Gå til innhold

Hva er vanlig IQ nivå for en person med akdemisk yrke?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tviler egentlig på at det er noen særlig stor forskjell i IQ [..]

 

Det blir en betydelig forskjell Ikke fordi så veldig mange med høy utdanning har skikkelig høy IQ, men fordi så godt som ingen med høy utdanning har skikkelig lav IQ (ikke mange som klarer å ta ett hovedfag eller en master mer <85 i IQ). Har en rapport om dette liggende på en eller annen disk i rotet mitt og skal se om jeg kan finne den. Husker jeg rett var snittet blandt akademisk personell på universiteter rundt 115, men det fantes professorer så lavt som 92.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde en tråd her på forumet hvor jeg linket til den nettbaserte testen på illvit.no, og bedte folk legge inn resultatet i en undersøkelse.

 

Snittet havnet på ca. 120 mener jeg, med en god porsjon brukere rett over 130.

 

Testen har en feilmargin på ca. 3%, så gitt at folk svarte ærlig (var anonymt) er snittet ganske bra, sikkert mer eller mindre det samme som akademia for øvrig regner jeg med.

 

Skal se om jeg finner link senere.

 

edit: www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1275325

Endret av soulless
Lenke til kommentar

Jeg tviler egentlig på at det er noen særlig stor forskjell i IQ (som forøvrig er et ubrukelig mål på noe som helst) blant de med høyere utdanning enn hos den gemene hop.

 

Det er klart det sier svært mye om en person hvilket evnenivå man har, så det må nok være din vurderingsevne som er ubrukelig.

 

Hvor i alle dager får du det fra at en grundig evnemåling ikke vil skille mellom folk uten utdanning og de med? Slike tester går jo på verbal forståelse , abstrakte begreper, ulike typer hukummelse, blokkdesign og matriser.

 

Det har jo vist seg at lærere utdannet på 70-tallet hadde 7,2 på sesjonstestene. Langt over snittet.

Endret av tomkjetil
Lenke til kommentar

de med høyere utdanning har som regel høyere IQ, særlig ingeniører og andre som bruker mye matte.

 

soulless: testen fra illustrert vitenskap tester ikke bare IQ, den har også med hukommelse og ordforståelse, som igjen er andre intelligenser/egenskaper hos mennesker.

 

Testen er basert på WAIS testen, den (mer eller mindre) offisielle standarden for IQ tester. Skal man først måle hvor intelligent et menneske er, så er da vel tekstforståelse, hukommelse ++ like relevant som mønstergjenkjenning.

 

For øvrig er det muligens sivil ingeniører du referer til, ingeniører ellers er meget varierende når det kommer til mentale ferdigheter etter min erfaring.

Lenke til kommentar

de med høyere utdanning har som regel høyere IQ, særlig ingeniører og andre som bruker mye matte.

 

soulless: testen fra illustrert vitenskap tester ikke bare IQ, den har også med hukommelse og ordforståelse, som igjen er andre intelligenser/egenskaper hos mennesker.

 

Testen er basert på WAIS testen, den (mer eller mindre) offisielle standarden for IQ tester. Skal man først måle hvor intelligent et menneske er, så er da vel tekstforståelse, hukommelse ++ like relevant som mønstergjenkjenning.

 

For øvrig er det muligens sivil ingeniører du referer til, ingeniører ellers er meget varierende når det kommer til mentale ferdigheter etter min erfaring.

ja, det var heller sivilingeniører jeg mente.

 

men det blir jo feil å kalle den en IQ test, når man kan score lavt på logikk-delen men høyt på språklig del, men likevel få "IQ" på 120++. IQ og logikk er jo bare en liten del av intelligensen til et menneske. og den måler heller ikke intelligenser som kroppslig/kinetisk intelligens og sosial intelligens. da syns jeg det er bedre å isolere hver intelligens i tester.

Lenke til kommentar

100 i IQ er basis normalt.

hver 15ende i økning er et klasse hopp.

 

når man går ingeniør eller høyskole elelr annet så øker man ikke automatiskt IQ`en, man blir smartere men ikke generelt sett, man blir bare smartere på det feltet. de med masse matte vil kunne få høyere score på en IQ test for det er mye likhetstegn mellom de to tingane.

 

en kokk eller en matematiker kan begge ha 100 i IQ og klare seg fint for det har ikkke noe med vilket yrke eller noe man velger men det har med forståelse og tankegang å gjøre. hvordan er du til å løse oppgave du ikke er trent til, hvordan reagerer du på sånn og sånn. lærer du av deg selv, lærer du av de andres feil og dine egne feil. gjør du gode håndteringer av situasjoner i livet og kommer deg langt fram og opp i verden.

disse tingene her er det som er IQ.

 

Sivilingeniør har ikke nødvendigvis mer iq enn det normale folk har, er bare det at han er tent opp til å kunne tolke slike spørmål og oppgaver, ikke direkte at de lærer hvordan å ta en IQ test men med at de tingene de lærer der omhandler matte og logikk og mange andre faktorer som er i en IQ test.

 

Mensa tar kun imot folk med over 135 i IQ.

 

Jeg selv har ganske høy IQ og det ikke pga jeg er god til å ta testen men fordi jeg er god på de tingene som jeg nevnte lenge oppe i posten.

 

sivilingeniører kan være dumme som brød, er bare at de har gått skole og lært seg til det.

om en lærer sitter å forklarer deg matematikk elelr lignende i mange mange år så vil du au score enormt høyt på en IQ test, men det betyr ikke at du har høy IQ, kun at du er lært til det.

 

Så for å svare på spørsmålet ditt om de med akademisk yrke eller høy utdanning har høyere IQ enn andre så er svaret : Nei, ikke nødvendigvis.

 

hva som er IQ nivået dems er 99% av dem har 100-105 i IQ akkurat som alle andre som er kokk eller snekker eller omsorgsarbeider.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Takk DrHawkins, akkurat hva jeg mener bare langt bedre uttrykt enn mitt flotte svar tidligere i denne tråden.

 

Min IQ økte med over en klasse i løpet av tre tester, og der er iallfall ikke mine evner som har økt i løpet av ettermiddagen. Jeg sier at testen er ubrukelig da man kan trene seg opp til å nå et langt høyere resultat.

 

@M98kF1: Det burde jeg jo ha tenkt på; om man antar at befolkningens IQ er normalfordelt og man tar bort den ene ekstreme enden (rundt 85 og under) vil jo naturligvis gjennomsnittet øke.

 

@tomkjetil: Ro deg nå ned. Jeg ga deg mitt svar, som kanskje var litt lite utfyllende. Du kunne heller be meg utdype enn å kritisere meg for å ikke være enig i ditt syn. Det kalles en diskusjon(.no)

Endret av Marius5051
Lenke til kommentar

Min IQ økte med over en klasse i løpet av tre tester, og der er iallfall ikke mine evner som har økt i løpet av ettermiddagen. Jeg sier at testen er ubrukelig da man kan trene seg opp til å nå et langt høyere resultat.

forskning viser at man kan øke IQen sin med 6 poeng hvis man øver mye. det har blant annet noen fra mensa sagt.

 

i ditt tilfelle kan det være at iløpet av tre tester så hadde du skjønt systemet til oppgavene, og på siste testen kunne du yte ditt beste. (du kan jo også ha vært et avvik fra normalen, er jo selvfølgelig en mulighet)

 

 

 

Mensa tar inn medlemmer med 131 i IQ eller mer, eller 2 standardavvik.

Endret av morthon
Lenke til kommentar

Jeg regner med at de fleste er enige i at en person som kommer inn på NTNU (teknisk) og lykkes bra i studiene er mer oppegående på de fleste relevante områder enn en som ikke klarte ungdomsskolematematikk i sin tid. Dette vil også vise seg i en IQ test.

det å være oppegående og IQ har ingenting i felles. det går an å være smart uten å ha høy IQ.

 

men en som er god i matematikk har som regel ikke lav IQ.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at de fleste er enige i at en person som kommer inn på NTNU (teknisk) og lykkes bra i studiene er mer oppegående på de fleste relevante områder enn en som ikke klarte ungdomsskolematematikk i sin tid. Dette vil også vise seg i en IQ test.

 

de som er funksjonshemma og slik som i Tangerudbakken er som regel smartere enn normale folk. men la meg se at de får bedre karakterer på ntnu enn normale folk

 

studier på slike funksjonhemma folk viser at de har som regel høyere iQ enn oss andre normale ;)

Lenke til kommentar

Uten at jeg har så mye data å vise til, vil jeg tro at en person med under snittet i iq vil ha problemer med å komme seg gjennom siving-utdanning.

 

Virker dessuten som at noen blander kausaliteten her. Det er få som påstår at man får høyere iq av å ta høyere utdanning. Men det er stor sannsynlighet for at en person med høy iq vil ta høyere utdanning, og at en person med lav iq ikke vil gjøre det. (Selvfølgelig også avhengig av hva slags utdanning det er snakk om)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

-snip

Du sier at en som scorer høyere på en IQ-test ikke nødvendigvis har høyere IQ enn en tilfeldig annen person. Kanskje han bare har trent opp hjernen sin mer. Hvis vi ser på hjernen som en muskel og IQ som et mål på denne muskelen, så må det da være sånn at når du trener opp hjernen din så får du også høyere IQ. Det er ikke et slør du legger over den "faktiske" IQen din.

 

Jeg syns du overvurderer plastisiteten til hjernen. For å få virkelig god forståelse av matematikk for eksempel er det ikke nok med beinhard trening talent må også til.

 

Josten:

 

Tror det er statistiske på at å ta høyere utdanning vil hjelpe på IQen din. Gir jo også ganske mening når det høyere utdanning kraftig stimulerer hjernen.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Intelligence_quotient#Real-life_accomplishments

Om vi kan stole på wikipedia så er det en sterk kolerasjon mellom akademisk prestasjon og IQ. Noe som virker ganske fornuftig.

Lenke til kommentar
u sier at en som scorer høyere på en IQ-test ikke nødvendigvis har høyere IQ enn en tilfeldig annen person. Kanskje han bare har trent opp hjernen sin mer. Hvis vi ser på hjernen som en muskel og IQ som et mål på denne muskelen, så må det da være sånn at når du trener opp hjernen din så får du også høyere IQ. Det er ikke et slør du legger over den "faktiske" IQen din.

Det er her du blander veldig fordi hjernen er ikke en muskel. signalene som forteller deg hva du skal gjøre og tenke og slikt er små "elektroniske" signaler som flyr rundt omkring, hjernen er bare en mushi ting og er langt i fra en muskel.

 

Og det du snakker om her kalles å trene opp kunnskap og kunnskap er ikke IQ.

Alle lærer historie i livet, noen litt mer enn andre, men det betyr ikke at de har mer IQ fordi de har lært mer historie enn andre, det er bare reinspekka kunnskap.

IQ går på logikk og fornuft og på livets gang. det går ikke på kunnskap, det går på deg som person,

 

Hvis meg og deg er ute på byen og drikker sammen, så begynner vi å diskutere åsså sier jeg en ting som du tar veldig feil i fylla, hva gjør du da? klikker du villt og begynner å sloss eller oppfører du deg?

Hvis du har vært gift i 10 år og du krangler med kona over ting som du har krangla over mange tusen ganger og kona di provoserer deg til tusen, hvordan reagerer du? slår du ho ned eller snakker du voksent og fornuftig og kommer med punch line? eller bare holder du kjeft og går vekk?

 

Hvordan reagerer du uten å tenke deg om? altså underbevisstheten, dette er IQ og den kan aldri trenes opp fordi det handler om gener og sjel, du som person, hvem er du og alt slikt.

 

Om jeg sitter lærer matte i 2 år, språk i 2 år, historie i 2 år, snekker i 2 år, elektriker i 2 år, osv osv til ejg er 50 år gammel så betyr ikke det at jeg plutselig har 200 i IQ, det betyr bare at jeg har mer kunnskap enn andre og det er noe helt helt anna.

 

Science og forskning og alt er kunnskap.

 

DERFOR er det absolutt 0 connection mellom høyere utdanning og IQ.

 

søk opp kunnskap på wikipedia eller andre plasser og lær om det (obs: du får ikke mer IQ av det, du får kunnskap)

Lenke til kommentar

Om jeg sitter lærer matte i 2 år, språk i 2 år, historie i 2 år, snekker i 2 år, elektriker i 2 år, osv osv til ejg er 50 år gammel så betyr ikke det at jeg plutselig har 200 i IQ, det betyr bare at jeg har mer kunnskap enn andre og det er noe helt helt anna.

 

Science og forskning og alt er kunnskap.

 

DERFOR er det absolutt 0 connection mellom høyere utdanning og IQ.

Dette må være den svakeste rasjonaliseringen jeg har lest på lenge. At kunnskap ikke er relatert til intelligens er åpenbart.

 

God evne til problemløsning åpner for flere muligheter i studier. Intelligente personer får høyere karakterer, har muligheten til å forstå logikken bak flere fag, vil prestere bedre i flere yrker. Det åpenbare faktumet at kunnskap ikke påvirker intelligens er irrelevant for diskusjonen.

 

Det er ikke studiene som gjør personer intelligente – intelligente personer er vanligere i høyere utdanning fordi de har muligheten.

Endret av Pingas
Lenke til kommentar

Om jeg sitter lærer matte i 2 år, språk i 2 år, historie i 2 år, snekker i 2 år, elektriker i 2 år, osv osv til ejg er 50 år gammel så betyr ikke det at jeg plutselig har 200 i IQ, det betyr bare at jeg har mer kunnskap enn andre og det er noe helt helt anna.

 

Science og forskning og alt er kunnskap.

 

DERFOR er det absolutt 0 connection mellom høyere utdanning og IQ.

Dette må være den svakeste rasjonaliseringen jeg har lest på lenge. At kunnskap ikke er relatert til intelligens er åpenbart.

 

God evne til problemløsning åpner for flere muligheter i studier. Intelligente personer får høyere karakterer, har muligheten til å forstå logikken bak flere fag, vil prestere bedre i flere yrker. Det åpenbare faktumet at kunnskap ikke påvirker intelligens er irrelevant for diskusjonen.

Det er ikke alle som går gjennom ungdomskolen med 6er i snitt som har noe høyere IQ enn han som går ut med 3 i snitt.

Det kommer helt ann på personane, hvilken personlighet de har, noen er "gangster" stil slik at de sitter bare å kaster papirfly og lager bråk og noen sitter å arbeider hardt.

 

så kan du sammenligne 2 forskjellig åpersoner som går ut med 6 i snitt au, den ene jobber og studerer hardt som bare F mens den andre sitter tilbake å slapper av og koser seg gjennom skolen.

 

Da ser man forskjell i IQ.

 

Ellers er det hele reinspekka kunnskap. finns ikke forskjell med mindre du har 2 personer du kan sammenligne slik på den måten.

 

Det at en med høyere IQ vil prestere automatiskt bedre enn en med lavere IQ blir litt feil å si. hvis vi har person A som sover seg gjennom det go får 6er mens han andre studerer hardt som faen for å få den 6ern så har du rett men ikke ellers.

nettopp fordi skole handler om kunnskap og ikke IQ. uansett hvilken skole du går på og når så handler det om kunnskap og ikke IQ, og som du selv sier så har ikke kunnskap noenting med IQ å gjøre.

 

Det er klart det finnes folk der ute som er utrolig smarte og tok akademiske fag, men det er også folk der ute som er enda smartere som gjerne tok elektriker skolen. for når det kommer til skolevalg så går det mye mer på hva den personen har lyst til å drive med resten av livet enn den IQen

Når du valgte skole så tenkte du ikke: oi jeg har god iq så jeg må gå noe akademiskt. du tenkte istedenfor: hva vil jeg gjøre, hva liker jeg å gjøre, hva er gøy...

og det er ikke IQ

 

og når vi snakker om høyere utdanning så snakker vi om mer voksne personer og da snakker vi om voksenhet igjen. den personen er blit mye mer voksen og tenker på en helt anna måte, istedenfor å flire av promp og tiss så flirer h*n på avanserte vitser og en litt mer retningsbestemt humor.

istedenfor å tenke sex = nice og godt, så tenker man gjerne sex = unger

osv osv.

og da kan de ikke sammenlignes. man m\å sammenligne 2 personer i samme alder og se om det er noe forskjell i livets valg og forskjellig.

 

Jeg tror du begynenr å skjønne hva jeg vil fram til ;)

 

 

EDIT:

Bill Gates har enormt god IQ, ikke for yrket hans men for at han var smart nok til å gå der i det hele tatt, til å forstå markedet, forstå verden, forstå alle faktorer som spillte inn som gjorde han rik.

hvilken utdanning har han? nada ;)

 

Breivik har også god IQ, han har hatt noe som satte de ville ideena hans på styr men han er en smart mann.

ossen utdanning har han og hva gjorde han?

 

hmmm ;)

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...