Gå til innhold

Steve Jobs ville hevne seg på Google


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og på samme måte kan man si:

Microsoft har ikke funnet opp noe som helst, de har bare tatt eksisterende oppfinnelser og gjort de dårligere.

Google har ikke funnet opp noe som helst, de har bare tatt eksisterende oppfinnelser og puttet på reklamebanner.

Samsung har ikke funnet opp noe som helst, de har bare tatt eksisterende oppfinnelser.

osv, osv. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jeg vil bruke mine siste døende dager om jeg så må, jeg vil bruke hver eneste penny av Apples 40 milliarder dollar i banken for å rette denne feilen. Jeg skal knuse Android fordi det er et stjålet produkt. Jeg er villig til å gå til kjernefysisk krig for å få det til

 

Ahh.. er det mulig da... Ja, det vel litt surt men er vel ingen grunn til å gå over stokk og stein for den grunn. Folk som har jobbet i Blizzard har no hoppet av og laget flere diablo kloner. Men vi leser no ikke at Blizzard sjefen går bananas over det.

 

Dette er rett og slett tåpelig..

Lenke til kommentar

Så lenge det ikke er helt kopiert, er det vel ingenting galt med å ta ting fra andre? Man tar det beste, og utvikler det andre ;) det gir framgang i utvikling, uten å ta bort noe som ikke fungerer.

Nettopp. Men Apple har problemer med at andre tar fra dem, men ikke noe problem med å ta fra ande.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, der tar du feil. Page & Brin har "funnet opp" matematikken som ligger til grunn for søkemotoren, for eksempel.

Tja, de to utviklet i alle fall en søkealgoritme, PageRank, som de patenterte på vegne av Stanford University der de to bedrev forskning innen søkemotorer på 90-tallet. Google sikret seg senere eksklusiv rett til å benytte PageRank, mot at Stanford fikk en stor aksjepost i Google.

PageRank bygde på naturligvis på andres arbeid (Garfield, Marchiori, Kleinberg, m.fl.), søkemotorer var og er er langt fra noe unikt. PageRank hadde dessuten til dels store svakheter, bl.a at det var enkelt for utenforstående å manipulere søkeresultatene. Ikke enestående, med andre ord, men en relativt god søkemotor etter datidens standard. Page & Brin etablerte så Google, og takket være en fungerende forretningsmodell og riktig fokus lyktes de - med god hjelp fra bl.a Steve Jobs.

http://thedroidguy.com/2011/10/google-founders-steve-was-a-mentor/

 

Page & Brin var del av et forskningsprosjekt i et forskningsmiljø ved Stanford University - de to satt ikke innelåst i et bøttekott og tenkte store tanker helt isolert i to år - og det er nettopp i slike uavhengige miljø ved de store universitetene at en vesentlig del av de grunnleggende oppfinnelsene og oppdagelsene som ligger til grunn for IT-revolusjonen er gjort. Ikke minst gjelder dette Stanford University og deres SRI, som bl.a Apple har mye å takke for - fra musen for 30 år siden til SIRI i dag.

 

Hvorfor ble forresten SRI (et motstykke til SINTEF i Norge) i sin tid etablert? Jo, som et senter for innovasjon for å styrke den økonomiske utviklingen i regionen...for noen kjent som "Silicon Valley"....man kan si de lyktes, eller hva? ;)

Lenke til kommentar

Så lenge det ikke er helt kopiert, er det vel ingenting galt med å ta ting fra andre? Man tar det beste, og utvikler det andre ;) det gir framgang i utvikling, uten å ta bort noe som ikke fungerer.

Nettopp. Men Apple har problemer med at andre tar fra dem, men ikke noe problem med å ta fra ande.

Nei, Apple har ikke noe problem med å "ta" fra andre, siden de gjør det i lovlige former. Eksempelvis fikk Xerox i sin tid en gunstig avtale om aksjer i Apple som kompensasjon for inspirasjonen Apple hentet hos Xerox PARC, og Stanford Research Institute fikk betalt for Apples lisensiering av SRI's patent på datamusen. Begge deler ble videreutviklet, gjort mer praktisk anvendelig og popularisert av Apple - teknologien ble gjort tilgjengelig for folk flest, i hovedsak takket være visjonene til én mann som så potensialet og gjorde mulighetene til virkelighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple fant vell egentlig opp de tabletene vi ser i dag? eller fant opp noe nytt med Ipad?

Like lite som de fant opp smarttelefonene. De videreutviklet, forbedret og forenklet et allerede eksisterende produkt.

Smarttelefoner er ikke et produkt, det er en produktgruppe. iPhone anno 2007 var ikke en forbedring av et eksisterende produkt, den var et helt nytt og annerledes produkt, i en eksisterende produktgruppe. iPhone 4S er derimot en videreutviklet og forbedret utgave av et allerede eksisterende produkt.

Apple oppfant ikke smarttelefonen, men de sto for et aldri så lite paradigmeskifte, en helt ny måte å tilnærme seg smarttelefoner på. Bort med taster og plastpinner - inn med verdens beste og mest intuitive pekeredskap; fingrene. Bort med operatørtyranniet, overpriset datatrafikk og telefoner fullpakket med operatørsøppel - inn med et rent og brukervennlig telefon-OS, som skapt for Internett. Bort med knøttsmå skjermer, klikke-klikke i det uendelige for å gjøre de enkleste ting, konstant krasjing og et helvete for å finne kvalitetsprogram og innhold - inn med multitouch-skjermer, integrerte online-butikker med apps for ethvert tenkelig formål, og all verdens mediainnhold rett på telefonen, i millioner av farger og med nesten perfekt lyd.

Mobilverdenen før 2007 - fullstendig dominert av Symbian og Windows Mobile - var noe helt annet enn det iPhone og senere også en del Android-telefoner innførte. Mange ser ut til å ha fortrengt dette, men faktum er at de to dinosaurene Symbian og Windows Mobile nå er nærmest utradert, og det med god grunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bort med operatørtyranniet, overpriset datatrafikk og telefoner fullpakket med operatørsøppel

Håhå, bort med operatørtyranniet ja. Kanskje derfor iphone ble bundet til spesifikke operatører da det ble lansert ;) Og bort men overpriset datatrafikk?? Inn med overprisede motetelefoner..;)

Endret av Vice
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Amrikanerene har en helt annet syn på det. De kaller smartphonen iCopy og lignene. Fikk høre en del da jeg kjøpte meg Galaxy Tab 10.1. Og jeg må si meg helt enig med påstandene. Det er jo en kopi (gidder ikke diskutere dette :p) men, det er fortsatt et godt produkt. litt synd er det at patentloven er slik et man kan gjøre så mye skade på produkter, kunne vært sånn at de bare hadde trengt og betale apple 5% av det de tjener på produktene.

 

Dersom alle skulle tenke som deg hadde vi hatt en touchtelefon og en pad på markedet. Rent monopol med skyhøye priser. Latterlig tankegang..

Lenke til kommentar

Apple fant vell egentlig opp de tabletene vi ser i dag? eller fant opp noe nytt med Ipad?

Like lite som de fant opp smarttelefonene. De videreutviklet, forbedret og forenklet et allerede eksisterende produkt.

 

Apple kom på ideen om ipad før iphone. Det var under arbeid med iPad de så muligheten for en iPhone..

 

Det er kanskje smarttelefoner og lesebrett som er inspirasjonen til ipad, men er forsatt noe helt nytt noe..

 

Så jeg tror forsatt at apple fant opp tableten vi ser i dag..

Lenke til kommentar

Ja, det er tragisk når folk lar seg lure til å bruke ineffektiv "alternativ" behandling, istedet for ordentlig medisin.

AtW

 

Det fine for disse klinikkene, er at døde folk ikke kommer tilbake for å klage...

 

Hans alternative behandling: acupuncture, herbal remedies and other treatments he found online, and even consulted a psychic. He also was influenced by a doctor who ran a clinic that advised juice fasts, bowel cleansings and other unproven approaches

Lenke til kommentar

Apple fant vell egentlig opp de tabletene vi ser i dag? eller fant opp noe nytt med Ipad?

Like lite som de fant opp smarttelefonene. De videreutviklet, forbedret og forenklet et allerede eksisterende produkt.

 

Apple kom på ideen om ipad før iphone. Det var under arbeid med iPad de så muligheten for en iPhone..

 

Det er kanskje smarttelefoner og lesebrett som er inspirasjonen til ipad, men er forsatt noe helt nytt noe..

 

Så jeg tror forsatt at apple fant opp tableten vi ser i dag..

Det er delvis sant det, men tror du de hadde "funnet" dem opp uten Sci-Fi konsepter, konsepter som det som kom ut i 1994, ideer fra bilderammer (ser jo prikk lik ut den bilderammen til Samsung), andre pekebrett som Philips sitt brett som ble brukt i medisinsk sammenheng, andre eldre og mer klumpete nettbrett som var vanlige før, teknologisk utvikling som åpner rom for nye artikler, mobiler som LG sin Prada-mobil, osv.

 

Det virker som om dagens nettbrett ville vært et naturlig skritt for utviklingen for de tidligere nettbrettene, med eller uten Apple i bildet. Apple hadde nok ikke kommet opp med dette selv uten alle andre produkter som beveget seg i den retningen, og de igjen fra andre. Apple skal ha for at de turde å satse først, og de har vært veldig flinke til å gi en meget enkel brukeropplevelse til forbrukeren.

 

Om alle selskaper skulle vært så sære på en normal evolusjon som Apple, hadde nok ikke Apple eksistert i dag. Vi hadde sikkert hatt en gigantisk IBM-maskin inne i et bøttekott eller noe.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...