Gå til innhold

Hva er vanlig IQ nivå for en person med akdemisk yrke?


Anbefalte innlegg

de med høyere utdanning har som regel høyere IQ, særlig ingeniører og andre som bruker mye matte.

 

soulless: testen fra illustrert vitenskap tester ikke bare IQ, den har også med hukommelse og ordforståelse, som igjen er andre intelligenser/egenskaper hos mennesker.

 

Testen er basert på WAIS testen, den (mer eller mindre) offisielle standarden for IQ tester. Skal man først måle hvor intelligent et menneske er, så er da vel tekstforståelse, hukommelse ++ like relevant som mønstergjenkjenning.

 

For øvrig er det muligens sivil ingeniører du referer til, ingeniører ellers er meget varierende når det kommer til mentale ferdigheter etter min erfaring.

 

Øyh, ikke glem at mange med høyere utdanning innen realfag ikke er NTNU'ere! Norge er ikke det eneste landet i verden, og NTNU ikke det eneste bra universitetet i Norge, selv om det av og til virker som om noen fra Gløs tror det ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har alltid sett på IQ som en måling av kvaliteten på en person sin ressonering.

 

Denne kan trenes opp.

 

Jeg har studert mye matte, og sett folk som går på en smell.

Problemet deres er at de ikke besitter riktig kunnskap.

 

For å regne ut (x^2+8)+Y^5*4-2 = Y+16 kreves det en del kunnskaper.

Først og fremst kunnskapen om tall og tallenes verdi.

Dernest trenger man kunnskaper om de forskjellige regnemetodene, og rekkefølgen disse skal gjennomføres i.

Det er bare mange forskjellige kunnskaper, og noen rutiner.

 

Gi meg 5 dager og jeg skulle fått en 3-klassing til å løse den type oppgave over.

 

1: Lær barnet opp til å forstå hva som står der

2: Lær barnet opp til å forstå hva som faktisk står der

3: Lær barnet opp til å forstå hva det som står der faktisk betyr

4: Lær barnet opp til trinnvis løsning av problemet med lignende eksempler;

Begynn med hver enkelte type matematikk:

Addisjon og subtraksjon: 8+5 (kunnskap og rutine); Basiskunnskap som må pugges.

Multiplikasjon og divisjon: 8*5 = 8 + 8 + 8 + 8 + 8

10:4 = X

10 = 4X

0 = 4X-10

0/4 = X-(10/4)

All matematikk er egentlig ligninger med ukjente.

8+4 = Y

Y-4 = 8

Y-4-8 = 0

Så dette kan tredjeklassingen fra før. Vedkommende har bare ikke blitt opplært til å vite at han vet det.

 

Eksponenter: 6^3 = 6*6*6 = ((6+6+6+6+6+6)+(6+6+6+6+6+6)+(6+6+6+6+6+6)+(6+6+6+6+6+6)+(6+6+6+6+6+6)+(6+6+6+6+6+6))...

6 = 1+1+1+1+1+1. Det er bare en tellerutine. 6 bananer i hver av 6 esker hvor det er 6 esker i en kasse.

 

5: Finn ut hvor barnet gjør feil og start på nivået under og terp på reglene og rekkefølgene

6: Når forståelsen er programert, og rutinene i orden, kan selv en dum datamaskin regne ut dette: Alt som trengs er rutine og kunnskap.

 

Er det noen problemløsningsmetoder som IKKE kan gjøres om til en rutine?

Objektgjenkjennelse i tredimensjonalt rom? Rutine og kunnskap.

Mønstre og bevegelse? Rutine og kunnskap.

Språkforståelse? Utelukkende kunnskap: Å vite den eksakte definisjonen av mange ord krever bare at man vet den eksakte definisjonen av mange ord.

Matematikk? Rutine og kunnskap.

 

...

 

Når det gjelder objekter i 3-dimensjonalt rom, så hjelper det å ha studert geometriske figurer.

 

Se på vår oppdragelse.

 

0-2 år: Vi har puttebokser, hvor vi lærer oss formen på geometriske figurer og lærer oss å forstå hvordan disse geometriske figurene er formet ved å putte dem i hull.

3-5 år: Vi har bøker og puslespill, og lærer oss å forstå 2-dimensjonale representasjoner av tredimensjonale objekter, og lærer oss å gjenkjenne objekter fra små deler, og lærer oss tall, telling og mengder.

 

Vi spiller spill, og lærer oss hvordan objekter forflytter seg regelmessig.

For dem av oss som har spilt ADOM eller NETHACK, så vil vi ALDRI NOEN SINNE kunne gjøre feil å tester hvor flere Ogre flytter seg rundt i et lukket rom.

 

Kan noen komme med et eksempel på en spesifikk IQ-test som ikke kan gjøres om til rutine og så pugges slik at man aldri trenger å gjøre feil på testen igjen?

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Det er her du blander veldig fordi hjernen er ikke en muskel. signalene som forteller deg hva du skal gjøre og tenke og slikt er små "elektroniske" signaler som flyr rundt omkring, hjernen er bare en mushi ting og er langt i fra en muskel.

Jeg håper at du forstår at jeg faktisk ikke tror at hjernen er en muskel, men at jeg brukte det som en analogi for å lettere forklare poenget mitt.

Og det du snakker om her kalles å trene opp kunnskap og kunnskap er ikke IQ.

Alle lærer historie i livet, noen litt mer enn andre, men det betyr ikke at de har mer IQ fordi de har lært mer historie enn andre, det er bare reinspekka kunnskap.

IQ går på logikk og fornuft og på livets gang. det går ikke på kunnskap, det går på deg som person,

Jeg tror absolutt at til en viss grad så kan logisk ressonering trenes opp. At IQ eller intelligens er en konstant egenskap som ikke endrer seg tror jeg ikke noe på.

Hvis meg og deg er ute på byen og drikker sammen, så begynner vi å diskutere åsså sier jeg en ting som du tar veldig feil i fylla, hva gjør du da? klikker du villt og begynner å sloss eller oppfører du deg?

Hvis du har vært gift i 10 år og du krangler med kona over ting som du har krangla over mange tusen ganger og kona di provoserer deg til tusen, hvordan reagerer du? slår du ho ned eller snakker du voksent og fornuftig og kommer med punch line? eller bare holder du kjeft og går vekk?

Dette har med sosial intelligens, noe IQ-tester ikke måler.

 

Hvordan reagerer du uten å tenke deg om? altså underbevisstheten, dette er IQ og den kan aldri trenes opp fordi det handler om gener og sjel, du som person, hvem er du og alt slikt.

Hvis det er din definisjon av IQ er det ikke rart vi er uenige ...

 

------------------------------------

Hele diskusjonen bærer preg over at alle har forskjellige definisjoner over hva IQ/intelligens er. Så her er min definisjon.

 

IQ er et mål på intelligens. Mer presist vil jeg si at det er en hypotese for intelligensen din.(Wikipedia)

 

Det naturlige neste spørsmålet blir selvfølgelig, hva er intelligens? Intelligens er et veldig vidt begrep. Og IQ beskriver ikke det fulle spektret av intelligens, for eksempel så er det vel ingen IQ-tester som tester sosial intelligens. Så vidt jeg vet.

 

Jeg definerer intelligens som; evnen til å tenke logisk, ressonere, tenke abstrakt, språklig forståelse, etc. For diskusjon av IQ er det hensiktsmessig å definere intelligens, som de egenskapene IQ-tester tester. IQ er altså et mål på deler av intelligensen din. Det er en indikasjon.

 

Det virker som at det er mange her som tror at IQ måler flytende intelligens. Flytende intelligens er evnen du har til å løse problemer uavnhengig av tidligere kunnskap.

Endret av Kubjelle
Lenke til kommentar

når man går ingeniør eller høyskole elelr annet så øker man ikke automatiskt IQ`en, man blir smartere men ikke generelt sett, man blir bare smartere på det feltet. de med masse matte vil kunne få høyere score på en IQ test for det er mye likhetstegn mellom de to tingane.

Her blander du kunnskap og IQ.

 

IQ er vel mål på forståelse av nye ting, logiske sammenhenger, etc.

 

Å kunne mye om ett fag er ikke IQ, det er kunnskap... jeg kan ha klisterhjerne å memorere hele verdenskartet utenat i minste detalj.

 

Det gir meg likevel ikke mer IQ innen geografi.

 

Fordi man kan mye om ett fag sier ikke mye om IQ, nesten ingenting.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid sett på IQ som en måling av kvaliteten på en person sin ressonering.

 

Denne kan trenes opp.

 

Jeg har studert mye matte, og sett folk som går på en smell.

Problemet deres er at de ikke besitter riktig kunnskap.

 

For å regne ut (x^2+8)+Y^5*4-2 = Y+16 kreves det en del kunnskaper.

Hva du og andre mener er IQ er irrelevant så lenge man måler IQ som noe spesifikt.

 

Hvor mye matte har du studert? For det å regne ut ligningen din krever nemlig "en del kunnskaper", som du sier. Mer spesifikt trenger man én lineært uavhengig ligning til for å kunne løse den.

 

For øvrig er det muligens sivil ingeniører du referer til, ingeniører ellers er meget varierende når det kommer til mentale ferdigheter etter min erfaring.

 

Øyh, ikke glem at mange med høyere utdanning innen realfag ikke er NTNU'ere! Norge er ikke det eneste landet i verden, og NTNU ikke det eneste bra universitetet i Norge, selv om det av og til virker som om noen fra Gløs tror det ;)

Hva prater du om? Poenget er at siving er en beskyttet tittel der man må ha oppfylt visse krav. Ingeniør kan hvem som helst kalle seg.

Om du mener den engelske tittelen "engineer" gir ikke den alltid riktig mening om man oversetter til ingeniør på norsk.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Er det noen problemløsningsmetoder som IKKE kan gjøres om til en rutine?

Objektgjenkjennelse i tredimensjonalt rom? Rutine og kunnskap.

Mønstre og bevegelse? Rutine og kunnskap.

Språkforståelse? Utelukkende kunnskap: Å vite den eksakte definisjonen av mange ord krever bare at man vet den eksakte definisjonen av mange ord.

Matematikk? Rutine og kunnskap.

Her gjør du feilen å si at alt er metoder.

 

Tror du alle ville lært disse tingene like godt? Ja, man kan forbedre seg, men til slutt vil noen alltid være bedre enn andre.

 

Gitt et matematisk problem med en standard fremgangsmåte for å løse den, vil nok mange kunne klare å løse den om de kjenner fremgangsmåten, ja.

Hvorfor får ikke da alle toppkarakterer i matte?

Jo, fordi ikke alt er rett-frem-problemer der man plotter tall inn i en definert fremgangsmåte.

Du kan lære 100 av disse ungene dine å løse en diff. likn. ved å bruke fremgangsmåtene for det. Egenverdier, laplace, fourier, separasjon, euler-cauchy, karakteristisk ligning osv.

Så gir du dem isteden en oppgave der du har svarene, og ber de finne diff. lign. som gir disse svarene. Tror du alle vil klare det?

Jada, etter å ha lært fremgangsmåten, så kanskje. Men sånn ut av det blå, tror du ikke noen kanskje vil gjøre det bedre enn andre?

 

Hva kaller du i så fall det? Intelligens kaller jeg det.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Tror enkelte her blander litt. Det blir ikke hevdet at man får høyere IQ av å studere f.eks matte eller fysikk. Hypotesen er at enkelte studier tiltrekker seg folk med gjevnt over høyere IQ, samt at det krever en høyere IQ for å mestre faget.

 

Jeg kan absolutt se at dette er tilfelle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

*SNIP*

 

For øvrig er det muligens sivil ingeniører du referer til, ingeniører ellers er meget varierende når det kommer til mentale ferdigheter etter min erfaring.

 

Øyh, ikke glem at mange med høyere utdanning innen realfag ikke er NTNU'ere! Norge er ikke det eneste landet i verden, og NTNU ikke det eneste bra universitetet i Norge, selv om det av og til virker som om noen fra Gløs tror det ;)

Hva prater du om? Poenget er at siving er en beskyttet tittel der man må ha oppfylt visse krav. Ingeniør kan hvem som helst kalle seg.

Om du mener den engelske tittelen "engineer" gir ikke den alltid riktig mening om man oversetter til ingeniør på norsk.

 

Jeg snakker ikke om høyskole-ingeniører, men om masterprogrammer i realfag (fysikk, matte, informatikk, kjemi, og diverse blandinger av disse fagretningene) slik som blant annet gis ved UiO/MatNat.

Lenke til kommentar

Tror enkelte her blander litt. Det blir ikke hevdet at man får høyere IQ av å studere f.eks matte eller fysikk. Hypotesen er at enkelte studier tiltrekker seg folk med gjevnt over høyere IQ, samt at det krever en høyere IQ for å mestre faget.

 

Jeg kan absolutt se at dette er tilfelle.

 

det er dette jeg har prøvd å forklart:

 

Jeg kan se at folk kan tro det men tenk litt etter:

 

Det er ikke nødvendigvis tilfelle nettopp fordi det å studere og gå i en jobb handler ikke om hvor god IQ man har men heller om hvor stor interessen er for den tingen. og det blir 2 helt forskjellig ting.

 

de med høyere IQ trenger ikke å ha jobbe 1 eneste time i livet sitt pga han vil snylte på staten fordi han driter oppi om han er fattig eller hva han er (eller hun da) det kommer helt ann på hva som er vitkig for den og den personen.

 

Når de tkommer til utdanning så er det ingen som går etter IQen sin, de går etter interesse.

 

Og 1 ting til:

De med høyere IQ er ofte de uten utdanning som starter egen bedrift eller finner opp nye ting i garasjen hjemme eller lignende. det er de med høy IQ. de som studerer har ikke så høy IQ som de som starter egen bedrift uten utdanning bak seg eller noe (som for eksempel bill gates)

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at de går etter IQen sin. Men et mattestudium vil i mindre grad tiltrekke seg folk ikke mestrer matte. Folk som trives med matte er gjerne de som har litt lettere for å lære seg den. Derfor vil folk som tar en master i matte ha en høyere IQ enn folk som blir søppeltømmere eller parkeringsvakter.

 

Du kan si hva du vil, men IQ har både noe med studievalg og gjennomføring av studium.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er det du babler om DrHawkins?

 

For det første så er det stor forskjell på en utviklingshemmet person, og en med downs-syndrom.

Regner med det er folk med downs-syndrom du mener siden du refererer til Tangerudbakken!?

Og når du sier at de scorer høyere på IQ enn normale folk, så er det bare tøys.

En person med downs-syndrom overstiger sjelden 70 i IQ.

 

Jeg er enig i mye av det du sier; blant annet at har man høy IQ så har man nok en bedre sjanse til å gli lettere gjennom høyere utdanning/skolen generelt enn en med lavere IQ.

 

At folk med høy IQ tar fagskole/yrkesskole--> lærling, er heller sjelden. Har man høy IQ vil de fleste automatisk velge høyere utdanning, og det har ingenting med det at man plutselig tenker: "Oi jeg har høy IQ jeg må ta høy utdanning" det er heller noe som man bare gjør. Og da ser jeg på kameratene mine som eksempel. Jeg vet selv hvilke kamerater som har høy IQ, og det tilsvarer også høy utdanning. Men ikke misforstå meg, har mange jeg kjenner som er bilmekanikere, og som er utrolige flinke i det de holder på med.

 

Yrkesskole/fagskole henger ofte sammen med at det er personer som liker matematikk dårlig.

Det slår nesten aldri feil.

 

Men for all del, selvsagt finnes det unntak!

Det kommer også ann på miljø, venner osv.

 

Skole handler om evnen til å lære seg kunnskap. Kunnskap er da noe man får når man går skole, ikke noe man har før man begynner på skolen.

 

Tar man å sammenligner en arbeidsplass med ingeniører med en bedrift som man ikke trenger utdanning for å jobbe på, vil IQ snittet være høyere hos ingeniørene.

(Flertallet der, stemmer også AP i motsetning til Frp i bedriften uten utdanning)

 

Det siste der var kanskje unødvendig, men måtte bare :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

det var vel ikke en helt vanlig IQ-test? dynes å huske at den var ganske annerledes, og at den flere steder ikke bare teste IQ, men også forventet endel allmennkunskap og språkferdigheter. For å gjøre et anslag vil jeg tippe 120 og oppover for 9, basert på meg selv og endel venner og hva vi har oppnådd på andre tester.

Lenke til kommentar

det var vel ikke en helt vanlig IQ-test? dynes å huske at den var ganske annerledes, og at den flere steder ikke bare teste IQ, men også forventet endel allmennkunskap og språkferdigheter. For å gjøre et anslag vil jeg tippe 120 og oppover for 9, basert på meg selv og endel venner og hva vi har oppnådd på andre tester.

 

Ja, du fikk 9 på sesjon? Har du tatt vanlig IQ test senere?

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle en person med høy IQ stemme AP?

 

Men et lite tilleggsspørsmål angående IQ: Hva sier sesjonstesten i Forsvaret om IQ. Er testen god nok og hva innebærer en 7-er eller en 8-er?

 

Jeg har ikke sagt at en med høy IQ vil stemme AP. Det jeg mente er at hvis man tar en stikkprøve fra f. eks. ingeniører, så tror jeg de fleste vil stemme AP eller høyre.

 

Tar man en stikkprøve fra gulvarbeidere UTEN utdanning og fagbrev, eventuelt NAV snyltere osv, så tror jeg flertallet der vil stemme FrP.

 

Men ikke missforstå meg nå, for det betyr ikke at jeg ser ned på personer uten utdanning, og ser heller ikke ned på FrP for den saks skyld!

 

Sikkert mange som drar seg i håret og blir forbanna nå, men jeg må få lov til å si hva jeg mener om det.

 

Selv om jeg kanskje ikke burde blande inn partier i denne tråden her! :p

Endret av pr3cis
Lenke til kommentar

http://www.nrk.no/programmer/tv/test_nasjonen/3085855.html

 

Faktisk har ikke AP-velgere ikke så veldig mye å skryte av, de er fortsatt under gjennomsnittet. Venstrevelgere derimot!

 

Nå er vel ganske få Venstrevelgere uansett.Er det nok til å få et signifikant resultat, he he...... :whistle:

 

Dessuten stemmer mange parti ut i fra at de jobber i det offentlige. De er ikke nødvendigvis for innvandring selv om de stemmer AP, men de er nødt til å stemme på slike partier.

Lenke til kommentar

det var vel ikke en helt vanlig IQ-test? dynes å huske at den var ganske annerledes, og at den flere steder ikke bare teste IQ, men også forventet endel allmennkunskap og språkferdigheter. For å gjøre et anslag vil jeg tippe 120 og oppover for 9, basert på meg selv og endel venner og hva vi har oppnådd på andre tester.

 

Ja, du fikk 9 på sesjon? Har du tatt vanlig IQ test senere?

 

ja. Fikk 9 på sesjon og scorer omtrent 130-132 på de andre IQtestene jeg har tatt. Men har venner som fikk 9 på sesjon som har ca. 120-124 i IQ.

Endret av Doffeo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...