Gå til innhold

[Løst] Ny stasjonær Budsjett: ca 25000,-


Anbefalte innlegg

Har teknologien kommet så langt at det er bra og spille fps spill med trådløs mus/tastatur eller bår jeg holde meg til kabel enda?

 

Kabel, raskere respons også slepper du å bytte batterier. Om du synes kabelen ødelegger kan du dra en del av kabelen oppå bordet og legge noe på den slik at du aldri må dra ekstra hardt når du skal dra musen nedover. Kabelen får jo en viss vekt når den henger ned fra bordet ;) Det optimale er å ha en mouse bungee (http://www.raptor-gaming.com/raptor/Produktfotos/Bungee/Mouse_Bungee_3%20Kopie.jpg) men det spørs om du gidder å legge penger i slikt :)

 

Sjekket du skjermoppsettet mitt i posten over? haha :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har teknologien kommet så langt at det er bra og spille fps spill med trådløs mus/tastatur eller bår jeg holde meg til kabel enda?

 

Kabel, raskere respons også slepper du å bytte batterier. Om du synes kabelen ødelegger kan du dra en del av kabelen oppå bordet og legge noe på den slik at du aldri må dra ekstra hardt når du skal dra musen nedover. Kabelen får jo en viss vekt når den henger ned fra bordet ;) Det optimale er å ha en mouse bungee (http://www.raptor-gaming.com/raptor/Produktfotos/Bungee/Mouse_Bungee_3%20Kopie.jpg) men det spørs om du gidder å legge penger i slikt :)

 

Sjekket du skjermoppsettet mitt i posten over? haha :)

 

Hehe, med helt firkantede skjermer hadde jo det blitt bra! ;)

Lenke til kommentar

Har teknologien kommet så langt at det er bra og spille fps spill med trådløs mus/tastatur eller bår jeg holde meg til kabel enda?

 

Wireless er mer enn bra nok.

 

Razer Mamba Er en av de beste musene jeg har prøvd, og denne er trådløs.

 

Når det kommer til tastatur er det like greit å bruke kablede tastatur, med mindre du har ett stort behov for å flytte på tastaturet mye.

Lenke til kommentar

Har teknologien kommet så langt at det er bra og spille fps spill med trådløs mus/tastatur eller bår jeg holde meg til kabel enda?

 

Wireless er mer enn bra nok.

 

Razer Mamba Er en av de beste musene jeg har prøvd, og denne er trådløs.

 

Når det kommer til tastatur er det like greit å bruke kablede tastatur, med mindre du har ett stort behov for å flytte på tastaturet mye.

 

jeg handla nettopp Cooler Master Storm Sentinel Advanced (499 på komplett.no) og er den beste musa jeg har prøvd noen gang og jeg har prøvd blant anna Logitech G9 og Performance MX og mx5500 samt et par razer muser au..

 

Har Logitech G19 tastatur så bruker bare en av usb portene der til musa og det er den beste musa jeg har hatt, helt fritt og rått program med konfigurasjon, god presisjon, ligger godt i hånda

 

Eneste er at scrollen er litt har men regner med den myknes opp etterhvert.

 

Anbefaler au Razer XL musematte (92cm x 29,4 cm) ordenlig slitesterkt og rått stoff og herlig å bevege musa over og har mer enn nok størrelse til både mus og tastatur.

 

Musa: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=645766

Musematta: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=649844

PS: musematta har ikke sånn innhakk som vist på det bilde, den er helt rektangulær

 

Musa kommer veldig godt ut på alle reviews au ;)

Lenke til kommentar

Flott bidrag! :)

Jeg skal i hovedsak spille World of Warcraft

Du tuller?

Du kjøper ikke en PC til 25 000 kr for å spille WoW. Du kan likegodt kjøpe en Formel 1-bil for å kjøre innenfor ring 1 i Oslo mellom 10-14.

 

Å bruk 25 000 kr på en PC er også et tapsprosjekt uten like, med mindre du har planer om å oppgradere for 15 000 neste år hadde jeg mye heller holdt med på et mer fornuftig budsjett som 13 000 kr maks med mus, tastatur og skjermer.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Flott bidrag! :)

Jeg skal i hovedsak spille World of Warcraft

Du tuller?

Du kjøper ikke en PC til 25 000 kr for å spille WoW. Du kan likegodt kjøpe en Formel 1-bil for å kjøre innenfor ring 1 i Oslo mellom 10-14.

 

Å bruk 25 000 kr på en PC er også et tapsprosjekt uten like, med mindre du har planer om å oppgradere for 15 000 neste år hadde jeg mye heller holdt med på et mer fornuftig budsjett som 13 000 kr maks med mus, tastatur og skjermer.

 

Neste kort fra nvidia gir bare 60 fps i høyeste oppløsning og Radeon korta bråker så mye at jeg vil ikke ha de.

 

Hvis jeg ikke har misforstår så må jeg opp på GTX590 for å få over 60 fps da, og det kommer vel ikke til å kreve mindre i fremtiden?

Lenke til kommentar

Neste kort fra nvidia gir bare 60 fps i høyeste oppløsning og Radeon korta bråker så mye at jeg vil ikke ha de.

 

Hvis jeg ikke har misforstår så må jeg opp på GTX590 for å få over 60 fps da, og det kommer vel ikke til å kreve mindre i fremtiden?

Radeon-kortene bråker akkurat like mye som Nvidia-kortene så lenge man ikke ser på kort som ikke er i produksjon lenger. GTX 590 er SLI på et kort, det yter vanligvis dårligere enn GTX 570 SLI og har flere problemer enn noe annet SLI-oppsett. WoW er primært CPU-sultent og det er først på 2560x1600 at man ser et GTX 580 slite med AA aktivert i dette spillet, i motsetning til i de fleste spill der 580 legges i bakken av arbeidslasten 2560x1600 gir.

 

Hvis du skal ha en PC som takler alle spill på maks på 2560x1600 må du nok ut med mer enn 25 000 kr:

 

3x 580 3GB: 12 000 kr

Vannblokker til disse: 3000 kr

Vannkjøling: 5000 kr

Hovedkort: 2500 kr

Prosessor: 2500 kr

Strømforsyning: 2000 kr

Lagring: 3000 kr

Kabinett: 2000 kr + verktøy for å modde kabinettet for å få plass til all vannkjøling.

Totalt: 32 000+ kr

Etter dette må du overklokke dine fine GTX 580 til minst 900MHz og kjøre dem i tri-SLI sammen med en i7-2600k klokket til 4.8+GHz, da har du sjans til å spille alt av spill over 60 fps på 2560x1600, Crysis vil akkurat passere 60 fps på Very High med 4xMSAA. Inntil du får driverproblemer altså.

Er det verdt det? Eller er du villig til å halvere utgiftene på skjermkort, og kutte vannkjølingsstyret samtidig som du beholder 80% av ytelsen uten å være istand til å makse alt av spill på 2560x1600, det er nemlig kun 3x overklokkede 580 som har sjans til dette.

 

Uansett får du mer for penga om du kjøper 2x GTX 570 2.5GB eller 2x 6970, fordelen 6970 har er at du kan fritt velge mellom mange modeller for bedre støy og kjøling. HD 6970 FleX er et relativt stille kort for eksempel.

Om du ønsker å kjøre 3x skjermkort etter dette vil jeg likevel anbefale de mer "bråkete" radialkjølerne, fordi disse takler langt bedre at kortene er presset tett sammen og vil støye mindre da.

Lenke til kommentar

Er 850W PSU nok?

 

Ja, for nå. Men hvis du har tenkt til å oppgradere til GTX580 i SLI i framtida må du gå ett hakk høyere. Jeg villet ha anbefalt en 1000+.

 

TomK

850W er mer enn nok til å kjøre to 580 og 2600k med alt på vannkjøling, og i tillegg da overklokket så strømforbruket øker med 30%

Selv på vannkjøling skal du gjøre mye for å klare å tappe en 850W med bare to 580.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror de fleste vil godkjenne denne som en ganske optimal maskin:

ca 19000 kr på MPX/Komplett.no, Dyr men bra :) Min mening da :)

 

PCU:

Intel® Core i7-2700K Processor Socket-LGA1155, Quad Core, 3.5Ghz, 8MB, 95W, Boxed w/fan

 

Hovedkort:

MSI Z68A-GD65 (Gen3), Socket-1155 ATX, Z68, DDR3, 2xPCIe(3.0)x16, CFX&SLI, SATA 6Gb/s, USB3.0, VGA, DVI, HDMI, EFI

 

Minne:

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 Kit w/4x 4GB, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Blue Heatspreader, 240 pin

 

SSD:

Corsair SSD Performance Pro Series 128GB x2 Med Advanced GC (Bra i Raid).

 

SSD brakett:

Akasa SSD& HDD Mounting Kit Sort

Dual 2.5" SDD/HDD mounting module for 3.5" bay, Alumium

 

SATA kabel bunt:

NZXT 4 SATA 90 degree to 4 SATA Cable

 

Data HDD:

Western Digital Caviar® Black 2TB

 

CDROM:

Samsung DVD±RW/Blu-Ray Reader SH-B123L

 

PSU:

Chieftec Nitro Series BPS-950C 950W PSU (plus Silver)

 

Kabinett:

Corsair Obsidian 650D Midi Tower Sort

 

GPU:

PowerColor Radeon HD 6970 2GB GDDR5

 

OS:

Microsoft Windows 7 Ultimate NO

OEM, 64bit, SP1

 

Skjerm:

Samsung 27" LED Syncmaster S27A350H

1920x1080, Mega DCR, 2ms, VGA/HDMI

 

Tastatur:

Logitech Gaming Keyboard G510

 

Mus:

Logitech G400 Gaming Mouse (MX518)

Endret av Robinkle
Lenke til kommentar

Er 850W PSU nok?

 

Ja, for nå. Men hvis du har tenkt til å oppgradere til GTX580 i SLI i framtida må du gå ett hakk høyere. Jeg villet ha anbefalt en 1000+.

 

TomK

850W er mer enn nok til å kjøre to 580 og 2600k med alt på vannkjøling, og i tillegg da overklokket så strømforbruket øker med 30%

Selv på vannkjøling skal du gjøre mye for å klare å tappe en 850W med bare to 580.

 

ta deg en tur innom : http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

 

sjekk profilen min, jeg bruker 697 W.

satte på et ekstra gtx 580 og havna på 897 W

 

Så har du at strømforsyninger yter ikke 100% av det de sier, ca 60-80& effektiv ytelse, og i tillegg er det ikke heldig å sprenge hele ytelsen til topps. gjerne ha minimum 100watt ekstra.

 

Så ville gått for 1000W eller mer (mer for framtidig bruk)

Lenke til kommentar

 

ta deg en tur innom : http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

 

sjekk profilen min, jeg bruker 697 W.

satte på et ekstra gtx 580 og havna på 897 W

 

Så har du at strømforsyninger yter ikke 100% av det de sier, ca 60-80& effektiv ytelse, og i tillegg er det ikke heldig å sprenge hele ytelsen til topps. gjerne ha minimum 100watt ekstra.

 

Så ville gått for 1000W eller mer (mer for framtidig bruk)

Dette inlegget er så stappfult av feilinformasjon at det knapt går ann.

 

Den kaklulatoren regner mest sannsynlig utifra TDP, noe som er worst case scenario.

Du vil aldri se i nærheten av så mye effekt i et realistisk scenario.

 

Når det kommer til dette med at strømforsyningen ikke yter 100% av det de sier så er det den mest tilbakestående og missvisende kommentaren jeg noensinne har lest.

 

Du svarer i en tråd til en person som skal bruke opp til 25000kr på en PC, og slenger rundt deg med ting du tydeligvis overhode ikke har peiling på.

Det er rett og slett uansvarlig å poste slikt, da det kan resultere i at trådstarter kaster vekk hardt tjente penger på noe som er langt ifra optimalt, basert på svada du presterer å kaste rundt deg pga uvitenhet.

 

For å rette opp: Tar utgangspunkt i AX 850w, siden det vil være den mest logiske 850w å kombinere med ett slikt system.

 

AX 850 er rated 80+ Gold. Ifølge Hawkins sitt inlegg vil det bety at den skal yte maksimalt ~765w.

Dette er HELT FEIL!!!

 

80+ Gold i AX 850 sitt tilfelle vil si at den har en effektivitet på 90% eller mer opp til 850w LEVERT effekt.

Dette betyr at når den LEVERER 850w til komponentene (Som forøverig er det ratingen betyr) trekker den 935w fra veggen, hvorav 85w forsvinner i form av varme.

Dersom PSUen bare hadde 80% effektivitet (80+ Bronze/silver, husker ikke akkurat hvilken) ville du ved 850w levert effekt hatt et 20% høyere uttak fra veggen, eller for å sette det i perspektiv: Dobbelt så mye effekt forsvinner i form av varme i PSUen.

 

Dersom du går for en AX 850w får du med andre ord mindre varme fra PSU, mindre strømregning, og siden dette er et entusiastprodukt av de skjeldne er den såpass overspeccet at den kan levere godt over 850w til komponentene uten å svette. Corsair har også satt en 7 års garanti på enheten.

 

 

Når dette er sagt så er jeg enig med arni sitt inlegg tidligere. Om dette er for å spille WoW så trenger du ikke bruke halvparten så mye for å spille det glatt. Det er rett og slett meningsløst mye ytelse.

 

Dersom du SKAL bruke 25k uansett så har jeg fortsatt tilgode å se noen oppsett jeg ville foretrukket over det jeg postet tidligere: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1005038&su=1C5AD23F-19C2-436A-9828-87CC5E0CD700

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...