Gå til innhold

Treg reklamasjonstid hos Japan Photo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leverte inn mitt kamerastativ som har mistet en gummipropp på ene foten til reklamasjon/reparasjon den 17.9.2011.

Pr.idag 28.10.2011 har jeg fortsatt ikke fått utstyret tilbake og heller ikke svar på hva som skjer,tross 2 purringer.

For orden skyld; Det var Japan Photo selv som ba meg levere inn stativet som en reklamasjonssak.

Er dette vanlig service/kundebehandling slik dere kjenner det hos JP?

 

NB. Sendte nytt purrebrev idag( nr. 3 ).

 

Tja jeg lurer litt jeg og, da jeg tidligere har fått rask og god service hos dem .

Men så kjøpte jeg et objektiv hos dem for en stund siden , men siden jeg måtte på sykehus til kreftundersøkelser og dermed ble borte en tid fikk jeg en annen til å hente pakken, denne ble da stående uåpnet i ca 3 uker til jeg kom hjem.

Når så denne ble åpnet viste det seg at det var kosmetiske skader på objektivets utside, men JP avviste et bytte fordi det var gått over 14 dager siden pakken var hentet, at jeg hadde vært på sykehus var uintresangt. Etter mange mailer så kunne jeg få hevet kjøpet og så køpe et nytt.

Problemet var bare at det jeg hadde kjøpt var på et "supertilbud" og jeg ville få den prisen refundert, men måtte da betale FULLPRIS for et nytt, en differanse på flere tusen kroner.

Vel jeg ga opp og finner det heretter mere formålstjenelig å handle hos andre, da jeg annser service som svært viktig ..

Lenke til kommentar

Vel jeg ga opp og finner det heretter mere formålstjenelig å handle hos andre, da jeg annser service som svært viktig ..

..Begynner ikke du å slippe opp for norske butikker du ikke lenger skal handle i? :whistle::innocent:

 

Nei det finnes vel flere enn 2 .

Service er alfa og omega , det er nok av butikker å velge mellom heldigvis og derfor blir det enklere å sortere ut/slutte å handle hos dem som enten har dårlig sevice eller forskjellsbehandler kundene .

Jeg handler for en del tusen/titusen for året og da forlanger jeg faktisk at butikken er istand til å ordne opp når de har solgt en vare med mangler.

Du burde vel gjøre det samme , istedenfor å prøve å latterliggjøre fakta :tease:

Lenke til kommentar

Nå har jeg hittil bare gode erfaringer med japan photos kundeservice, men det kan kanskje være en mulighet å gi litt lyd fra deg på deres live chat som du finner på deres hjemmesider. Der får du i det minste kontakt med en kundebehandler rimelig fort, og kan om ikke annet informere om saken din :)

 

(ment til trådstarter)

Lenke til kommentar

Ingen fare - det er mange butikker, og du finner nok en som ikke forskjellsbehandler, men i stedet gir deg ekstraservice, som handler for en del tusen/titusen i året. Om jeg kommenterer fakta eller reaksjoner på fakta lar jeg forøvrig være opp til leseren å avgjøre.

 

Som sagt så er jeg ikke ute etter ekstraservice , men for meg virker det som du ikke liker at jeg har gjordt en del fordelaktige handler .

Om en butikk selger en NY vare med mangler så bør de rydde opp og det gjelder alle butikker .

Har feks handlet svært mye hos Netshop , da jeg i lang tid har bygget datamaskiner for andre og har aldrig hatt problemer med reklamasjoner på produkter som er kjøpt dær .

Alle kan levere et produkt som enten har fabrikasjonsfeil eller fått skade under transport, det er ikke noe de rår over , men de må kunne ta tilbake slike varer å erstatte dem med en ny uten å begynne å skal vri seg unna eller komme med løsninger som gir kunden økte utgifter .

Det er hva JP gjorde og de avviser kravet om å få en ny lik vare og da blir det rett og slett for dårlig service .Om du så klarer å kalle det ekstraservice, ja da er du jaggumeg god, for etter slik jeg tolker loven så har man krav på enten å få reparert produktet eller å få et tilsvarende eller bedre .:thumbup:

 

 

JP hevder at klagefristen er lik angreretten og derfor nekter de å gi meg ny vare .

 

Her er utdrag fra forbrukerkjøploven:

 

 

Klagefrister

Hvis du oppdager at noe er feil ved varen, må du melde fra til selger innen rimelig tid. Det vil alltid være tilstrekkelig at du klager innen to måneder etter at du oppdaget feilen, men i praksis vil både du og selger være tjent med så rask reaksjon som mulig.

 

I tillegg til at du må reklamere innen rimelig tid, må du overholde de absolutte klagefrister. Hovedregelen er at klagen må skje senest to år etter at du overtok tingen. Fristen er imidlertid fem år, hvis tingen er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Dette gjelder for eksempel varer som møbler, biler, mobiltelefoner, radio/tv-apparat og byggevarer

 

 

http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_fra_butikk/viewNG?section=klagefrister#klagefrister

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Om du mener du hadde loven på din side og selger tok feil, hvorfor tok du ikke saken videre?

 

Fordi jeg ikke gadd, som du ser i første innlegget mitt er/var jeg syk og formen var langt fra god .

Men jeg velger å bruke en annen butikk både til det jeg kjøper til meg selv og til det jeg kjøper inn til venner i fotoklubben .

Lenke til kommentar

JP hevder at klagefristen er lik angreretten og derfor nekter de å gi meg ny vare .

Du er klar over at klagefristen gjelder reklamasjonsretten og ikke har noe med angreretten i forbindelse med internettsalg å gjøre? Jeg tror heller vi kan si at "det er deg som hevder at klagefristen har noe med angreretten å gjøre", jeg.

 

Du kan gjerne kjøre en reklamasjonssak hvis du mener det er noe å reklamere for (så lenge du klaget innen to måneder etter at du oppdaget feilen) - så har du i følge klagefristen klaget innen rimelig tid - kjør på!

 

Når det gjelder angrefristen har JP sitt på det tørre:

"Du har 14 dagers angrefrist fra den dagen du har mottatt varen og opplysningene om angrerett. Hvis du ikke vil beholde varen, må du gi selgeren beskjed innen fristens utløp."

Hvis noen har mottatt varen og opplysningene om angrerett på dine vegne, så gjelder det nemlig som om det var deg som mottok varen, og så er det dumt av deg at du ikke fikk kompisen din til å sjekke varen for deg.

 

Ellers - angående hvorvidt jeg har noe i mot eller ikke at du har gjort gode kjøp er du forholdsvis langt ute på bærtur! :!:

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

JP hevder at klagefristen er lik angreretten og derfor nekter de å gi meg ny vare .

Du er klar over at klagefristen gjelder reklamasjonsretten og ikke har noe med angreretten i forbindelse med internettsalg å gjøre? Jeg tror heller vi kan si at "det er deg som hevder at klagefristen har noe med angreretten å gjøre", jeg.

 

Du kan gjerne kjøre en reklamasjonssak hvis du mener det er noe å reklamere for (så lenge du klaget innen to måneder etter at du oppdaget feilen) - så har du i følge klagefristen klaget innen rimelig tid - kjør på!

 

Når det gjelder angrefristen har JP sitt på det tørre:

"Du har 14 dagers angrefrist fra den dagen du har mottatt varen og opplysningene om angrerett. Hvis du ikke vil beholde varen, må du gi selgeren beskjed innen fristens utløp."

Hvis noen har mottatt varen og opplysningene om angrerett på dine vegne, så gjelder det nemlig som om det var deg som mottok varen, og så er det dumt av deg at du ikke fikk kompisen din til å sjekke varen for deg.

 

Ellers - angående hvorvidt jeg har noe i mot eller ikke at du har gjort gode kjøp er du forholdsvis langt ute på bærtur! laugh.gif

 

Nå må du slutte å tulle,jeg begynner å lure på om du er typen som bare "må ha rett" .

Hvor har jeg hevdet at klagefristen har noe med angreretten å gjøre ?????

JP avslo min klage med begrunnelse i at det var gått over 14 dager siden pakken var hentet, de kunne derfor ikke godta å ta denne tilbake eller bytte den i ny tilsvarende .

Etter en del frem og tilbake via mail, så skulle de høre med Canon om slik kosmetisk skade kunne fikses , jeg fikk beskjed etter en stund at det kunne det ikke og Canon godtok ikke reklamasjon.

Dette er uansett svada fra dem og hva Canon eller andre godtar eller ikke er meg rivende likegyldig, da jeg var kunde hos JP og da er det de jeg skal forholde meg til.

Hva som foregår mellom JP og produsent får bli opp til dem, det skal ikke belastes kunde ...

 

Selvsagt kunne jeg fått sjekket varen av kompisen og så brukt angreretten , men det ble ikke gjordt.

Det har uansett ingenting med klageretten å gjøre , men JP hevder det motsatte .

Varen fungerer 100%, som sagt er dette kosmetisk, jeg ba om å få reparert varen eller få en ny av samme vare , men atter en gang fikk jeg nei .

 

Her er et lite klipp fra en av mailene fra JP ..

 

Canon har 14 dagar "DOA" vilket kunden har rätt till reklamation på

produktionsfel.

Har varit i kontakt med Canon och de tar inte imot objektivet som

produktionsfel, detta beroende periden för reklamation utgått.

 

Tyvärr har vi inget möjlighet att erbjuda retur.

 

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Canon har 14 dagar "DOA" vilket kunden har rätt till reklamation på

produktionsfel.

Har varit i kontakt med Canon och de tar inte imot objektivet som

produktionsfel, detta beroende periden för reklamation utgått.

Her er det forvirring i terminologi - fra Canons side. Hvis det er en reklamasjon som sådan, så har fristen ikke utgått på noen måte etter små 14 dager.

 

Hvis det de derimot mener er at "innen 14 dager bytter de alt uten diskusjon", men at dette ikke er i kategorien produksjonsfeil, fordi du har hatt varen såpass lenge at de har skjellig grunn til å tro at du har påført skaden selv eller lignende, så er det kanskje det de mener.

 

Det at perioden for reklamasjon har utgått etter 14 dager er tull og rør. At de har en "ekstra" rettighet de første 14 dagene som de ikke lenger vil gi deg - det kan de nok godt kjøre på med, men de kan ikke på noen måte komme her og komme her og si at du ikke lenger kan reklamere for en produksjonsfeil som sådan (reklamasjonsretten er fem år for denne varen), eller at 14 dager er for sent å reagere på en produksjonsfeil du burde sett i det du mottok varen - du har etter klagefristen som du sier minst to måneder på deg.

 

 

Men hvor alvorlig "skaden" er er noe annet - har en 70-200/2.8L IS som funker som juling, selv om den ser ut som om den har mottatt en del - juling. :love:

Lenke til kommentar

Som sagt er dette en kosmetisk skade, da pakken ble åpnet lå ringen til stativfeste løs rundt objektivet, noe den trolig da har gjordt siden det ble pakket på fabrikk .

Under forsendelsen har denne ligget og beveget seg slik at det er lakkskader/riper i objektivet som synest selv om ringen er på.

Dette forringer verdien på produktet og jeg mener derfor at det burde repareres eller byttes (ingen kjøper vel en ny bil med bulk/riper i døra ) men som sagt JP nektet hårdnakket å ta saken .

Objektivet fungerer 100% optisk, noe jeg forøvrig også gjorde klart for JP .

 

Hadde JP hatt riktig serviceinnstilling hadde de enten tilbudt bytte mot et nytt objektiv eller en form for kompansasjon for skaden istedenfor å bare avvise dette med ren svada og feilinformasjon .....

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

 

Men så kjøpte jeg et objektiv hos dem for en stund siden , men siden jeg måtte på sykehus til kreftundersøkelser og dermed ble borte en tid fikk jeg en annen til å hente pakken, denne ble da stående uåpnet i ca 3 uker til jeg kom hjem.

 

 

3 uker fra utlevering til reklamasjon på kosmetisk skade. Du har et lite bevisproblem da. For JP og Canon kan du eller en annen ha brukt denne daglig i 3 uker for så å finne ut at du ønsker å bytte objektivet fordi det ble fort skadet. Ikke en påstand men en teoretisk mulighet.

Lenke til kommentar

Men så kjøpte jeg et objektiv hos dem for en stund siden , men siden jeg måtte på sykehus til kreftundersøkelser og dermed ble borte en tid fikk jeg en annen til å hente pakken, denne ble da stående uåpnet i ca 3 uker til jeg kom hjem.

 

 

3 uker fra utlevering til reklamasjon på kosmetisk skade. Du har et lite bevisproblem da. For JP og Canon kan du eller en annen ha brukt denne daglig i 3 uker for så å finne ut at du ønsker å bytte objektivet fordi det ble fort skadet. Ikke en påstand men en teoretisk mulighet.

 

Selvsagt er det en mulighet, men en mulighet butikken må bevise i såfall.

Så nei, jeg har ikke et bevisproblem, om de ønsker å vinkle saken slik må de også bevise at så er tilfelle, og hvorfor har så ikke objektivet en eneste ripe noe annet sted enn det som er nevnt , nevnte sted er vel såpass "beskyttet" at det vil være et av de stedene et objektiv vanskelig skulle få normale bruksmerker .

Personelig var jeg nok langifra i form til å drasse rundt på fotoutstyr i nevnte periode .

Lenke til kommentar

Krangletråden :whistle:

 

Beklager om det virker som en krangletråd, det var iallefall ikke intensjonen med mitt inlegg.

Men jeg synest faktisk at det er viktig å få frem hvor dårlig servicen her har vært fra JP, tross alt snakker vi her om et produkt til en ikke helt ubetydelig sum ..

 

Det var ikke deg direkte jeg mente, rette vedkommende vet hva jeg mente når jeg skrev "krangletråden" :)

 

Er forøvrig enig med deg at alle spekter rund en reklamaskjon burde eksponeres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...