Gå til innhold

Er jeg låst til Apple?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Funker greit den. Noen inntrykk:

 

Den virker relativt solid til å være så tynn. Jeg er litt usikker på audiouttaket, jeg har en del skurring og dropouts når pluggen beveger seg, men har ikke helt funnet kilden. Det kan være i overgangen jeg bruker fra minijack til jack. Skal komme tilbake til det. Kjedelig å bare kunne bruke telefonen som musikkspiller når den ligger helt stille på bordet.

 

1. Etter mye fikling med grensesnittet er jeg ikke lenger så sikker på verdien av widgets. De tar relativt stor plass, mange av dem, og det går på bekostning av snarveier som jeg gjerne vil ha. Idag har jeg to widgets på startskjermen, klokke og twitter. Men det betyr at flere programmer jeg skulle ønske jeg kunne hatt snarvei til på startskjermen må vike. Kan selsavgt ha widgets på andre skjermer, men da blir de ikke brukt...

 

Nedtrekksskjermen lar meg enkelt slå av og på WiFi og blåtann etc. Det savnet jeg i iOs. Men den har tilsynelatende ikke noen snarvei til konfigureringen av slike, så da må jeg i alle fall inn via innstillinger ganske ofte.

 

2. Batteriet brukes opp på et døgn, +/-. Det er dårligere enn iPhone 3gs, men det er blitt en vane å legge den for lading på nattbordet om kvelden. En ulempe med det er at den piper når den er ferdigladet, en gang midt på natten. Er det noen måte å slå av det på? Ladetiden er ikke noe å rope hurra for, men så lenge jeg gjør det om natten er ikke det noen stor sak.

 

Applikasjoner skal jeg ikke si så mye om. Mange av dem er de samme som jeg hadde på iOS, bare i Androidversjon. De andre - kalender etc - er vel strengt tatt hverken bedre eller dårligere.

 

Lyd: Har ikke testet dem mot hverandre der. Har nettopp fått nye hodetelefoner, så jeg skal gjøre det etterhvert.

 

Skjermen er stor og god. Oppløsningen er tydelig dårligere enn iPhone 4 eller andre nye telefoner, men til vanlig bruk er den mer enn god nok. Jeg surfer mer enn tidligere, og det skal nok skjermstørrelsen ha en del av æren for. (Men også at jeg har gått opp en "størrelse" i abonnement og har flere bits og bytes inkludert.)

 

3. Men det virker som den trykkfølsomme delen ikke er like god som jeg er vant til fra iPhone. Det hender litt for ofte at den ikke reagerer, for eksempel når jeg spiller Tetris. Om det er hardwaren vet jeg ikke. Det kan jo selvsagt være eventmekanismen i Android som ikke er helt topp.

 

GPS'en er ikke alltid helt nøyaktig, uten at jeg har brukt den så mye. Den var vel kanskje ikke bedre på iPhone.

 

Android market har jeg ikke helt blitt fortrolig med. Har kjøpt noen app'er, men det blir helst sånt som jeg kjenner annet sted fra. Å kjøpe mer ukjente ting synes å være litt prøve og feile.

 

Som nevnt funker ikke USB koblingen til bilstereoen. Det er nå bilprodusentens feil. Men siden den bruker så mye strøm må jeg allikevel koble den til om jeg skal kjøre et stykke slik at den lades underveis.

 

Geir :)

 

1. Har også fiklet en god del med widgets på de 2 android telefonene jeg har hatt. Men som du også føler så følte jeg også at nytteverdien er lav. Dette er jo selvfølgelig androidgutten veldig uenig med, siden du blir 21321541242132 ganger mer effektiv og 134324 ganger tøfferere med å ha kule widgets. Men uansett, du har jo muligheten til å bare fjerne widgets å legge inn snarveier, noe androidguttene påpeker ofte, og som er helt korrekt.

 

2. Nå vet jeg ikke hvor mye du bruker telefonen, men dette er vel nesten standard i dag. Også på iPhone 4 og 4S. Men igjen den varierer med bruken. Men du kan jo bruke noen timer på å sette deg inn i disse programmene som skal hjelpe til med å styre strømmen. Så kan du bruke noen timer på å sette disse opp, samt prøve å feile litt så har du nok bedre batterilevetid.

 

3. Dette er også mitt inntrykk av androidtelefoner, men det kan umulig være hardwaren. Det må være noe med hvordan os'et er bygget opp, men jeg vet rett å slett ikke.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Men uansett, du har jo muligheten til å bare fjerne widgets å legge inn snarveier, noe androidguttene påpeker ofte, og som er helt korrekt.

Det er jo det jeg har endt opp med. i praksis. Flere snarveier, færre widgets. Men da blir jo gleden med widgets borte.

 

2. Nå vet jeg ikke hvor mye du bruker telefonen, men dette er vel nesten standard i dag. Også på iPhone 4 og 4S. Men igjen den varierer med bruken. Men du kan jo bruke noen timer på å sette deg inn i disse programmene som skal hjelpe til med å styre strømmen. Så kan du bruke noen timer på å sette disse opp, samt prøve å feile litt så har du nok bedre batterilevetid.

Jeg har lagt snarvei til oppgavebehandleren på startsiden, så jeg kan avslutte programmer som ikke trenger å gå. Mer orker jeg ikke styre med slikt...

 

3. Dette er også mitt inntrykk av androidtelefoner, men det kan umulig være hardwaren. Det må være noe med hvordan os'et er bygget opp, men jeg vet rett å slett ikke.

Tror vel egentlig det jeg også.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

Etter mye fikling med grensesnittet er jeg ikke lenger så sikker på verdien av widgets. De tar relativt stor plass, mange av dem, og det går på bekostning av snarveier som jeg gjerne vil ha. Idag har jeg to widgets på startskjermen, klokke og twitter. Men det betyr at flere programmer jeg skulle ønske jeg kunne hatt snarvei til på startskjermen må vike. Kan selsavgt ha widgets på andre skjermer, men da blir de ikke brukt...

 

 

Det spørs litt på bruk, men ting som å ha tasks og kalender oppe som en widget er noe jeg personlig synes er veldig nyttig (mer nyttig enn feks twitter). Men jeg er nok en person som har godt av en liten visuell påminnelse om hva som skal gjøres :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Funker greit den. Noen inntrykk.

 

[...]

Husk at du kan bytte starteren Geir. Sjekk ut 'Go Launcher EX' i Market, denne gir flere muligheter for forandring av elementer på skrivebord og applikasjonsskuff. Du kan velge å fjerne samtlige ikoner, eller laste ned moduler og tillegg som gir en mer iOS følelse. Det finnes også et iOS-tema for Go Launcher som gjør telefonen nærmest identisk til iOS.

 

Ang nedtrekksmenyen er denne bare å bytte ut.

 

Sjekk applikasjonen 'Switch Pro Widget'. Denne gir deg samtlige av knappene i nedtrekksmenyen, men med mye mer alternativer og muligheter for forandring. Videre vil jeg anbefale å sjekke ut AVG Pro eller Kaspersky Mobile Security i Market som gir deg fullstendig antivirusløsning rett på enheten. Det er dessverre nødvendig med Android. De fleste applikasjonene i Market er harmløse, men bedre å være føre var.

 

Hva angår 'widgets' er de færreste nødvendige, personlig har jeg kun nevnte Switch Pro Widget og Pixelspore aktivert. Sistnevnte gir deg værvarsel fra yr.no på en meget pen og elegant måte.

 

De fleste av applikasjonene en kjenner fra AppStore er også tilgjengelige på Market, men de er ofte dyrere og ser ikke like pene ut. Dessverre.

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på audiouttaket, jeg har en del skurring og dropouts når pluggen beveger seg, men har ikke helt funnet kilden. Det kan være i overgangen jeg bruker fra minijack til jack. Skal komme tilbake til det. Kjedelig å bare kunne bruke telefonen som musikkspiller når den ligger helt stille på bordet.

Da koblet jeg den til Studio-headsettet mitt (AKG), som har minijack som standard (og et gjenget jackadapter du kan skru på, smart løsning). Ingen skurring med det, selv med litt forsiktig dytting på pluggen, så da er det nok den 50 kroners Clas Ohlsson-pluggen jeg kjøpte som er synderen og ikke telefonen.

 

Skal ha et nytt adapter i alle fall, bare jeg klarer å få tak i et.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Den virker relativt solid til å være så tynn. Jeg er litt usikker på audiouttaket, jeg har en del skurring og dropouts når pluggen beveger seg, men har ikke helt funnet kilden. Det kan være i overgangen jeg bruker fra minijack til jack. Skal komme tilbake til det. Kjedelig å bare kunne bruke telefonen som musikkspiller når den ligger helt stille på bordet.

Etter erfaring er det nok ikke telefonen som er problemet. Hmm... Ser du har bekreftet dette senere. Morsomt at jeg har samme telefon og bruker også AKG-telefoner med tilsvarende mini-jack->jack overgang (som er usannsynlig genial)

Etter mye fikling med grensesnittet er jeg ikke lenger så sikker på verdien av widgets. De tar relativt stor plass, mange av dem, og det går på bekostning av snarveier som jeg gjerne vil ha. Idag har jeg to widgets på startskjermen, klokke og twitter. Men det betyr at flere programmer jeg skulle ønske jeg kunne hatt snarvei til på startskjermen må vike. Kan selsavgt ha widgets på andre skjermer, men da blir de ikke brukt...

De aller aller fleste widgets er fullstendig ubrukelige spør du meg. Personlig har jeg tre jeg bruker: en adsense oversikt, en som viser intern og ekstern IP til telefonen, samt en som viser kommende saker i kalenderen. Når det gjelder stock launcher så sløser den bort masse plass mellom ikoner og widgets. Mange custom launchere lar en tilpasse «grid» til hjemmeskjermene slik at man får bedre plass/ikke sløser bort så mye på luft. Personlig bruker jeg LauncherPro Plus. Sense er forøvrig enda verre en touchwiz på dette. De fleste widgets bruker opp en hel skjerm, og sløser bort masse plass til luft.

Batteriet brukes opp på et døgn, +/-. Det er dårligere enn iPhone 3gs, men det er blitt en vane å legge den for lading på nattbordet om kvelden. En ulempe med det er at den piper når den er ferdigladet, en gang midt på natten. Er det noen måte å slå av det på? Ladetiden er ikke noe å rope hurra for, men så lenge jeg gjør det om natten er ikke det noen stor sak.

Virkelig? Jeg syns ladetiden er utrolig bra. Min lader jo på null komma niks. Ja, den pipinga irriterer. DVS. jeg irriteres av at det piper når man kobler til laderen (har en lei tendens til å vekke dama). Pipet når den er fulladet hører jeg aldri (sover som et fjell).

Men det virker som den trykkfølsomme delen ikke er like god som jeg er vant til fra iPhone. Det hender litt for ofte at den ikke reagerer, for eksempel når jeg spiller Tetris. Om det er hardwaren vet jeg ikke. Det kan jo selvsagt være eventmekanismen i Android som ikke er helt topp.

Det er nok telefonen ok ikke Android. Jeg irriterer meg stadig over at S2-en har dårligere touch-skjerm enn Desiren min. Merker dette veldig på opplåsningsmønsteret. Den registerer ofte slipp fra skjermen selv om jeg ikke slipper skjermen. Videre så har tilbakeknappen en lei tendens til å oppfatte et enkelt trykk som to trykk, noe som er fryktelig irriterende.

Lenke til kommentar

Jeg har lagt snarvei til oppgavebehandleren på startsiden, så jeg kan avslutte programmer som ikke trenger å gå. Mer orker jeg ikke styre med slikt...

Det er generelt en dårlig idé å avslutte program på Android. Operativsystemet tar seg av slikt selv. Faktisk så risikerer du å bruke mer strøm dersom du avslutter program enn om du bare lar dem kjøre. (De fleste programmene «kjører» ikke, de bare ligger i minnet, og da bruker de hverken CPU eller strøm, men straks du avslutter dem, så vil de bruke mer CPU neste gang de startes, eller Android finner ut at programmet behøves). Tommelfingerregelen er at man aldri avslutter program via taskmanager el. med mindre programet har hengt seg opp i en evig løkke eller lignende.

 

Uansett, du får frem taskmanager ved å holde inne «home»-knappen (den fysiske knappen på midten), ikke noe behov for snarvei.

Lenke til kommentar

Ang. task killer, ikke bruk noe annet enn de som evt. varsler deg når en applikasjon bakgrunnen faktisk belaster prosessoren din mer enn de skal, som f.eks. Watchdog.

 

Om noe faktisk kjører i bakgrunnen, kjører det en service - og det har du (eller Samsung da) bedt den om å gjøre - og den vilsannsynligvis starte opp igjen automatisk. Om mailprogrammet ikke skal kjøre i bakgrunnen, skru av mailsyncing. Samme med Facebook, samme med alt annet.

 

Når det gjelder å gå til instillingene for wifi og sånn fra nedtrkksmenyen, er det standard å "langtidstrykke" på disse knappene for å komme tilinnstllingene -usikker på om Samsung har mekket det til på den måten.

 

Når det gjelder Widgets, er det greit å nøye seg med de du faktisk trenger - dvs. de som viser informasjon som det ville tatt deg lenger tid å få ved å mått åpne en applikasjon. En Agenda-widget på en fjerdedel av skjermplassen er f.eks. utrolig nyttig, men en som viser deler av de tre siste mailene dine over en hel skjerm har jo ingen som helst nytteverdi.

Lenke til kommentar

Etter erfaring er det nok ikke telefonen som er problemet. Hmm... Ser du har bekreftet dette senere. Morsomt at jeg har samme telefon og bruker også AKG-telefoner med tilsvarende mini-jack->jack overgang (som er usannsynlig genial)

Kjøpte en solid overgang med ledning fra USA. (Litt for solid, det føles som den veier like mye som telefonen.) Den funker ihvertfall strålende.

 

Takk for de andre kommentarene dine. :cool:

 

Geir :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ser det har vært en del diskusjon her om widgets. Selv bruker jeg få widgets. Jeg har en kalender widget, for ellers får jeg aldri med meg noe som helst og akkurat nå bruker jeg en strømsparer widget til å skru av og på Wifi og autorotasjon i tillegg. Vanligvis pleier jeg ikke å bruke det siste, siden jeg pleier å ha det tilgjengelig i pulldown menyen, men den ROMen jeg bruker nå har ikke det. I tillegg bruker jeg en klokke widget, men dette er hovedsakelig fordi jeg synes det ser pent ut :p

Lenke til kommentar

Widgets er absolutt ikke unødvendige, det handler mer om at det krever litt innsats å finne de som fungerer akkurat som man ønsker. Akkurat nå bruker jeg ti widgeter, alt fra hurtigoppstart av lommelykt og musikkgjennkjenning med Soundhound til Fuck My Life og en pen batterivisning. Å fjerne alle disse ville ført til mye klikking inn og ut av apper, som ville krevet tid og batteri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...