Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mulig å lage en bensinmotor med egenskapene til en diesel?


muummi

Anbefalte innlegg

Er det teknisk mulig å lage en bensinmotor lik en dieselmotor, med samme volum og de samme egenskapene til en dieselmotor?

 

F.eks en 1,6 liters bensinmotor med sitt brede turtallsregister + dieselens høye kompresjon og sitt store dreiemoment, uten bruk av turbo.

 

Altså det beste fra to verdener

Endret av muummi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Moderne dieselmotorer har lavere kompresjonstrykk men høyere forbrenningstrykk enn de eldre. Det oppnås blant annet med bedre innsprøytningsteknologi som gir bedre forstøving og gunstigere flammefront.

 

Merk også at omtrent alle moderne dieselmotorer i dag bruker turbo. Dette er hovedårsaken til at man kan ta ut høyt moment på forholdsvis lavt turtall. Har hatt et par sugedieseler, og jeg kan ikke helt skjønne hva slags egenskaper disse har som du vil kombinere i "fantasimotoren" din? Jeg vil tro at man kan oppnå mye av de samme egenskapene som en turbodiesel har i en turboladet bensinmotor.

 

Det er for øvrig begrenset hvor mye bensin kan komprimeres før den selvantenner.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Moderne dieselmotorer har lavere kompresjonstrykk men høyere forbrenningstrykk enn de eldre. Det oppnås blant annet med bedre innsprøytningsteknologi som gir bedre forstøving og gunstigere flammefront.

 

Merk også at omtrent alle moderne dieselmotorer i dag bruker turbo. Dette er hovedårsaken til at man kan ta ut høyt moment på forholdsvis lavt turtall. Har hatt et par sugedieseler, og jeg kan ikke helt skjønne hva slags egenskaper disse har som du vil kombinere i "fantasimotoren" din? Jeg vil tro at man kan oppnå mye av de samme egenskapene som en turbodiesel har i en turboladet bensinmotor.

 

Det er for øvrig begrenset hvor mye bensin kan komprimeres før den selvantenner.

 

Jeg vet at diesel uten turbo er trøtte saker. Bensin er jo som sagt mye mer brennbart og lettantennelig. Kunne det ikke derfor være mulig å lagd en bensinmotor som er bygd opp på samme måten som en diesel, men uten turbo? Litt vanskelig å forklare.

Lenke til kommentar

Mulig en biturbo bensimotor er det du er ute etter?

 

Liten turbo til å håndere lavere rev range og stor turbo til høyere? eliminerer(evt. reduserer) turbolag problemet samtidig som man får bensinmotorens høye turtallsregister og mer "oompf" enn en NA bensinmotor?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Der tror jeg dieselmotoren til Mazda er mest spennende. Har tilogmed mye mindre tikking enn en vanlig diesel. Se på YouTube på 2.2 SkyActiv!

 

Ang. bensinmotor med dieselegenskaper, så er det en motor som skiller seg ut:

Chippet (196hk) 1.8T 20v fra VAG. Uten chip 220nm fra 1800rpm, som ligger jevnt opp til rundt 4000rpm, og på 5700rpm har du 150hk, altså en enormt lang og flat effektkurve som begynner veldig tidlig til en så liten bensinmotor.

 

Legger du på chip har du 260-310nm og 196hk. Enda mer dieselish.

 

Men om du skal ha noe med MYE mer newton, mindre hester, og lav effektkurve, altså som en diesel, så er det store amerikanske motorer som gjelder. Masse netwon, lite hester, tidlige krefter, lite på topp, og ofte bruker de underliggende kammer som gir ventilflyt veldig lett, ergo lite RPM.

 

Altså de dårlige sidene til bensin OG diesel (kort effektkurve, lite hester, høyere forbruk, og dyrere drivstoff). Bare glem det.

Lenke til kommentar

Kombinasjonen bensin-diesel er jo forsåvidt under utvikling, og kalles HCCI. De mest optimistiske eksperimentene så langt, har vel vært basert nemlig på bensin i én tank, diesel i en annen. Så dette blir jo faktisk det nærmeste man idag kommer typ hybridforbrenning. Men det du spør om er litt vanskeligere å tolke. For du er kanskje heller ute etter en spesifikk karakteristikk? Men hva? Forbruksmessig, effektmessig, responsmessig?

Lenke til kommentar

Dersom ønsket er å oppnå det gode dreiemoment på lave turtall som på en turbodieselmotor kombinert med det brede turtallsområdet på en bensinmotor, kan det være at bensinturboene fra VAG er bra løsninger. Se vedlegg, det ene viser dreiemomentkurven for en 1.2 TSI (105 hk) sammenlignet med en 1.6 (102 hk), det andre dreiemoment og hk for en 1.4 TSI (170 hk). 1.2 TSI er tilgjengelig i et bredt utvalg av biler fra VAG, 1.4 TSI kom i Golf V GT ca 2007).

Lenke til kommentar

Det enkle svaret på åpningsspørsmålet i denne tråden er jo nei. Man kan ikke lage en bensinmotor som har samme karakteristikk som en turbodiesel uten bruk av turbo.

 

Men det er jo en veldig feig sammenligning.

 

Ja, man kan lage en bensinmotor som har (tilnærmet) like egenskaper hvis man bruker turbo. Forutsetningene bør da være like, eller?

Lenke til kommentar

Det du tenker på tror jeg Toyota har klart med HighAce/LiteAce fra rundt 1990.

I LiteAcen fra ca denne tiden kunne du finne en 1.45 liters bensimotor, med lavt turtall og giring og som nesten hoppet opp på bakhjulene om du var litt kjapp på clutchen.

Om du møter en Highace fra ca 1990 hører du at bensin og diesel er nesten like i lydbilde og oppførsel på gir, mtp turtall og slikt.... :)

Bare en tanke.

Lenke til kommentar

Som utdannet maskinist kan jeg kanskje sette litt lys på spørsmålet ditt.

 

Den ene måten du kan få høyt dreiemoment er ved mye volum og lite effekt. Se for deg amerikanske motorer(uten om cat, det er noe drit). Chevrolet har produsert motorer på 6L ca 250hk og 650Nm. Det som også avgjør effekt kurver er slaglengde vs stempelstørrelse. En lang slaglengde og lite stempel vil gjøre at du får momentet levert på ett mye lavere turtall(slik vi gjør på båtmotorer). Liten slaglengde og stort stempel vil gi motsatt effekt, men du vil igjen kunne trekke ett betraktelig høyere turtall og mer toppeffekt(finner dette på R-sykkler feks). De fleste motorer som jeg har sett blir lagd kvadratiske, dvs de har lik slaglengde og stempelstørrelse.

 

Jeg ser dere har tatt opp kompresjonsforhold, men høy kompresjon er jo klart en fordel. Det gir deg også en mye mer effektivforbrenning. Bare pass på så du ikke har en overdimensjonert pakning, dette vil stemplene dine få svi for.

 

 

Den klart beste måten er jo og øke ladetrykket. Dette gjøres enten med en kompressor eller turbolader, men kompressor er helt klart det beste alternativet om du skal ha mye torque. Kompressor fungerer akkurat som en turbo, bare at den ikke er drevet på eksos. Den blir koplet til motoren med en reim, som gjør at du slepper spooling av turbo.

 

 

Sist men ikke minst så brenner diesel og bensin på forskjellige måter, derfor vil du ikke kunne realisere prosjektet med en 1.6L. Bensin kjøres inn i forbrenningskammeret på ett mye lavere trykk enn dieselen. På motorene jeg jobber med, som er 2takts diesel, så kjører vi diesel inn på ca 700bar(de har klart 2000bar på nyere motorer). Mens en ussel vanlig bensin-bilmotor så har du vell rundt 10bar. Bensin blir også antent av en plugg(med mindre du har for høy kompresjon :no: ), mens diesel antennes av varmen som utvikles når du komprimerer luften. Altså så sprøytes dieselen inn når stemplet er på topp, slik at forbrenningen starter.

 

 

Håper dette hjalp deg litt, men summa sumarum burde du kjøpe en stor amerkansk v8 :)

 

Mvh Heiti

Lenke til kommentar

Vel, ikke i udirekte innsprøytning (som vanlige bensinmotorer enda har idag), som gamle 1.6 TD fra VW, og generelt alle gamle dieseler før 1990. De har forbrenningskammer og får inn diesel sammen med lufta som en bensinmotor med udirekte innsprøytning.

 

Men poenget var, i bensinmotorer med direkte innsprøytning, så brukes gjerne et mye høyere trykk ala common rail. Problemet er vel at for mye gjør at bensinen kan selvantenne.

 

Men en ting som virker lovende nå, det er totakts bensinmotor. Med direkte innsprøytning kan man hente mye mer ut av dem. Om noen har testet en 4-takts scooter, så vet de hvor slapt det er. Så tester du en 2-takts etterpå, helt annen verden.

 

Så øker du slagvolumet til 1 liter og setter på turbo og direkte innsprøytning (mye mindre utslipp). Det må jo være ekstreme fordeler med dette.

Lenke til kommentar

Men en ting som virker lovende nå, det er totakts bensinmotor. Med direkte innsprøytning kan man hente mye mer ut av dem. Om noen har testet en 4-takts scooter, så vet de hvor slapt det er. Så tester du en 2-takts etterpå, helt annen verden.

 

Så øker du slagvolumet til 1 liter og setter på turbo og direkte innsprøytning (mye mindre utslipp). Det må jo være ekstreme fordeler med dette.

 

Disse totakterne er jo blitt vist frem uten at det er blitt noe stort, Toyota viste en sekssylindret sak som ytet 230hk for mange år siden, Fiat og Ford hadde småbilsmotorer som skulle komme "snart", det er vel 10 år siden nå.

De er jo nokså kompliserte med kompressormating, ventiler og selvsagt smøresystem, de må vel ha kompressor for spyleluft så turbo duger ikke.

 

De er i prinsippet en totakt diesel som går på bensin.

 

Regner med man nå utvikler motorer for hybridbiler med elektrisk drivverk, da kan man optimalisere motoren for kun ett fast turtall, tviler på at man satser så mye på totaktere pr dd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...