Gå til innhold

[Løst] Ny stasjonær Budsjett: ca 25000,-


Anbefalte innlegg

ja det er skikkelig vanskelig å installere osx på pc:

http://dailyapps.net...n-3-easy-steps/

alt av apple er overprisa til tusen, både nytt og brukt. en mac maskin til 15 000 kan du fint få for under 10 000 for vanlig pc. og osx er gratis til og med.

Lol, selve installasjonen er jo ikke noe vanskelig, men du skal ha drivere også...

Nesten all hardware er kompatibel med Windows, men ikke med OS X.

Jeg er enig i at det er overpriset, men det er ikke kun hardwaren man betaler for.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden det er snakk om en del penger, ville jeg helt klart valgt fra øverste hylle, altså ikke noe i5 eller noe annet enn ett toppkort fra Nvidia eller AMD. Og da ville jeg kjøpt ett av toppkortene og heller vurdert om 1-1,5 år om maskinen trengte en liten oppgradering og da kjøpe ett kort til av samme type og kjøre SLI\crossfire.

 

og kjøpt en powersupply som faktisk klarer å kjøre 2 slike kort ca400W per kort.

 

Kort oppsummert:

i7

GTX590 eller 6990

1200W++ PSU

OCZ Revo drive SSD

 

og til slutt, holde seg unna billigmerke MSI.

 

post-84679-0-68566900-1320672224_thumb.jpg

 

Jeg blir så vanvittig irritert når folk slenger rundt seg med ting de overhode ikke har peiling på.

 

MSI er ikke et billigmerke, og du trenger heller ikke 1200w for et 590 eller 6990.

I Guru3d sin test av 590 dro hele systemet 503w i furmark FRA VEGGEN, noe som for det første er hvertfall 10-15% høyere enn hva som faktisk ble levert til komponentene (det markeringen på PSUen står for er hvor mye den klarer å LEVERE til komponentene).

 

For det andre er Furmark såpass hardt på skjermkortet at bruken vil være betydelig høyere enn det du vil dra under normal load.

 

 

neida for du leste posten min godt du, les den en gang til, ta deg en kopp te, så kan du svare.

 

MSI leverer masse HK og GPU med for dårlig dimensjonert kjøling over lengre tid, og for dårlige kondensatorer. riktignok ikke så mye dårlige kondensatorer på toppmodellene, men på budget er de crap, kjøling går igjen over hele linjen

 

590 kortene er oppgitt til å trekke 375W out of the box, og da vi ikke vil ligge opp mot max av det PSU leverer så velger du en kraftig en, er jo litt leit å få ett defekt 590 pga du mangler 2A ut av ene railen

 

edit: skriveleif

Endret av Sidhius
Lenke til kommentar

Nå er vel dette strengt tatt ikke en diskusjon om apple vs mac, dette er en diskusjon undertegnede og sannsynligvis flere andre er meget lei av. Ta det heller over PM, så kan vi heller komme oss OT igjen.

 

Når det er sagt, vil jeg heller foreslå muligheter istedenfor ett definitivt svar når det kommer til skjermkortet/ene

 

Jeg ville i utgangspunktet sett på disse situasjonene.

 

6870x2 + 6870 crossfire

6970 + 6970 crossfire

6990

Gtx 580 single

Gtx 580 SLI

 

Her kommer 6870x2 + 6870 veldig sterkt ut både prismessig og ytelsesmessig, og microstuttering er ett ikke problem, da dette problemet forsvinner ved 3 eller flere GPU'er (så og si).

Problemet her er støtte, noen spill vil ikke støtte CFX og gi deg lav ytelse grunnet dette, i tillegg tar det tid før de kommer i butikkene. Men her får du mye ytelse for pengene. Har dog litt i minste laget minne for oppløsninger over 1920x1200

 

6970 + 6970 har du nok flust av info om, men også her kommer problemene med multi GPU konfigurasjoner. Microstutter tilstedeværende.

 

6990, se 6970 + 6970

 

GTX 580 single, topp kort med masse ytelse og nok av minne, dette har du nok fått nok av info om.

 

GTX 580 sli, multigpu problemer igjen, og spesielt driverstøtte (ja nvidia har mer problemer med driverne enn nvidia, selv om flere sier motsatt). Microstutter tilstedeværende, men ikke i samme grad som ATI crossfire (2 gpu'er).

 

Det er også andre ulemper og fordeler forbundet med grønn vs rød, men hvis du vurderer flerskjermsoppsett er ATI veien å gå, her tørker ATI støv med Nvidia.

 

Å gå for dypt inn blir litt poengløst, da det fins gode informasjonskilder på nett om du gidder å lese litt, men her har du en pekepinn i rett retning :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Men å komme her å si at du plutselig trenger dobbelt med minne om 3 uker fordi det skjer noe i spill verden, spesielt med argumentet at en RAM disk vil på noen magisk måte øke bilderaten i spill, dette er regelrett løgn.

Er det meg du snakker om?

 

Men takk for at du minte meg på at jeg har blitt for gammel for slikt "moderne språk" som ungdommen driver med i dag, og hvorfor jeg ikke gidder å kaste bort tiden min mer i slike diskusjonsfora. Ha en god jul, Kirkedam! :thumbup:

Lenke til kommentar

Vil anbefale å vente litt med kjøp av ny PC til dette kommer ut.

Det er den nye entusiastplattformen som tar over for 1366.

 

Ser Sandy Bridge-e kommer ut 15.november så da bør jeg vel vente på det. Slik jeg har forstått det, vil disse kjøre på en videreutvikling av 1366 platformen. Da kommer det vel helt nye hovedkort også?

Lenke til kommentar

Hvis du vurderer 2 SSD'er i RAID 0 bør du være klar over at TRIM ikke støttes av noen RAID kontrollere enda så vidt jeg vet. Da kan ytelsen synke ganske kraftig over tid.

Jeg ville heller holdt meg til en stor SSD enn to små i RAID, for å holde systemet så enkelt og vedlikeholdsfritt som mulig.

 

Jeg ser også at noen anbefaler DCII skjermkort i SLI, men vær klar over at dette er kjempestore kort som tar opp tre slots hver, og dette er det ikke mange hovedkort som faktisk har plass til.

Jeg kjøpte et slikt og målte avstand til neste PCI-E port, og det var ca. 1mm mellomrom.

Jeg valgte derfor å heller kjøpe en GTX590, som kostet like mye som 2 GTX570.

Sjekk også lengden på skjermkortet mot dybden i kabinettet ditt. Ett GTX 570 DCII kort er 292mm langt, og ikke alle kabinett har plass til dette uten å fjerne diskskuffer eller modde med tang.

Med Corsair Dominion 650D så er ikke dette et problem.

 

Et system uten RAID og uten SLI er i min verden mye bedre da man har eliminert flere problemkilder til systemet :)

 

Vær også obs på valg av SSD og hovedkort; de nyere SSD'ene leverer så høy ytelse at man ikke bør koble de til en gammel type SATA 3Gbps port, men heller de nye SATA 6Gbps portene. Ellers vil ytelsen bli nærmest halvert.

 

Ellers vil jeg anbefale deg å tenke langsiktig. Dersom du har tenkt å oppgradere i løpet av de neste årene, hvilke komponenter vil du kunne gjenbruke? Kanskje en 850 watt strømforsyning holder til systemet ditt i dag, men må du oppgradere den i fremtiden? Hva vil det da koste, i forhold til å spytte inn ekstra i en fremtidssikker strømforsyning?

Corsair's 1200AX koster flesk, men vil vare i minst 7 år fremover med tanke på garantien.

Lenke til kommentar

Til trådstarter: Du skal bruke 25.000.- uansett eller har du intill 25.000.- å bruke på pc?

 

Virker som mange av forslagene som kommer her prøver å få deg til å bruke opp disse 25.000.- på de rareste måter.

 

2x SSD i raid 0 er ikke egentlig nødvendig så lenge du går for en rask ssd disk.

Ville gått for en psu som er litt overkill, så slipper du å byttet dette på et senere tidspunkt om det skulle bli nødvendig(psu er den klart kjedeligste tingen å oppgradere).

 

Er også enig med innlegget over. SLI/CF kan føre til utfordringer når det kommer til varme og plass på både hk og i kabinett.

Lenke til kommentar

Til trådstarter: Du skal bruke 25.000.- uansett eller har du intill 25.000.- å bruke på pc?

 

Virker som mange av forslagene som kommer her prøver å få deg til å bruke opp disse 25.000.- på de rareste måter.

 

2x SSD i raid 0 er ikke egentlig nødvendig så lenge du går for en rask ssd disk.

Ville gått for en psu som er litt overkill, så slipper du å byttet dette på et senere tidspunkt om det skulle bli nødvendig(psu er den klart kjedeligste tingen å oppgradere).

 

Er også enig med innlegget over. SLI/CF kan føre til utfordringer når det kommer til varme og plass på både hk og i kabinett.

 

25000 var bare ett tall :) Har ikke noe krav om hvor mye som må brukes, men har råd til det som trengs.

Lenke til kommentar

jeg vil si at du har tenkt å bruke litt for mye for en god pc

 

jeg har en til 10k og den går jo fint på alle spill på høyest!

 

det er jo heller litt gøyere å holde på å oppgradere av og til da!=)

 

 

har du fått mye søvn?

fra 03:00 til 07:00 ser jeg!

haha

Endret av SindreMA
Lenke til kommentar

jeg vil si at du har tenkt å bruke litt for mye for en god pc

 

jeg har en til 10k og den går jo fint på alle spill på høyest!

 

det er jo heller litt gøyere å holde på å oppgradere av og til da!=)

 

Det er nettopp oppgraderingene jeg håper å unngå i en god stund fremover. Vil ha en pc som fungerer i lengst mulig tid.

Lenke til kommentar

jeg vil si at du har tenkt å bruke litt for mye for en god pc

 

jeg har en til 10k og den går jo fint på alle spill på høyest!

 

det er jo heller litt gøyere å holde på å oppgradere av og til da!=)

 

Det er nettopp oppgraderingene jeg håper å unngå i en god stund fremover. Vil ha en pc som fungerer i lengst mulig tid.

 

ja men da er det jo bare til å kjøpe det beste nå da!

men det beste nå vil sikkert være stander om 5 år.

så det beste er egentlig å oppgradere tror jeg!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det meg du snakker om?

 

Men takk for at du minte meg på at jeg har blitt for gammel for slikt "moderne språk" som ungdommen driver med i dag, og hvorfor jeg ikke gidder å kaste bort tiden min mer i slike diskusjonsfora. Ha en god jul, Kirkedam! :thumbup:

 

Jøss, Bjørn jo ^^

 

Snakker ikke om deg, men om argumentet som er/var litt banalt.

http://www.anandtech.com/show/4503/sandy-bridge-memory-scaling-choosing-the-best-ddr3/6

 

Håper ikke jeg missforstod. God jul ja! ;)

Lenke til kommentar

jeg vil si at du har tenkt å bruke litt for mye for en god pc

 

jeg har en til 10k og den går jo fint på alle spill på høyest!

 

det er jo heller litt gøyere å holde på å oppgradere av og til da!=)

 

Det er nettopp oppgraderingene jeg håper å unngå i en god stund fremover. Vil ha en pc som fungerer i lengst mulig tid.

 

Her har Sindre et vannvittig godt poeng HoZZy, fordi, dersom du legger av 10k nå, så har du 10k + inflasjon å oppgradere med om feks 2 år. På den måten holder du deg øverst på ytelse uten å tape penger eller fps i spill som er nevneverdig i nåtid.

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

Setup:

 

Power - Modulær fra corsair (1200W for eventuelle upgrades)

CPU - I7 2600k (Unødvendig, men det beste til "rimelig" pris)

GFX - GTX 590 (Stille, kjølig og BAAAAAAAAAAM!!)

Ram - 6-8GB med CL7 (G.Skill har mye bra) (MER RAM -> LENGRE LASTETIDER)

HK - Sabertooth

SSD - Corsair eller vertex, helst ÈN. evnt en mindre for OS med masse iops etc. og en litt større for spill.

 

Kjøling - Med sabertooth burde du ha vifter som blåser ned. Evnt bare kjøp en 40mm til å sette på armoren. Den ene NOC-vifta som blåser ned kan bli for stor hvis Rammen har kjøleribber. Men igjen, du trenger ikke velge det HKet

 

Skjerm - Siden det er for gaming ville jeg anbefalt TN-panen som har 120Hz, bra respons/inputD og gode farger. IOPS har veldig fine farger men mangler på det skrevet ovenfor. De har også bare 60Hz.

 

Men denne vil du få fin flyt og fine farger (Men er kanskje litt pricey med 2?) BARE HUSK Å KALIBRER

http://www.dustinhome.no/alienware-optx-aw2310-23-wide-tft-120hz-black/product/5010379476

 

Just my two cents!

 

PS: Kjøper du noe over dette er det så og si bortkastede penger. Dette er overkill nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal igang med spilling igjen og vil ha en skikkelig bra pc.

 

Ønsker:

-2 pc-skjermer

-Støysvak

-Skal klare alle spill i høyeste oppløsning

-SSD lagring

 

Foreløbig oppsett (listen oppdateres):

Kabinett: Fractal Design Define R3 USB3 (Sort)

PSU: Corsair CMPSU-1200AX 1200W

Vifter 140mm: 4stk Fractal Design Silent Series 140mm

Vifte 120mm: Fractal Design Silent Series 120mm

Hovedkort:

CPU: Intel Core i7 2600K 3,4GHz Socket 1155 Box

CPU kjøler: Noctua NH-D14

Minne:

Skjermkort: Asus GeForce ENGTX590/3DIS/3GD5 3GB

Lydkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Pro Series

SSD: OCZ Vertex 3 Max IOPS SATA III 2.5" SSD 240GB

Skjerm: Samsung S27A850D

Mus: Microsoft IntelliMouse Explorer 3.0

Tastatur:

 

Har fra før:

2TB HDD

 

Vet ikke om du leste innlegget mitt, men det er nå så, vil ivertfall anbefale deg å se på alternative GPU oppsett før du evt bestemmer deg, med mindre du allerede har gjort dette selvfølgelig :)

 

Når du ikke har planer om å spille over 3 skjermer vil jeg anbefale enten en 120 hz skjerm eller en skjerm av større type med større oppløsning.

 

120hz skjermen gir deg fordelen med at den kan faktisk kan vise 120 bilder i sekundet i stedet for 60 bilder, som grensen er for 60hz skjermer. skal du ha 24" med 1920x1080 er dette veien å gå.

 

Skal du ha en skjerm med større oppløsning faller 120hz vekk, da dette ikke finnes enda. Vil også anbefale en IPS skjerm om du skal ha større skjerm, da dette gir bedre fargegjengivelse og innsynsvinklel, og det er som oftest bedre kvalitet.

Ulempen med IPS er en "høyere" latency, men dette er oppgitt og en god IPS viser bildet raskere og mer presist enn billigere TN skjermer, så det er egentlig ikke noe problem.

 

Ett problem du får med ett dobbel-GPU oppsett er såkalt microstuttering. Jeg ser at mange nevner det, men er ikke like sikker på om alle forstår hva det er eller har opplevd det.

Micro stuttering er en betegnelse man har gitt ujevn bildefrekvens som forekommer ved bruk av 2 GPU kjerner. si at 3 bilder kommer i rekke, så vises bilde 1 og 2 med kort mellomrom mens bilde 3 vises lenger, dette fører til at hva vi ser virker hakkete.

Problemet med microstuttering løses ved å ha 3 eller flere GPU'er, eller når nvidia og ati finner en driverbasert løsning på problemet.

 

Derfor anbefalte jeg i forrige posten min å bruke ett 6870x2 kort kombinert med ett 6870 kort i crossfire (blir i praksis 2 kort, med totalt 3 kjerner). Dette gir det masser av ytelse, microstuttering er ett ikke problem, du har gode muligheter for flerskjermsoppsett og det koster faktisk mindre enn 6990, gtx 590 og slikt.

Anbefaler deg å ta en titt på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...