Gå til innhold

Er jeg låst til Apple?


Anbefalte innlegg

Egentlig så gidder jeg ikke å google hvilke flere begrensinger iOS har så jeg skal oppsumere med en setning: Det er helt opp til deg hva du ønsker.

Fair nok. Du uttalte deg som "erfaren android (1.x/2.x/3.x) og 4 dager iPad bruker", så derfor tenkte jeg at du uttalte deg i hnehold til personlig erfaring. Google det kan jeg forsåvidt gjøre selv.

 

Når det gjelder innstilling så mente jeg at det virket som du ønsket et apple produkt med en annen logo på, DET ER'KE MULIG DET!

Uff da. Hvordan ga jeg deg det inntrykket? For ordens skyld, det er ikke hva jeg ønsker. Da hadde jeg holdt meg til iPhone (det kan det forsåvidt hende at jeg gjør), det er ikke logoet deres jeg har noe imot. Men nei, jeg er genuint opptatt av emnet.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er man først interessert i å bruke slike teknologier – nærmere bestemt all annen overføring enn minijack – er det ikke så mange som kommer i nærheten av Apple. Det finnes åpne protokoller som kan gjøre mye moro, men i alt annet enn det custom-oppsettet man måtte finne på å ordne i eget hjem er det ubrukelig (skjønt dette jo er en viktig arena!). De fleste hotellrom jeg bor på har etter hvert begynt å få stereoanlegg med iPod-dock, Samsung-tilkobling har jeg ikke akkurat sett så mye til.

 

Det begynner også å bli slik at flertallet av de jeg drar hjem til har AirPlay i en eller annen form (dvs Apple TV eller en Airport Express); uten noen som helst form for oppsett kan jeg med min medbragte telefon stå for musikken i et multiromsystem. Det er ikke mange år siden slikt kostet ganske mange titusenlapper og var langt mindre fleksibelt. Jeg skal ikke mene noe om at det ikke finnes fullgode alternativer fra andre produsenter, men jeg er sikker på at det ikke finnes noe som er (i) like godt integrert og (ii) like utbredt.

 

Så får man velge om dette har noe særlig å si.

 

Jeg kjenner meg ikke igjen hverken i din beskrivelse av ubruklighet eller utbredelse, DLNA er ganske vanlig. At det ikke finnes noen "samsung-tilkobling" er jo bare bra. For å være helt ærlig, så synes jeg det framstår som noe merkelig å argumentere for utbredelse og at ting skal fungere mange steder, og samtidig forfekte apples properitære ikke-kompatible løsninger?

 

AtW

Lenke til kommentar
Samsung-tilkobling har jeg ikke akkurat sett så mye til.

 

Ikke sett 3.5mm jackplugg inngang eller usbport?

3.5mm finnes stort sett, men da går du jo glipp av styringsmuligheter etc. Ikke noe voldsomt tap, selvsagt.

 

Jeg kjenner meg ikke igjen hverken i din beskrivelse av ubruklighet eller utbredelse, DLNA er ganske vanlig. At det ikke finnes noen "samsung-tilkobling" er jo bare bra. For å være helt ærlig, så synes jeg det framstår som noe merkelig å argumentere for utbredelse og at ting skal fungere mange steder, og samtidig forfekte apples properitære ikke-kompatible løsninger?

 

AtW

Jeg kjenner ingen som har DLNA-oppsett, har i alle fall aldri fått med meg at slikt har vært i bruk. Jeg har aldri koblet meg på slikt og aner ikke hvordan jeg skulle gjort det.

 

Alt annet likt er åpne standarder brillefint. Det ligger ikke noen spesielt høyverdige moralske argumenter bak at jeg har sans for AirPlay, bare at det har vist seg å funke fint for min bruk, og at jeg vet jeg ville savne det om jeg går over til andre systemer.

Lenke til kommentar
Samsung-tilkobling har jeg ikke akkurat sett så mye til.

 

Ikke sett 3.5mm jackplugg inngang eller usbport?

3.5mm finnes stort sett, men da går du jo glipp av styringsmuligheter etc. Ikke noe voldsomt tap, selvsagt.

 

Jeg kjenner meg ikke igjen hverken i din beskrivelse av ubruklighet eller utbredelse, DLNA er ganske vanlig. At det ikke finnes noen "samsung-tilkobling" er jo bare bra. For å være helt ærlig, så synes jeg det framstår som noe merkelig å argumentere for utbredelse og at ting skal fungere mange steder, og samtidig forfekte apples properitære ikke-kompatible løsninger?

 

AtW

Jeg kjenner ingen som har DLNA-oppsett, har i alle fall aldri fått med meg at slikt har vært i bruk. Jeg har aldri koblet meg på slikt og aner ikke hvordan jeg skulle gjort det.

 

Alt annet likt er åpne standarder brillefint. Det ligger ikke noen spesielt høyverdige moralske argumenter bak at jeg har sans for AirPlay, bare at det har vist seg å funke fint for min bruk, og at jeg vet jeg ville savne det om jeg går over til andre systemer.

Jeg har en Samsung 32-tommers LED-TV som har DLNA. Og dette er veldig kjekt for mitt vedkommende, siden når jeg har tatt bilder / filmer med min Samsung Galaxy S II, så trenger jeg ikke å fikle med noen kabler for å kunne se bildene eller filmene på TV'en.

 

TV'en min har en egen Ethernet port som jeg da kjører i fra ADSL modemet mitt og til TV'en. Og i fra samme ADSL modem kjører jeg selveste internett linja til PC'en.

 

Og med tanke på at jeg også har mitt eget trådløse Wi-Fi nettverk her hjemme, som går via min stasjonære PC, så kan jeg bare koble meg til det trådløse Wi-Fi nettverket og bruke min Samsung Galaxy S II som en fjernkontroll til TV'en som faktisk har 100% samme layout som selveste fjernkontrollen min til TV'en i Samsung Remote programmet til Android.

 

Tviler på at man finner en bedre fjernkontroll enn en Samsung Galaxy S II :D

 

Og når jeg er koblet på dette, så kan jeg bruke AllShare programmet eller andre DLNA programmer på telefonen til å sende alt jeg måtte ønske av filmer og bilder over til TV'en.

 

Så Samsung og andre produsenter har også sine metoder for å kunne koble sammen mange ting på en enkel måte.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar
Samsung-tilkobling har jeg ikke akkurat sett så mye til.

 

Ikke sett 3.5mm jackplugg inngang eller usbport?

3.5mm finnes stort sett, men da går du jo glipp av styringsmuligheter etc. Ikke noe voldsomt tap, selvsagt.

 

Jeg kjenner meg ikke igjen hverken i din beskrivelse av ubruklighet eller utbredelse, DLNA er ganske vanlig. At det ikke finnes noen "samsung-tilkobling" er jo bare bra. For å være helt ærlig, så synes jeg det framstår som noe merkelig å argumentere for utbredelse og at ting skal fungere mange steder, og samtidig forfekte apples properitære ikke-kompatible løsninger?

 

AtW

Jeg kjenner ingen som har DLNA-oppsett, har i alle fall aldri fått med meg at slikt har vært i bruk. Jeg har aldri koblet meg på slikt og aner ikke hvordan jeg skulle gjort det.

 

Alt annet likt er åpne standarder brillefint. Det ligger ikke noen spesielt høyverdige moralske argumenter bak at jeg har sans for AirPlay, bare at det har vist seg å funke fint for min bruk, og at jeg vet jeg ville savne det om jeg går over til andre systemer.

De fleste nye TVer støtter det, de fleste vanlige smartmobiler, det støttes av PCer, og det støttes a media-center-bokser, og ting som PS3. Det er stort sett å velge funksjoner som "media sharing" eller noe med tilsvarende navn.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er en ivrig androidbruker, og det er mye jeg elsker med OS'et, men må si at Wp7.5 sitt minimalistiske utseende, hurtighet og flyt frister veldig, veldig mye. Jeg har trua på Nokia Lumia 800. Godt hardware og et underdog OS som hittil virker svært smidig kan bli et godt produkt.

 

Nå har ikke jeg prøvd nye wp 7.5 os'et (hadde det gamle win os'et et par år), men har en HTC Desire HD nå og har ingen verdens ting å klage på med tanke på hastighet og flyt. Alt går raskt og lett.

 

Og det er kommet en del raskere Android mobiler etter Desire HD. Så jeg skjønner rett og slett ikke hva du mener med at Android er tregt, som jeg leser mellom linjene dine.

 

Jeg tviler ikke på at nye WP 7.5 er bra, så det er sagt.

Lenke til kommentar

 

Fair nok. Du uttalte deg som "erfaren android (1.x/2.x/3.x) og 4 dager iPad bruker", så derfor tenkte jeg at du uttalte deg i hnehold til personlig erfaring. Google det kan jeg forsåvidt gjøre selv.

 

Geir :)

 

Som du kansje forstår så er det en grunn til at min erfaring med ipad begrenser seg til 4 dager.

Itunes skydde jeg allerede som pesten i.f.m. ipod, og nå ble jeg tvunget til å installere det for å få startet denne padden.

Deretter prøver jeg å installere noen apper, men dritten går tilbake til skrivebordet for å vise meg hvor ikonet havner, mellom hver eneste installering.

Prøver jeg å gå på nettet så kommer det opp noen forkrøpplede mobilsider uten videoer og jeg må hoppe mellom apper for hver enkelt ting jeg skal foreta meg.

 

Dette var et stort steg tilbake fra min Android mobil, og da ipaden ble erstattet med Acer iconia var det et kjempehopp frem igjen.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ingen som har DLNA-oppsett, har i alle fall aldri fått med meg at slikt har vært i bruk.

Jeg tipper du egentlig kjenner veldig mange med DLNA-oppsett, bare at det ikke er i bruk, eller at det er forbigått i stilhet. Det meste av moderne smarttelefoner (og en del dumme telefoner), spillkonsoller, DVD-spillere, PVR-er, TV-er, PC-er, ja til og med enkelte set-top-bokser støtter DLNA.

 

Edit: Ser at atw kom meg i forkjøpet :(

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

ATW berører poenget mitt når han snakker om "media sharing". Det er alt brukere flest skulle behøve å vite. Ikke hvilken protokoll som er i bruk, like lite som vi behøver vite hvilken protokoll den trådløse routeren bruker.

 

At alle dingser så skulle være kompatible er selvsagt nokså utenkelig i realiteten. Men idealet bør være at man ikke behøver forholde seg til protokoller. Når jeg er inne bruker mobilen automatisk wifi, når jeg kommer i bilen burde den automatisk kunne bruke blåtann. (Det gjør den forsåvidt. Men jeg må vite at det er blåtann jeg skal bruke, ellers kommer jeg ingen vei.)

 

Når jeg sitter i stuen med mobilen eller nettbrettet og vil gjøre noe, burde jeg få opp en liste over enheter jeg kan kommunisere med. Nettverket, TV'en, og så videre. Og så ville jeg klikket på TV, og vips var jeg koblet til. Hvordan jeg var koblet til trenger jeg ikke å vite. (Med det åpenbare unntaket at dersom det er en forbindelse som koster, f. eks. mobildata, så burde den advare om det.) Om det var flere mulige protokoller burde den velge den raskeste.

 

Så kunne det selvfølgelig være et "Advanced mode" for de blant oss som faktisk liker å velge protokoller...

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ATW berører poenget mitt når han snakker om "media sharing". Det er alt brukere flest skulle behøve å vite. Ikke hvilken protokoll som er i bruk, like lite som vi behøver vite hvilken protokoll den trådløse routeren bruker.

 

De meste av utstyr spesifiserer jo heller ikke at det er DLNA, de bruker ulne begrep som "media sharing", eller kanskje emr typisk "Sony meda-bridge" eller noe annet dill med produktnavnet bakt inn, men det er DLNA som ligger i bunnen uansett. Vet ikke helt om jeg personlig synes det er så mye bedre, men realiteten er at protokollen i stor grad ikke nevnes på DLNA-utstyr.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er man først interessert i å bruke slike teknologier – nærmere bestemt all annen overføring enn minijack – er det ikke så mange som kommer i nærheten av Apple. Det finnes åpne protokoller som kan gjøre mye moro, men i alt annet enn det custom-oppsettet man måtte finne på å ordne i eget hjem er det ubrukelig (skjønt dette jo er en viktig arena!). De fleste hotellrom jeg bor på har etter hvert begynt å få stereoanlegg med iPod-dock, Samsung-tilkobling har jeg ikke akkurat sett så mye til.

 

Det begynner også å bli slik at flertallet av de jeg drar hjem til har AirPlay i en eller annen form (dvs Apple TV eller en Airport Express); uten noen som helst form for oppsett kan jeg med min medbragte telefon stå for musikken i et multiromsystem. Det er ikke mange år siden slikt kostet ganske mange titusenlapper og var langt mindre fleksibelt. Jeg skal ikke mene noe om at det ikke finnes fullgode alternativer fra andre produsenter, men jeg er sikker på at det ikke finnes noe som er (i) like godt integrert og (ii) like utbredt.

 

Så får man velge om dette har noe særlig å si.

Både enig og uenig her. Apple har et godt utvalg å ta av av tilbehørsprodukter, det er det ingen til om - men utbredelsen av APple produkter er nok ikke i nørheten av det du opplever hos dine venner. Både på universitetet og på jobb har andelen iPhones og Apple-produkter *minket* merkbart det siste halvannet året, og på jobb er det nå null poblem å få lånt en microusb for å lade telefonen, mens det er usikkert om noen har en iphoneladekabel å låne bort. Strøm er gjerne ganske vitkig, og for de aller fleste er altså det enklere å skafe seg om du ikke har en iDings.

 

Men på lydtilbehør til eks. bil er det mye lettere om du er iDings-bruker. Hvorfor? Apple sa "Sån og slik kontollerer du dingsene våre gjennom og en dokk, og sånn og slik henter du lyden ut fra dem. PÅ alle dingser, til all fremtid" )Ikke all fremtid riktignok, siden det har vørt et generasjonsskifte, mem likevel, godt grunnarbeide.

 

Nå dukker det imidlertid opp stadig flere standarder som alle andre kan slutte seg til: HDMI via microusb for eksempel - som vil gi deg en universalstandard fra lyd og bilde via en enkel kontakt. Jeg tror de andre produsentene/hele bransjen er klar over problemet.

 

Når det ikke gjelder fysiske tilkoblinger derimot, mener jeg Apple er kongen. Hvorfor? Fordi den kan integreres med ALT du har av stramingprogramvare installert på hjemmeserveren fra før. Har du Ampache for å streame lyd og video til enheter? AudioGalaxy kun for lyd? PS3Mediaserver, Windows Media Player, WinAmp eller htpc-tv-løsninger som MythTV? Never worry. Plug (ie. last ned en app i stedet for å putte i en kabel) and Play.

 

Jeg kjenner ingen som har DLNA-oppsett, har i alle fall aldri fått med meg at slikt har vært i bruk. Jeg har aldri koblet meg på slikt og aner ikke hvordan jeg skulle gjort det.

Jg kjenner ingn som har et "Airshare" eller hva det nå var for noe kompliserte greier, har aldri brukt det, og aner ikke hvordan det fungerer. ;)

Ellers, se over - plug and play. Har du en nyere Tv, hjemmekinoreceiver, set top box, el., trenger du ikke noe oppsett. DU trenger bare å trykke "del media" på teleonen. Eller installere en app først, om det ikke er innebyggt som standardfunksjon i telefonen.

Lenke til kommentar

Jeg syntes enda du skal hoppe på N9 jeg :) . Men ser jo hvordan android kan friste mer, spesielt siden du er på "den andre siden av gjerdet" ofte i diskusjoner her når iphonesfolket og androidfolket skåler skalle. Så ser the appeal :p . Så får du litt innsikt i hva som er vås og svada og hva som er sant.

Lenke til kommentar

Elkjøp har SGS2 til 699 kroner med Komplett Medium abonnement og binding. Altså 3099 kroner totalt. Det høres rimelig ut...?

 

Men jeg klarer ikke helt å bestemme meg.

 

Geir :)

 

Veldig god pris, og etter min mening absolutt verdt pengene.

 

Så vil jeg føye til en liten ting jeg har bitt meg merke i: Jeg har inntrykk av deg som en særdeles oppegående person. Både kunnskapsrik, og læringsvillig.

 

Jeg tror ikke du ville hatt noen som helst problemer med å sette deg inn i en Androidtelefon. Jeg mener ikke at Android er forbeholdt smarte mennesker, men jeg regner med at du ville klart en eventuell overgang med bravur.

Lenke til kommentar

Elkjøp har SGS2 til 699 kroner med Komplett Medium abonnement og binding. Altså 3099 kroner totalt. Det høres rimelig ut...?

 

Men jeg klarer ikke helt å bestemme meg.

 

Geir :)

 

Er du sikker på at dette er riktig? Etter å ha gjort litt "research" så ser jeg at det står i elkjøps annonseavis at det koster 449kr per måned det første året, men etter det så er det 249kr per måned. Da blir prisen mye mer riktig dessverre :(

Lenke til kommentar

Ja. 449-249=200 kroner. Ganger 12 måneder = 2400 kroner. + 699 kontant = 3099 kroner. Så kommer abonnementet i tillegg, men det ville det gjort i alle fall, uansett hvilken telefon jeg velger, og også om jeg kjøpte en uten binding. (Med mindre jeg kunne klart meg med et billigere abonnement, selvsagt.) Så det regner jeg ikke med. (Da er det kanskje litt villedende av meg å snake om "totalt", men det får så være.)

 

Men ikke før at jeg skrevet den posten før jeg fant ut at Expert har den med samme abonnement for bare 1 krone. :)

 

Samme med SE Xperia Arc. Bare 1 kroner for den også. Men jeg ser at denne ikke har innebygget lagring, bare 512MB. Det betyr at jeg må ha et microSD(HC) i tillegg. Dere som kan noe om sånt: Er slik microSDHC like raske om den interne lagringen i en SGS2, eller betyr det dårligere ytelse?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...