Gå til innhold

Syriakrigen-kampen mot Bashar al-Assads regime


Anbefalte innlegg

Kunne ikke Assad spredt ut i verden at alle som støtter han og det Syria de slåss for burde komme seg til Syria, da kunne jo en del forandret seg..Motparten gjør jo dette..

 

Ser for meg par hundre fra USA, en del fra vest Europa og andre land, blir vrient for team America da bombe sine "egne"

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Som sagt, dette virker som det også dreier seg om et maktspill mellom sunni/shiamuslimske land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Litt forvirrende her nå. Snakker vi om Kongressen, eller om FN. Erna sitt utspill dreide seg vel om å gå utenom FN. Og Akasha snakker om det samme. Så begynner du plutselig å snakke om noe annet?

Med all respekt å melde så tror jeg det er du som roter litt her nå. Mitt første innlegg i denne forbindelse var følgende:

Nå har jo Obama bestemt seg for å spørre Kongressen, hvor han mest sannsynlig ikke vil få støtte til et angrep. Det virker som Obama har SVÆRT lite lyst til å involvere seg i konflikten.

Jeg har med andre ord konsekvent snakket om Kongressen, ikke dratt inn FN. Poenget mitt har nettopp vært at Obama i den siste tidens begivenheter ikke har fremstått som noen krigshisser - snarer tvert i mot ser han ut til å ha svært lite lyst til å gå inn i konflikten (direkte). Så kaller Akasha dette for spill for galleriet, men jeg stiller store spørsmålstegn ved dette ettersom han fint kunne ha autorisert et angrep uten å gå via Kongressen dersom det var dette han ville. Det ser for meg heller ut som at han går via Kongressen nettopp for å slippe å angripe - noe han vet ville gjort han svært upopulær i befolkningen, skapt ytterligere krøll med Russland, etc - samtidig som han da kan vise til Kongressens avgjørelse for å slippe å fremstå som en handlingslammet leder utad.

 

Men nå ser det jo ut til at angrepet kan avverges for denne gang uansett.

Lenke til kommentar

Med all respekt å melde så tror jeg det er du som roter litt her nå. Mitt første innlegg i denne forbindelse var følgende:

Jeg har med andre ord konsekvent snakket om Kongressen, ikke dratt inn FN. Poenget mitt har nettopp vært at Obama i den siste tidens begivenheter ikke har fremstått som noen krigshisser - snarer tvert i mot ser han ut til å ha svært lite lyst til å gå inn i konflikten (direkte). Så kaller Akasha dette for spill for galleriet, men jeg stiller store spørsmålstegn ved dette ettersom han fint kunne ha autorisert et angrep uten å gå via Kongressen dersom det var dette han ville. Det ser for meg heller ut som at han går via Kongressen nettopp for å slippe å angripe - noe han vet ville gjort han svært upopulær i befolkningen, skapt ytterligere krøll med Russland, etc - samtidig som han da kan vise til Kongressens avgjørelse for å slippe å fremstå som en handlingslammet leder utad.

 

Men nå ser det jo ut til at angrepet kan avverges for denne gang uansett.

 

Jeg tror du har rett i at Obama personlig ikke har noe ønske om angrep :) Det som er problemet hans er at han "malte seg inn i et hjørne" uten andre alternativ, helt til han ble "reddet" av Russland/Putin. Ville kongressen sagt nei? (spørsmål) Obama ville nok uansett heller "intervenert" enn å fremstå som svak for verden...

 

La oss nå krysse fingrene for at det kan jobbes frem en slags diplomatisk løsning der "Opprørerne" kan få seg en liten flik av landet og ta med seg noen terrorister, så kan vi heller teppebombe dem der når de har samlet seg og begynner å lage bråk mot vesten. Den eneste veien nå er geografisk segregering (tror jeg).

Lenke til kommentar

Er ikke lett å bli klok på Syria om dagen når til og med opprørere kriger om kontroll over byer...

 

Lurer på hvordan de skal klare å bli enige i et eventuelt post Assad styrt land når de ikke engang kan enes om noe så lite...

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/syria/opproerere-i-syria-enige-om-vaapenhvile/10135530/

Endret av αкαѕнα
Lenke til kommentar

Er ikke lett å bli klok på Syria om dagen når til og med opprørere kriger om kontroll over byer...

 

Lurer på hvordan de skal klare å bli enige i et eventuelt post Assad styrt land når de ikke engang kan enes om noe så lite...

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/syria/opproerere-i-syria-enige-om-vaapenhvile/10135530/

 

De har jo alltid vært i fraksjoner, så at de ikke greier jobbe sammen er vel ikke noe nytt der nede bare noe nytt for oss som leser nyheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...