Gå til innhold

Hvor stor del av MMO-opplevelsen er faktisk underholdning?


  

22 stemmer

  1. 1. Hvor stor del av MMO opplevelsen er faktisk underholdning?

    • Hele opplevelsen er underholdning!
    • Stort sett mesteparten av spillet er underholdende!
    • 50/50
    • Veldig lite


Anbefalte innlegg

Det er en stund siden jeg ga meg med MMO spill men konklusjonen min av alle MMO spill jeg har spilt, så har underholdning vært en veldig liten del av spillene. Stort sett satt jeg der og ville grinde etter det beste våpenet, høyere levels eller rett og slett nå såpass høy level at jeg kan spille PvP kamper. (Player versus Player)

Dette gjaldt alle jeg spilte med, de logget på nesten mot sin vilje for å gjøre ferdig det og det questet, det var slitsomt!

 

age-of-conan.jpg

 

Jeg husker tilbake i Age of Conan før hestene ble ufattelig billige å kjøpe, da de kostet omtrent 200 gold noe som ingen under level 50 kunne drømme om å ha. Meg og guildet tilbringte en hel helg i et skogsområde for å grinde penger, satt 10 timer hver dag og drepte samme fiendene om og om igjen. Hadde på musikk i bakgrunnen men hjalp fint lite, vi ble alle zombier i ansiktet og det hele var ganske så hjernedødt. Da helgen var over og hestene var våre så ble vi nesten kvalme av å se hestene. Så mye svette for noe så lite .... En uke etter så satt Funcom ned prisene på hestene som gjorde at alle kunne kjøpe hester men det er en annen historie :(

 

179.jpg

 

Tenker jeg lengre tilbake så har vi Star Wars: Galaxies hvor man måtte slå opp telt ute i ørkenen for å få "Survival Experience". Disse teltene varte ca 20 minutt sånn ca så måtte man slå de opp igjen. Så for å grinde meg gjennom dette her så laget jeg en makro som automatisk satt opp nytt telt igjen etter 20 minutt, men det hele feilet etter en time. Så jeg satt vekkeklokken hver eneste time en natt for å komme meg gjennom Survival treet. Om det var verdt det med søvnløse netter ? Tja jeg kunne løpe raskere i terrenget ihvertfall etter alt dette.

 

Poenget mitt er at selv om jeg har hatt mye morro med spillene ovenfor, så mener jeg 80% av det har absolutt ikke vært morro men mer en jobb. Det har vært frustrerende, slitsomt og absolutt ikke gøy. Star Wars - The Old Republic kommer snart, jeg elsker Star-Wars men tankene tilbake til Galaxies er ikke særlig fristende. Såklart det er morro å la seg oppsluke av historiene til BioWare og oppleve Star-Wars, men ikke hvis jeg må grinde noen tusener insekter, dyr eller roboter eller hva det måtte være for å hele tatt komme dit.

 

Personlig mener jeg at MMO-spill må endres til noe mer underholdende, og la levels og stats bestemmes av noe mer elementært og ikke generiske oppdrag. Ha alt av kamper i sanntid, vekk er problemet med ubalanse og generiske oppdrag. Mye av det "kule" skjer pga DEG og alle andre spillere. Spiller du Battlefield 3 har du det morro så fort du er inne på en server, du trenger ikke å slå ihjel trær, busker eller kaniner på slagmarken for å unlocke våpen. Du trenger heller ikke å slå opp telt på Metro parken for å løpe raskere i oppoverbakke.

 

Underholdningen er der, mens i MMO'er så må det "unlockes".

Hva mener dere ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spillet er så morsomt som du selv gjør det. Hvis du ikke liker grinding, så ikke grind! Jeg har bare erfaring med WoW, og her er det i hvert fall slik. Spillet er så brukervennlig at man nesten ikke trenger å bruke tid på det, om man ikke vil. Det er også nøkkelen til dens suksess. Gjennomsnittsspilleren logger på for å spille én time eller to på kvelden, og så logger man av.

Lenke til kommentar

Det er dessverre slik at mange ikke nyter og koser seg med mmo spill, det er mange som har en trang til å skaffe seg ting som fks hester,armor osv og spiller i timer i strekk nesten til punktet hvor dem hater spillet. Dette er personer som burde være veldig forsiktig med å bruke mye tid i mmo spill, dem burde ihvertfall være veldig beviste når dem spiller...at dem spiller pga rett grunn.

 

Jeg spilte utrolig mye WoW for endel år siden og hvor bekjente av meg jobbet hardt for å få heftig gear tusslet gnomen min rundt i all verdens rare klær og drakk øl med dverger og andre raringer på en lokal bar i Ironforge...skulle ikke mer til. Eller ting som naken løp..en haug nye figurer som løper marathon...førstemann frem i live får masse gull.

 

Et mmo er så mye mer en å skaffe X for å se kul ut å ha noen tall bedre...dessverre er det få som skjønner dette.

Lenke til kommentar

Selv synes jeg det er morsomt å grinde etter bedre gear i MMO's, spesielt hvis man gjør slikt sammen med venner, noe som kanskje er hele poenget med MMO's.

 

Det meste er moro sålenge man spiller med folk man kjenner og liker. Skal man prøve å spille singleplayer i et MMO så blir det fort tafatt og frustrerende.

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Nå er det jo ikke behov for å spille for å prøve å være best hele tiden, det er lov å nyte opplevelsen ;)

 

Og BF3 er vel et dårlig eksempel da det er en uhordelig grind for å unlocke noen ting der også, akkurat som i mmo får du "greit nok" gear uten grind, men skal du ha akkurat det du vil ¨å du være forbredt på grind.

Lenke til kommentar

Problemet ditt ser ut til at du bare synast det er gøy om du har det beste eller er best. Noko som er umulig å oppnå i ein MMO, derfor blir det eit evig kjør for å nå toppen, men som alltid har flytta seg lenger opp når du kjem fram.

 

Ta det heller rolig, spel litt med venner, gjer noko quests, ta ein dungeon eller ein pvp game. Det er ikkje om å gjera å få gjort alt i ein MMO på ein dag.

Lenke til kommentar

Hadde aldri spilt et spill hvot 80% er som en jobb. Kanskje på tide med en pause fra slikt? Kan hende det er det som trengs for å forstå at elektroniske peniser å vifte rundt med egentlig er veldig lite relevante når det kommer til stykket. For det er vel det grinding og item-jag handler om.

 

Ang TOR hadde jeg ikke rørt det med en fjernstyrt flaggstang om du har tenkt å grinde deg igjennom det. Hva med å bare spille det? Blir sikkert knallbra både mtp. historie og stemmeskuespill og alt mulig rart. Spill spillet slik det skal gjøres, ikke drep 1.000.000 insekter for å komme fortest til max level.

 

Skal aldri noen sinne spillet et MMO som hvor all den såkalte morroa starter på max level, og at alt annet bare er en måte å komme seg dit. Dersom ikke et spill er bra fra begynnelsen får det heller være. Det er nok av alternativer.

Lenke til kommentar

Jeg er stort sett enig, men det er pga at nesten alle MMO's følger standard oppskriften som Everquest, WoW og AoC gjør.

 

Forandringen for min del var å skifte til et MMO uten leveler, non-stop gear grind (det er jo stort sett det vi gjør) og stort sett scripted content.

 

Gå for spill der spillerne skaper opplevelsen og der du slipper å grinde gear og levels.

Lenke til kommentar
*snip*

 

Jeg er en stor fan av MMORPGs, og for meg er det helt klart stort sett underholdning hele veien. Grunnen er så enkel som at jeg nekter å ta spill seriøst. Ikke at det som kritikk, men jeg tror du ikke finner så mye underholdning i dem fordi du leter på feil sted. Du sier du sto i ti timer i strekk hver dag og drepte samme fiende om og om og om igjen til du ble blå i trynet, og du satte vekkerklokken på hver time for å slå opp et telt, så du fikk XP for survival. Selv om jeg er en stor fan av MMORPGs, som sagt, så skjønner jeg godt at du ikke synes det var noe særlig moro over tid. Faktisk droppet jeg World of Warcraft ganske kjapt fordi folk flest bare sto i skogen og denget løs på samme fiende om og om igjen. Hvor er moroa med det?

 

Som noen kanskje har fått med seg spilte jeg Lord of the Rings Online i to år, og jeg storkoste meg stort sett hele tiden. Grunnen til hvorfor jeg likte det så mye bedre enn de fleste andre MMORPGer jeg har prøvd er to-delt: For det første var communityet mye bedre og mer voksent, og for det andre kunne jeg faktisk spille spillet i stedet for en endeløs grind hver dag. For å ta et eksempel har vi jo Crafting. Jeg hadde fem karakterer (alle fem hobbit-klassene), og hver eneste av dem hadde max crafting skill i et eller annen. Det tok mye tid, spesielt med cooking som krever mange ingredienser. Men dette gjorde meg ingenting fordi jeg kunne hente mye via quests (når jeg skulle til et område uansett kunne jeg like gjerne hente ingredienser der). Men det viktigste var at jeg hele tiden så fremskritt. I stedet for å stå i ti timer om dagen og denge ulver i en uke for å få et bedre sverd plantet jeg ting, høstet dem og ble bedre i både Farming og Cooking hele tiden. Det igjen var nok til at jeg fortsatte, så jeg ble bedre og bedre med det jeg holdt på med. Det igjen gjorde at jeg kunne lage bedre og bedre utstyr til meg selv, så det ble lettere å gjøre quests osv. I tillegg kunne jeg levere mat til folk jeg hadde på laget når det trengtes, noe de aller fleste satte stor pris på. Da fikk jeg belønning for strevet ved at de holdt ut vanskelige quests osv. :)

 

En annen ting en del ser ut til å glemme er at MMO-biten i MMORPG betyr at det er mange andre spillere. Det betyr ikke bare at de er lett å finne folk til PvP, men at det er ekte folk som spiller, og mange av disse har samme interesser som deg selv. Det gjør det lett å bli kjent med folk i slike spill, selv om man bor i helt forskjellig land. Da kan man fort logge seg på for å være sosiale, selv om man strengt tatt ikke gidder spille. "Spill" som Second Life viser at det er fullt mulig å være sosiale selv om man er på internett, så hvorfor skulle det være noe annerledes i et MMORPG? Tiden forandrer seg. Man trenger ikke nødvendigvis møtes ansikt til ansikt for å være sosiale lengre. ;)

 

Poenget er at det er veldig mye underholdning i et MMORPG. Det kommer bare ann på hva man er ute etter, og hvor mye innsats man er villig til å legge i det. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...