Gå til innhold

[Løst] Ny stasjonær Budsjett: ca 25000,-


Anbefalte innlegg

Han solgte med andre ord en overpriset maskin.

 

Kunne kjøpt en PC til 7000, instalert OSX på den og hatt en bedre mac til samme prisen.

Nei, fordi man betaler jo for mer enn innholdet. Og det er ikke så lett å bare installere OS X på en maskin, all hardwaren skal være støttet. Noe som kan være problematisk.

For å sitere deg:

Jeg blir så vanvittig irritert når folk slenger rundt seg med ting de overhode ikke har peiling på.

 

Kan kjøpe deg en japse bil med 1000hk, men det er forsatt ikke det samme som en Bugatti Veyron. Selv om den også har 1000hk.

Mac holder seg mye bedre i pris enn det PCer gjør. Uten at jeg vet helt hvorfor.

 

Å nei, jeg er ikke en Apple fanboy. Har en Windows maskin og min neste maskin blir også en Windows maskin.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha. Mye søl med mange kokker gitt ;)

Håper du har litt peiling selv. Så får du kanskje hentet noe fornuftig ut fra alt dette :)

Ikke det at her var mange dårlige råd, la oss bare si godt blandet ;)

 

Personlig så hadde jeg ventet litt til, om du kan da, til Ivy kommer. Neste rekke med skjermkort er vel rett rundt hjørnet og. Lykke til. Blir nok brukbart til slutt skal du se :thumbup:

Lenke til kommentar

Han solgte med andre ord en overpriset maskin.

 

Kunne kjøpt en PC til 7000, instalert OSX på den og hatt en bedre mac til samme prisen.

Nei, fordi man betaler jo for mer enn innholdet. Og det er ikke så lett å bare installere OS X på en maskin, all hardwaren skal være støttet. Noe som kan være problematisk.

For å sitere deg:

Jeg blir så vanvittig irritert når folk slenger rundt seg med ting de overhode ikke har peiling på.

 

Kan kjøpe deg en japse bil med 1000hk, men det er forsatt ikke det samme som en Bugatti Veyron. Selv om den også har 1000hk.

Mac holder seg mye bedre i pris enn det PCer gjør. Uten at jeg vet helt hvorfor.

 

Å nei, jeg er ikke en Apple fanboy. Har en Windows maskin og min neste maskin blir også en Windows maskin.

 

En Mac er en PC med et apple operativsystem. Det er de eneste forskjeldene. Hardware på de to er det samme, med det unntaket at apple krever noen helt vanvittige priser for det, og at de i noen tilfeller krever at du har komponent XYZ fordi de har en avtale med den og den produsenten.

 

En 5 år gammel mac er ikke bedre enn en 5 år gammel PC. Største forskjelden er at den som kjøpte Macen betalte vanvittig mye mer for det samme enn det PC kjøperen gjorde.

Uansett hvordan du vrir og vender på det er ikke en 5 år gammel PC i noen som helst form verdt 7000kr. Det er ren og skjær svindel fra ende til annen.

Lenke til kommentar

Sorry for dobbel post lol, glemte å skrive specs: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?

*snip!*

 

Kjøp og salg på forumet er forbudt. Ganske så åpenbart at dette er din PC :innocent:

 

OT:

For å hive bensin på kaoset foreslår jeg dette oppsettet:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1005160&su=D09BCF56-FB4E-42C5-B63C-06B0D98E24CA

 

Oppsettet er laget med tanke på ytelse for kronene. Det er svært lite poeng i å kjøre på med mer grafikkytelse da du svært sjeldent vil ha nytte av dette med mindre du beveger deg opp mot 2560 x 1440. Selv i 1080p er det overkill, sett bort fra i enkelte spill der det kommer til nytte, som f.eks BF3 på ultra. Hvis du vil kan du alltids bytte ut i5 med i7, men i spill vil du ikke merke noen forskjell.

 

Strømforsyningen er en av de beste komplett.no har å by på, og forøvrig en av de beste generelt. Den er også mer enn kraftig nok for dette oppsettet. 8GB RAM holder i mengder såfremt du ikke driver med spesielt minneintensive oppgaver.

 

Asus DCII-kortene er tykke og vil vanligvis ikke være spesielt gunstig for CFX/SLI på de fleste 1155-hovedkort da det øverste kortet vil bli kvalt pga. luftmangel. Asus WS Revolution har derimot en annen plassering av PCIe-sporene som bidrar til at man får plass til to stk HD6970DCII med en glippe på ca. to cm mellom. AMD og HD6970 er forøvrig det beste valget for et flerskjermsoppsett pga. Eyefinity og mengden VRAM. Et lite minus med AMD vil være ytelsestapet man får i BF3 med MSAA aktivert, dog vil jeg ikke påstå at dette er noe å henge seg så mye opp i. Spillet har også nylig kommet så patcher og nye drivere vil helt sikkert forbedre saker og ting i tiden som kommer.

 

Oppsettet er også laget med tanke på støysvakhet. Dog vil så og si alle alle luftkjølte oppsett av dette kalibret støye, men dette vil havne langt ned på stigen. CPU-kjøler får du finne i selv. Skjermkortene vil pumpe en hel del varmluft ut i kabinettet så en lukket vannkjøler montert som inntak kan være gunstig.

 

Skjermer er også litt smak og behag så det finner du selv.

 

Når det er sagt bør du vurdere om du skal kjøpe nå eller vente. Nye generasjoner skjermkort er like rundt hjørnet og lanseringen av Sandy Bridge-E kan kanskje være av interesse når du har så stort budsjett.

 

Edit: Prisene på harddisker er horrible pga. mye vått i Thailand. Derfor liten disk i første omgang.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Oppsett:

 

Siste Sandy Bridge i7-prosessor for god overklokking.

To SSD-er i Raid 0 for et lynraskt system.

Kabinett med viftekontroll for et behagelig lydnivå.

Nvidias raskeste enkeltkort (dobbel-kjernet), men allikevel stort sett stillegående.

Topp 27-tommers skjerm med 3D muligheter og 120Hz.

Pris: kun 21 tusen.

 

ASUS GEFORCE GTX 590 3GB PCI-E DVI/DP

ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 Z68 S-1155 ATX

CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHz

CORSAIR H80 HYDRO CPU COOLER S-775/1155/115

CORSAIR HX 1050W ATX12V 2.2 / EPS12V PSU

INTEL CORE I7 2700K 3.50GHZ 8MB S-1155 + Battlefield 3

KINGSTON HYPERX 120GB SSD SATA/600 MLC - To stykker i Raid 0

LITEON IHAS124 DVD±R/RW/RAM DL 24X SATA BLACK

NZXT FULLTOWER PHANTOM ATX BLACK

SAMSUNG SYNCMASTER S27A750D 27" WIDE TFT LED 120Hz

 

Totalt: 21 319,00 kr

Lenke til kommentar

furmark stresser bare skjermkortet, når man spiller gpu og cpu intensive spill som bc2, bf3 osv.. vil du se ett høyere strømforbruk, dessuten sa han muligheten for å kjøre crossfire alltså 2 stk 6990 590.

 

 

For noen år tilbake var msi regnet som et billigmerke iforhold til asus, dfi osv.

 

Furmark legger også last på en tråd på prosessoren, så du får faktisk noe last på den også. Med tanke på at det er ytterst få spill som drar full last på mer enn 2 tråder så er du ikke langt fra. Fra samme test så nevnes det at det kan være så mye som 50-100w forskjell fra furmark og real life scenarioer på et kort som 590.

 

Folk har rett og slett ikke kontroll på hvor mye effekt 400w er. Det er enormt mye effekt, og de aller fleste systemer, selv med kort som 580 o.l ligger ikke langt over dette i total effekt.

 

Å tro at man trenger 1200w eller mer i noe som helst realistisk scenario blir for dumt. Du kan dytte 2 stk 590 inn på en AX 850w og jeg skal personlig garantere at den vil dra det rundt.

 

Videre så har MSI aldri vært et billigmerke.

QTec var et billigmerke.

MSI har levert produkter til mainsteam markedet, og i de fleste tilfeller matchet, eller overgått kvaliteten til ASUS, ABIT, Gigabyte osv i disse segmentene.

Det er uansett irrelevant, selv slik det er fremstilt i posten din, da "var" ikke er det samme som "er".

 

MSI leverer mange veldig gode produkter i alle segmenter den dag idag, inkludert til entusiaster.

 

Å si at de alltid har levert bra blir feil, men du finner ingen produsenter som utelukkende har levert gode produkter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjøpte spillpc for 30.000 for noen år siden. Den tapte seg 25.000 i pris i løpet av 2 år og ble solgt for 5000.

 

 

Greit å ta med i beregningen. :)

 

Oida, kjøpte gamer pc desember 09, 2 år senere er den fremdeles like mye verdt..vil jeg si, enkel og oppgradere oxo, i7-920, 5870, 320 ssd, 2 tb Hdd ++, men skal sies at framgangen fra da til nå har vært tregere enn det den var i ditt tilfelle?

Lenke til kommentar

Mange flotte forslag her. Jeg skal prøve å sette opp et oppsett nå i kveld og legge det ut.

 

Vil det være mye forskjell på SSD med og uten RAID0?

 

Haha. Mye søl med mange kokker gitt ;)

Håper du har litt peiling selv. Så får du kanskje hentet noe fornuftig ut fra alt dette :)

Ikke det at her var mange dårlige råd, la oss bare si godt blandet ;)

 

Personlig så hadde jeg ventet litt til, om du kan da, til Ivy kommer. Neste rekke med skjermkort er vel rett rundt hjørnet og. Lykke til. Blir nok brukbart til slutt skal du se :thumbup:

 

Når kommer Ivy og er det mye bedre?

Lenke til kommentar

Mange flotte forslag her. Jeg skal prøve å sette opp et oppsett nå i kveld og legge det ut.

 

Vil det være mye forskjell på SSD med og uten RAID0?

 

Haha. Mye søl med mange kokker gitt ;)

Håper du har litt peiling selv. Så får du kanskje hentet noe fornuftig ut fra alt dette :)

Ikke det at her var mange dårlige råd, la oss bare si godt blandet ;)

 

Personlig så hadde jeg ventet litt til, om du kan da, til Ivy kommer. Neste rekke med skjermkort er vel rett rundt hjørnet og. Lykke til. Blir nok brukbart til slutt skal du se :thumbup:

 

Når kommer Ivy og er det mye bedre?

 

Ivy kommer vel tidligst i mars tipper jeg. Lenge å vente kanskje ?

http://www.hardware.no/artikler/intel_snakker_endelig_om_ivy_bridge/101699

 

Mye bedre.. Tja. Spørs jo som mange sier her, hva du skal bruke den til det.

Til spilling så gjør Sandy Bridge det bra. Det går jo unna i dataverdenen. Men så mye mer nytt kommer det ikke på Ivy som ikke Sandy allerede har. En hører jo hele tiden at en ikke trenger ditt og datt og det er overkill osv. Tja en trenger jo ikke en flott ny bil heller, en kommer seg jo fra a til b i en gammel lada og :tease:

Men tilbake til emnet. Vanskelig å ta et dårlig valg her sånn sett for deg. Kan jo argumentere frem og tilbake for å vente eller ikke. Det kommer jo noe nytt hele tia, hehe.

 

Jeg venter nok med å fornye min pc til Ivy kommer, venter nok til sommeren og tenker jeg.

Men nå har jeg en pc som lett holder ei stund til da.

 

Så tror jeg bare hiver meg inn på kjøkkenet jeg også og rører i suppa. Ta på deg forkleet og deg klar for her kommer mitt forslag til HW (Dette er hva jeg personlig hadde kjøpt om jeg måtte ha ny pc i dag.)

 

Hovedkort - ASUS Maximus IV Extreme

Prosessor - Intel Core i7 2600K

Minne - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8. Jeg er for overkill, så jeg hadde tatt 2 ;) Valgte lav latency foran høy hastighet.

Lagring - 2 stk Vertex 3 120G i raid0. Om du ikke er helt trygg på raid o.l. Hadde jeg gått for 240G alene

GPU - ASUS Radeon HD 6970 2GB GDDR5 "DirectCU II" - Greit støynivå på disse. Jeg er egentlig ikke ATI fan, men vanskelig å krangle med ytelse i forhold til pris :) Og så hadde jeg likså godt putta 3 stk i :w00t: Da har du nok grafikkminne og

Kabinett - Fractal Design Define R3 Titanium Grey - Dette har innvendig støydemping og gode løsninger.

Kjøling Cpu - Corsair H100 Hydro Series CPU Kjøler. Eller H80 om det blir for trangt med H100

Strøm - Corsair AX 1200W PSU

Da er summen oppe i ca 22.000kr. Så må du eventuelt ha skjerm og OS og småtteri i tillegg.

 

Men som sagt. Dette er hva JEG hadde valgt. Du får google litt, se hva alle her har skrevet og komme frem til noe som passer deg. Lykke til. Og ikke glem og ha det gøy. Pc bygging er jo det ;)

Endret av Fuglefaen
Lenke til kommentar

Den der så faktisk ut som noe :O En ny ssd og skjerm og den er akkuratt det du trenger. Kanskje du klarer deg med den ssd-en også. Da trenger du bare skjerm :D

 

Nå skal sant sies at det er mye bedre med ett enkelt kort enn to kort i SLI/CF. Så jeg ville godt for et enkelt kort, men det er jo opp til kjøper selv da.

Lenke til kommentar

en god gamermaskin bør ha et godt lydkort og høytalere. Det blir som i hjemmekino, lyd og bilde hører i lag. Uskarp/udefinert lyd på de innebygde høytalerne til 50 tommeren ødelegger kino opplevelsen. Koble til et bra surroundanlegg og blu-ray filmen blir en opplevelse. Derfor sett i et dedikert lydkort til ca 500 -1000 kr og du får skarpere lydbilde. Du har kanskje gode høytalere eller headset fra før? Hvist ikke bruk noen tusen på det. Har selv et Soundblaster X-FI Titanium HD lydkort og Corsair SP2500 2.1 høytalere og anbefaler kombinasjonen. Har du penger til det så kjøp dyrere høytalere, gjerne 5.1 oppsett

Lenke til kommentar

Han solgte med andre ord en overpriset maskin.

 

Kunne kjøpt en PC til 7000, instalert OSX på den og hatt en bedre mac til samme prisen.

Nei, fordi man betaler jo for mer enn innholdet. Og det er ikke så lett å bare installere OS X på en maskin, all hardwaren skal være støttet. Noe som kan være problematisk.

For å sitere deg:

Jeg blir så vanvittig irritert når folk slenger rundt seg med ting de overhode ikke har peiling på.

 

Kan kjøpe deg en japse bil med 1000hk, men det er forsatt ikke det samme som en Bugatti Veyron. Selv om den også har 1000hk.

Mac holder seg mye bedre i pris enn det PCer gjør. Uten at jeg vet helt hvorfor.

 

Å nei, jeg er ikke en Apple fanboy. Har en Windows maskin og min neste maskin blir også en Windows maskin.

 

ja det er skikkelig vanskelig å installere osx på pc:

http://dailyapps.net...n-3-easy-steps/

alt av apple er overprisa til tusen, både nytt og brukt. en mac maskin til 15 000 kan du fint få for under 10 000 for vanlig pc. og osx er gratis til og med.

 

så for å sitere:

Jeg blir så vanvittig irritert når folk slenger rundt seg med ting de overhode ikke har peiling på.

 

 

 

Lurte på en ting for ditt GPU kjøp.

 

Er er stor forskjell ifra et nvidia gtx580 til et HD 6970?

 

grei liste per dags dato;

 

http://www.techpower...HD_6990/11.html

 

 

Takk for linken. God oversikt.

 

Hadde det vært bedre med 2x6950 eller 1xGTX 580 ?

 

Mye bedre liste, veldig troverdig / pålitelig au. sammendrag av mange hundre (hvis ikke tusen det er det står på sida dems) tester:

http://www.videocard...h_end_gpus.html

This chart made up of thousands of PerformanceTest benchmark results and is updated daily with new graphics card benchmarks.
Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...