Gå til innhold

Catwoman låses opp med engangskode (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

I praksis har de fleste spill dårligere levetid enn biler.

 

Det handler uansett ikke om levetid. Om du selger en 1 år gammel bil, så vil du sette prisen veldig høyt. Bilen du selger vil vare tilnærmet likt med en ny bil solgt fra produsenten. Men når du selger bilen får ikke bilprodusenten en del av den kaka. Og det skulle bare mangle.

 

Når kiwi selger en pakke boil-in-bag ris, så skal ikke thailandske bønder få en del av pengene du betaler til kiwi. De har fått sine penger for lenge siden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når kiwi selger en pakke boil-in-bag ris, så skal ikke thailandske bønder få en del av pengene du betaler til kiwi. De har fått sine penger for lenge siden.

 

Dette gjelder nok utviklerne(, testere, grafikere, lydfolk, osv...) også.

Når spillet blir solgt, så har disse allerede fått lønningene sine.

 

Ved nytt DLC, så får iallefall utviklerne betalt for å lage dette. Når det gjelder slike sperringer, så tviler jeg sterkt på at de får en krone. Er vel heller noen utgivere, aksjonærer osv. som nyter godt av det.

 

 

Hva er det som er annerledes nå enn før, som gjør at man er nødt til å ta betalt for deler av samme spill flere ganger? Bruktsalg er jo ikke akkurat et nytt fenomen.

Lenke til kommentar

- Dataspill koster helt ufattelig mye penger å lage.

- Dette er penger vi som forbrukere må betale for gjennom å kjøpe spill.

- Akkurat nå er prisene på dataspill presset ganske lavt, og firmaene man må selge mye for å tjene penger.

 

Konsekvens: Produsentene må øke inntjeningen. De kan gjøre dette på to måter:

 

1) Øke nyprisen på spill.

2) Selge flere spill.

 

Å hindre bruktsalg vil kunne føre til at de selger flere spill.

 

Jeg liker denne utviklingen mot bruktsalg. Dette er fordi alternativet er at nyprisen på spill ellers ville øke. Jeg kjøper bare nye spill fordi jeg vil støtte produsenten, og denne utviklingen gjør at det ikke "bare er meg" som bidrar, da alternativet ville vært at jeg betalte mer for at andre skulle få kjøpe det brukt.

Lenke til kommentar
Hva er det som er annerledes nå enn før, som gjør at man er nødt til å ta betalt for deler av samme spill flere ganger? Bruktsalg er jo ikke akkurat et nytt fenomen.

 

Det som er annerledes er at de har "gitt opp" kampen mot piratkopiering og innser at den er tapt, så de prøver å minske tapet andre steder. Bruktsalg har alltid vært til stede, men med internett og butikker som f.eks GameStop som selger brukte spill har nok salget av brukte spill økt ganske mye. Det er bra for oss forbrukere, men for de som lager spill taper veldig mye på det. For dem er bruktsalg like ille som piratkopiering, så jeg skjønner godt at de innførte Online Pass og det der. Om jeg betaler 400 spenn for et spill i butikk eller 200 spenn for et brukt spill og 50 spenn ekstra for Online Pass har jeg likevel fått et billigere spill, og de som lagde det har tjent litt på det. Det er vinn - vinn for alle parter. Men nå det er sagt synes jeg helt klart at man må få med hele spillet når man kjøper det. Hva om jeg f.eks ikke har tilgang til internett hjemme? Jeg kan alltids aktivere et spill hos en kamerat eller på jobben, men det kan bli vanskelig å laste ned noe den veien. Da kan jeg faktisk bli sittende uten å få hele spillet jeg har betalt for.

Lenke til kommentar

de eg ikkje likker med online pass er at vi som deler konsollen med andre (Familie OSV.) så gjelder online pass bare for ein av profilene og det synes eg er rein svindel.

 

vil forbrukerombuded eller va dei nå hetter si seg ennig?

 

det er jo som om at vis du kjøpte ein ny bil som er kjempe bra, og etter ein stund så selger du den videre eller som i midt tilfelle bare låner nøkkelen bort til broren min, men når den nye eieren/bror får den så er bilen bare halvparten så god, som om noen hadde glemt å lukke panseret og alle hestene galoperte vekk uten bilen.

 

Svindel?

Lenke til kommentar

Rimelig stor forskjell på et "brukt" spill og en brukt skjerm,stol eller bil.

 

Hvis du kunne bytte alle bruktvarer inn mot nye, ville du da noensinne kjøpt ny varer? Eller ville du heller betalt mindre for bruktvarer og byttet dem inn?

 

Et brukt spill er ikke brukt i samme forstand som en stol, bil etc. derfor er det ikke heller sammenlignbart. Jeg er helt for online pass, så lenge de går ned i pris over tid sammen med orginal spillene.

 

For 10 år siden kostet et N64 spill over 600 kr, jeg tviler rimelig sterkt på at utviklingskostnaddene har gått ned siden da.

 

Edit: Forøvrig enig me brukeren over meg!

Endret av Ozwald
Lenke til kommentar

de eg ikkje likker med online pass er at vi som deler konsollen med andre (Familie OSV.) så gjelder online pass bare for ein av profilene og det synes eg er rein svindel.

For å slippe akkurat denne, kan man gjøre noe ala xbla.

 

1. Dersom du kjøper et spill, blir det bundet både til consolen, og brukeren.

2. Alle brukere på denne konsolen kan spille spillet.

3. Brukeren kan spille spillet på alle konsoler.

4. Alle spillene til brukeren kan låses til en annen konsol 1 gang i året.

 

Jeg vet ikke om det også er slik at du kan låse spillet til en annen konsol dersom din konsol blir sendt til Micorsoft for reparasjon(sannsynligvis ikke, men slik burde det isåfall vært).

 

Så akkurat det med familie(og å spille spillet hos venner med egen konto), bør kunne løses.

...

Men, jeg synes fortsatt onlinepass o.l. er et råttent trekk fra bransjen.

Lenke til kommentar

Å hindre bruktsalg vil kunne føre til at de selger flere spill.

Jeg er helt enig i resonnementet ditt, men jeg er sterkt uenig i spillbransjen. Synes ikke det er noen unnskyldning for å ødelegge spillmarkedet.

 

Bilbransjen klarer seg på tross av et stort bruktbilsalg.

 

Vil gjerne sitere Lemmy: "Just cause you got the power, that don't mean you got the right"

Kjekt at jeg fikk spillet med mitt gtx 580 :)

 

Da er jeg ingen pirat, samt jeg har ikke "direkte" støttet dette.

 

Indirekte funker like bra :)

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

de eg ikkje likker med online pass er at vi som deler konsollen med andre (Familie OSV.) så gjelder online pass bare for ein av profilene og det synes eg er rein svindel.

For å slippe akkurat denne, kan man gjøre noe ala xbla.

 

1. Dersom du kjøper et spill, blir det bundet både til consolen, og brukeren.

2. Alle brukere på denne konsolen kan spille spillet.

3. Brukeren kan spille spillet på alle konsoler.

4. Alle spillene til brukeren kan låses til en annen konsol 1 gang i året.

 

Jeg vet ikke om det også er slik at du kan låse spillet til en annen konsol dersom din konsol blir sendt til Micorsoft for reparasjon(sannsynligvis ikke, men slik burde det isåfall vært).

 

Så akkurat det med familie(og å spille spillet hos venner med egen konto), bør kunne løses.

...

Men, jeg synes fortsatt onlinepass o.l. er et råttent trekk fra bransjen.

 

Eller ha alle spillene bundet til én konsoll. Vil man spille på en annen konsoll kan man først låse opp spillet på konsollen det er låst til. Det funker jo helt fint på de fleste PC-spill som må aktiveres, så hvorfor skulle det ikke fungere på konsoll?

Lenke til kommentar

Ser ikke problemet. Jeg kjøper spillet og får koden med i eska. Hva faen er det som er så galt med det? Har aldri kjøpt et brukt spill og kommer nok aldri til å gjøre det heller, så det er ikke noe problem.

Du betaler ikke noe ekstra for innholdet. Utgiver og utvikler er bare lite fornøyd med at Gamestop kjøper spillet av deg for 40 kroner og selger det videre for 500. Veldig forståelig spør du meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er forståelig at de ønsker seg mer penger ja. Jeg mener likevel det er fullstendig galt. Ingen andre bransjer som må bruke så drastiske virkemidler mot sine kunder på grunn av brukthandel. Bilindustrien må klare seg selv om det sikkert blir solgt ti ganger så mange bruktbiler som nye. Filmindustrien godtar bruktfilmmarkedet. Musikkbransjen godtar bruktsalg. Den eneste årsaken til at spillbransjen ikke klarer å oppføre seg slik som alle andre er penger penger penger.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper brukte spill ganske ofte fordi jeg ikke har råd til å kjøpe samtlige nye spill jeg vil ha, og selv om jeg hadde hatt det hadde jeg ikke hatt tid til å spille dem uansett. I stedet tråler jeg ofte brukthyllen på GameStop og plukker med meg brukte kopier av spill jeg har gått glipp av. Men når det er sagt har jeg ennå til gode å faktisk gidde kjøpe Online Pass til noe som helst. Det er så få spill jeg har interesse av å spille online at jeg ikke ser noe vits å bruke penger på det.

Lenke til kommentar

Så det er greit at Gamestop selger deg spillet for fullpris først, så kjøper det av deg for.. 40 kroner, og så selger det til en annen fyr for rundt 250 kroner?

 

Mens SpillUTVIKLERNE er grådige fordi de synes de fortjener "prosenter" ved gjensalg?

 

Ser ikke problemet. Jeg kjøper spillet og får koden med i eska. Hva faen er det som er så galt med det? Har aldri kjøpt et brukt spill og kommer nok aldri til å gjøre det heller, så det er ikke noe problem.

 

Amen.

 

Ser Piratene her inne fikk enda en latterlig "grunn" til å laste ned spillet, skulle de kjøpe spillet nytt og legalt i første omgang så har de dog ikke gått glipp av en damn shit pga dette opplegget.

 

Flere grunner for de selverklærte "Robin Hoods" I guess..

 

 

Greit at spillutviklere mange ganger tar upopulære steg mot fiender som ikke finnes, men akkurat dette her har jeg ingenting i mot siden det kun rammer de som kjøper spillene brukt for kanskje.. 300 kroner?

360/80 kroner er fortsatt en god pris for et såpass stort spill etter min mening, og synes du fortsatt det er dyrt, så kan du vente til spillet er på tilbud, som orginalen gjorde, for £17 på play.com

 

Men såklart, man må jo "FIGHT THE POWER" nå om dagen også lizm.

Lenke til kommentar

Tror utviklerne angriper problemet i feil ende.

 

For at folk skal gidde å ha et spill i samlingen og ikke selge det brukt, da må utvikleren lage spill som spillerne synes er verdt å ha. Flere av "godspillene" er vanskelig å få tak i brukt.

 

* Lang historie-del som gir meg lysst å spille det flere ganger

* God multiplayer som gjør at spillet holder koken etter enspilleren er slutt

* Nytt innhold til spillet etter hvert.

 

Og de må sette ned prisen på spillene. Så lenge et spill som er noen måneder gammelt koster 599,- å kjøpe, så er det klart at folk kjøper den brukte varianten til 299,-

Endret av hitman47
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...