Gå til innhold

Treg reklamasjonstid hos Japan Photo


Anbefalte innlegg

Leverte inn mitt kamerastativ som har mistet en gummipropp på ene foten til reklamasjon/reparasjon den 17.9.2011.

Pr.idag 28.10.2011 har jeg fortsatt ikke fått utstyret tilbake og heller ikke svar på hva som skjer,tross 2 purringer.

For orden skyld; Det var Japan Photo selv som ba meg levere inn stativet som en reklamasjonssak.

Er dette vanlig service/kundebehandling slik dere kjenner det hos JP?

 

NB. Sendte nytt purrebrev idag( nr. 3 ).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste jeg kan si er at det er en rekke ansatte hos japan photo som er medlemmer her, inklusive administrerende direktør, så du kan jo håpe at noen av disse kommer over denne tråden. Eventuelt sende en PM til JPstoney og høre om dette er vanlig kundebehandling? :)

Dum som jeg er så har jeg fortsatt å handle hos de,senest for ca. 14 dager siden hvor jeg kjøpte meg et Canon S95. Prisen var jo hyggelig men hva hjelper det om man skulle få behov for hjelp i ettertid.

Kanskje man kunne få en kommentar fra Direktøren?

Lenke til kommentar

Dette er et problem som rir hele bransjen, har jeg fått inntrykk av. Service er outsourcet, og mange av firmaene har serviceverkstedene i utlandet slik at det tar lang tid. Jeg selv måtte vente i 2 måneder på å få fikset et Panasonic objektiv - det havnet i Tyskland før de ga opp å fikse det, og jeg fikk et nytt et istedet.

Lenke til kommentar

Dette er et problem som rir hele bransjen, har jeg fått inntrykk av. Service er outsourcet, og mange av firmaene har serviceverkstedene i utlandet slik at det tar lang tid. Jeg selv måtte vente i 2 måneder på å få fikset et Panasonic objektiv - det havnet i Tyskland før de ga opp å fikse det, og jeg fikk et nytt et istedet.

Kamerastativet mitt mangler kun en gummipropp som er endestykket og som skal sikre at det står støtt mot underlaget. Denne koster sikker ei hel krone om den i det hele tatt er å oppdrive. Er den ikke det så skulle 1 mnd. behandlingstid kunne sørge for at dette blir bekrftet/avkreftet. Nei, dette er flaut av Japan Photo !!!

Lenke til kommentar

Forklaringen på problemet er nok mye som tomsi42 sier. Det er allikevel ikke "ok" at det er slik.

 

Eg antar at du har kjøpt dette som forbruker, og ikke hovedsaklig til næringsbruk.

 

I henhold til forbrukerkjøpsloven så skal avhjelp utføres innen rimelig tid. Avhjelp er reparasjon(utbedring av feil) eller omlevering(ny vare). Rimelig tid blir av forbrukerrådet og tidligere avgjørelser i forbrukertvistutvalget satt til 5-6 uker. Mao skal reklamasjonssaken være løst i løpet av 5-6 uker fra du reklamerte til selger. Elektronikkbransjen selv har derimot uttalt at 4-5 uker er rimelig tid.

 

Med andre ord, selger skal ha ordet opp i reklamasjonssaken innen fem uker etter 17.09.2011. Noe som er omtrent nå.

 

Når selger ikke klarer å gjennomføre avhjelp innen rimelig tid så har du som forbruker krav på heving av kjøpet med tilbakebetaling av hele kjøpesummen.

 

Unntak her er dersom feilen er uvesentlig, du er blitt tilbudt lånestativ eller at heving medfører urimelige kostnader for butikken. Ditt behov for et fungerende stativ skal uansett veie tyngre enn kostnadene for butikken, og jo lengre tid det tar jo større krav har du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Saken er det er jeg som har mistet denne gummiproppen. Når jeg spurte om det var mulig å skaffe tilveie en ny,som jeg var forberedt på å betale selv, så svarer en person hos JP at dette er en reklamasjonssak ettersom gummien ikke skal sitte så dårlig at den faller av.

Så spørs det da om JP idag er enig i at dette er en reklamasjon. Uansett burde saken vært avklart nå. Begynner å bli lei av å vente på å få tilbake stativet mitt.

 

Her er forøvrig kopi av mailen jeg mottok etter første henvendelse:

 

Hei Kjell,

 

Beklager for den lange ventetiden, men jeg fikk dessverre ingen svar fra

leverandøren på mailen jeg sendte.

Jeg kontaktet dem per telefon nå og dessverre mener de at denne delen ikke

er mulig å kjøpe separat.

 

Det er derimot en del som ikke bør løsne fra stativet, så hvis stativer er

kjøpt hos oss og du har en nærliggende Japan Photo-butikk, så ville jeg

oppfrodre deg til å besøke dem og ta det direkte med butikken.

Hvis du ikke har noe Japan Photo-butikk i nærheten av der du bor vil du

bli nødt til å sende stativet inn til reparasjon gjennom oss i

nettbutikken.

Gå på www.japanphoto.no, last ned Servicevilkår-skjemaet og følg

instruksjonene angitt i skjemaet. Det er en fremgangsmåte for å sende

produktet inn på en riktig måte :)

 

Produktet skal sendes til:

Japan Photo Holding

Postboks 113

1416 Oppegård

 

Beklager igjen for den sene tilbakemeldingen.

Ha en god helg og ta kontakt hvis du har noen spørsmål!

 

 

Med vennlig hilsen

Kacper R.

Japan Photo Kundeservice

Endret av kjell_56
Lenke til kommentar

Det blir jo en vurderingssak om disse gummiknottene skal kunne falle av eller ikke. Om det er et stativ til 249 så må man kunne regne med slike ting, men om det koster mer og man har grunn til å forvente brukbar kvalitet, så mener eg at de ikke skal kunne falle av. Noe som produsenten støtter opp om ved å ikke selge disse løst(gummiknottene altså).

 

I tillegg har faktisk selger her lovet at feilen skal dekkes av reklamasjon, så selv om saken ikke hadde vært en mangel i henhold til forbrukerkjøpsloven, så har selger nå lovet utbedring uansett.

 

Spørsmålet som kan vurderes her er tidspunktet for når selger faktisk fikk stativet inn til reparasjon?

Lenke til kommentar

Det blir jo en vurderingssak om disse gummiknottene skal kunne falle av eller ikke. Om det er et stativ til 249 så må man kunne regne med slike ting, men om det koster mer og man har grunn til å forvente brukbar kvalitet, så mener eg at de ikke skal kunne falle av. Noe som produsenten støtter opp om ved å ikke selge disse løst(gummiknottene altså).

 

I tillegg har faktisk selger her lovet at feilen skal dekkes av reklamasjon, så selv om saken ikke hadde vært en mangel i henhold til forbrukerkjøpsloven, så har selger nå lovet utbedring uansett.

 

Spørsmålet som kan vurderes her er tidspunktet for når selger faktisk fikk stativet inn til reparasjon?

Som jeg har skrevet tildligere her; stativet ble innlevert 17.9.2011.

Og for orden skyld; stativet koster over 249,-.

Lenke til kommentar

Ble bare litt usikker når det ble snakk om innsending :)

 

Og regnet med at det kostet mer, prisen var bare eksempel. Når man for eks kjøper billigste stativ fra Europris, som et eksempel, så kan man som forbruker ikke regne med samme kvalitet eller levetid som et til 1999 kjøpt hos en fotobutikk.

 

Summa summarum vil eg påstå at du har en sterk sak og nå kan kreve heving av kjøpet. Du trenger nok et stativ vil eg tro uansett, så subsidiert bør du kreve omlevering til nytt stativ da det vil bli billigere for butikken uten at du taper noe på det.

Lenke til kommentar

Etter litt påtrykk idag så kom løsningen-bedre sent enn aldri :yes:

Jeg kan velge meg nytt stativ, er det nye dyrere betaler jeg mellomlegget.

Jeg er kjempefornøyd med denne løsningen selv om det tok unødvendig lang tid.

Takk til Japan Photo :thumbup:

Endret av kjell_56
Lenke til kommentar

Etter litt påtrykk idag så kom løsningen-bedre sent enn aldri :yes:

Jeg kan velge meg nytt stativ, er det nye dyrere betaler jeg mellomlegget.

Jeg er kjempefornøyd med denne løsningen selv om det tok unødvendig lang tid.

Takk til Japan Photo :thumbup:

Hei kjell_56,

fint att det har løst seg på positivt måte for deg, men jeg vil bare bekrefter at det ikke vår god nok med en slik langt vente tid. Nå var det ikke oss som brukte så langt tid med svar men underleverandøren tura Scandinavia som er leverandør til ditt stativ. Likevel kunne vi kanskje har masst på dem tidliger/øftere/tøffere... vi beklager og skal skerper oss! :-)

 

Stephan

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter litt påtrykk idag så kom løsningen-bedre sent enn aldri :yes:

Jeg kan velge meg nytt stativ, er det nye dyrere betaler jeg mellomlegget.

Jeg er kjempefornøyd med denne løsningen selv om det tok unødvendig lang tid.

Takk til Japan Photo :thumbup:

Hei kjell_56,

fint att det har løst seg på positivt måte for deg, men jeg vil bare bekrefter at det ikke vår god nok med en slik langt vente tid. Nå var det ikke oss som brukte så langt tid med svar men underleverandøren tura Scandinavia som er leverandør til ditt stativ. Likevel kunne vi kanskje har masst på dem tidliger/øftere/tøffere... vi beklager og skal skerper oss! :-)

 

Stephan

 

JPstoney

Jeg har et par,tre spørsmål til deg ettersom du tydligvis jobber i Japan Foto og kjenner saken min:

 

Jeg kjøpte stativet i nettbutikken deres men ble bedt om å levere det inn i nærmeste butikk for reparasjon/reklamasjon. Stativet kunne ikke repareres.Nå viser det seg at dere ikke lenger har nevnte stativ i varesortimentet slik at det blir umulig for meg å få et tilsvarende erstatningsstativ. Hvorfor kan jeg ikke da få tilbakeført pengene jeg ga for stativet istedet for en tilgodelapp? Dere klarer jo ikke å erstatte mitt opprinnelige stativ med et nytt?

Og dere har på henvendelse sagt at dere skal sende meg en tilgodelapp i posten. Hvorfor tar dette så lang tid? var det ikke dere som skulle skjerpe dere?

Lenke til kommentar

Loven er ganske klar, enten skal du ha reparert varen, en tilsvarende vare av en like god kvalitet eller refundert beløpet, eventuell ha godtgjørelse for ekstra kostnader du får ved reklamasjon.

Da regner jeg med at Mr.JPstoney snarest kommer innom her med en ny beklagelse og forslag til løsning. De følger jo tydligvis med på det som blir skrevet her inne og ønsker vel ikke slik en negativ omtale? Og lovbrudd? Det er dårlig reklame,det.

Lenke til kommentar

Du kan gjerne vente om du ønsker, men eg ville besvart e-posten, krevd tilbakebetaling av kjøpesummen og henvist til følgende vedtak i FTU: http://innsyn.e-kommune.no/innsyn_ftu/wfdocument.aspx?journalpostid=2008010687&dokid=12653&versjon=2&variant=P&

 

Oppgi et kontonummer og be om at pengene er på konto i løpet av to uker. Samtidig gir du beskjed om de ikke etterfølger hevingskravet tar du saken videre til forbrukerrådet og videre til forbrukertvistutvalget. Henvis igjen til saken over, og poengter at det er lite sannsynlig at denne saken får noe annet utfall, og at forbrukerrådet og FTU koster begge tid og penger.

 

Hold en høflig tone, men gjør poengene over tydelige, samtidig som du avslutter med at dette er siste sjanse JP har til å løse saken uten nag.

 

Om selger krever å trekke fra bruksfradrag, så har de krav på det. Merk at de ikke kan trekke fra den tiden stativet har vært hos dem. Og da skal du ha renter fra kjøpsdato. Om saken går videre kan du med fordel kreve renter fra kjøpsdato og dermed gi selger bruksfradrag. Det er over enhver tvil at saken kommer til å trekke ut lenge før vedtak fattes, og dette betyr mer tilbakebetalt for deg ettersom de ikke kan trekke fra tiden stativet er hos dem, mens du skal ha renter fra dag en uansett.

Endret av nomore
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...