Gå til innhold

[Løst] Ny stasjonær Budsjett: ca 25000,-


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600MHz CL9 koster 799 på netshop.no. Hva er da vitsen med å spare et par hundrelapper og bare velge 8gb. Minne er billig, kjøp rikelig.

 

Spare et par hundrelapper lapper? Eller si det på en annen måte, unngå å kjøpe noe som er 100% dyrere uten å se snurten av ytelsen for de pengene. I forhold til de fra Corsair som jeg valgte ut ihvertfall*

Hvor mye du trenger av primærminne avhenger av hva du bruker PC-en til. Det er altfor enkelt å si at man ikke trenger mer enn f.eks. 8GB RAM. Driver man litt med bildebehandling eller videoredigering trenger man mye minne. Ofte mer enn 16GB også. Driver man og kjører flere virtuelle operativsystemer som gjeste-OS i tillegg til f.eks. Windows, så trenger man både mye minne og prosessor med mange kjerner. Derfor er det viktig å tenke over hvilket behov man har før man kjøper.

 

Hvis jeg skulle kjøpt PC i dag, ville jeg personlig satset på 32GB minne, eller kanskje 64GB, og en 8-kjerners prosessor. Men så er mitt bruk litt spesielt kanskje? Nei, egentlig tror jeg det er mange i min situasjon.

 

Nå kan du si at denne tråden gjelder en gaming-PC, og man har ikke behov for så mye minne til å spille spill. Det er sikkert riktig, men hva med behovet i morgen? Eller om tre uker? Kanskje han finner ut at en RAM-disk på 4 GB hadde vært kjekt å ha for å få spillene til å gå raskere? Eller kanskje han finner ut at han vil kjøre Linux som gjeste-OS ved siden av Windows på desktopen, og dermed trenger 4 GB for en virtuell maskin? Det kan bale på seg fort ...

 

Det er bedre å kjøpe litt for store sko så man har noe å vokse i - spesielt når denne personen har råd til det innenfor sitt budsjett på 25.000.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Kjøpte spillpc for 30.000 for noen år siden. Den tapte seg 25.000 i pris i løpet av 2 år og ble solgt for 5000.

Litt morsomt hvordan Mac holder seg i pris i forhold. En kamerat av meg solgte en 2006 Mac Pro for 7000,- som han kjøpte i 2006 for rundt 30k. Eneste han hadde oppgradert var RAM.

 

Han har med andre ord solgt til en idiot, eller lurt vedkommende.

Kameraten din høres jævlig kul ut.

 

Til trådstarter: Personlig anbefaler jeg ikke å bruke så mye på en enkelt PC i ett og samme kjøp, men innser samtidig at det finnes folk som har pengene og viljen så jeg satte like godt opp et oppsett til deg fra komplett med 1 stk 27" IPS panel fra dustin til 25500kr.

 

Dette er det jeg ville kjøpt dersom jeg skulle brukt 25k på PC i dag med noenlunde samme "preferanser" (for mangel på bedre ord å beskrive det med).

 

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1005038&su=1C5AD23F-19C2-436A-9828-87CC5E0CD700

+

http://www.dustinhome.no/dell-u2711-ultrasharp-27-wide-tft-black/product/5010380195?csref=Pricecompare_mediahuset_1518

 

Jeg dro noen konklusjoner baser på tråden sålangt:

1. Du har ikke spessielt mye erfaring med hardware de siste årene, så regner med at du har heller lite lyst til å bruke penger på å sette opp en skikkelig loop til vannkjøling, noe jeg selv ville gjort dersom jeg skulle bruke så mye i en sleng.

Jeg har allikevel lagt med en H100, som er et lukket, ferdig vannkjøling sett rett og slett pga utseende over en Noctua NH-D14, samtidig som de yter mer eller mindre det samme.

 

2. Når du kjøper PC til 25000 blir det for dumt for meg å gå for nest best. Har derfor satt opp 2x 580 og en i7 2600K rett og slett fordi jeg ville blitt flau over å sette opp noe dårligere enn det i en PC i denne prisklassen. Du får ikke en kraftigere kombinasjon av prosessor/skjermkort i dag med mindre du kjøper 2x 590, 2x 6990 eller lignende.

Når det er sagt anbefaler jeg i utgangspunktet ikke CFX/SLi pga problemer som microstutter o.l, men det er selvsagt gøy med nær sagt uendelig ytelse når det fungerer, da spesielt i RTS o.l der du også kan ta deg nytte av V-sync uten at det hemmer deg noe særlig.

 

3. Kabinettet er et midi-tower, men stort uansett. Jeg har et selv parret med samme PSU, samme CPU kjøler og 2 stk 5870 i CFX. Det har rykte på seg til å ha litt problemer luft størm, men jeg har fortsatt til gode å notere meg noe særlig av dette i kombo med HW jeg har i signaturen.

 

4. Skjermen er basert på et IPS panel, noe som jevnt over gir langt bedre farger og bildekvalitet enn TN paneler som brukes på de aller fleste LCD skjermer under 4000kr.

Den er også i oppløsningen 2560x1440, slik at du faktisk får utnyttet alle kreftene PCen din har å by på. Grunnen til at jeg valgte 1.stk skjerm over 2 slik du har planlagt er basert på personlig erfaring med 2 skjermer i spill. Det er ubehagelig å se på med mindre du skal bruke det i spill som faktisk har nytte av det slik som FSX o.l pga skillet du får mellom de to. Du ender også gjerne opp med 2 billige skjermer, noe som er jævlig kjipt da det tross alt er skjermen(e) du får opplevelsen ifra. Personlig får jeg også vondt i hodet og blir sliten av å se på dårlige/dårlig instilt skjermer.

 

Videre har jeg valgt 16GB RAM rett og slett fordi det er så billig som det er. Du kommer mest sannsynlig ikke å få bruk for det, så du klarer deg like greit med halvparten. Du kan også spare inn på billigere brikker uten at du legger merke til det, f.eks: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=585022

Jeg har ikke satt opp noe lydkort i oppsettet, men det er noe jeg personlig ville vurdert sterkt. Jeg tok knekken på mitt 5 år gammle X-Fi kort her om dagen ved et uhell og savner allerede fordelene det ga over on-board kortene. Dette er dog ikek nødvendig så det er i grunn opp til deg.

Du kan også droppe til i5 2500k, spare en 7-800kr der uten at du vil merke nevneverdig til det. Det er generelt veldig mye du kan gjøre billigere, uten at du nødvendigvis kommer til å merke så mye til det.

Når det er sagt er det på ingen måte et dårlig kjøp. Du får ytelse nok til å slenge på maksimalt med innstillinger det neste året, og utover det også dersom utviklingen i ytelseskrav holder seg slik som nå.

 

Lykke til B)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siden det er snakk om en del penger, ville jeg helt klart valgt fra øverste hylle, altså ikke noe i5 eller noe annet enn ett toppkort fra Nvidia eller AMD. Og da ville jeg kjøpt ett av toppkortene og heller vurdert om 1-1,5 år om maskinen trengte en liten oppgradering og da kjøpe ett kort til av samme type og kjøre SLI\crossfire.

 

og kjøpt en powersupply som faktisk klarer å kjøre 2 slike kort ca400W per kort.

 

Kort oppsummert:

i7

GTX590 eller 6990

1200W++ PSU

OCZ Revo drive SSD

 

og til slutt, holde seg unna billigmerke MSI.

Lenke til kommentar

Når Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600MHz CL9 koster 799 på netshop.no. Hva er da vitsen med å spare et par hundrelapper og bare velge 8gb. Minne er billig, kjøp rikelig.

 

Spare et par hundrelapper lapper? Eller si det på en annen måte, unngå å kjøpe noe som er 100% dyrere uten å se snurten av ytelsen for de pengene. I forhold til de fra Corsair som jeg valgte ut ihvertfall*

Hvor mye du trenger av primærminne avhenger av hva du bruker PC-en til. Det er altfor enkelt... snip

 

Storm i vannglass. Og selv om han vil bruke den til bilde eller video redigering så må du opp på et rimelig høyt nivå før du får bruk for mer enn 8GB minne, jeg vil påstå for hobby bilde og video redigering kommer du knapt forbi 4GB.

 

Har selv kjørt Win 7 oppå Win XP i Vmware for å kode i Embarcadero Delphi uten problemer på 4GB minne. Dette er smerte grensen, men det går. Hjelper også veldig med 4 kjerner CPU, det er det ihvertfall ikke tvil noe om.

Er jo ikke akkurat bastant at du trenger 4GB for Linux gjeste OS, hva om dette er Arch? Trenger jo knapt 1GB for å leke med det.

 

Men å komme her å si at du plutselig trenger dobbelt med minne om 3 uker fordi det skjer noe i spill verden, spesielt med argumentet at en RAM disk vil på noen magisk måte øke bilderaten i spill, dette er regelrett løgn. RAM har så liten innvirkning på spill ytelse med mindre du lager en flaskehals et sted at du kan se helt i bort ifra den.

 

1155 sokkelen kommer til å vare en stund til, den får nok aldri 8 kjerner, men tror det er 6 kjerner på den i horisonten, om jeg ikke har lest feil av Intel sine planer? Og dersom denne får HT så har du 12 tråder. Store sko det...

 

I verste fall kan en alltids kjøpe et kit til av de Corsair brikkene jeg la med, og vips har man 16GB som ikke ville koste noe mer enn om en kjøpte 16GB i første omgang.

 

Til slutt vil jeg si det at, dersom det er tilfelle at vedkommende har noen spesielle krav annet enn dataspill ville det kommet fram i første post, samt at en person som ønsker leke med virtuelle maskiner har såpass peil at han sannsynligvis ikke hadde spurt i forkant, men funnet svaret på google.

Lenke til kommentar

Siden det er snakk om en del penger, ville jeg helt klart valgt fra øverste hylle, altså ikke noe i5 eller noe annet enn ett toppkort fra Nvidia eller AMD. Og da ville jeg kjøpt ett av toppkortene og heller vurdert om 1-1,5 år om maskinen trengte en liten oppgradering og da kjøpe ett kort til av samme type og kjøre SLI\crossfire.

 

og kjøpt en powersupply som faktisk klarer å kjøre 2 slike kort ca400W per kort.

 

Kort oppsummert:

i7

GTX590 eller 6990

1200W++ PSU

OCZ Revo drive SSD

 

og til slutt, holde seg unna billigmerke MSI.

 

post-84679-0-68566900-1320672224_thumb.jpg

 

Jeg blir så vanvittig irritert når folk slenger rundt seg med ting de overhode ikke har peiling på.

 

MSI er ikke et billigmerke, og du trenger heller ikke 1200w for et 590 eller 6990.

I Guru3d sin test av 590 dro hele systemet 503w i furmark FRA VEGGEN, noe som for det første er hvertfall 10-15% høyere enn hva som faktisk ble levert til komponentene (det markeringen på PSUen står for er hvor mye den klarer å LEVERE til komponentene).

 

For det andre er Furmark såpass hardt på skjermkortet at bruken vil være betydelig høyere enn det du vil dra under normal load.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er du helt avhengig av 2 skjermer? Ville annbefalt 1x dell u2711 hvis det passer i busjettet ditt. Jeg gikk fra 2x 24" til 1x 27" å angrer ikke et sekund. Alternativt 3x skjermer og ATI kort, så kan du spille med Eyefinity :)

 

Grunnen til jeg vil ha 2 skjermer, er for å ha muligheten til å ha facebook,spotify, nettleser osv fremme på en skjerm og spille på den andre. Har forsåvidt en gammel skjerm hjemme som kan brukes som "surfe skjermen" så trenger bare en ny god spilleskjerm. Bare systemet passer for dette :)

Lenke til kommentar

Kjøpte spillpc for 30.000 for noen år siden. Den tapte seg 25.000 i pris i løpet av 2 år og ble solgt for 5000.

Litt morsomt hvordan Mac holder seg i pris i forhold. En kamerat av meg solgte en 2006 Mac Pro for 7000,- som han kjøpte i 2006 for rundt 30k. Eneste han hadde oppgradert var RAM.

 

Han har med andre ord solgt til en idiot, eller lurt vedkommende.

Kameraten din høres jævlig kul ut.

Neida, det var enormt mange interesserte. De holder seg såpass i pris og maskinen i seg selv var ikke så verst hva ytelse angår. Dual-CPU, 5GB RAM, rævva skjermkort og rævva harddisk. Med en billig oppgradering av skjermkort og en ny SSD scora den ganske godt på ytelsestester.

Lenke til kommentar

Jeg var og handlet for en stund siden og endte opp med dette oppsettet:

 

Byttbare deler (Som kan oppgraderes etter hvert)

I7-2600K oppgraderingspakke 3995,- http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=622989

Skjermkort: Zotac GTX 590 5459,- http://www.dustinhome.no/zotac-geforce-gtx-590-3gb-pci-e-dvi-dp-game/product/5010586697

OS/Spill disk: OCZ Vertex 3 120GB SSD 1499,- http://www.dustinhome.no/ocz-vertex-3-25-120gb-ssd-sata-600-mlc/product/5010579654

 

Statiske deler som ikke oppgraderes de neste årene:

Kabinett: Corsair 800D (650D holder også, men er ikke mye på lager) 1999,- http://www.dustinhome.no/corsair-fulltower-obsidian-800d-eatx-black/product/5010330628

Strømforsyning: Corsair 1200AX 2099,- http://www.dustinhome.no/corsair-ax-1200w-professional-series-modular-psu/product/5010463445

Skjerm: Dell U2711 4999,- http://www.dustinhome.no/dell-u2711-ultrasharp-27-wide-tft-black/product/5010380195

Tastatur: Razer Lycosa 599,- http://www.dustinhome.no/razer-lycosa-gaming-keyboard-nordic/product/5010369687

Mus: Logitech G700 549,- http://www.dustinhome.no/logitech-wireless-gaming-mouse-g700-usb/product/5010465553

Headsett: Logitech G930: 1499,- http://www.dustinhome.no/logitech-wireless-gaming-headset-g930/product/5010465550

Lagring: WD 2TB Green 1339,- http://www.dustinhome.no/western-digital-caviar-green-2tb-sata-600-64mb/product/5010589564

 

Etter bruk en stund anbefaler jeg ikke headsettet G930 fordi det til stadig detter ut hele tiden. Har ikke fått fingen ut av ræven for å få det byttet enda.

Angående musen har den også begynt å kuke seg, så jeg vurderer å sende den inn igjen i retur.

Totalt uten frakt ligger alt dette på ca. 24000, men går du på prisjakt kan du sikkert senke det litt. Anbefaler å kjøpe store ting som skjerm og kabinett fra Dustin Home da de kun tar 100 kroner i frakt, mens komplett og netshop kan gjerne ta mye mer for frakten.

Jeg ville i utgangspunktet velge Corsair 650D kabinettet da det er billigere og mindre, men det kom aldri på lager så da gikk jeg heller til storebror.

 

Når jeg skal oppgradere om to-tre år trenger jeg kun å oppgradere hovedkort, minne, cpu, skjermkort og disk. Restene vil jeg da bygge inn i et kjipa-kabinett og selge dersom jeg finner noen villige kjøpere.

Ellers vil jeg anbefale en større OS disk enn 120GB. Denne blir overfylt, spesiellt med Steam der man ikke kan velge helt hvor man ønsker å plassere de forskjellige spillene, og da må jeg flytte rundt på spillmappene mellom diskene eller slette/avinstallere ting.

 

Vurderte en stund å kjøre 2x570 i SLI, men gikk bort fra tanken da jeg leste noen tester på nettet som tilsa at ett 590 ville være like godt.

 

Er ellers stort sett fornøyd med delene jeg har valgt, maskinen er dønn stabil, ingen problemer what so ever bortsett fra de jeg nevnte over med mus og headsett.

 

Kan nevne at ikke alle spill liker GTX590 like godt. Slet med The Witcher 2 som ikke klarte å utnytte begge GPU'ene på kortet. Dette er et problem som sannsynligvis blir fikset med software patches, om det ikke allerede er ordnet.

 

Mine valg ble påvirket av blant annet tester som sier at OCZ Vertex 3 er(var?) den beste SSD'en, 7 års garanti på Corsair sin 1200(!!!)AX PSU, glimrende cable management i Corsair sitt kabinett800/650D, og at jeg er(les: var) litt fan av Logitech. Nvidia og Intel har alltid hatt god kvalitet hver eneste gang jeg har kjøpt det. Hører støtt og stadig om folk som syter og klager om AMD/ATI, så der styrer jeg unna for sikkerhets skyld.

Dell U2711 er en dyr skjerm, men den er 27" med 2560*1440 oppløsning, og så er det glimrende farger og god service/garanti og pixelgaranti på den.

Lenke til kommentar

Er du helt avhengig av 2 skjermer? Ville annbefalt 1x dell u2711 hvis det passer i busjettet ditt. Jeg gikk fra 2x 24" til 1x 27" å angrer ikke et sekund. Alternativt 3x skjermer og ATI kort, så kan du spille med Eyefinity :)

 

Grunnen til jeg vil ha 2 skjermer, er for å ha muligheten til å ha facebook,spotify, nettleser osv fremme på en skjerm og spille på den andre. Har forsåvidt en gammel skjerm hjemme som kan brukes som "surfe skjermen" så trenger bare en ny god spilleskjerm. Bare systemet passer for dette :)

 

jeg har gått for http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10452 selv

og så har jeg en http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=579142

og så har jeg en 15 tommer og en 40 tommer som jeg pleier å bytte på.

 

pc går helt fint det er først når jeg skal hd streame i 1920 x 1080 den begynner å slite. men 4 gb holder langt!

 

så bruker jeg http://www.amsn.ro/index.php?action=1 defrag når jeg er oppe på 80% på minne og så senker den seg ned til 50%

Lenke til kommentar

Siden det er snakk om en del penger, ville jeg helt klart valgt fra øverste hylle, altså ikke noe i5 eller noe annet enn ett toppkort fra Nvidia eller AMD. Og da ville jeg kjøpt ett av toppkortene og heller vurdert om 1-1,5 år om maskinen trengte en liten oppgradering og da kjøpe ett kort til av samme type og kjøre SLI\crossfire.

 

og kjøpt en powersupply som faktisk klarer å kjøre 2 slike kort ca400W per kort.

 

Kort oppsummert:

i7

GTX590 eller 6990

1200W++ PSU

OCZ Revo drive SSD

 

og til slutt, holde seg unna billigmerke MSI.

 

post-84679-0-68566900-1320672224_thumb.jpg

 

Jeg blir så vanvittig irritert når folk slenger rundt seg med ting de overhode ikke har peiling på.

 

 

MSI er ikke et billigmerke, og du trenger heller ikke 1200w for et 590 eller 6990.

I Guru3d sin test av 590 dro hele systemet 503w i furmark FRA VEGGEN, noe som for det første er hvertfall 10-15% høyere enn hva som faktisk ble levert til komponentene (det markeringen på PSUen står for er hvor mye den klarer å LEVERE til komponentene).

 

For det andre er Furmark såpass hardt på skjermkortet at bruken vil være betydelig høyere enn det du vil dra under normal load.

 

furmark stresser bare skjermkortet, når man spiller gpu og cpu intensive spill som bc2, bf3 osv.. vil du se ett høyere strømforbruk, dessuten sa han muligheten for å kjøre crossfire alltså 2 stk 6990 590.

 

 

For noen år tilbake var msi regnet som et billigmerke iforhold til asus, dfi osv.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar

Jeg ville gått for Corsair H100 istedet for Noctua-kjøleren.

 

Tror ikke det passer i kabinettet han har valgt. Ivartfall ikke hvis han skal kjøre push/pull.

 

Passer ikke med push/pull (4 vifter? bygger for mye) Men med å montere det i toppen av kassen, og skråstille radiatoren litt, altså flytte den bort fra HK i bakkant av kassen, så funker det helt fint. Har den på min R3 sammen med en X4 955 som kjører 4GHz nå.

Lenke til kommentar

Har du tenkt deg å ta med pc-en til lan partys etc er Cpu-cooler:Noctua nh-d14 ikke noen god løsning. Cpu-cooler:Noctua nh-d14 er veldig tung og når du flytter på pc-en vil vekten av kjøleren stresse hk ditt og er du skikkelig uheldig, ødlegge det. Gå for h70 eller ligninde produkt. Hos disse er hovedvekten skrudd fast i kabinettet. Når det gjelder minne har jeg sett en artikkel om minne bruk i spill(som jeg selvfølgelig ikke finner nå) er at 4-6 gig holder i massevis. Når du installerer spillene på den nye pc-en, husk å ikke installere spillene på SDD. I spill er det mye lesing/skriving til disk og du vil derfor bruke opp sdd din fort.

 

At NH-d14 er en dårlig løsning har jeg ikke merket noe till. Har denne kjøleren med 2 vifter på (de som fulgte med) og jeg har flyttet pcn fra a til b hver 14. dag i 2 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...