Gå til innhold

Test: Apple iPhone 4S


Anbefalte innlegg


Jeg har ryddet opp i noen multisitater. Netiketten vår sier:


Unødvendig quoting/sitering er mange ting, blant annet å sitere en annen persons sitat. I detalj: Det du siterer har allerede blitt sitert og du får dermed en dobbel-sitering. Det omfatter også å sitere enormt lange poster unødvedig. En skal alltid kun sitere nøyaktig det en vil kommentere. Sitering skal foregå slik at du først skal gjengi det som ble sagt og rett under skal så du komme med din kommentar på det. Dette, samt trimming av siterte poster kan føre til at du blir nødt til å dele opp sitater og kanskje behandle dem litt før du poster.


I praksis betyr dette blant annet:
- Siter aldri mer enn et innlegg bakover i tid
- Lange sitater skal deles opp i mindre bolker
- Aldri siter et bilde

(og ja, jeg fikset min egen også :p) Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg mener "bobble-look" så er det grunnet at det er så mye avrundinger overalt i hele iOS. Se bilde. Legg merke til den barnslige tivolifølelsen som startskjermen til iPhone viser. Android har et mer stilrent design uten tvil. Mer intuitivt og moderne også. iOS ser rett og slett dritkjedelig ut i mine øyne målt opp mot android. Kan grunnen være at apple ikke har utviklet seg noe videre siden 2007 på dette området?

Personlig syns jeg den Android looken er helt grusom. Jeg hater grensesnitt som er hvite på sort. Hvorfor dette er blitt populært kan jeg på ingen som helst måte forstå. Tidligere så var hvitt på sort regnet som den store dødssynden for nettsider og grafiske grensesnitt, men nå er det plutselig blitt «moderne». Jeg hater det, og hadde tatt den iPhone looken over Android-looken når som helst (selv om iPhone-looken er rimelig kjedelig). Men, utseende er en av de mindre viktige sakene når jeg kjøper mobil, og iPhone er for min del helt uaktuelt.

Lenke til kommentar

Enig med anmeldelse. Men jeg ser ikke helt hvorfor ingen tilgang til mappe- eller filstruktur er et minus. Synes det er behagelig å slippe og forholde seg til dette. Hva angår skjerm synes jeg den tar igjen størrelsen med den høye oppløsningen.

 

Musikkspillere er forøvrig ikke "bare" bra, den er overlegen. Både på lyd og opplevelse.

 

*musikkspilleren

Overlegen I forhold til hva? Reiseradioen din på badet

Lenke til kommentar

vett ikke hva som er mest latterlig at telefonen fikk terningkast 6 eller diskuteringen i denne tråden.

 

Teknisk sett ikke et 6er produkt, for min del er det uansett en 7er.

Men det er vel for irrasjonelt og komplisert for en android fanboy å forstå noen gang :-)

Hva er en android fanboy?

Lenke til kommentar

Jo sant det. Jeg er bare glad for at amobil har blitt flinkere til å trykke mindre småsaker om iPhone. Har ingenting imot telfonen,(mer de skikkelige apple-fantastene som irriterer meg, men sånn er det med alle. Type PSvsxbox) men blir lei når nesten alle nyheter handler om en telefon jeg ikke har eller følger med på.

HVa med oss som liker iphone, tror du ikke vi er dritt lei av det kommer titalls android folk og syter og klager på den minste ting, når vi ikke gjør det samme når fks galaxy s2 anmeldelsen kom.

 

Både galaxy s2, og iphone 4s er to fantastiske tlf, og jeg bare fatter ikke hvorfor folk ikke respekterer at noe liker noe annerledes enn hva enn selv gjør. Hvorfor klage om det, og heller bare være fornøyd med det man liker selv.

 

Jeg fatter det bare ikke, er helt utrolig.

 

Noen liker A, noen liker B. Og man kan ikke tvinge eller latterligegjøre folk bare fordi de liker noe annent, enn en selv.

Hva er android folk? Endret av cosm0
Lenke til kommentar

Og fortell meg på hva som gjør brukeropplevelsen i iOS 5 så mye bedre enn Android f.eks hvor du faktisk kan få den beste brukeropplevelsen med at du kan bestemme 100% over din egen mobil?

Jeg er stor tilhenger av fritt valg på de aller fleste områder, også på hvordan grensesnittet på telefonen din skal se ut. Men hvis folk synes, subjektivt sett, at iOS gir et godt grensesnitt, så blir valgfriheten ivaretatt ved at de velger iPhone.

 

Og det er ikke åpenbart at fritt valg gir den beste brukeroplevelsen, annet enn fra et subjektivt synspunkt. Og et subjektivt synspunkt behøver ikke være rasjonelt. Når de innførte dataskjermer på røntgenavdelingen der min salige far jobbet, så sluttet han og begynte på et sykehus hvor de fortsatt brukte god gammeldags film.

 

For meg er telefoner og PC'er med mere verktøy, så lenge de er effektive til jobben er jeg mindre interessert i utseendet og gimmicker. Et dårlig eksempel på det er brødristeren vår: Den viser ikke hva den er stilt inn på før du trykker på en av knappene, og da lager den et lysshow i flere sekunder før den endelig viser den valgte temperaturen.

 

iOS har også noen irriterende særegenheter, sett fra mitt subjektive bruksmønster. Nå har jeg ikke mange minuttenes erfaring med Android, så jeg skal ikke sammenligne. Men stort sett synes jeg det fungerer greit for mitt bruk. De som ikke synes det kan alltid velge en annen telefon. det ville jeg gjort.

 

Geir :)

Det er godt å se noen voksne inlegg:-)

Lenke til kommentar

For meg som har Samsung Galaxy S II, finnes det virkelig noen gode grunner for å kjøpe iPhone 4S hvis vi ser bort i fra AppStore og DPI?

Hvis du er utsatt for bugen som gjør at OSet spiser hele batteriet på kort tid, ja.

 

Har en kamerat som nettopp kjøpte seg SGS2 og er utsatt for det problemet, selv om det nå er snart et halvt år siden lansering. Det er rett og slett latterlig.

 

INteressant nok, så kjenner jeg folk med samme problem med ios5, nemlig at telefonen mister batteri i løpet av rekordtid.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

De «gode gamle dager» jeg sikter til var sånn at telefonene jeg hadde varte opp mot og over en uke med mitt normale bruk. Jeg har absolutt ingen forestillinger om at noe slikt er mulig med en moderne smarttelefon (men langt bedre kapasitet burde være mulig om ikke dagens market hadde vært en orgie av «vi har verdens tynneste telefon»).

 

Men ja, det jeg egentlig mente med den setningen var at jeg savner litt den tiden da størrelse og tykkelse ikke var alfa og omega, og telefonene var et kompromiss mellom størrelse og batterikapasitet.

 

 

Men så var jo også "normal bruk" noe annet på den tiden, om man kun bruker en moderne telefon til det jeg brukte min telefon til i gamle dager (dvs telefon og sms, og skrur av alt annet), så varer de forbløffende mye lengre. Ikke at jeg ikke hadde satt pris på mer batterikapasitet såklart. Og også på den tiden var det jo, ihvertfall periodevis, mye race mot å å lage en telefon minst mulig. (dvs, det der har vel gått litt i bølger, man har fått nye typer telefoner, som er større, og så en omgang med å få de mindre, så nye typer igjen, osv.)

 

AtW

Lenke til kommentar
Men er det pga et mindre batteri i Iphone 4s eller pga ios5? Er mange med iphone 4 som forteller om at batteri tiden har minsket etter i0s 5.0

Vet ikke, har ikke satt meg inn i det foruten at Apple selv sier at standytid er 200 timer på 4S

Verdt å være klar over at disse standby-tallene uansett avrundes til nærmeste 100 timer av Apple; i teorien kunne det altså dreie seg om 248 vs 252 timer. Tipper det rett og slett tar alt for lang tid å teste standbytid skikkelig i slike anmeldelser, og da har man bare et ullent tall å legge vekt på.

Lenke til kommentar

Men så var jo også "normal bruk" noe annet på den tiden, om man kun bruker en moderne telefon til det jeg brukte min telefon til i gamle dager (dvs telefon og sms, og skrur av alt annet), så varer de forbløffende mye lengre. Ikke at jeg ikke hadde satt pris på mer batterikapasitet såklart. Og også på den tiden var det jo, ihvertfall periodevis, mye race mot å å lage en telefon minst mulig. (dvs, det der har vel gått litt i bølger, man har fått nye typer telefoner, som er større, og så en omgang med å få de mindre, så nye typer igjen, osv.)

 

AtW

Legg merke til at jeg ikke skrev «normal bruk» men «mitt normale bruk». Jeg tror du kjenner meg såpass at du vet at når det gjelder mobiler så er «mitt normale bruk» veldig ulikt fra «normal bruk». Allerede på den tiden drev jeg og kjørte programvare på mobilen for å overvåke og analysere mobilnettene og tilsvarende. På DCT-3 telefongenerasjonen drev jeg også og kjørte en del custom homebrew firmware som jeg skrev selv, etterhvert som dette ble en mulighet når «undergrunnen» klarte å reverse-engineere firmwaren. ;)

Lenke til kommentar

Jo det forstår jeg.

Det virker ikke slik, men greit nok. Jeg skal la det ligge.

 

 

INteressant nok, så kjenner jeg folk med samme problem med ios5, nemlig at telefonen mister batteri i løpet av rekordtid.

Dette kan i de aller fleste tilfeller løses ved å reinstallere iOS 5, kalibrere batteriet eller lignende. Det hjalp meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Personlig syns jeg den Android looken er helt grusom. Jeg hater grensesnitt som er hvite på sort. Hvorfor dette er blitt populært kan jeg på ingen som helst måte forstå. Tidligere så var hvitt på sort regnet som den store dødssynden for nettsider og grafiske grensesnitt, men nå er det plutselig blitt «moderne».

Det er av den enkle grunn at AMOLED-skjermer suger strøm når de viser hvitt, mens de nesten ikke bruker noe når de viser svart

Lenke til kommentar

Det er av den enkle grunn at AMOLED-skjermer suger strøm når de viser hvitt, mens de nesten ikke bruker noe når de viser svart

Nja. Riktignok så foretrekker jeg lys bakgrunn, men det er fullt mulig å lage pene og forholdsvis lesbare grensesnitt med sort bakgrunn som ikke er _hvitt_ på sort. Dog mener jeg det beste, om man må ha mørk bakgrunn er veldig mørk grå, ikke sort.

 

Slik har jeg gjort i terminal, emacs og screen (hvor jeg stortsett tilbringer mesteparten av livet mitt). Veldig mørkegrå bakgrunn, og bittelitt mørkere en helt hvit forgrunn). Om man ser skjermen ville man aldri gjette at det ikke var hvitt på sort, med mindre man faktisk sammenligner side ved side med en skjerm som faktisk er hvit på sort, samtidig som det er utrolig mye mer behagelig å jobbe med i lengden. Og om jeg har forstått grafene jeg har sett riktig, så vil det ikke være særlig mye å hente på helt sort vs. så mørk grå at det nesten er sort.

Lenke til kommentar

Personlig syns jeg den Android looken er helt grusom. Jeg hater grensesnitt som er hvite på sort. Hvorfor dette er blitt populært kan jeg på ingen som helst måte forstå. Tidligere så var hvitt på sort regnet som den store dødssynden for nettsider og grafiske grensesnitt, men nå er det plutselig blitt «moderne». Jeg hater det, og hadde tatt den iPhone looken over Android-looken når som helst (selv om iPhone-looken er rimelig kjedelig). Men, utseende er en av de mindre viktige sakene når jeg kjøper mobil, og iPhone er for min del helt uaktuelt.

Man kunne mistenkt at det var fordi de savnet MS-DOS, om de bare hadde vært født den gangen. ;)

 

Men det viser at alt kan bli moderne, selv platåsko er jo på vei tilbake igjen sier avisen. Design er 50% vitenskap og 50% mote, og moter går som vi vet i sykluser. Og så er det jo noen som liker sånt, folk spør jo jevnlig om sorte skins til forumet.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Personlig syns jeg den Android looken er helt grusom. Jeg hater grensesnitt som er hvite på sort. Hvorfor dette er blitt populært kan jeg på ingen som helst måte forstå. Tidligere så var hvitt på sort regnet som den store dødssynden for nettsider og grafiske grensesnitt, men nå er det plutselig blitt «moderne».

Det er av den enkle grunn at AMOLED-skjermer suger strøm når de viser hvitt, mens de nesten ikke bruker noe når de viser svart

 

Jeg har en WP7 (omnia7) og denne har helt svart bakgrunn. Jeg her mulighet til å sette den til hvit også, men jeg skiftet tilbake fordi jeg likte den svarte bedre. Hadde ikke hvit bakgrunn lenge nok til å si noe om hvor mye innvirkning dette i praksis har på batteri.

 

Når det gjerlder bakgrunn på en skjerm, og svarte nettsider med hvit tekst ser jeg ikke helt sammenhengen. Også der kommer det ant på utformingen. Jeg har personlig ingen problemer med hvit skrift på svart bakgrunn, og foretrekker som sakt dette fremfor hvit på svart på telefonen min.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Hvis du er utsatt for bugen som gjør at OSet spiser hele batteriet på kort tid, ja.

 

Har en kamerat som nettopp kjøpte seg SGS2 og er utsatt for det problemet, selv om det nå er snart et halvt år siden lansering. Det er rett og slett latterlig.

Hvor lang tid er "kort tid"? Min iPhone 4 mister batteriet rimelig fort, men jeg har ingen tall å komme med enda.

Lenke til kommentar

Størrelse er alltid et tema ... uansett kan det virke som :p

Hva man liker er opp til hver enkelt - men S2 størrelsen er perfekt for mine små fingre, så argumentet for apple om størrelsen av den grunn syns jeg er litt feil. Selve tlf er jo heller ikke særlig mye mindre i fysisk størrelse, bare at skjerm ikke fyller ut like mye som hos S2, så tak like stor plass å drass med seg ca. Men S2 er lettere da.

 

Er enig i at man kan like godt gå på nettbrett over denne størrelsen, men det er en smakssak.

Håper du blir fornøyd med IOS og S4 da, jeg tror du vil bli det. (bare du ikke får glass problematikken - håper ikke det)

 

Helt klart, smak og behag. Og som du sier at grunnen til at iPhone er liten pga. rekkevidden til en finger er litt tynn. De fleste bruker jo to fingre og. Men S2 er jo større, betraktelig egentlig, og det er det jeg ikke vil ha igjen, blir hakket for stort. Og vekt har aldri vært en avgjørende faktor for meg, det skiller jo veldig lite, og syns det er greit at du kjenner at det ligger noe i lommen!

Håper og tror at 4S blir bra. (men glasset, jaja, må ta vare på sakene litt mer!)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...