Gå til innhold

Test: Apple Thunderbolt Display 27"


Anbefalte innlegg

Står ingenting om det faktisk er mulig og komme til for å rengjøre vifta inn i den.

 

Ihvertfall hos meg er skjermen noe av det som varer lengst, og det vil garantert legge seg noe støv der inne...

 

hw.no burde testet det.

 

Ikke at jeg kommer til og kjøpe en skjerm med vifte med det første.. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvorfor luftehull på en skjerm?
Fordi den genererer varme?
en skjerm? hæ?
Ja? Alle skjermer genererer jo varme.

 

Hvis du leser energiforbruket til skjermen (målt i Watt) vil noe av den energien omdannes til varme. Det handler om hvor effektiv den er. F.eks, på en datamaskins strømforskyning har du normalt sett en oppgitt effektivitet på rundt 80%. Dvs at 20% av energien mest sannsynlig blir omdannet til varme. :)

Lenke til kommentar

Hadde vært nyttig og sett noen sammenligninger med Dell U2711 Monitor. Den er også 27" og har en oppløsning på 2560 x 1440 (max) WQHD. Er forøvrig velig fornøyd med disse Dell skjermene, men kunne vært artig og sett en sammenligning på bildekvalitet og andre ting.

 

http://accessories.us.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=us&cs=04&l=en&s=bsd&sku=224-8284&redirect=1

 

 

Vil påstå at denne Dell skjermen (som ikke er ny) er dens største konkurent?

Lenke til kommentar
Hvis du leser energiforbruket til skjermen (målt i Watt) vil noe av den energien omdannes til varme. Det handler om hvor effektiv den er. F.eks, på en datamaskins strømforskyning har du normalt sett en oppgitt effektivitet på rundt 80%. Dvs at 20% av energien mest sannsynlig blir omdannet til varme. :)

Bare litt presisering: Praktisk talt alt skjermen forbruker blir til varme i det rommet du har skjermen.

 

Hvis du er veldig interessert i detaljene:

 

Ca 95% blir direkte til varme i skjermen, mens ca 5% blir lysenergi, der det aller meste av lysenergien absorberes av deg, vegger, tak osv. Godt under 1% av den totale energien slipper ut av vinduet i form av lysenergi. Med andre ord godt over 99% av energien blir til varme i det rommet skjermen står i.

 

I en PC-strømforsyning med 80% effektivitet blir 20% til varme. Den sender ikke ut andre energiformer enn varme så alt som ikke blir levert elektrisk til resten av PCen blir til varme. De resterende 80% blir til varme andre plasser i PCen. Praktisk talt ingen andre energiformer enn varme sendes ut av komponentene. Dvs. ørsmå mengder lyd, vibrasjoner og lys sendes ut, men dette er så forsvinnende lite i forhold til varmeenergien at man kan se bort i fra det i praksis.

 

De to siste avsnittene er det som ligger bak ordene "praktisk talt"

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som vet noe om input-laggen på denne skjermen?AtW

Etter det jeg vet mangler den en scaler som U2711 har, noe som fører til lavere inputlag. HP ZR2740 er nok et bedre valg om du absolutt skal bruke en slik skjerm til gaming.

 

Har det så mye å si i praksis? Man bruker jo ikke en scaler i normal PC-skjermbruk.

 

AtW

Lenke til kommentar
Er det lett å få justert skjermen? Den ser ikke så fryktelig justerbar ut.. Så at Dell-skjermen fikk trekk for at den ikke hadde pivot-funksjon.
Leste ikke testen du, Nei, den kan ikke justeres overhode.

 

Joda, det er bare å levere den til et mekanisk verksted som kan varme opp og bende foten til den høyden du vil ha den i :-)

Lenke til kommentar

Hvis du leser energiforbruket til skjermen (målt i Watt) vil noe av den energien omdannes til varme. Det handler om hvor effektiv den er. F.eks, på en datamaskins strømforskyning har du normalt sett en oppgitt effektivitet på rundt 80%. Dvs at 20% av energien mest sannsynlig blir omdannet til varme. :)

 

det originale spørsmålet er fortsatt mest interessant: hvorfor har ikke Apple greid å kjøle denne passivt? Aluminium bak og glass foran, burde ikke være noe problem å kjøle gjennom chassiet. Å designe inn vifte i en skjerm må da være nederlag for en hardwaredesigner hos Apple?

Lenke til kommentar

Hensikten er vel at den skal dra støv inn i skjermen og gjøre at den svir seg kort tid etter at garantien har gått ut, sånn at du får en god unnskyldning til å kjøpe den nyeste og heiteste epleskjermen. Et levetidsreduserende tiltak i god tråd med Apples forretningsfilosofi. (iPod hadde et ikke utskiftbart batteri spesialdesignet for kort levetid, men lang nok til å passere garantitiden)

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hensikten er vel at den skal dra støv inn i skjermen og gjøre at den svir seg kort tid etter at garantien har gått ut, sånn at du har en god unnskyldning til å kjøpe den nyeste og heiteste epleskjermen. Et levetidsreduserende tiltak i god tråd med Apples forretningsfilosofi. (iPod hadde et ikke utskiftbart batteri spesialdesignet for kort levetid, men lang nok til å passere garantitiden)

 

Dette hadde vært interessant å lese mer om!

 

Og som tilleggsopplysning kan jeg nevne at min iPhone 3GS mistet batterikapasiteten etter nokså nøyaktig to år.

Den begynte å med å slå seg av på 20%, og nå har det forverret seg til at jeg ikke kan sjekke mail uten å ha lader tilkoblet. Heldigvis kostet nytt batteri 10 dollar på ebay, inkl frakt og spesialskrujern.

 

Det som er enda mer betenkelig, er at det samme begynner nå å skje med samboerens 3GS, som hun kjøpte noen måneder etter meg.

Lenke til kommentar
Dette hadde vært interessant å lese mer om!

Det er en glimrende dokumentar kalt "The Light Bulb Conspiracy" der du han høre mer om det fra ca 33:00 og utover. Det var også et massesøksmål mot Apple i den forbindelse. Folk følge seg svindlet i hopetall og det er sikkert en god del dokumenter og teknisk informasjon om batteriet på nett etter den rettsaken. Men bokmerk og se hele dokumentaren når du har tid. Anbefales! :)

 

Så kan man begynne å spekulere i hva som er hensikten med å designe inn en vifte i skjermen i stedet for å lage bedre termisk kontakt mellom komponentene og aluminiumschassiet. ;)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Har det så mye å si i praksis? Man bruker jo ikke en scaler i normal PC-skjermbruk.

 

AtW

Jeg mener å huske at det var snakk om en scaler som gjorde bildet penere om man kjørte fullskjerm med 1920x1080 eller lavere. Den er uansett ikke mulig å skru av, uansett burde Thunderbolt være lik ZR2740W i inputlag. Jeg har lest en anmeldelse der ZR2740W var satt opp mot LED Cinema, som er helt lik Thunderbolt i praksis, jeg finner den bare ikke.

 

Anandtech-sammenligning, her har du ihvertfall LED Cinema 27", ZR30W og U3011.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...