Gå til innhold

Syriakrigen-kampen mot Bashar al-Assads regime


Anbefalte innlegg

En "blogger" som jeg leser, oversetter i dag noen avsnitt fra en bok av Mark Curtis.

 

Og drar noen linjer fra Syria i dag, tilbake til Kosovo på nitti-tallet :

 

-----------

 

"Nå oversetter jeg fort noen linjer fra Mark Curtis "Secret Affairs, Englands samarbeid med radikal islam",s om kom i 2010. Dette fordi leserne kan se hvor like skjemaer som brukes:

 

"KLA hadde også utviklet forbindelser med al-Qaida. Bin Laden skal ha besøkt Albania i 1994 og etablert en operasjonsbase der.

 

I årene som gikk forut for Natos bombekampanje, ble det fraktet mere Qaida-styrker inn i Kosovo for å gi støtte til KLA, dette var finansiert fra kilder i SaudiArabia og Emiratene.

 

Albansk etterretning rapporterte: "Mujahedin enheter fra minst et halvt dusin Midtøsten-stater strømmer over grensen til Kosovo fra sikre baser i Albania"

 

USAs etterretning forteller at Qaida også sendte penger og Jihader for å gå inn i KLA, men et anseelig antall KLA-geriljas hadde også fått trening i Qaida-leire i Afghanistan og Albania. KLA hjalp hundrevis av utenlandske krigere til å krysse grensa fra Albania til Kosovo, noe som inkluderte veteraner fra den militante gruppa "Islamic Jihad" fra Bosnia,Tsjetsjenia og Afghanistan, med falske pass. En enhet av KLA var ledet av Ayman Zawaharis bror, Bin Ladens høyre hånd,ifølge Interpol.

 

Det er mye som viser til at den islamistiske penetreringen av Kosovo og Albania var langtidsplanlagt. I juni 1993 donerte den saudiske regjeringen 1 million dollar for byggingen av en base i Bosnia hvis krigere skulle videre til Kosovo.

 

Sarajevo var av den oppfatning at en oppflamming av volden i Kosovo kunne brukes som et våpen for å få Vesten til å foreta en militær intervensjon i hele Jugoslavia."

 

http://www.verdidebatt.no/debatt/cat1/subcat4/thread246132/

 

Og de kommer nok tl å lykkes i Syria også. Leste i dag om at Syria, på grunn av sanksjonene, ikke har penger til å lønne soldatene lenger.

 

Iran har visstnok sendt over penger. Men det er nok veldig begrenset hvor mye penger Iran kan unnvære også.

 

"Iran gave Syria $1 billion to aid regime against sanctions, documents reveal."

 

http://mar15.info/2012/02/iran-gave-syria-1-billion-to-aid-regime-against-sanctions-documents-reveal/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet om jihad i Bosnia er ikke noe nytt, det kan i parantes anmerkes at bosniske muslimer kanskje er det beste eksemplet på trivelige, sekulære og høytidsregligiøse muslimer. Det er ganske søkt å dra jihad inn i det.

 

-

 

Angående Bashir al-Assad er han en interessant skrue. Da jeg var i Damaskus for noen år siden gjorde jeg det man normalt bør gjøre i svært gamle og historiske byer: Gikk meg bort i gamlebyen. Det jeg kan konstatere er at man på overraskende mange steder kunne se det velkjente portrettet av presidenten. Og de portrettene sto både åpent og på mer private steder. Men det var også butikker og hjem som totalt manglet slike portretter. Altså var ikke portrettet påbudt, og det tyder jo på at enkelte faktisk støttet ham da, og likte den politiske utviklingen han sto for. Mon tro om jeg tenker rett. Men det tror jeg.

 

Den voldsbruken som foregår i Syria kan man uansett ikke overse. Når en nasjonalstat går til krig mot opprørere, selv godt bevæpnede opprørere, er det vanskelig å forestille seg hvilke ressurser som kan settes inn. Særlig en nasjon som har rustet (med mer eller mindre suksess) for å enten angripe eller forsvare seg mot Israel.

 

Intervensjon kan bli en nødvendighet. Det kommer nok om en stund. Jeg tror det var Churchill som sa at amerikanerne alltid prøver hver eneste mulighet, og så gjør det rette.

Lenke til kommentar

det kan i parantes anmerkes at bosniske muslimer kanskje er det beste eksemplet på trivelige, sekulære og høytidsregligiøse muslimer. Det er ganske søkt å dra jihad inn i det.

 

Jeg er ikke noen ekspert på dette. Mener du at det ikke kom noen jihadister til Bosnia?

 

"Bush CIA Nominee Turned Blind Eye As Arms Flowed To Al Qaeda In 1994, 1995.

 

Michael V. Hayden's European Command Failed To Interdict Military Supplies To Bin Laden Terror Network in Bosnia."

 

http://intelwire.egoplex.com/hayden-bosnia.htm

Lenke til kommentar

Jeg er ikke noen ekspert på dette. Mener du at det ikke kom noen jihadister til Bosnia?

 

"Bush CIA Nominee Turned Blind Eye As Arms Flowed To Al Qaeda In 1994, 1995.

 

Michael V. Hayden's European Command Failed To Interdict Military Supplies To Bin Laden Terror Network in Bosnia."

 

http://intelwire.egoplex.com/hayden-bosnia.htm

Noen ekspert er ikke jeg heller, og det stemmer nok at det kom jihadister til Bosnia (det har jeg fra andre kilder), poenget er heller at å snakke om jihad under krigen i Bosnia blir urimlig. Om man har en svært rik onkel i Saudi Arabia som kan skaffe litt våpen og noen soldater, da tar man i mot. Den serbiske siden i Bosnia trengte ikke russiske våpenleveranser, i 1990 var den jugoslaviske hæren noe slikt som Europas fjerde eller femte sterkeste hær. Eller noe slikt. Sterk var den uansett.

 

Bin Laden var nok i alle fall aldri i Bosnia. Men man kan knapt utelukke at en og annen arabisk islamist kom for å bedrive litt jihad. Det kan kanskje sammenlignes med Finlandsfrivillige under vinterkrigen.

 

Churchill var en alkis og Amerika har aldri gjort noe rett.

Er det noen gruppe mennesker du faktisk liker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

poenget er heller at å snakke om jihad under krigen i Bosnia blir urimlig.

 

Her virker det som du setter opp en stråmann. Eller riktigere ; at du misforstår poenget mitt.

 

Jeg har aldri skrevet at Bosnia-muslimenes kamp mot Serbia - i sin helhet - må karakteriseres som jihad.

 

Når du tar den posisjonen viser det meg bare at du ikke har forstått poenget.

 

Men man kan knapt utelukke at en og annen arabisk islamist kom for å bedrive litt jihad.

 

Ja, det er disse "èn og annen" ( faktisk ganske mange flere ), som er poenget.

 

"Egyptiske Shaban var en karismatisk leder for El Mudjahedin; Bosnias nærmere 2000 hellige krigere. De hovedsakelig arabiske krigerne, som var kjent for å fotografere sine overgrep, var fryktet for sin bestialitet og sto bak en rekke krigsforbrytelser."

 

http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/1.7602282

Lenke til kommentar

Brutalitet i den krigen viste tydeligere enn noe annet at religiøs og etnisk tilhørighet ikke er noe som helst sperre eller forutsetning for å være en skikkelig drittstøvel forøvrig.

 

Og ingen har heller påstått noe sånt.

 

Men tilbake til Syria :

 

"Al-Qaida i Irak står trolig bak flere selvmordsangrep i Syria og ser ut til å ha infiltrert opprørsstyrkene i landet, ifølge USAs spionsjef James Clapper.

 

Selvmordsangrep som er blitt utført i Damaskus og Aleppo, har alle al-Qaidas kjennetegn, sa USAs nasjonale etterretningsdirektør James Clapper i en høring i Senatets forsvarskomité torsdag.

 

- Vi tror al-Qaida i Irak er i ferd med å forgreine seg inn i Syria, advarte han.

 

Ifølge Clapper ser det også ut til at ekstremister er aktive i syriske opposisjonsgrupper.

 

- I mange tilfeller er det mulig at opposisjonsgruppene ikke engang vet at de er der."

 

http://www.dagbladet.no/2012/02/17/nyheter/utenriks/syria/20274327/

Lenke til kommentar

Brutalitet i den krigen viste tydeligere enn noe annet at religiøs og etnisk tilhørighet ikke er noe som helst sperre eller forutsetning for å være en skikkelig drittstøvel forøvrig.

 

 

 

"Al-Qaida i Irak står trolig bak flere selvmordsangrep i Syria og ser ut til å ha infiltrert opprørsstyrkene i landet, ifølge USAs spionsjef James Clapper.

 

 

Propaganda fra shabihasAsad tror jeg ...........

 

Blodbadet fortsatt .... i dag har drept over 45 sivil

Lenke til kommentar

Det offisielle amerikanske synet, på spørsmål om man kan tenke seg å væpne opprørerne :

 

"However, as the President himself made absolutely clear, and as the Secretary has continued to say, we don’t think more arms into Syria is the answer."

 

http://www.state.gov/r/pa/prs/dpb/2012/02/183489.htm#SYRIA

 

Videoklipp om dette spørsmålet ( Om at "haukene" i USA vil sende våpen til opprørerne, men Obama-administrasjonen vil det ikke ) :

 

Endret av Kubin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvsagt fortseter dette blodbadet så lenge ingen griper inn og stanser dette terroristregimet! Men demonstrasjonene fortsetter og motstanden mot regimet er enorm!

 

Tusenvis demonstrerer mot Assad i Syria

 

Mens flere tusen syrere over hele landet protesterte mot president Bashar al-Assad, gjennomførte syriske sikkerhetsstyrker den kraftigste bombingen av Homs på to uker.

 

Demonstrantene startet protestene etter fredagsbønnen. I hovedstaden Damaskus ble én person drept og tolv såret da de ble beskutt under en demonstrasjon i området Mazze, opplyser den syriske eksilgruppen Syrian Observatory for Human Rights.

 

Minst 10.000 demonstrerte i den sørlige byen Dael i provinsen Deraa, mens det også ble arrangert mindre demonstrasjoner i byene Jasem, Inkhel og Nimr al-Hara. Også her ble enkelte demonstranter såret da sikkerhetsstyrker åpnet ild mot dem.

 

I byen Homs var det samtidig kraftige angrep fredag.

 

- Dette er det mest voldelige på to uker. Dette er utrolig; det er ekstrem vold av typen vi ikke har sett før. De avfyrer i gjennomsnitt fire raketter i minuttet, sa Hadi Abdullah, som tilhører opposisjonen i landet.

 

Totalt ble 26 personer drept i Syria fredag, flesteparten i den sørlige provinsen Deraa, opplyser aktivister til nyhetsbyrået DPA.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Tusenvis-demonstrerer-mot-Assad-i-Syria-6765089.html#

 

Støre: - Vi må fortsette presset mot Syria

 

FN-kritikken mot regimet i Syria er et skritt i riktig retning, mener utenriksminister Jonas Gahr Støre (Ap). Men fortsatt er det lite verdenssamfunnet kan gjøre for å dempe lidelsene for den syriske sivilbefolkningen.

 

Torsdag vedtok FNs hovedforsamling en resolusjon som fordømmer volden i Syria. Støre håper det økende internasjonale presset mot regimet kan lette situasjonen for Syrias befolkning.

 

- Vi kan ikke stå stille og se på det som skjer. Vi må fortsette å presse. Men dessverre har ikke det internasjonale samfunnet de virkemidlene som trengs for å stoppe dette blodbadet umiddelbart. Resolusjonen vil ikke hjelpe sivilbefolkningen fra én dag til den neste, sier Støre.

 

Fredag gjennomførte syriske krigsfly den kraftigste bombingen av byen Homs på flere uker, og minst 26 personer ble drept, flesteparten i den sørlige provinsen Deraa, opplyser aktivister til nyhetsbyrået DPA.

 

Kina og Russland har til nå satt foten ned for en resolusjon i FNs sikkerhetsråd som kunne åpnet for bruk av militære virkemidler mot Syria.

 

- Dessverre har ikke det internasjonale samfunnet noen enkel måte å løse dette på. Men vi må ikke slå oss til ro. Vi skal fortsette å legge press på Syria og på de landene som fortsatt sitter på gjerdet i FN, sier Støre.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Store---Vi-ma-fortsette-presset-mot-Syria-6765184.html

 

Støre har helt rett i denne saken! Og dette viser klart og tydelig FNs svakheter og hvorfor det er så viktig at Den frie verden og ikke grusomme land som Russland og Kina er metigst i verden! FN som består av nesten hele verden burde absolutt være den som er leder istedefor mektige enkeltland som USA eller mektige organsasjoner som NATO, men iblant fungerer bare ikke FN og da er det man lurer på om man burde handle utenfor. Det er i stunder som dette jeg savner at George W. Bush var president i USA istedefor Barack Obama selvom jeg synes Bush i sin helhet var elendig! Men i denne saken må noe gjøres!

Lenke til kommentar

Spørsmålet om jihad i Bosnia er ikke noe nytt, det kan i parantes anmerkes at bosniske muslimer kanskje er det beste eksemplet på trivelige, sekulære og høytidsregligiøse muslimer. Det er ganske søkt å dra jihad inn i det.

 

Hva har Bosnia med situasjonen i Syria å gjøre?

 

Angående Bashir al-Assad er han en interessant skrue. Da jeg var i Damaskus for noen år siden gjorde jeg det man normalt bør gjøre i svært gamle og historiske byer: Gikk meg bort i gamlebyen. Det jeg kan konstatere er at man på overraskende mange steder kunne se det velkjente portrettet av presidenten. Og de portrettene sto både åpent og på mer private steder. Men det var også butikker og hjem som totalt manglet slike portretter. Altså var ikke portrettet påbudt, og det tyder jo på at enkelte faktisk støttet ham da, og likte den politiske utviklingen han sto for. Mon tro om jeg tenker rett. Men det tror jeg.

 

En annen diktator og despot hadde dette trekket med å la seg avbilde overalt: Saddam Hussein! Og alle offentlige kontorer var pålagt å ha et tradisjonelt bilde av ham. Dette har jeg fra boken "Saddams fortrolige" av dr. Ala Bashir som var Saddam Husseins privatlege fra tidelig på 80-tallet og fram til bare noen dager før regimet kollapset i år 2003 samt Lars Sigurd Sunnanå. Det var også programmer om Saddam Hussein som man var pålagt å se på tv så lenge man hadde et og alt av offentlige skriverier skulle være fulle av lovprisinger om Saddam Hussein som folkets elskede president. Men slik det gikk med Irak under Saddam Hussein var det kun de som kunne sko seg på korrupsjonen og elendigheten i landet som støttet ham og regimet. Resten av Iraks befolkning ville ha Saddam Hussein og Baathpartiet vekk selvom de ikke turde å markere det. Når man ser på opprøret som har brutt ut i Syria nå så tviler jeg på at situasjonen er så veldig anderledes der selvom presidenten/diktatoren er avbildet overalt.

 

Den voldsbruken som foregår i Syria kan man uansett ikke overse. Når en nasjonalstat går til krig mot opprørere, selv godt bevæpnede opprørere, er det vanskelig å forestille seg hvilke ressurser som kan settes inn. Særlig en nasjon som har rustet (med mer eller mindre suksess) for å enten angripe eller forsvare seg mot Israel.

 

Selvsagt kan ikke blodbadet og regimets slakt av folk overses! Og selvsagt kan ikke hverken presidenten eller resten av regimet bli sittende etter noe slikt som dette! Dog tror jeg ikke det er snakk om noen militærmakt som er godt rustet opp for å takle den israelske. Bare tenk på da Israel bombet noe de mente var en atomreaktor i Syria og angrepet ikke ble besvart fordi Syria var redde for nye angrep fra Israel. Men mot de stakkars opprørerne som kjemper for frigjøring fra regimet er det selvsagt en total overmakt.

 

Intervensjon kan bli en nødvendighet. Det kommer nok om en stund. Jeg tror det var Churchill som sa at amerikanerne alltid prøver hver eneste mulighet, og så gjør det rette.

 

Det er alt blitt en nødvendighet. Trist, men sant. Hvor mye rett det er i det sitatet kan man diskutere, men de har absolutt gjort rett i å vurdere å bevæpne opprørerne og jeg håper de fort kommer til avgjørelsen om å gjøre det!

Lenke til kommentar

"NATO to stay out of Syria even if UN mandate emerges.

 

NATO Secretary-General Anders Fogh Rasmussen said the Western alliance had no intention of intervening in Syria even in the event of a U.N. mandate to protect civilians, and urged Middle East countries to find a way to end the spiralling violence."

 

http://www.reuters.com/article/2012/02/18/us-syria-nato-idUSTRE81G0ZF20120218

 

"Operasjonen i Libya avslørte store mangler i de europeiske landenes forsvar. (...) sier Ståle Ulriksen ved Nupi til NRK.no.

 

(...)

 

I tillegg har den økonomiske krisen i Europa også fått konsekvenser for mulighetene til å sette inn militæret. Mange av de bombelagrene som ble tømt under operasjonen i Libya, er ikke fylt opp igjen på grunn av pengemangel.

 

– Bare siden i fjor at det vært store kutt i forsvarsbudsjettene i flere europeiske land. Det gjør at de er i dårligere stand enn i fjor til å sette i gang en større operasjon, sier Ståle Ulriksen."

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7993991

Lenke til kommentar

Her tør de vise sin avsky

 

NRK møtte opposisjonen mot Syrias president Bashar Al-Assad i Kairo. Der tør de vise sin avsky mot den forhatte presidenten.

 

Denne uken har kampene i Syria fortsatt med store sivile lidelser. I FN vedtok generalforsamlingen en resolusjonen som krevde regimeskifte og generalsekretær Ban Ki-moon uttalte at det nesten sikkert var begått brudd på menneskerettighetene i Syria.

 

Med støtte fra Russland, Iran og Kina, nekter regimet å bøye av, og utlyste til og med en folkeavstemning den 26. februar om ny og revidert grunnlov. Den tror ikke opposisjonen i eksil i Kairo mye på.

 

FNs generalsekretær Ban Ki-moon sa denne uken at det nesten sikkert var begått krigsforbrytelser i Syria og angrepet på Homs gjør at det nå mobiliseres sterkt i arabisk opinion og i arabiske land for å gripe inn, for å stanse.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8001257

 

Motstanden mot Syria og regimet fortsetter å vokse i takt med regimets grusomheter! Det er godt å se at det meste av verden reagerer på det som skjer selvom Russland, Kina og Iran støtter terrorregimet i Syria! Spørsmålet er bare hvordan det utvikler seg videre.

Lenke til kommentar

Fint å se bittelitt seriøs journalistikk. Dette ble et langt sitat, men skal du lese 10 avsnitt i dag, bør du prioritere disse :

 

"Syria's Alawite ruling minority will fight to the death to keep its grip on power in a country where they are despised by the majority Sunni Muslims who consider them to be usurpers, experts say.

 

(...)

 

"We're at the point of no return: the regime must crush the opposition, otherwise it will be the one to fall," Balanche said.

 

And if that were to happen, analysts say, the Alawites will be cornered and left with few options: to try to set up a stronghold in the mountains and on the northwestern coast, head for exile or face being exterminated.

 

(...)

 

Thomas Pierret, a lecturer at the University of Edinburgh, believes that if Assad is ousted from power, regime opponents will rise against the Alawite community and crush it in retaliation for the brutal crackdown on dissent.

 

 

 

"There's the risk that if Assad falls the Alawite community will simply be wiped out," said Pierret.

 

The Alawites have long been despised by Sunni Muslims who considered them as heretics and treated them like underdogs. Under Ottoman rule, the only Alawites tolerated in cities were those who worked as servants.

 

(...)

 

Unlike orthodox Muslims, Alawites believe in reincarnation, have no mosques, do not fast during Ramadan and believe that the annual Muslim pilgrimage to Mecca in Saudi Arabia is not mandatory.

 

For Alawites alcohol is not banned, women can go about unveiled and members of the community celebrate Muslim and Christian festivals including Christmas.

 

The Sunni scholar Ahmad bin Taymiyya (1263-1328) said of the Alawites: "They are the worst enemies of Muslims. Jihad (holy war) against them is an act of piety." "

 

http://www.canada.com/life/Syria+Alawites+fight+death+power+analysts/6177296/story.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...