Gå til innhold

Er jeg låst til Apple?


Anbefalte innlegg

Etter å ha hatt Desire kan eg ikke anbefale noen å kjøpe en mobil med så lite som 512mb lagring. Skal ikke mange apps til før det er fullt selv om eg flytter alt som kan flyttes til sdkortet. Eneste grunnen til at eg har klart meg så lenge med den er fordi eg har rootet og partisjonert en del av minnekortet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og da kjære venner har jeg fått meg en hvit Galaxy S2:

 

post-52698-0-97498100-1321720975_thumb.jpg

 

Kommer tilbake med inntrykk og kommentarer etterhvert.

 

Førsteinntrykk: Likte ikke helt plastdekslet bak. Ser for meg at de plasttappene kan knekke om man er litt hardhent. Med det er ikke så ofte man skal åpne dekslet da.

 

Tok noen sekunder før jeg skjønte hvor tilbakeknappen var, siden den bare lyste 1,5 sekunder innimellom og ellers var usynlig. Men nå vet jeg.

 

Til de som sa at det ville være lett å finne ut av menyer og app'er på Android: Ja, det var det. Veldig iPhone-likt i grunnen (uten at vi skal ta den debatten her...)

 

Så var det å få over kontaktene fra iPhone. Googlet det og fant oppskrifter på å overføre fra telefonen via Exchange og greier. De virket ikke. Men tilslutt viste det seg å være enkelt: Exporter som vcard-fil fra adresseboken på Mac, og importer denne filen til gmail-kontoen. Og det er det. Ikke så avansert, men det var tross alt en enveis-operasjon denne gangen, selv om jeg kunne tenke meg å holde dem i synk. (iMac'en og gmail altså.) Det får jeg forske ut senere.

 

Apropos gmail, den påstod hårdnakket at brukernavnene jeg ville ha var opptatt. De var såpass sære at jeg tviler, og jeg har ikke registrert dem før selv. Men det får så være. Fant nå ett som den godtok.

 

Er det jålete å synes at en hvit telefon burde komme med en hvit lader? ;)

 

Eneste ankepunktet nå er at den var satt opp med værevarsel på skjermen. Det tok jeg vekk. Jeg trenger ikke se på telefonen for å vite at det regner i Bergen. :!:

 

Geir :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Så var det å få over kontaktene fra iPhone. Googlet det og fant oppskrifter på å overføre fra telefonen via Exchange og greier. De virket ikke. Men tilslutt viste det seg å være enkelt: Exporter som vcard-fil fra adresseboken på Mac, og importer denne filen til gmail-kontoen. Og det er det. Ikke så avansert, men det var tross alt en enveis-operasjon denne gangen, selv om jeg kunne tenke meg å holde dem i synk. (iMac'en og gmail altså.) Det får jeg forske ut senere.

Det er bare å åpne adressebok -> valg -> konto og velge å synkronisere med Google der.

 

Man kan også veldig enkelt synkronisere iCal med Google Calendar så du får opp det på telefonen også (akkurat nå er det en bug som gjør at det ikke funker å slette ting fra iCal hvis du har Lion).

 

http://www.google.com/sync/mac.html

Lenke til kommentar

Og da kjære venner har jeg fått meg en hvit Galaxy S2:

 

post-52698-0-97498100-1321720975_thumb.jpg

 

Kommer tilbake med inntrykk og kommentarer etterhvert.

 

Førsteinntrykk: Likte ikke helt plastdekslet bak. Ser for meg at de plasttappene kan knekke om man er litt hardhent. Med det er ikke så ofte man skal åpne dekslet da.

 

Tok noen sekunder før jeg skjønte hvor tilbakeknappen var, siden den bare lyste 1,5 sekunder innimellom og ellers var usynlig. Men nå vet jeg.

 

Til de som sa at det ville være lett å finne ut av menyer og app'er på Android: Ja, det var det. Veldig iPhone-likt i grunnen (uten at vi skal ta den debatten her...)

 

Så var det å få over kontaktene fra iPhone. Googlet det og fant oppskrifter på å overføre fra telefonen via Exchange og greier. De virket ikke. Men tilslutt viste det seg å være enkelt: Exporter som vcard-fil fra adresseboken på Mac, og importer denne filen til gmail-kontoen. Og det er det. Ikke så avansert, men det var tross alt en enveis-operasjon denne gangen, selv om jeg kunne tenke meg å holde dem i synk. (iMac'en og gmail altså.) Det får jeg forske ut senere.

 

Apropos gmail, den påstod hårdnakket at brukernavnene jeg ville ha var opptatt. De var såpass sære at jeg tviler, og jeg har ikke registrert dem før selv. Men det får så være. Fant nå ett som den godtok.

 

Er det jålete å synes at en hvit telefon burde komme med en hvit lader? ;)

 

Eneste ankepunktet nå er at den var satt opp med værevarsel på skjermen. Det tok jeg vekk. Jeg trenger ikke se på telefonen for å vite at det regner i Bergen. :!:

 

Geir :)

 

Tøft gjort å prøve en Android telefon, når du har Ipad og Iphone fra før! Både Iphone og Galaxy S2 er gode telefoner.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått lagt over litt musikk. SGS2 har "bare" 16GB, hvorav en god del tydeligvis er opttat av systemet og standard programmer, så jeg får ikke plass til alt. Får vurdere om jeg skal ha et minnekort.

 

Å synce mot iTunes krevet som så ofte litt googling for å finne en grei løsning som ikke involverte inn og ut av mapper. Jeg fant et program på Adroid Market som hete isyncr som lar deg synce spillelister etc. Etter litt fomling funket det greit. Koble til Mac'en med USB, dra ned Varsler, klikke på beskjeden om at du er koblet til USB og så svare i dialogen at du vil "koble til USB-lagring". Og: For at det skal virke, må du først inn på Programmer->Instillinger->Programmer->Utvikling og slå på USB-debugging. (Som klart og tydelig sier at dette er ikke for vanlig bruk.) Ellers får du ikke dialogen...

 

Ikke helt intuitivt, men når man først vet hvordan så går det greit. Så starter du isyncr, som starter på Mac'en fra USB volumet og lar deg velge hva du vil synce.

 

Det finnes en tilleggspakke til isyncr som lar deg gjøre dette over wifi. Men den har jeg ikke kjøpt.

 

Ellers: Ikke akkurat timet det, men det virker som den bruker en god del mer strøm enn min 3GS. Batteriet tar lengre tid å lade (det er vel større, eller kanskje laderen er svakere enn Apple sin?), og det virker ikke som det varer like lenge på en lading.

 

Hadde også et problem med at den ikke brukte wifi, selv om den insisterte at den var koblet til. Jeg måtte "glemme" den trådløse routeren og legge den til på nytt for at det skulle funke. Har bare skjedd én gang, så vi får se.

 

Open-Source: Det er fint med stor skjerm. Telefonen er stor, men ikke altfor stor. Det hjelper at den er så tynn. Men den er for stor for min tommel, med mindre jeg gjørs på og balanserer den ytterst på de andre fingrene. Går på et vis når jeg sitter stille og konser, men kke noe jeg ville gjøre på bussen. Men nå bruker jeg to hender på mobilen i alle fall.

 

Har installert Twitter-widget. Greit å kunne tweete når man tenker på det, (f. eks. leser noe i avisen), istedet for å skulle huske på det til senere når man sitter ved PC'en. Nå finnes jo Twitter til iPhone også, men den har jeg aldri brukt.

 

Fler kommentarer følger etterhvert.

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Open-Source: Det er fint med stor skjerm. Telefonen er stor, men ikke altfor stor. Det hjelper at den er så tynn. Men den er for stor for min tommel, med mindre jeg gjørs på og balanserer den ytterst på de andre fingrene. Går på et vis når jeg sitter stille og konser, men kke noe jeg ville gjøre på bussen. Men nå bruker jeg to hender på mobilen i alle fall.

 

Skjønner. Jeg ser situasjonen din. Det er bare synd du ikke får HD SAMOLED og android 4(med det første). Jeg sender opp Nexus`n når Galaxy S3 kommer hehe.

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

Og da prøvde jeg å spille musikk i bilen, og oppdaget at Mini tydeligvis ikke støtter Android med USB-tilkobling ennå. Det virket med blåtann som jeg jo må ha på for å kunne bruke telefondelen i alle fall, så ikke noen stor ulempe. Men med USB får jeg opp spillelister og annet fra iPhone på skjermen i bilen, det funker ikke på blåtann. Bare neste/forrige sang.

 

Og Mini har en snerten app for iPhone som heter connected og lar deg få alt fra Twitter til video opp på skjermen i bilen via USB. Den kunne det vært kjekt å ha. Ikke at jeg er noen stor tilhenger av å twitre mens jeg kjører...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

 

 

Ellers: Ikke akkurat timet det, men det virker som den bruker en god del mer strøm enn min 3GS. Batteriet tar lengre tid å lade (det er vel større, eller kanskje laderen er svakere enn Apple sin?), og det virker ikke som det varer like lenge på en lading.

 

 

 

Du har merket rett i at laderen er svakere. Samsung har bare 700mA på sine ladere, mens det er relativt vanlig blant andre produsenter å bruke 1A. Ikke noe du kan gjøre med dette forøvrig da det er begrenset i selve telefonen i tillegg til laderen.

 

Hvis du skulle begynne å gå tom for plass støtter telefonen 64GB microSD-kort, som burde holde en god stund.

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Du får klage til produsenten. ;)

Joda, dette er Mini (les BMW) sitt ansvar. Men det symboliserer en potensiell svakhet ved Android-økosystemet: Det er dårlig støttet hos mange leverandører. De fleste produsenter har iPod-støtte, docker, programvare etc. Det hjelper oss som brukere lite at det er deres "feil" og ikke Googles eller Samsungs.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Du har merket rett i at laderen er svakere. Samsung har bare 700mA på sine ladere, mens det er relativt vanlig blant andre produsenter å bruke 1A. Ikke noe du kan gjøre med dette forøvrig da det er begrenset i selve telefonen i tillegg til laderen.

Takk. Så da hjelper det ikke å kjøpe en kraftigere lader...

 

Hvis du skulle begynne å gå tom for plass støtter telefonen 64GB microSD-kort, som burde holde en god stund.

For meg holder det lenge å doble minnet, (i hvert fall så lenge som telefonen antagelig varer) så 16GB til hadde faktisk vært nok. Det er vel ikke rare kostnaden. Men nå har jeg opprettet spillelister som jeg kan sjonglere med. Det er tungvint, men det funker.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Neid, det hjelper ikke forbrukere, men om mange nok som vet hvor feilen ligger sender en klar melding til rette mottaker, hjelper det nok på med å få på plass Android-løsninger også.

 

De fleste norske selskaper har jo for lengst innsett at det ikke nytter å komme med e iDings-app med mindre du tilbyr en Android-app samtidig, fordi du får flere sure enn forøyde kunder av slike stunt. Det er gjerne det om skal til.

 

Samtlige Androidtelefoner har microusb, og det er fritt frem for å lage apps til den. Mange nyere telefonr som Nexus S II støtter også MHL, som enkelt sagt er HDMI over microusb - det inkluderer de fullstendig standariserte fjernstyringskommandoene HDMI-enhetr kan sende hverandre, i tillegg til videosignalet - og alt dette i en fiks ferdig løsning, uten å finne opp kruttet på nytt.

 

Men nå tar det gjerne et par år fra noe er på tegnebrettet til det kommer i en bil, så det er vel gjerne en av de bransjene som kommer tilå henge etter en liten stund til.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Som deg, OP, skal jeg også pensjonere min 3GS og gå til innkjøp av en S2 i januar. Med andre ord passet det bra at jeg kom over denne tråden, ikke for å overbevise meg (det har jeg gjort selv for en stund siden), men heller å få litt bedre innsikt i hva jeg kan forvente av overgangen.

 

At en bruker (kommer ikke på nick i farta) nevnte CyanogenMod noen sider tilbake, som ser ut til å være en svært så hendig mod, blir nok også behjelpelig når ny-mobilen er i hus.

 

Så takk for at du tok opp dette emnet, og gjerne kom med flere inntrykk av dine opplevelser. Finner det meget interessant.

 

God jul, og sist men ikke minst, herlig bart. :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og da kjære venner har jeg fått meg en hvit Galaxy S2:

 

post-52698-0-97498100-1321720975_thumb.jpg

 

Kommer tilbake med inntrykk og kommentarer etterhvert.

 

Førsteinntrykk: Likte ikke helt plastdekslet bak. Ser for meg at de plasttappene kan knekke om man er litt hardhent. Med det er ikke så ofte man skal åpne dekslet da.

 

Tok noen sekunder før jeg skjønte hvor tilbakeknappen var, siden den bare lyste 1,5 sekunder innimellom og ellers var usynlig. Men nå vet jeg.

 

Til de som sa at det ville være lett å finne ut av menyer og app'er på Android: Ja, det var det. Veldig iPhone-likt i grunnen (uten at vi skal ta den debatten her...)

 

Så var det å få over kontaktene fra iPhone. Googlet det og fant oppskrifter på å overføre fra telefonen via Exchange og greier. De virket ikke. Men tilslutt viste det seg å være enkelt: Exporter som vcard-fil fra adresseboken på Mac, og importer denne filen til gmail-kontoen. Og det er det. Ikke så avansert, men det var tross alt en enveis-operasjon denne gangen, selv om jeg kunne tenke meg å holde dem i synk. (iMac'en og gmail altså.) Det får jeg forske ut senere.

 

Apropos gmail, den påstod hårdnakket at brukernavnene jeg ville ha var opptatt. De var såpass sære at jeg tviler, og jeg har ikke registrert dem før selv. Men det får så være. Fant nå ett som den godtok.

 

Er det jålete å synes at en hvit telefon burde komme med en hvit lader? ;)

 

Eneste ankepunktet nå er at den var satt opp med værevarsel på skjermen. Det tok jeg vekk. Jeg trenger ikke se på telefonen for å vite at det regner i Bergen. :!:

 

Geir :)

Lykke til med Android, Geir! Jeg har nettopp gitt min far en Galaxy Ace i julegave. Han har aldri brukt en touchtelefon før, og i en alder av 72, kan det bli veldig spennende. Men det positive kontra hans gamle SE K810i er jo større skjerm med større tekst, større taster (T9), og bedre høytalere ergo hører han samtaler bedre, og han hører faktisk at det ringer. Bakdelen er vel knusefaren.

 

Dog, jeg må også kommentere DEG. Jeg klarer ikke å la være å se for meg deg som professor badass :D Avatarer setter seg godt! Du får legge an skjegg og en skikkelig tan til sommern!

Lenke til kommentar

Funker greit den. Noen inntrykk:

 

Den virker relativt solid til å være så tynn. Jeg er litt usikker på audiouttaket, jeg har en del skurring og dropouts når pluggen beveger seg, men har ikke helt funnet kilden. Det kan være i overgangen jeg bruker fra minijack til jack. Skal komme tilbake til det. Kjedelig å bare kunne bruke telefonen som musikkspiller når den ligger helt stille på bordet.

 

Etter mye fikling med grensesnittet er jeg ikke lenger så sikker på verdien av widgets. De tar relativt stor plass, mange av dem, og det går på bekostning av snarveier som jeg gjerne vil ha. Idag har jeg to widgets på startskjermen, klokke og twitter. Men det betyr at flere programmer jeg skulle ønske jeg kunne hatt snarvei til på startskjermen må vike. Kan selsavgt ha widgets på andre skjermer, men da blir de ikke brukt...

 

Nedtrekksskjermen lar meg enkelt slå av og på WiFi og blåtann etc. Det savnet jeg i iOs. Men den har tilsynelatende ikke noen snarvei til konfigureringen av slike, så da må jeg i alle fall inn via innstillinger ganske ofte.

 

Batteriet brukes opp på et døgn, +/-. Det er dårligere enn iPhone 3gs, men det er blitt en vane å legge den for lading på nattbordet om kvelden. En ulempe med det er at den piper når den er ferdigladet, en gang midt på natten. Er det noen måte å slå av det på? Ladetiden er ikke noe å rope hurra for, men så lenge jeg gjør det om natten er ikke det noen stor sak.

 

Applikasjoner skal jeg ikke si så mye om. Mange av dem er de samme som jeg hadde på iOS, bare i Androidversjon. De andre - kalender etc - er vel strengt tatt hverken bedre eller dårligere.

 

Lyd: Har ikke testet dem mot hverandre der. Har nettopp fått nye hodetelefoner, så jeg skal gjøre det etterhvert.

 

Skjermen er stor og god. Oppløsningen er tydelig dårligere enn iPhone 4 eller andre nye telefoner, men til vanlig bruk er den mer enn god nok. Jeg surfer mer enn tidligere, og det skal nok skjermstørrelsen ha en del av æren for. (Men også at jeg har gått opp en "størrelse" i abonnement og har flere bits og bytes inkludert.)

 

Men det virker som den trykkfølsomme delen ikke er like god som jeg er vant til fra iPhone. Det hender litt for ofte at den ikke reagerer, for eksempel når jeg spiller Tetris. Om det er hardwaren vet jeg ikke. Det kan jo selvsagt være eventmekanismen i Android som ikke er helt topp.

 

GPS'en er ikke alltid helt nøyaktig, uten at jeg har brukt den så mye. Den var vel kanskje ikke bedre på iPhone.

 

Android market har jeg ikke helt blitt fortrolig med. Har kjøpt noen app'er, men det blir helst sånt som jeg kjenner annet sted fra. Å kjøpe mer ukjente ting synes å være litt prøve og feile.

 

Som nevnt funker ikke USB koblingen til bilstereoen. Det er nå bilprodusentens feil. Men siden den bruker så mye strøm må jeg allikevel koble den til om jeg skal kjøre et stykke slik at den lades underveis.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...