Gå til innhold

Treg reklamasjonstid hos Japan Photo


Anbefalte innlegg

P.S.: Sett fra kundekonsulentens side har jeg også et lite forslag til de av brukerne som kommer til å publisere saker som denne i framtiden.

Tenk på at konsulentene dere er i kontakt med også er aktive forumbrukere. Det hadde derfor vært veldig fint om dere tok dere tid til å fjerne navn på kundekonsulentene, før dere legger ut kopier av samtalene ut på forum som dette.

Jeg er på forhånd takknemlig for forståelsen dere viser. :)

Den er fair, man bør ikke legge ut kundebehandlerens fulle navn på ett forum.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei Kjell, Snekker'n & Co.,

 

Jeg har sett på denne tråden fra siden og fulgt nøye med på utviklingen. I og med at den ikke har gått i særlig riktig retning og det er jeg som har vært i kontakt med Kjell, føler jeg meg nødt til å legge inn et kort svar her.

 

Først og fremst til Kjell. Det er svært beklagelig at hele reklamasjonsprosessen har tatt såpass lang tid for din del og det er ingen tvil om at det har skjedd en svikt hos oss i Japan Photo. På vegne av nettbutikken og butikken vår beklager jeg for dette.

 

Grunnen til at jeg foreslo deg besøk hos din nærliggende butikk var at det som regel er en betydelig raskere løsning for deg som kunde. I tillegg slipper du de ekstra kostnadene som frakten bærer med seg.

I ditt tilfelle var problemet at produktet ikke fantes tilgjengelig på vårt lager, noe som naturligvis ikke tillater et direkte bytte av stativet, verken fra min side, eller butikkens side.

Det er svært beklagelig dersom du har opplevd min veiledning som dårlig service, intensjonene mine var i allefall en enklest og raskest mulig løsning for din del.

 

Det er vel strengt tatt selger som skal dekke frakt ved reklamasjoner eller :hmm:

Lenke til kommentar

Hggern

 

Jeg er glad for at saken endelig ser ut til å løse seg !!!

Men jeg må tillate meg en replikk på kommentaren din: Det var jo nettopp DEN veien jeg gikk men ble oppfordret til å ta DIREKTE kontakt med butikken. Denne oppfordringen fulgte jeg så det er neppe jeg som kunde som har gjort noen feil.

Her er kopi av mailen fra Kundeservice(har fjernet navnet på person):

 

Hei Kjell,

 

Beklager for den lange ventetiden, men jeg fikk dessverre ingen svar fra

leverandøren på mailen jeg sendte.

Jeg kontaktet dem per telefon nå og dessverre mener de at denne delen ikke

er mulig å kjøpe separat.

 

Det er derimot en del som ikke bør løsne fra stativet, så hvis stativer er

kjøpt hos oss og du har en nærliggende Japan Photo-butikk, så ville jeg

oppfrodre deg til å besøke dem og ta det direkte med butikken.

Hvis du ikke har noe Japan Photo-butikk i nærheten av der du bor vil du

bli nødt til å sende stativet inn til reparasjon gjennom oss i

nettbutikken.

Gå på www.japanphoto.no, last ned Servicevilkår-skjemaet og følg

instruksjonene angitt i skjemaet. Det er en fremgangsmåte for å sende

produktet inn på en riktig måte :)

 

Produktet skal sendes til:

Japan Photo Holding

Postboks 113

1416 Oppegård

 

Beklager igjen for den sene tilbakemeldingen.

Ha en god helg og ta kontakt hvis du har noen spørsmål!

 

 

Med vennlig hilsen

xxxxxx

Japan Photo Kundeservice

 

Dette viser vel helt klart hvordan servicen til JP har forværret seg betraktelig de siste årene.

Jeg kjøpte nemmelig nøyaktig samme stativ hos dem for ca 3 år siden og fikk nøyaktig samme problem, da sendte de meg et nytt stativ uten noe om og men og returlapp for det gamle .

Hvorfor skulle det være sååååå vanskelig å gjøre det samme nå ???????

 

 

Hei Kjell, Snekker'n & Co.,

 

Jeg har sett på denne tråden fra siden og fulgt nøye med på utviklingen. I og med at den ikke har gått i særlig riktig retning og det er jeg som har vært i kontakt med Kjell, føler jeg meg nødt til å legge inn et kort svar her.

 

Først og fremst til Kjell. Det er svært beklagelig at hele reklamasjonsprosessen har tatt såpass lang tid for din del og det er ingen tvil om at det har skjedd en svikt hos oss i Japan Photo. På vegne av nettbutikken og butikken vår beklager jeg for dette.

 

Grunnen til at jeg foreslo deg besøk hos din nærliggende butikk var at det som regel er en betydelig raskere løsning for deg som kunde. I tillegg slipper du de ekstra kostnadene som frakten bærer med seg.

I ditt tilfelle var problemet at produktet ikke fantes tilgjengelig på vårt lager, noe som naturligvis ikke tillater et direkte bytte av stativet, verken fra min side, eller butikkens side.

Det er svært beklagelig dersom du har opplevd min veiledning som dårlig service, intensjonene mine var i allefall en enklest og raskest mulig løsning for din del.

 

 

 

Med vennlig hilsen,

Kacper R.

Japan Photo Nettbutikk

 

P.S.: Sett fra kundekonsulentens side har jeg også et lite forslag til de av brukerne som kommer til å publisere saker som denne i framtiden.

Tenk på at konsulentene dere er i kontakt med også er aktive forumbrukere. Det hadde derfor vært veldig fint om dere tok dere tid til å fjerne navn på kundekonsulentene, før dere legger ut kopier av samtalene ut på forum som dette.

Jeg er på forhånd takknemlig for forståelsen dere viser. :)

Jeg anser meg nå ferdig med saken men som en avslutning på avslutningen ønsker jeg å legge til følgende:

Jeg klandrer overhode ikke Kacper for at han henviste meg til butikken for å ordne opp. Jeg fulgte også hans råd selv om jeg ikke kom i mål den veien.

Hggern kommenterte i sitt innlegg over at jeg burde kontaktet Kundeservice. Dette tillot jeg meg å komnmentere ettersom det nettopp var den veien jeg gikk. Det blir derfor litt feil når man prøver å dekke over sine egne feil ved å irettesette andre.

Jeg er nå blitt kontaktet av en overordnet som ga meg valget mellom pengene tilbake eller nytt stativ. Jeg valgte det siste og det gleder meg å se at JP var i stand til å skaffe et tilsvarende stativ allikevel.

En lykkelig slutt og saken anses avsluttet fra min side(da regner jeg med å motta stativet på Posten iløpet av få dager) :w00t:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jeg er nå blitt kontaktet av en overordnet som ga meg valget mellom pengene tilbake eller nytt stativ.

 

Bra at det løste seg,men synd det måtte trekkes ut i offentlighetens lys for å få det til .

Jeg annser meg også ferdig med min sak selv om jeg ikke fikk noe respons fra JP , men heller ble "beskyldt" for å ha påført dem selv.

Samtidig fikk jeg info som er direkte feil, noe JP vet meget godt .

 

Vid köp i Japanphoto nettbutikk har ni 14 dagar returrätt, det är även

under denna perioden ni har skyldighet att anmäla skador.

, en slik skade kan ikke være forårsaket i transporten siden et objektiv som dette er rimelig "hermetisk" pakket i vesken og emballasjen.

Lenke til kommentar

Jeg anser meg nå ferdig med saken men som en avslutning på avslutningen ønsker jeg å legge til følgende:

Jeg klandrer overhode ikke Kacper for at han henviste meg til butikken for å ordne opp. Jeg fulgte også hans råd selv om jeg ikke kom i mål den veien.

Hggern kommenterte i sitt innlegg over at jeg burde kontaktet Kundeservice. Dette tillot jeg meg å komnmentere ettersom det nettopp var den veien jeg gikk. Det blir derfor litt feil når man prøver å dekke over sine egne feil ved å irettesette andre.

Jeg er nå blitt kontaktet av en overordnet som ga meg valget mellom pengene tilbake eller nytt stativ. Jeg valgte det siste og det gleder meg å se at JP var i stand til å skaffe et tilsvarende stativ allikevel.

En lykkelig slutt og saken anses avsluttet fra min side(da regner jeg med å motta stativet på Posten iløpet av få dager) :w00t:

 

Hei igjen,

 

Godt å høre at du er fornøyd med løsningen. Vil bare komme med en tilleggskommentar til slutt at jeg mente at man bør kontakte vår kundeservice dersom man ikke er fornøyd med servicen eller oppfølgingen man får i våre vanlige butikker. Tross alt jobber vi på kundeservice med kundeservice på heltid, mens våre butikkansatte også må gjøre andre butikkrelaterte oppgaver av og til.

 

Som jeg nevnte til deg på e-post så er ikke dette stativet lagervare hos oss, men da leverandøren vår har det på lager så forventer vi å kunne sende deg stativet i starten av neste uke. Du mottar da en e-post med blant annet sendingsnummer slik at du kan spore pakken.

 

Skulle det dukke opp noen spørsmål er det bare å sende oss en e-post på [email protected]

 

Ha en riktig flott kveld!

 

Mvh

Espen H.

Japan Photo Kundeservice

 

www.japanphoto.no

Lenke til kommentar
Jeg er nå blitt kontaktet av en overordnet som ga meg valget mellom pengene tilbake eller nytt stativ.

 

Bra at det løste seg,men synd det måtte trekkes ut i offentlighetens lys for å få det til .

Jeg annser meg også ferdig med min sak selv om jeg ikke fikk noe respons fra JP , men heller ble "beskyldt" for å ha påført dem selv.

Samtidig fikk jeg info som er direkte feil, noe JP vet meget godt .

 

Vid köp i Japanphoto nettbutikk har ni 14 dagar returrätt, det är även

under denna perioden ni har skyldighet att anmäla skador.

, en slik skade kan ikke være forårsaket i transporten siden et objektiv som dette er rimelig "hermetisk" pakket i vesken og emballasjen.

 

Hei igjen,

 

Oppfordrer deg fremdeles til å kontakte oss på [email protected] og legge fram saken din på nytt hvis du ønsker en ny vurdering. Synes det blir helt feil av meg å svare på påstandene dine her på forumet når saken har flere sider ved seg som du ikke legger fram.

 

Helt til slutt vil jeg si at vi mer enn gjerne deltar i diskusjoner vedr. kundeservice, eventuelt fraværende kundeservice, hos Japan Photo her på forumet, men at vi som de fleste andre bedrifter oppfordrer til at slike henvendelser går direkte til vår kundeservice slik at vi får en fair sjanse til å svare ved å benytte våre vanlige rutiner og prosedyrer. Er ikke disse gode nok tar vi mer en gjerne imot konstruktive henvendelser per chat, e-post eller telefon slik at vi kan forsøke å forbedre vår kundeservice ytterligere.

 

Ønsker alle som leser denne tråden en fortsatt god kveld :-)

 

Mvh

Espen H.

Japan Photo Kundeservice

 

www.japanphoto.no

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg er nå blitt kontaktet av en overordnet som ga meg valget mellom pengene tilbake eller nytt stativ.

 

Bra at det løste seg,men synd det måtte trekkes ut i offentlighetens lys for å få det til .

Jeg annser meg også ferdig med min sak selv om jeg ikke fikk noe respons fra JP , men heller ble "beskyldt" for å ha påført dem selv.

Samtidig fikk jeg info som er direkte feil, noe JP vet meget godt .

 

Vid köp i Japanphoto nettbutikk har ni 14 dagar returrätt, det är även

under denna perioden ni har skyldighet att anmäla skador.

, en slik skade kan ikke være forårsaket i transporten siden et objektiv som dette er rimelig "hermetisk" pakket i vesken og emballasjen.

 

Hei igjen,

 

Oppfordrer deg fremdeles til å kontakte oss på [email protected] og legge fram saken din på nytt hvis du ønsker en ny vurdering. Synes det blir helt feil av meg å svare på påstandene dine her på forumet når saken har flere sider ved seg som du ikke legger fram.

 

Helt til slutt vil jeg si at vi mer enn gjerne deltar i diskusjoner vedr. kundeservice, eventuelt fraværende kundeservice, hos Japan Photo her på forumet, men at vi som de fleste andre bedrifter oppfordrer til at slike henvendelser går direkte til vår kundeservice slik at vi får en fair sjanse til å svare ved å benytte våre vanlige rutiner og prosedyrer. Er ikke disse gode nok tar vi mer en gjerne imot konstruktive henvendelser per chat, e-post eller telefon slik at vi kan forsøke å forbedre vår kundeservice ytterligere.

 

Ønsker alle som leser denne tråden en fortsatt god kveld :-)

 

Mvh

Espen H.

Japan Photo Kundeservice

 

www.japanphoto.no

 

Tja oppfordre til å ta kontakt ???

Jeg fikk senest i dag kl 10 30 denne beskjeden fra dere, en beskjed jeg forøvrig har fått tidligere også :

 

Takk for din henvendelse. Vi er allerede klar over denne tråden, men takk for tipset. Når det gjelder saken din så anser vi den som avsluttet.
Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

E-posten din inneholdt kun en link til denne forumtråden med oppfordringen "Les og lær!". På det tidspunktet hadde du ikke kommet med så mange påstander i tråden ennå. Som sagt; ønsker du at vi skal vurdere saken din på nytt så sender du en e-post til [email protected] med dine påstander og argumenter så tar jeg dette videre til ledelsen i Japan Photo for en ny vurdering.

 

Mvh

Espen H.

Japan Photo Kundeservice

 

www.japanphoto.no

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

E-posten din inneholdt kun en link til denne forumtråden med oppfordringen "Les og lær!". På det tidspunktet hadde du ikke kommet med så mange påstander i tråden ennå. Som sagt; ønsker du at vi skal vurdere saken din på nytt så sender du en e-post til [email protected] med dine påstander og argumenter så tar jeg dette videre til ledelsen i Japan Photo for en ny vurdering.

 

Mvh

Espen H.

Japan Photo Kundeservice

 

www.japanphoto.no

 

Det stemmer at jeg linket til denne tråden , da for at jeg mente det var på sin plass at "motparten" også var klar over denne og kunne si sin mening .

Har vel ikke kommet med noen påstander som ikke skulle være kjent for dere fra tidligere , saken har vært prøvd tatt opp to ganger fra meg og blitt avvist av dere, så om du ønsker å ta opp saken er det jo bare å bruke allerede tilgjengelig matriell .

Bare det at dere hevdet i denne mailen skulle være god nok grunn for dere å gjennopta saken :

 

Vid köp i Japanphoto nettbutikk har ni 14 dagar returrätt, det är även

under denna perioden ni har skyldighet att anmäla skador.

 

ps: Jeg har aldrig nevnt returrett/angrerett , men omlevering/bytte i samme vare bare feilfri .

 

Det korrekte er :

 

§ 27. Reklamasjon

 

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

Og jeg skal med glede poste her og fortelle at dere ordnet opp , jeg er ikke ute etter JP jeg er ute etter rettferdig behandling .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

Hadde satt pris på om forespørselen din kom til oss på e-post, men jeg skal se nærmere på e-posthistorikken din hos oss og påstandene dine i denne tråden og legge dette fram for ledelsen. Gir deg en tilbakemelding straks de har fått sett på saken og kommet fram til en konklusjon. Merk at dette kan ta noe lenger tid enn normalt da vi er på full fart inn i høysesong.

 

Videre korrespondanse i denne saken skjer via e-post.

 

God natt :-)

 

Mvh

Espen H.

Japan Photo Kundeservice

 

www.japanphoto.no

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

Hadde satt pris på om forespørselen din kom til oss på e-post, men jeg skal se nærmere på e-posthistorikken din hos oss og påstandene dine i denne tråden og legge dette fram for ledelsen. Gir deg en tilbakemelding straks de har fått sett på saken og kommet fram til en konklusjon. Merk at dette kan ta noe lenger tid enn normalt da vi er på full fart inn i høysesong.

 

Videre korrespondanse i denne saken skjer via e-post.

 

God natt :-)

 

Mvh

Espen H.

Japan Photo Kundeservice

 

www.japanphoto.no

 

Høres veldig fint ut , det hadde vært flott om saken ble vurdert på nytt .

 

God natt til deg og .

Lenke til kommentar

Fristen for at kunden skal reklamere kan ikke være kortere enn to måneder.

 

§ 27. Reklamasjon

For meg høres dette mer ut som transportskade som nevnt tidligere.

 

Men høres nå ut som det kanskje ordner seg for Snekkern og ikke noe er bedre enn det. Likevel vil jeg si at JP strekker seg lengre enn langt hvis de ordner opp for Snekkern i denne saken.

Lenke til kommentar

Det finnes ikke noe i forbrukerkjøpsloven spesifikt for transportskade, og det går dermed under standard reklamasjonsrett. Kunden skal reklamere innen rimelig tid, en frist som ikke kan være kortere enn to måneder og innen seks måneder fra kunden oppdaget mangelen. Reklamasjon kan fremlegges for selger innen to år, eller fem år for varer som er ment å vare vesentlig lengre enn to år.

Lenke til kommentar

Det finnes ikke noe i forbrukerkjøpsloven spesifikt for transportskade, og det går dermed under standard reklamasjonsrett. Kunden skal reklamere innen rimelig tid, en frist som ikke kan være kortere enn to måneder og innen seks måneder fra kunden oppdaget mangelen. Reklamasjon kan fremlegges for selger innen to år, eller fem år for varer som er ment å vare vesentlig lengre enn to år.

Det du snakker om dekker en vesentlig mangel for produktet, og det er ikke alle kosmetiske skader som er nettopp dette. Det blir en vurderingssak fra gang til gang. Dessverre er ikke verden så firkantet som du prøver å se den som, og du må gjerne prøve den i en tvist/rettsak men da vil du skjønne at man også forventer litt av kunden/forbrukeren.

 

Dersom det var som du sa kan sluttbruker altså bruke produktet i to mnd og så klage på kosmetiske skader - og henvise til disse lovene.

 

Slik fungerer dessverre ikke verden. Det vet jeg av erfaring etter mange år i bransjen. Lover og regler må tolkes og forstås - ikke bare leses rett ut fra teksten.

 

Å klage på kosmetiske skader gjort under transport eller av leverandør/produsent dekkes ikke av reglen du stadig vekk hikker opp. Prøv og du vil se :)

Dette skal kunden se umiddelbart og så klage det inn innenfor langt kortere tid

Endret av cthhelle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå må du samle eggene i korrekt kurv og endene på rekke.

 

Eg har sagt at den saken er mer nyansert, men mange av påstandene her i tråden er direkte i strid med forbrukerkjøpsloven. Og derfor henviser eg til den fra tid til annen.

 

Skader(eg har aldri sagt hvilke) som oppstår i forbindelse med transport av varen kunden reklamasjonsrett på. Eg sier ikke at det er noen automatikk i at kunden får dette dekket, men om det er en mangel på varen så kan kunden absolutt reklamere. Dette er grunnsteinen i forbrukerkjøpsloven. Fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder, og må gjøres innen rimelig tid etter at kunden oppdaget mangelen. Fortsatt har eg ikke påstått at kunden skal få denne feilen rettet, men det er åpenbart at selger her driter seg ut og gir kunden 14 dager. Det er feil, og lovstridig. Ser du poenget mitt?

 

I tillegg gir forbrukerkjøpsloven kunden en frist på å reklamere innen to år, eller fem år dersom tingen er ment å vare vesentlig lengre enn to år. Altså kunden kan reklamere, men det er ikke sikkert at mangelen blir reparert på reklamasjon. Men butikken kan ikke nekte kunden reklamasjon i den perioden. Eller er du uenig?

 

Og til sist, mangler innen de første 6 månedene så er det selger som har bevisbyrden på at mangelen skyldes feil bruk/transport/oppbevaring fra kundens side, og ikke noe som var der på salgstidspunktet eller som en følge av transport i forbindelse med salget.

 

Det er dermed ikke sagt at en kosmetisk skade vil dekkes av selger, men selger kan ikke avvise reklamasjonen uten videre. De må sannsynliggjøre at skaden oppsto etter at risikoen for tingen gikk over på kunden. Det har de her ikke gjort.

Lenke til kommentar

Vel, ang kosmetiske skader så kan jeg vise til et konkret eksempel.

Det ble for ca 2 år siden bestilt en PC , det stod at denne var på lager noe som viste seg å være feil, dermed ble det en del venting før denne kom. Dette resulterte i at maskinen kom rett etter at vi var reist på ferie og jeg måtte dermed få min sønn til å hente den ut for å forhindre at den ble sendt i retur .

Denne varen hadde kosmetisk skade, enten fra produsent eller transport (umulig å avgjøre)

Firmaet som hadde solgt varen ble kontaktet da vi oppdaget dette (mellom 3 og 4 uker etter at den var kvitert ut ) og jeg fikk da beskjed om at varen skulle returneres til dem og at de skulle ta den vidre saken, ny pc kom umiddelbart i posten .

Dette går vel nettop på dette med service overfor kunden og det å beholde kunder ......:hmm:

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

E-posten din inneholdt kun en link til denne forumtråden med oppfordringen "Les og lær!". På det tidspunktet hadde du ikke kommet med så mange påstander i tråden ennå. Som sagt; ønsker du at vi skal vurdere saken din på nytt så sender du en e-post til [email protected] med dine påstander og argumenter så tar jeg dette videre til ledelsen i Japan Photo for en ny vurdering.

 

Mvh

Espen H.

Japan Photo Kundeservice

 

www.japanphoto.no

 

Det stemmer at jeg linket til denne tråden , da for at jeg mente det var på sin plass at "motparten" også var klar over denne og kunne si sin mening .

Synes du kunne tatt deg tid til å gitt De informasjon om saken din og trådens innhold når du først sendte de en mail, istedenfor "Les og lær!".
Lenke til kommentar

Synes du kunne tatt deg tid til å gitt De informasjon om saken din og trådens innhold når du først sendte de en mail, istedenfor "Les og lær!".

Det er jeg helt enig i.

 

Alle butikker har gode og dårlige dager. Så litt ydmykhet, høflig tone og god dokumentasjon lønner seg alltid.

 

Vel nå er dette en sak som er velkjent for JP og som de kjenner godt til så vidre info burde være overflødig, dette er en sak de har avslått med "saken er avsluttet fra vår side " to ganger .

Det er ikke noe nytt i saken , at jeg ikke er fornøyd med avgjørelsen er også velkjent.

Les og lær var myntet på bla de påstandene de har fremsatt i mailer ang bla reklamasjonstid , noe mange med meg har bekreftet her er feil .

Svaret var forøvrig dette : "

Vi er allerede klar over denne tråden, men takk for tipset. Når det gjelder saken din så anser vi den som avsluttet."

 

Så trådens innhold var de nok kjent med ...

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...