootet og overclocka i hytt og pine. Selv i Gingerbread, mangler det et gjennomgående stilig uttrykk. Boksene som dukker opp når du får en varsel er klumpete, grå og ekle, sammen med instillingsmenyene og stock launcher.

Får håpe noe av dette bedrer seg i ICS, en oppgradering jeg faktisk har trua på. For akkurat nå syns jeg hele android ser ut som et OS i prototyp, eller betafasen. Man skal heller ikke glemme at det er først NÅ, med GS2 og nyere toppmoddeller at android begynner å bli noenlunde raskt og pålitlig. Det med apps, er kjipt, men en pris man må betale for å få litt konkurranse på markedet. Du skriver selv at dette KOMMER, så ikke bli for bortskjemt nå og forvent at alt er på markedet når første offisielle mobil med OS'et blir sluppet i Norge.

Allerede nå får du de viktigste appsa for meg til WP7, Trafikken, Postensporing, Whatsapp, et god innebygget dokumentbehandler (savner dette på android. Rart da dette er en av de mest elementære grunnene til å skaffe seg en mobil med så mye kraft og plass), og ikkeminst en FUNGERENDE FACEBOOK-KLIENT (i motsetning til andre). Viktigst av alt så er de gjennomførte, og tydelig lagt arbeid i, med ett gjennomgående metro ui. Det er så mye ubrukelig på Android Market at de gode forsvinner i doskåla. Jeg er en ivrig androidbruker, og det er mye jeg elsker med OS'et, men må si at Wp7.5 sitt minimalistiske utseende, hurtighet og flyt frister veldig, veldig mye. Jeg har trua på Nokia Lumia 800. Godt hardware og et underdog OS som hittil virker svært smidig kan bli et godt produkt.

Lenke til kommentar

Man kan si mye rart om iOS og Android, men forskjellene er i praksis marginale slik situasjonen er i dag.

 

Som erfaren android (1.x/2.x/3.x) og 4 dager iPad bruker så kan jeg si at forskjellene er flere og betydelige.

 

Hvilke apps er det som finnes på ios som ikke finnes tilsvarende på android?

Det er jo nettopp her forskjellen er utvisket nesten helt totalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du kun vil betale for en tjeneste du ikke selv råder over, så er du vel fasiten på en iPhone bruker.

Hvor sa jeg det? Og hvilken tjeneste tenker du på?

 

Det som forbauser meg er at du kommer å spør etter alternativer med den innstillingen.

Hvilken instilling? Er det noe jeg ikke har fått med meg når jeg sto i mobilbutikken og tittet? Jeg trodde det var bruksområdet som avgjorde jeg, ikke ideologi eller annen instilling. Trenger man en forhåndsbestemt instilling for å være verdig til å bruke Android? :innocent:

 

Hvis du vil fortsette å ta bussen resten av livet, på busselskapets premisser og dets rutetider så gjør gjerne det,

Jeg som har kjørt bil selv i 10-12 år kan ikke tenke med å gå tilbake til det, da vil jeg heller huske hvilket drivstoff bilen min går på.

Jeg har kjørt bil i 36 år. Buss og trikk enda lenger. Det avhenger av hvor jeg skal og hva jeg skal ha med meg. Tar jeg bussen til byen slipper jeg dyr parkering og kan ta meg noen glass øl eller vin. Da blir det busselskapets premisser, men det er en grei deal. Og kommer det ingen buss så kan jeg alltid ta en taxi. Uten å ha hverken buss- eller taxi-lappen. Det kalles valgfrihet, og det er en god ting.

 

Men selv med mine mange ulike biler har jeg oppfattet meg som bilist og ikke som mekaniker. Unntagen den gangen jeg hadde en blå 70-talls Boble, da var skruing (og rustfjerning) en del av pakka. Av samme grunne kjøpte jeg i hovedsak japanske motorsykler og ikke Harley som strengt tatt sto øverst på ønskelisten. Jeg ønsket å kjøre med dem, ikke skru på dem.

 

Sånn har jeg det med PC'er også, enda jeg er fagutdannet og har jobbet i 25 år med å programmere dem. Jeg synes det til og med er gøy å programmere. Men når jeg skal lage en webside for en kunde synes jeg det er helt greit å slippe, og istede bruker verktøy som andre har laget til formålet. Selv om jeg må leve med noen begrensninger i forhold til å håndkode HTML. Det er et trade-off man gjerne gjør når man skal leve av det.

 

Jeg skjønner poenget ditt, men dette var en generell observasjon, uavhengig av plattform. Mobiler - og PC'er - er idag allemannseie, akkurat som biler og vaskemaskiner, og det er en fordel om man ikke må være fagutdannet på det som finnes under panseret for å kunne bruke dem.

 

Geir :)

 

Som erfaren android (1.x/2.x/3.x) og 4 dager iPad bruker så kan jeg si at forskjellene er flere og betydelige.

Du er kanskje så grei og forteller oss hva de er også...?

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan jo for eksempel selv velge om du vil ha en masse ikoner på skjermen din eller om dei skal aksessere de kun via en snarvei, der kan du selv velge om du vil ha horisontal, vertikal eller vanlig liste visning. Det er helt opp til deg hva du ønsker.

 

Du kan selv legge til en stor og tydelig klokke på skjermen din som kan vise været dersom du ønsker det. et søkefelt kansje?, eller kansje sporingsinformasjon fra posten? eller så kan du la være. Det er helt opp til deg hva du ønsker.

 

Du kan enkelt flytte musikk og bilder med en hvilken som helst filbehandler som aksesserer filene, en PC, en Mac, android. Det er helt opp til deg hva du ønsker.

 

Egentlig så gidder jeg ikke å google hvilke flere begrensinger iOS har så jeg skal oppsumere med en setning: Det er helt opp til deg hva du ønsker.

Hele poenget var å tilbakevise en påstand om at forskjellene var teoreiske og filosofiske, de jeg ramser opp her er i aller høyeste grad praktiske ting.

 

Når det gjelder innstilling så mente jeg at det virket som du ønsket et apple produkt med en annen logo på, DET ER'KE MULIG DET!

Endret av Strumsen
Lenke til kommentar

Hvem moderne menneske kopler seg trådet til annet utstyr. Har du hørt om DNla, bluetooth, Sonos, Wifi. Det er det som brukes per 2011.

Først og fremst så er ikke DNLA en trådløs protokoll, det er en bæreruavhengig protokoll. Videre, forsøk å stream høykvalitetsvideo over WIFI og forsøk å spoole. WIFI er heller ikke noe særlig når man oppholder seg blant tykke murvegger, eller enda verre i et bygg hvor rommene er bygget som Farahday-bur.

 

Slike «det er år x» argumenter fungerer sjeldent, og bare når det er prat om en teknologi som har fullstendig erstattet en annen teknologi, og trådløst har på ingen som helst måte erstattet trådbundet teknologi, men derimot komplementert den.

 

«Hvilke moderne menneske diskuterer på et diskusjonsforum? Har du hørt om Facebook, Google+ og Twitter? Det er det som brukes pr 2011.»

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jeg mener nå at WP7 er det os'et som har vært best i startfasen.

 

Jeg vil vel gitt den knappen til Maemo6/Meego Harmattan ut fra min egen erfaring i alle fall :) .

 

FUNGERENDE FACEBOOK-KLIENT

 

DETTE har jeg aldri forstått. Hvorfor i himmelen er en facebook-klient viktig å ha? Vil det ikke være viktigere å satse på å få til det Nokia klarte for flere år siden; en browser som laster fullversjonen inn med alt av innhold og tjenester som en desktopbrowser gir deg?

 

Er ikke et bokmerke til THE ACTUAL THING heller noe å lengte etter enn en liten døll app som prøver gjøre det nettsida faktisk gjør?

Lenke til kommentar

Er man først interessert i å bruke slike teknologier – nærmere bestemt all annen overføring enn minijack – er det ikke så mange som kommer i nærheten av Apple. Det finnes åpne protokoller som kan gjøre mye moro, men i alt annet enn det custom-oppsettet man måtte finne på å ordne i eget hjem er det ubrukelig (skjønt dette jo er en viktig arena!). De fleste hotellrom jeg bor på har etter hvert begynt å få stereoanlegg med iPod-dock, Samsung-tilkobling har jeg ikke akkurat sett så mye til.

 

Det begynner også å bli slik at flertallet av de jeg drar hjem til har AirPlay i en eller annen form (dvs Apple TV eller en Airport Express); uten noen som helst form for oppsett kan jeg med min medbragte telefon stå for musikken i et multiromsystem. Det er ikke mange år siden slikt kostet ganske mange titusenlapper og var langt mindre fleksibelt. Jeg skal ikke mene noe om at det ikke finnes fullgode alternativer fra andre produsenter, men jeg er sikker på at det ikke finnes noe som er (i) like godt integrert og (ii) like utbredt.

 

Så får man velge om dette har noe særlig å si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...