Gå til innhold

Steve Jobs ville hevne seg på Google


Anbefalte innlegg

Bort med operatørtyranniet, overpriset datatrafikk og telefoner fullpakket med operatørsøppel

Håhå, bort med operatørtyranniet ja. Kanskje derfor iphone ble bundet til spesifikke operatører da det ble lansert ;) Og bort men overpriset datatrafikk?? Inn med overprisede motetelefoner..;)

Nei, men kanskje derfor man aldri har sett en iPhone med operatør-branding, med operatørinstallert software og annet søppel som var vanlig på operatørbundne telefoner. Da iPhone ble lansert i USA i 2007 var det helt nødvendig med eksklusiv binding til AT&T, både av forretningsmessige og tekniske årsaker. Apple var en helt ny aktør i dette markedet, og iPhone brukte EDGE-teknologi, som var svært lite utbredt i USA. AT&T måtte da gjøre en storstilt utbygging av sitt EDGE-nettverk på grunn av iPhone-lanseringen, noe som ikke ville skjedd (i alle fall ikke i samme tempo) uten en eksklusiv avtale med Apple. Den samme eksklusive avtalen gjorde det også mulig for Apple å insistere på at det skulle medfølge en forholdsvis rimelig priset dataplan med hver eneste iPhone som ble solgt, og dette var begynnelsen på at folks bruk av datatrafikk med smarttelefoner ble endret radikalt - iPhone var derfor den første smarttelefonen som virkelig syntes på webstatistikker. Slik var det med den saken ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bort med taster og plastpinner - inn med verdens beste og mest intuitive pekeredskap; fingrene.

 

Bare jeg som foretrekker å bruke en stylus over fingrene?

Tja, må tilstå at stylus'en er en av de tingene jeg savner minst fra min P900. Men jeg vurderer å kjøpe en "penn" til iPad'en når jeg skal skisse med den. Da blir pekefingeren for klumpete...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Amrikanerene har en helt annet syn på det. De kaller smartphonen iCopy og lignene. Fikk høre en del da jeg kjøpte meg Galaxy Tab 10.1. Og jeg må si meg helt enig med påstandene. Det er jo en kopi (gidder ikke diskutere dette :p) men, det er fortsatt et godt produkt. litt synd er det at patentloven er slik et man kan gjøre så mye skade på produkter, kunne vært sånn at de bare hadde trengt og betale apple 5% av det de tjener på produktene.

 

Dersom alle skulle tenke som deg hadde vi hatt en touchtelefon og en pad på markedet. Rent monopol med skyhøye priser. Latterlig tankegang..

 

i stedet for go prøve og være så lik apple som mulig, kan de gjøre ting på andre måter

Lenke til kommentar
i stedet for go prøve og være så lik apple som mulig, kan de gjøre ting på andre måter

 

Om det er slik du vil det skal være, burde også Apple holdt seg unna det designet de havnet på. De har jo latt seg "inspirere" av LG Prada, samt det har vært en del (fra 90-tallet) sci-fi greier med tilsvarende design.

 

Når man skal ha størst mulig skjerm og minst mulig enhet, er det skjerm og ramme man har.. Da er det begrenset hvor mye design man kan ha.

Det samme kan man vel egentlig si om pc-skjermer.. De er jo helt like, utenom rammen.. og sånn må det være! DU kan ikke kreve at alle skjermene skal ha ekstra stor ramme, pga. den første lcd-produsenten lagde tynn ramme..

Lenke til kommentar
i stedet for go prøve og være så lik apple som mulig, kan de gjøre ting på andre måter

 

Om det er slik du vil det skal være, burde også Apple holdt seg unna det designet de havnet på. De har jo latt seg "inspirere" av LG Prada, samt det har vært en del (fra 90-tallet) sci-fi greier med tilsvarende design.

 

Når man skal ha størst mulig skjerm og minst mulig enhet, er det skjerm og ramme man har.. Da er det begrenset hvor mye design man kan ha.

Det samme kan man vel egentlig si om pc-skjermer.. De er jo helt like, utenom rammen.. og sånn må det være! DU kan ikke kreve at alle skjermene skal ha ekstra stor ramme, pga. den første lcd-produsenten lagde tynn ramme..

nei, men de fleste telefoner prøver og være voldsomt like iPhone. se på den nye nokiaen, de har gjort det annerledes. blir neppe saksøkt

Lenke til kommentar
i stedet for go prøve og være så lik apple som mulig, kan de gjøre ting på andre måter

 

Om det er slik du vil det skal være, burde også Apple holdt seg unna det designet de havnet på. De har jo latt seg "inspirere" av LG Prada, samt det har vært en del (fra 90-tallet) sci-fi greier med tilsvarende design.

 

Når man skal ha størst mulig skjerm og minst mulig enhet, er det skjerm og ramme man har.. Da er det begrenset hvor mye design man kan ha.

Det samme kan man vel egentlig si om pc-skjermer.. De er jo helt like, utenom rammen.. og sånn må det være! DU kan ikke kreve at alle skjermene skal ha ekstra stor ramme, pga. den første lcd-produsenten lagde tynn ramme..

nei, men de fleste telefoner prøver og være voldsomt like iPhone. se på den nye nokiaen, de har gjort det annerledes. blir neppe saksøkt

 

Du mener vel ikke at hovedkonkurrentene til iphone per i dag er "voldsomt like" iphone?

 

AtW

Lenke til kommentar

Apple oppfant ikke smarttelefonen, men de sto for et aldri så lite paradigmeskifte, en helt ny måte å tilnærme seg smarttelefoner på.

 

lg-prada.jpg

 

Nothing happens in a vacuum

 

Forresten, om originale iPhone i det hele tatt var en smartphone er et diskusjonstema. Før app store kunne man ikke installere noen programmer på den, tross alt. Det kom først i juli 2008, et år etter at iPhone ble lansert.

Lenke til kommentar

Store ord fra en som selv har stjålet utgangspunktet til Mac OS. Hele det grafiske grensesnittet ble i utgangspunktet utviklet av Xerox, før Apple stjal designet, men Microsoft hakk i hæl...

Nok en gang: Apple stjal ikke grensesnittet fra Xerox, Xerox fikk betalt for det i Apple-aksjer før Apple gikk på børs. De tjente en god del på det.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Store ord fra en som selv har stjålet utgangspunktet til Mac OS. Hele det grafiske grensesnittet ble i utgangspunktet utviklet av Xerox, før Apple stjal designet, men Microsoft hakk i hæl...

Nok en gang: Apple stjal ikke grensesnittet fra Xerox, Xerox fikk betalt for det i Apple-aksjer før Apple gikk på børs. De tjente en god del på det.

 

Geir :)

 

Er et artig klipp fra Pirates of Silicon Valley om det:

 

 

Men, aner ikke hvor riktig den er.

 

Edit:

 

In 1979, Xerox threw open its doors to anyone in the industry and press, who might be interested in seeing their developments. Several Apple Computer employees, including Steve Jobs, visited Xerox PARC that day. Jobs and the others saw the commercial potential of the WIMP (Window, Icon, Menu, and Pointing device) system and redirected development of the Apple Lisa to incorporate these technologies. Jobs is quoted as saying, "They just had no idea what they had."

 

In 1980, Jobs invited several key PARC researchers to join his company so that they could fully develop and implement their ideas.

 

In 1981 Xerox released a system similar to the Alto, the Xerox 8010 Star. It was the first commercial system to incorporate technologies that have subsequently become commonplace in personal computers, such as a bitmapped display, window-based GUI, mouse, Ethernet networking, file servers, print servers and e-mail. The Xerox 6085 Star, despite its technological breakthroughs, did not sell well due to its high price, costing $16,000 per unit. A typical Xerox Star-based office, complete with network and printers, would have cost $100,000.

 

In the mid 1980s, Apple considered buying Xerox; however, a deal was never reached. Apple instead bought rights to the Alto GUI and adapted it into to a more affordable personal computer, aimed towards the business and education markets. The Apple Macintosh was released in 1984, and was the first personal computer to popularize the GUI and mouse amongst the public.

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

Ja, les artikkelen din igjen:

 

" iPhone January 9th 2007"

 

LG vant prisen for designet på mobilen sin i september 2006

 

 

Jeg bare legger denne her jeg : http://www.mobilitysite.com/2007/02/iphone-stolen-name-stolen-design/

 

Hadde selv LG før første iPhone kom ut. Det ble også lansert med konsept og bilder lenge før Apples iPhone.

 

Litt seint å si dette Steve, men: "Get off your high horse!"

 

Er du sikker?

 

I følge dette ser det ikke helt riktig ut:

Who was really first? Apple vs Samsung F700 Story Truly Debunked

  • Liker 1
Lenke til kommentar
i stedet for go prøve og være så lik apple som mulig, kan de gjøre ting på andre måter

 

Om det er slik du vil det skal være, burde også Apple holdt seg unna det designet de havnet på. De har jo latt seg "inspirere" av LG Prada, samt det har vært en del (fra 90-tallet) sci-fi greier med tilsvarende design.

 

Når man skal ha størst mulig skjerm og minst mulig enhet, er det skjerm og ramme man har.. Da er det begrenset hvor mye design man kan ha.

Det samme kan man vel egentlig si om pc-skjermer.. De er jo helt like, utenom rammen.. og sånn må det være! DU kan ikke kreve at alle skjermene skal ha ekstra stor ramme, pga. den første lcd-produsenten lagde tynn ramme..

nei, men de fleste telefoner prøver og være voldsomt like iPhone. se på den nye nokiaen, de har gjort det annerledes. blir neppe saksøkt

 

Du mener vel ikke at hovedkonkurrentene til iphone per i dag er "voldsomt like" iphone?

 

AtW

jo

Lenke til kommentar

Ja, les artikkelen din igjen:

 

" iPhone January 9th 2007"

 

LG vant prisen for designet på mobilen sin i september 2006

 

Og min neste link viser forskjellene på de to modellene.

LG sa de ville komme med søksmål, men ble brått stille hvis jeg husker riktig.

 

Men ja, de ligner litt på hverandre, det skal de ha.

Lenke til kommentar

Apple oppfant ikke smarttelefonen, men de sto for et aldri så lite paradigmeskifte, en helt ny måte å tilnærme seg smarttelefoner på.

 

lg-prada.jpg

 

Nothing happens in a vacuum

 

Forresten, om originale iPhone i det hele tatt var en smartphone er et diskusjonstema. Før app store kunne man ikke installere noen programmer på den, tross alt. Det kom først i juli 2008, et år etter at iPhone ble lansert.

Få ting skjer i et vakuum, nei. Noen slipper ut bilder av uferdige produkt et halvår før de har et fungerende produkt noenlunde klart for produksjon, noen gjør det ikke. LG lanserte Prada offisielt etter at en fullt fungerende iPhone hadde blitt presentert og demonstrert offentlig, i januar 2007.

 

LG Prada (KE850) var da like lite en smarttelefon som første versjon av iPhone. Prada hadde ikke en gang QWERTY-tastatur, og heller ingen mulighet for å installere native apps, og var mindre brukbar enn iPhone på alle måter. På Prada kunne man muligens installere noen få java-apps som fungerte med touch-skjermen, mens iPhone til gjengjeld hadde en haug med web apps i 2007. Skal ikke gå nærmere inn på alle de "uoffisielle" tredjeparts apps som vi jailbreakere kunne installere allerede i 2007...men husker det var morsomt å kunne leke med bl.a Unix-shell på telefonen. ;)

I sin funksjonalitet var Prada mer eller mindre som en gammeldags knappetelefon som tilfeldigvis hadde fått knappene sine på en touch-skjerm, og utnyttet touch-teknologiens muligheter latterlig dårlig. iPhone hadde et langt mer avansert brukergrensesnitt, som var 100% skapt for multi-touch, og bl.a en nettleser og mail-klient som lå milevis foran LG.

 

Jeg kjenner for øvrig det meste av historien til 1. generasjon iPhone, jeg bruker min fortsatt - med App Store og det hele. Kom LG noen gang med en slik utrolig utvidelse av funksjonaliteteten på sin telefon som Apple gjorde med 1. gen iPhone, fra iPhone OS 1 til iOS 3.x? Ikke det, nei...

 

Hva enn den originale iPhone var da den ble lansert og skapte et paradigmeskifte som rystet mobilindustrien i grunnvollene, så er den samme telefonen uansett en smarttelefon i dag. ;)

Lenke til kommentar

 

Du mener vel ikke at hovedkonkurrentene til iphone per i dag er "voldsomt like" iphone?

 

AtW

jo

 

Se på SGS2, den er større, den har relativt sett mye mindre plass oppe og nede, den har tre knapperader nederst, den har ikke den glasskontruskjonen bak, den har ikke metallbåndet rundt på sidene. Jeg synes det er merkverdig å kalle de to telefonene "voldsomt like"

 

AtW

Lenke til kommentar

In the mid 1980s, Apple considered buying Xerox; however, a deal was never reached. Apple instead bought rights to the Alto GUI and adapted it into to a more affordable personal computer, aimed towards the business and education markets. The Apple Macintosh was released in 1984, and was the first personal computer to popularize the GUI and mouse amongst the public.

Har aldri hørt om at Apple skulle ha kjøpt noen som helst rettigheter knyttet til Alto, og jeg har lest en god del om historien fra denne tiden. Det fantes ikke en kodelinje fra noe Xerox-system i Lisa eller Macintosh, og det har ikke vært snakk om kjøp på linje med det Microsoft gjorde da de kjøpte koden til CP/M-klonen MS-DOS (opprinnelig kalt 86-DOS eller Q-DOS) i 1981, på samme tid som Apple var i full gang med utviklingen av sitt eget GUI.

Apple Lisa og Macintosh hadde GUI som var ulikt Alto på de fleste områder, Apple utviklet selv en rekke viktige GUI-innovasjoner, og alt var kodet fra grunnen av hos Apple. Det Apple kjøpte var et par besøk med noen få timers kvalitetstid med Xerox for å la utviklerteamet til Apple Lisa hente inspirasjon og idéer, og implisitt en rett til å bruke GUI-konseptet som basis for egen utvikling.

http://lowendmac.com/orchard/05/apple-lisa-history.html

Lenke til kommentar

I sin funksjonalitet var Prada mer eller mindre som en gammeldags knappetelefon som tilfeldigvis hadde fått knappene sine på en touch-skjerm, og utnyttet touch-teknologiens muligheter latterlig dårlig. iPhone hadde et langt mer avansert brukergrensesnitt, som var 100% skapt for multi-touch, og bl.a en nettleser og mail-klient som lå milevis foran LG.

 

Hadde en 1st gen ipod touch, så kjenner godt til iOS fra den perioden, og de såkalte webapps'a.. Som i praksis var ubrukelig. Og ja, er også godt kjent med jailbreak, som er utmerket eksempel på hvor dårlig iOS var. Og tildels er enda. Men takket være konkurranse fra Android, så har Apple begynt å legge inn sårt trengte features, så det kommer seg (App Store var mer eller mindre en direkte respons på første Android telefonen).

 

Og når det gjelder Prada så har jeg ikke forsøkt den i real life, men den ser da vitterlig ut til å utnytte touch screen bra, og ha god respons:

 

 

Men det passer vel ikke inn i ditt syn på verden, så jeg forventer egentlig ikke noen fornuftig respons fra deg på den. Poenget mitt var at iPhone kom ikke bare plutselig inn som lyn fra klar himmel, overlevert av tekno-engler til en frelst menighet.

 

Flere produsenter eksperimenterte med touch screen mobiler på den tiden, som viser at teknologien var begynt å bli moden for vanlig bruk. Apple hadde en litt bedre modell, og var den som fikk mest oppmerksomhet i media (Apple kan PR så til de grader, det skal de ha).

 

Og Xerox utdraget var hentet fra http://en.wikipedia.org/wiki/Xerox#History - feel free til å rette det hvis det er feil.

Endret av Terrasque
  • Liker 3
Lenke til kommentar

I sin funksjonalitet var Prada mer eller mindre som en gammeldags knappetelefon som tilfeldigvis hadde fått knappene sine på en touch-skjerm, og utnyttet touch-teknologiens muligheter latterlig dårlig. iPhone hadde et langt mer avansert brukergrensesnitt, som var 100% skapt for multi-touch, og bl.a en nettleser og mail-klient som lå milevis foran LG.

 

Hadde en 1st gen ipod touch, så kjenner godt til iOS fra den perioden, og de såkalte webapps'a.. Som i praksis var ubrukelig. Og ja, er også godt kjent med jailbreak, som er utmerket eksempel på hvor dårlig iOS var. Og tildels er enda. Men takket være konkurranse fra Android, så har Apple begynt å legge inn sårt trengte features, så det kommer seg (App Store var mer eller mindre en direkte respons på første Android telefonen).

Web apps var ikke all verden sammenlignet med dagens native apps, men det var ikke primitive Java-apps på LG prada heller. På den annen side hadde da iPhone atskillig bedre innebygde apps enn Prada, og var i det hele tatt svært så mye mer brukbar til det meste med sin overlegne teknologi og framtidsrettede Unix-baserte OS.

Jailbreak var et utmerket eksempel på hvor bra iPhone egentlig var helt fra starten av, og hvilket enormt uutnyttet potensiale som lå der og ventet på et offisielt SDK for tredjeparts utviklere. Da Apple slapp løs sitt iPhone SDK (og annonserte App Store) i begynnelsen av mars 2008 gikk startskuddet for neste bransjeendrende fase i flertrinnsraketten iPhone.

Tror du virkelig at Apple ikke hadde planer for videre evolusjon av iPhone og hadde en roadmap framover allerede før den ble lansert? App store ble annonsert i mars og åpnet i juli 2008 som respons på den første Android-telefonen, som kom på markedet mer enn 3 måneder senere? Ja, det gir jo mening...i Bakvendtland, muligens... :D

 

 

Og når det gjelder Prada så har jeg ikke forsøkt den i real life, men den ser da vitterlig ut til å utnytte touch screen bra, og ha god respons:

 

 

Men det passer vel ikke inn i ditt syn på verden, så jeg forventer egentlig ikke noen fornuftig respons fra deg på den. Poenget mitt var at iPhone kom ikke bare plutselig inn som lyn fra klar himmel, overlevert av tekno-engler til en frelst menighet.

 

Flere produsenter eksperimenterte med touch screen mobiler på den tiden, som viser at teknologien var begynt å bli moden for vanlig bruk. Apple hadde en litt bedre modell, og var den som fikk mest oppmerksomhet i media (Apple kan PR så til de grader, det skal de ha).

Pfft...hehe...lurer på om vi ser den samme videoen, tok meg ikke mange sekunder å se at den bekrefter alt det jeg har sagt, og vel så det. Kun numerisk tastatur, singel-touch med dårlig respons (trykke-trykke, opptil flere ganger!), scolling som må gjøres ved å dra i et scrollbar til høyre på skjermen, ingen interaktiv zoom??! Latterlig! Den virker treg og hakkete, fotoalbumet bruker en evighet på å få opp thumbnails og skifte bilder - har som sagt en 1. gen iPhone, og den drar opp mitt fotoalbum med ca 150 bilder og previews flere ganger raskere enn de 7 bildene i fotomappen til Prada, jeg kan bla forbi 5 bilder på samme tid som Prada bruker på å skifte mellom 2 bilder. Kunne like gjerne navigert med gammeldagse fysiske navigasjonsknapper under skjermen, som å trykke på pilsymbolene Prada bruker for å skifte mellom bilder. Dette er en knappetelefon som ved en tragisk misforståelse har mistet de fysiske knappene og fått en touch-skjerm som ikke hører sammen med OSet! For ikke å snakke om musikkspilleren i Prada - der teksten scroller over skjermen i rykk og napp. Primitivt, rett og slett - LG klarte i 2007 det kunststykket å få Windows Mobile fra 2005 til å se ut som en avansert drøm av brukervennlig funksjonalitet i sammenligning. Ikke så rart kanskje, med tanke på at Prada hadde et Flash-basert GUI...fint hvis man sikter etter å gjøre det mest mulig ineffektivt og ressurskrevende...

LG har de siste årene gjort stort sett det meste galt i smartphone-markedet, og skuslet bort potensielt grei hardware på håpløse valg innen OS og software...sier ikke mer... ;)

 

Ta en titt på denne videosnutten fra 10. januar 2007, et halvt år før iPhone ble lansert, der en pre-production iPhone demonstreres med et silkemykt og lekkert brukergrensesnitt, velfungerende og presis multitouch, en super fargeskjerm med høy oppløsning og millioner av farger, og ikke minst bevegelsessensorer - neste generasjons teknologi, som fikk Prada-telefonen som kom på markedet noe måneder senere til å framstå som den rene steinalderteknologien på alle måter:

 

Touch-skjermer på håndholdte enheter var ikke uvanlig på 90-tallet - men da i form av resistiv touch, ikke kapasitiv touch som nå er det vanlige i smartttelefoner. Det eksisterte mange windows-baserte smarttelefoner med resistiv touch før iPhone ble lansert, med brukergrensesnitt basert på bruk av stylus og fysisk trykk på skjermen - altså ikke fjærlette fingerbevegelser med multitouch som iPhone var først med på en smarttelefon.

 

Og Xerox utdraget var hentet fra http://en.wikipedia.org/wiki/Xerox#History - feel free til å rette det hvis det er feil.

Fristende - der var det mye prosa og lite kildehenvisninger, ja, samt en del tvilsomme formuleringer som jeg er rimelig sikker på er misvisende...har lagret bokmerke, i tilfelle jeg skulle finne på å gjøre noe med det... ;)

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å si det enkelt: iphone var en "kopi" av Prada på samme måte som feks. Galaxy var en "kopi" av iphone. Begge er bedre utgaver av et allerede eskisterende konsept.

Men det kan være vanskelig for noen å forstå da en god del tror at Apple oppfant telefonen...

Hvis vi ser bort fra alle fakta, ja...som at iPhone var ferdig designet og utviklet, og vist fram offentlig i fullt fungerende tilstand i januar 2007, før noen utenfor LG hadde sett en LG Prada i levende live...

 

Apple var dessverre 131 år for sent ute til å oppfinne telefonen (som Alexander G. Bell patenterte på alle bauger og kanter i 1876 og utover), men å redefinere smarttelefonen og mobilindustrien teller jo litt det også... :p

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...