Gå til innhold

Syriakrigen-kampen mot Bashar al-Assads regime


Anbefalte innlegg

Ja FSA har en styrke med Syrere men den er micro iforhold til terroristene som er sendt fra og kommer fra land som Saudi-Arabia,Tsjetsjenia, etc etc.

Hvor har du dette fra? IHS Jane's laget nylig en analyse hvor de beregnet at av en opprørsstyrke på ca. 100.000 er 40-45.000 islamister, hvorav 10.000 av disse igjen er utenlandske jihadister. Har linket til NRK sin artikkel om saken på forrige side.

 

Skal man tro disse tallene er det altså verken snakk om at opprørerne utelukkende er sekulære frihetsforkjempere, eller at de alle er hardkokte al-Quaidakrigere.

 

IHS Jane's hevder dog at islamistene har tatt en ledende rolle i opprøret.

 

Det overrasker jo dog ikke så mye at det fortsatt er omkring 90.000 syriere som kjemper mot Assad, tatt i betrakning de virkemidlene han og hans far har tatt i bruk mot egen befolkning opp igjennom årene. Så unnskylder jo det selvfølgelig ikke overgrep begått fra opprørernes side, men det gjør det forståelig at de er lite lystne på å avslutte kampene. Jeg vil tro de dessuten, med rette, frykter for konsekvensene dersom de legger ned våpnene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor har du dette fra? IHS Jane's laget nylig en analyse hvor de beregnet at av en opprørsstyrke på ca. 100.000 er 40-45.000 islamister, hvorav 10.000 av disse igjen er utenlandske jihadister. Har linket til NRK sin artikkel om saken på forrige side.

 

Skal man tro disse tallene er det altså verken snakk om at opprørerne utelukkende er sekulære frihetsforkjempere, eller at de alle er hardkokte al-Quaidakrigere.

 

IHS Jane's hevder dog at islamistene har tatt en ledende rolle i opprøret.

 

Det overrasker jo dog ikke så mye at det fortsatt er omkring 90.000 syriere som kjemper mot Assad, tatt i betrakning de virkemidlene han og hans far har tatt i bruk mot egen befolkning opp igjennom årene. Så unnskylder jo det selvfølgelig ikke overgrep begått fra opprørernes side, men det gjør det forståelig at de er lite lystne på å avslutte kampene. Jeg vil tro de dessuten, med rette, frykter for konsekvensene dersom de legger ned våpnene.

 

De ledene styrkene mot Assad domineres av terrorister, at 30k ca moderate Syrere går til kamp i et land som har rundt 22millioner er jo virkelig noe ta av seg hatten for et folkeopprør uten like..

 

Jeg tror ikke på de tallen noe særlig må sjekke litt selv ikveld, mulig de er korrekte men de er vel sunni alle sammen ? eller skal du komme fortelle meg at kristne slåss med de her folka ?

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Jeg tviler ikke på at motivene våre for å ta i mot dette er alt annet enn alturistisk.

 

Men gjør det det til en dårlig idé? Jeg tenker at det kanskje ikke er så mange andre alternativer. Stridsmidlene må ut av Syria, og til et land som både USA og Russland har tillitt til og som har ressursene til å håndtere dem. Da sitter vi plutselig ikke igjen med så mange aktuelle plasser på verdenskartet - det er vel snakk om en liten håndfull europeiske land.

Lenke til kommentar

Jeg tviler ikke på at motivene våre for å ta i mot dette er alt annet enn alturistisk.

 

Men gjør det det til en dårlig idé? Jeg tenker at det kanskje ikke er så mange andre alternativer. Stridsmidlene må ut av Syria, og til et land som både USA og Russland har tillitt til og som har ressursene til å håndtere dem. Da sitter vi plutselig ikke igjen med så mange aktuelle plasser på verdenskartet - det er vel snakk om en liten håndfull europeiske land.

 

Jeg synes det er en god ide, jeg bare synes motivene bak er kvalmende, Norge gjør det ikke for Syria vi gjør det så vi kan slikke ræven til makteliten..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Assad anklager palestinske Hamas for å støtte opprørerne, og kaller dem forrædere:

http://www.i24news.tv/en/news/international/middle-east/131014-assad-conventional-weapons-enough-to-stave-off-israel

Hamas har sitt ståsted i Sunni-vingen av Islam, noe majoriteten av opprørene også har. Og det er ingen hemmelighet at det er splid mellom de 2 sidene.

 

Edit: Sunni & Shia

Endret av Jarvis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke akkurat en stor nyhet. Israel har i alle år brukt forskuddsangrep som en unnskyldning for å angripe andre. Men hvis de med dette faktisk svekker det syriske regimet så opprørerne får det lettere i kampen har jo Israel for første gang i historien handlet på en god måte!

 

Ja veldig bra så kan Syria styres av slike som Bhatti det blir jo helt herlig for de som er homofile,kvinner,shia,druider,Kristne,de som tar seg en fest,ateister etc etc.

Lenke til kommentar

Jeg støtter at assadregimet fjernes og at Syria og dets folk skal få en ny sjanse. Hva de akter å gjøre med denne nye sjansen blir opp til dem.

 

Nei det er ikke opp til dem når man har CIA,MI5, etc etc som styrer mye bak fasaden, se på Irak, frigjøringen der var jo ekstremt vellykket samme med Libya,Afghanistan..

 

Gå litt tilbake i historien på hvordan land som USA har gjort slikt tidligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...