Gå til innhold

Treg reklamasjonstid hos Japan Photo


Anbefalte innlegg

Beklager om det virker som en krangletråd, det var iallefall ikke intensjonen med mitt inlegg.

Men jeg synest faktisk at det er viktig å få frem hvor dårlig servicen her har vært fra JP, tross alt snakker vi her om et produkt til en ikke helt ubetydelig sum ..

Har selv hatt noen dårlige erfaringer med JP i Trondheim.

 

I den saken du nevner med kosmetiske skader man klager på etter 3 uker er uansett ikke butikkens problem, desverre.

 

Selv om du var syk så kan man ikke forvente å få byttet noe etter så lang tid på grunn av en kosmetisk skade.

 

Nei, bevisbyrden ligger nok ikke på selger etter 3 uker. Kan ikke se noen ting i forbrukerkjøpsloven som tyder på det, får du tekniske/funksjonelle problemer blir det noe annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel,en butikk/firma som driver slik skygger jeg iallefall unna, jeg advarer også folk jeg kjenner mot å bruke slike butikker/firma .

Og jeg ikke bare tror, men jeg vet at tapet deres blir langt større av det enn det ville blitt ved å rydde opp i en slik sak som dette .

Jeg skal oppgradere flere objektiver til EF, samt har planer om FF kamerea , så bare her vil de jo tape mere , i tillegg kommer jo som sagt det mine venner /bekjente velger å kjøpe andre steder .

GOD Service er alltid den sikreste veien til salg .

 

 

§ 18. Tidspunktet for bedømmelsen av om det foreligger en mangel Ved bedømmelse av om tingen har en mangel, skal det tidspunktet da risikoen går over på forbrukeren, legges til grunn, selv om mangelen først viser seg senere.

 

Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art.

 

Selgeren svarer også for en mangel som oppstår senere, dersom den skyldes kontraktsbrudd fra hans eller hennes side.

 

 

§ 27. Reklamasjon Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

 

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

 

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Vel,en butikk/firma som driver slik skygger jeg iallefall unna, jeg advarer også folk jeg kjenner mot å bruke slike butikker/firma .

Og jeg ikke bare tror, men jeg vet at tapet deres blir langt større av det enn det ville blitt ved å rydde opp i en slik sak som dette .

Jeg skal oppgradere flere objektiver til EF, samt har planer om FF kamerea , så bare her vil de jo tape mere , i tillegg kommer jo som sagt det mine venner /bekjente velger å kjøpe andre steder .

GOD Service er alltid den sikreste veien til salg .

Så klart god service er bra...

 

Men hadde en butikk byttet om varene til ALLE som sutret over at det var en ripe på den flere uker etter ankomst hadde de nok ikke tjent på dette.

 

Jeg tror selvsagt på det du sier men du må se på det fra butikkens side.

 

Virker ikke en vare som den skal du selvsagt reklamere på det men man kan ikke sutre til butikken når man oppdager ett merke eller skjønnhetsfeil etter flere uker selv om den har ligget i en eske frem til da.

 

Hadde det vært slik hadde jo alle sagt det.

Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven §15 er veldig klar på dette:

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering

d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell

e) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen

f) være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning

g) være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet.

 

Her er det veldig klart at tingen skal være pakket forsvarlig(selgers ansvar) og ha egenskaper og kvaliteter som kunden har grunn til å forvente. Kosmetisk skade kan skyldes dårlig kvalitet, manglende egenskap eller pakket på uforsvarlig måte. Tre ting selger hefter for.

 

Paragraf 16 sier at man har en mangel dersom en eller flere av punktene i paragraf 15 ikke er oppfylt, pluss noe til.

 

Men, "§29. Retting og omlevering (avhjelp)" er vesentlig.

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

 

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nok en dag uten at jeg hører noe fra japan Foto i Fr.stad. Ikke sender de tilgodelappen og ikke svarer de på mine email. Blir spennende å se hvor lenge jeg må vente før jeg må gå andre veier.....

 

Hei kjell_56,

 

Dersom du ikke har fått svar på denne fra butikken vår i Fredrikstad ennå ber vi deg sende en e-post til [email protected] med en kort oppsummering av saken så tar vi oss av videre saksgang.

 

Mvh

Espen H.

Japan Photo Kundeservice

 

www.japanphoto.no

Lenke til kommentar

Nok en dag uten at jeg hører noe fra japan Foto i Fr.stad. Ikke sender de tilgodelappen og ikke svarer de på mine email. Blir spennende å se hvor lenge jeg må vente før jeg må gå andre veier.....

 

Hei kjell_56,

 

Dersom du ikke har fått svar på denne fra butikken vår i Fredrikstad ennå ber vi deg sende en e-post til [email protected] med en kort oppsummering av saken så tar vi oss av videre saksgang.

 

Mvh

Espen H.

Japan Photo Kundeservice

 

www.japanphoto.no

Heisann

Jeg har fått mange svar men venter fortsatt på endelig løsning-penger inn på kontoen.

Men mye tyder på at det løser seg nå etter hyggelig mail fra innkjøpsansvarlig i Japan Photo Norge. Han har lovet å ordne opp, noe jeg ser frem til. Skulle jo gjerne ha brukt kamera og et stativ til noen flotte høstbilder nå, vet du.

Lenke til kommentar

Til JP: Min mening er at det burde vært unødvendig for kundene deres å måtte ty til offentlige fora for at dere tar tak i sakene som ikke løser seg. Denne saken er et kroneksempel på at bedre opplæring av de ansatte i forhold til forbrukerkjøpsloven er god butikk.

 

Her ender dere opp med en misfornøyd kunde og flere tusen potensielle kunder som blir skremt bort fordi den ene misfornøyde kunden må gå ut offentlig for å få dekket de man har krav på. Nå sikter eg primært til trådstarter i denne tråden, som åpenbart har krav på pengene tilbake og ikke en tilgodelapp. Saken til Snekkeren er mye mer komplisert og vanskelig å avgjøre ut fra info her.

 

Men begge tilfeller er uansett eksempler på mangelfull kunnskap hos de ansatte, dårlig oppfølging i ettertid og brannslukking når flere får vite om det. Om dere ikke var klar over det før så kan eg fortelle dere at det er særdeles dårlig måte å drive butikk på.

 

Eg håper dette kun er unntakene og at det skyldes glipper, da min erfaring med dere så langt har vært veldig god. Et håp eg skal tviholde på litt til, til tross for at dette ikke er den eneste tråden på dette forumet som omhandler det samme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Heisann

Jeg har fått mange svar men venter fortsatt på endelig løsning-penger inn på kontoen.

Men mye tyder på at det løser seg nå etter hyggelig mail fra innkjøpsansvarlig i Japan Photo Norge. Han har lovet å ordne opp, noe jeg ser frem til. Skulle jo gjerne ha brukt kamera og et stativ til noen flotte høstbilder nå, vet du.

 

Hei igjen,

 

Innkjøpsansvarlig sender deg en e-post med en endelig løsning nå. Til en eventuell annen gang er det enklere å behandle slike saker gjennom vår kundeservice på [email protected] .

 

Ha en flott dag videre!

 

Mvh

Espen H.

Japan Photo Kundeservice

 

www.japanphoto.no

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei Snekker`n,

 

Som jeg svarte deg på e-post så anser vi denne saken som avsluttet. Dersom du fremdeles ikke skulle være fornøyd med løsningen ber vi deg sende en e-post til [email protected].

 

Ha en fortsatt fin dag!

 

Mvh

 

Espen H.

Japan Photo Kundeservice

www.japanphoto.no

 

Skulle være unødvendig å skrive dette her, selvsagt er jeg ikke fornøyd noe dere vet meget godt ....

Lenke til kommentar

Hggern

 

Jeg er glad for at saken endelig ser ut til å løse seg !!!

Men jeg må tillate meg en replikk på kommentaren din: Det var jo nettopp DEN veien jeg gikk men ble oppfordret til å ta DIREKTE kontakt med butikken. Denne oppfordringen fulgte jeg så det er neppe jeg som kunde som har gjort noen feil.

Her er kopi av mailen fra Kundeservice(har fjernet navnet på person):

 

Hei Kjell,

 

Beklager for den lange ventetiden, men jeg fikk dessverre ingen svar fra

leverandøren på mailen jeg sendte.

Jeg kontaktet dem per telefon nå og dessverre mener de at denne delen ikke

er mulig å kjøpe separat.

 

Det er derimot en del som ikke bør løsne fra stativet, så hvis stativer er

kjøpt hos oss og du har en nærliggende Japan Photo-butikk, så ville jeg

oppfrodre deg til å besøke dem og ta det direkte med butikken.

Hvis du ikke har noe Japan Photo-butikk i nærheten av der du bor vil du

bli nødt til å sende stativet inn til reparasjon gjennom oss i

nettbutikken.

Gå på www.japanphoto.no, last ned Servicevilkår-skjemaet og følg

instruksjonene angitt i skjemaet. Det er en fremgangsmåte for å sende

produktet inn på en riktig måte :)

 

Produktet skal sendes til:

Japan Photo Holding

Postboks 113

1416 Oppegård

 

Beklager igjen for den sene tilbakemeldingen.

Ha en god helg og ta kontakt hvis du har noen spørsmål!

 

 

Med vennlig hilsen

xxxxxx

Japan Photo Kundeservice

Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven §15 er veldig klar på dette:

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering

d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell

e) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen

f) være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning

g) være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet.

 

Her er det veldig klart at tingen skal være pakket forsvarlig(selgers ansvar) og ha egenskaper og kvaliteter som kunden har grunn til å forvente. Kosmetisk skade kan skyldes dårlig kvalitet, manglende egenskap eller pakket på uforsvarlig måte. Tre ting selger hefter for.

 

Paragraf 16 sier at man har en mangel dersom en eller flere av punktene i paragraf 15 ikke er oppfylt, pluss noe til.

 

Men, "§29. Retting og omlevering (avhjelp)" er vesentlig.

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

 

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

Enig med deg, angående pakking, etc. men da bør man si i fra innen rimelig tid etter varen er mottatt.

 

Synes du ikke 14 dager er innen rimelig tid?

Lenke til kommentar

Fristen for at kunden skal reklamere kan ikke være kortere enn to måneder.

 

§ 27. Reklamasjon

 

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Lenke til kommentar

Hggern

 

Jeg er glad for at saken endelig ser ut til å løse seg !!!

Men jeg må tillate meg en replikk på kommentaren din: Det var jo nettopp DEN veien jeg gikk men ble oppfordret til å ta DIREKTE kontakt med butikken. Denne oppfordringen fulgte jeg så det er neppe jeg som kunde som har gjort noen feil.

Her er kopi av mailen fra Kundeservice(har fjernet navnet på person):

 

Hei Kjell,

 

Beklager for den lange ventetiden, men jeg fikk dessverre ingen svar fra

leverandøren på mailen jeg sendte.

Jeg kontaktet dem per telefon nå og dessverre mener de at denne delen ikke

er mulig å kjøpe separat.

 

Det er derimot en del som ikke bør løsne fra stativet, så hvis stativer er

kjøpt hos oss og du har en nærliggende Japan Photo-butikk, så ville jeg

oppfrodre deg til å besøke dem og ta det direkte med butikken.

Hvis du ikke har noe Japan Photo-butikk i nærheten av der du bor vil du

bli nødt til å sende stativet inn til reparasjon gjennom oss i

nettbutikken.

Gå på www.japanphoto.no, last ned Servicevilkår-skjemaet og følg

instruksjonene angitt i skjemaet. Det er en fremgangsmåte for å sende

produktet inn på en riktig måte :)

 

Produktet skal sendes til:

Japan Photo Holding

Postboks 113

1416 Oppegård

 

Beklager igjen for den sene tilbakemeldingen.

Ha en god helg og ta kontakt hvis du har noen spørsmål!

 

 

Med vennlig hilsen

xxxxxx

Japan Photo Kundeservice

 

Dette viser vel helt klart hvordan servicen til JP har forværret seg betraktelig de siste årene.

Jeg kjøpte nemmelig nøyaktig samme stativ hos dem for ca 3 år siden og fikk nøyaktig samme problem, da sendte de meg et nytt stativ uten noe om og men og returlapp for det gamle .

Hvorfor skulle det være sååååå vanskelig å gjøre det samme nå ???????

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle det være sååååå vanskelig å gjøre det samme nå ???????

 

Hovedgrunnen er nok at det har gått ut av sortimentet til JP, og tilsvarende stativ i samme prissjikt ser ut som noe fra en lekebutikk.

 

Men det er jo et velkjent problem på disse stativene og et problem JP vet om fra tidligere reklamasjoner, hvorfor ikke da enkelt og greit gi mannen pengene tilbake istedenfor å sende han rundt til butikker, om det da ikke er for at de håper kunden skal gi opp :wallbash:

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle det være sååååå vanskelig å gjøre det samme nå ???????

 

Hovedgrunnen er nok at det har gått ut av sortimentet til JP, og tilsvarende stativ i samme prissjikt ser ut som noe fra en lekebutikk.

 

Men det er jo et velkjent problem på disse stativene og et problem JP vet om fra tidligere reklamasjoner, hvorfor ikke da enkelt og greit gi mannen pengene tilbake istedenfor å sende han rundt til butikker, om det da ikke er for at de håper kunden skal gi opp :wallbash:

Jeg tror ikke JP gjør det bevist for at kunden skal gi opp, jeg velger å tro at de er seriøse nok. Dog virker det på meg at de har elendige retningslinjer/komunikasjon om hvordan man håndterer reklamasjonssaker.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dog virker det på meg at de har elendige retningslinjer/komunikasjon om hvordan man håndterer reklamasjonssaker.

 

Jeg har opplevd noen ganger at butikker/hovedkontor har forskjellig oppfatning angående drifting av kunder, en ordentlig opprydding i rutinene og klare retningslinjer burde innføres, og aller-helst like hyggelige/kompetanserike selgere i butikkene som service-gjengen på hovedkontoret :)

 

Jeg handler fortsatt hos JP-butikk men det er kun når jeg er bevist på hva jeg skal ha og at prisen er relativ konkurransedyktig.

Lenke til kommentar

Hggern

 

Jeg er glad for at saken endelig ser ut til å løse seg !!!

Men jeg må tillate meg en replikk på kommentaren din: Det var jo nettopp DEN veien jeg gikk men ble oppfordret til å ta DIREKTE kontakt med butikken. Denne oppfordringen fulgte jeg så det er neppe jeg som kunde som har gjort noen feil.

Her er kopi av mailen fra Kundeservice(har fjernet navnet på person):

 

Hei Kjell,

 

Beklager for den lange ventetiden, men jeg fikk dessverre ingen svar fra

leverandøren på mailen jeg sendte.

Jeg kontaktet dem per telefon nå og dessverre mener de at denne delen ikke

er mulig å kjøpe separat.

 

Det er derimot en del som ikke bør løsne fra stativet, så hvis stativer er

kjøpt hos oss og du har en nærliggende Japan Photo-butikk, så ville jeg

oppfrodre deg til å besøke dem og ta det direkte med butikken.

Hvis du ikke har noe Japan Photo-butikk i nærheten av der du bor vil du

bli nødt til å sende stativet inn til reparasjon gjennom oss i

nettbutikken.

Gå på www.japanphoto.no, last ned Servicevilkår-skjemaet og følg

instruksjonene angitt i skjemaet. Det er en fremgangsmåte for å sende

produktet inn på en riktig måte :)

 

Produktet skal sendes til:

Japan Photo Holding

Postboks 113

1416 Oppegård

 

Beklager igjen for den sene tilbakemeldingen.

Ha en god helg og ta kontakt hvis du har noen spørsmål!

 

 

Med vennlig hilsen

xxxxxx

Japan Photo Kundeservice

 

Dette viser vel helt klart hvordan servicen til JP har forværret seg betraktelig de siste årene.

Jeg kjøpte nemmelig nøyaktig samme stativ hos dem for ca 3 år siden og fikk nøyaktig samme problem, da sendte de meg et nytt stativ uten noe om og men og returlapp for det gamle .

Hvorfor skulle det være sååååå vanskelig å gjøre det samme nå ???????

 

 

Hei Kjell, Snekker'n & Co.,

 

Jeg har sett på denne tråden fra siden og fulgt nøye med på utviklingen. I og med at den ikke har gått i særlig riktig retning og det er jeg som har vært i kontakt med Kjell, føler jeg meg nødt til å legge inn et kort svar her.

 

Først og fremst til Kjell. Det er svært beklagelig at hele reklamasjonsprosessen har tatt såpass lang tid for din del og det er ingen tvil om at det har skjedd en svikt hos oss i Japan Photo. På vegne av nettbutikken og butikken vår beklager jeg for dette.

 

Grunnen til at jeg foreslo deg besøk hos din nærliggende butikk var at det som regel er en betydelig raskere løsning for deg som kunde. I tillegg slipper du de ekstra kostnadene som frakten bærer med seg.

I ditt tilfelle var problemet at produktet ikke fantes tilgjengelig på vårt lager, noe som naturligvis ikke tillater et direkte bytte av stativet, verken fra min side, eller butikkens side.

Det er svært beklagelig dersom du har opplevd min veiledning som dårlig service, intensjonene mine var i allefall en enklest og raskest mulig løsning for din del.

 

 

 

Med vennlig hilsen,

Kacper R.

Japan Photo Nettbutikk

 

P.S.: Sett fra kundekonsulentens side har jeg også et lite forslag til de av brukerne som kommer til å publisere saker som denne i framtiden.

Tenk på at konsulentene dere er i kontakt med også er aktive forumbrukere. Det hadde derfor vært veldig fint om dere tok dere tid til å fjerne navn på kundekonsulentene, før dere legger ut kopier av samtalene ut på forum som dette.

Jeg er på forhånd takknemlig for forståelsen dere viser. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...