Gå til innhold

Catwoman låses opp med engangskode (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Mens SpillUTVIKLERNE er grådige fordi de synes de fortjener "prosenter" ved gjensalg?

Ja!

 

Musikkbransjen får 0% ved gjensalg.

Bilprodusentene får 0% ved gjensalg.

Filmbransjen får 0% ved gjensalg.

Møbelkjedene får 0% ved gjensalg.

 

Skal IKEA ha penger hvis du selger din sofa? Skal Elkjøp ha penger hvis du selger tv'en din? Skal Apple ha penger hvis du selger din Iphone?

 

Hvorfor ikke strekke det lenger? Lastebilsjoføren som kjørte tv'er til elkjøpbutikken skal ha litt penger når du selger tv'en din. Fabrikken i kina skal også ha litt penger når du selger tv'en din. Og slik kan vi trekke en uendelig rekke tilbake til alle som skal ha litt penger hver gang du skal selge noe som andre har lagd.

 

Hvorfor skal en produsent får penger hver gang produktet blir solgt? Slik fungerer ikke verden, det er INGEN som har det på samme måte.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så det er greit at Gamestop selger deg spillet for fullpris først, så kjøper det av deg for.. 40 kroner, og så selger det til en annen fyr for rundt 250 kroner?

 

Ja, det er helt greit. Det er ingen som tvinger deg til å kjøpe noe som helst på GameStop, og vil du selge det videre andre steder er det helt opp til deg. Jeg selger på GameStop fordi det er mye lettere for meg å bare stikke ned i byen og dumpe en hel drøss spill hos dem i stedet for å prøve å selge dem en etter en på f.eks qxl eller ebay. Da kan det ta flere uker før jeg får solgt noe, om jeg får solgt det i det hele tatt. Kort sagt snakker vi pris vs tilgjengelighet. Om du har bil, ville du ha giddet bestille bensin fra Sverige for å få den til halv pris, eller betaler du litt mer for å fylle med en gang? ;) (btw om vi ser bort fra at man kan ha et lager bensin, så klart.)

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Lurer litt på lovligheten på slike løsninger i Norge vurdert opp mot kjøpsloven/forbrukerloven..

 

Jeg er klar over problemene med inntjening i deler av spillbransjen.. Men det å prøve å tvinge brukerne til kjøpsmønster/bruksmønster de ikke er vant til eller har lyst på er ikke løsningen.. Bruktmarkedet har en lang tradisjon. Enten ved å bytte/låne spill av kompisser, eller å kjøpe bruktspill.. Dette er et marked for de som gjerne ikke hadde hatt råd til å kjøpe et nytt spill uansett.. Og det er jo ikke slik at salg av brukte spill er noe nytt fenomen.. Så blir litt merkelig at det plutselig er blitt et stort problem..

 

Skulle andre bransjer gjort det samme hadde alle bruktbutikker for musikk og film legge ned i norge.. Bruktbutikkene for blader... Disse selger også brukte produkter som på langt kan la seg sammenligne med spill.. Ingen som vurderer å legge inn begrensninger på f.eks. CD'er når det gjelder videresalg, eller bruk på mere enn èn CD-spiller..

 

Spillbransjen må være mere kreativ.. Nytter ikke når all fokus på bedre inntjening i bransjen går på hvordan man kan tyne spillerne mest mulig..

Endret av Daron
Lenke til kommentar

Heilt utruleg at folk framleis fell for stakkars oss-retorikken til spelbransjen. Så vidt eg veit, leverer dei no det mest profitable underhaldningsmediet, og har aldri hatt det betre.

 

Hinsides er det òg at folk på ramme alvor kan forsvare dei i denne saken. Nei, det treng ikkje vere til hinder for deg, akkurat no. Jada, GameStop er fæle som kjøper billig og sel dyrt (iallefall om ein ser vekk i frå at det er sånn marknaden den vestlege verda er konstruert rundt, fungerar). Dette er framleis ikkje til fordel for deg som kunde - det vert ikkje GameStop som sitt igjen med svarteper.

 

Skru av tunnelsynet og tenk prinsipielt ei lita stund, og du vil - vonar eg - sjå eit langt unnarenn fullt av slippery slope-problem. Om det er greitt å legge inn noko i eit produkt som gjer det kunsteg defekt etter første gangs bruk (og dermed drastisk reduserer verdien, utan at dette er reflektert i utsalsprisen), så du må betale den opprinnelege produsenten for å "fikse" det for å full funksjonalitet tilbake, kva anna er "heilt ok"? Kor få rettar som forbrukar er det eigentleg greitt å ha?

 

Det må vere lattermild stemning på styreromma - dei tek gradvis frå dykk alt av eigarskap og forbrukarrett, medan de spring på internett for å forsvare retten deira til å gjere det. Kicked puppy-syndrome om eg nokonsinne har sett det.

 

Eg spådde forsåvidt ei utvikling mot dette då dei byrja med eingangskodar i GeoW 2, men eg hadde ikkje venta at me skulle vere på "ting som høyrer heime i dystopisk, near-future megacorp-sci-fi" alt no.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kødder nå? Du synes seriøst det er greit at Steam beholder full kontroll over spill du har kjøpt og nekter å la deg gjøre hva du vil med dem? Vi blir nødt til å aktivere spill online flere steder enn hos steam, men på samtlige jeg har prøvd har det vært fullt mulig å deaktivere nøkkelen og bruke den om igjen andre steder. Dvs jeg måtte f.eks aktivere Bioshock online for å få spilt, men da jeg avinstallerte igjen kunne jeg ta en enkel "Revoke cd-key" (deaktivere cd-nøkkelen) under avinstallasjonen. Siden jeg gjorde det kunne jeg glatt ha solgt spillet til deg, og du ville ha kunnet bruke samme nøkkel som meg og aktivert den på nettet uten problemer. Så hvorfor er det ikke mulig på steam? Jeg tar heller et lite online pass mot betaling på bruktspill (så lenge summen blir en del billigere enn et nytt spill) enn å miste kontrollen fullstendig til nazi-steam.

Lenke til kommentar

Heilt utruleg at folk framleis fell for stakkars oss-retorikken til spelbransjen. Så vidt eg veit, leverer dei no det mest profitable underhaldningsmediet, og har aldri hatt det betre.

 

Hinsides er det òg at folk på ramme alvor kan forsvare dei i denne saken. Nei, det treng ikkje vere til hinder for deg, akkurat no. Jada, GameStop er fæle som kjøper billig og sel dyrt (iallefall om ein ser vekk i frå at det er sånn marknaden den vestlege verda er konstruert rundt, fungerar). Dette er framleis ikkje til fordel for deg som kunde - det vert ikkje GameStop som sitt igjen med svarteper.

 

Skru av tunnelsynet og tenk prinsipielt ei lita stund, og du vil - vonar eg - sjå eit langt unnarenn fullt av slippery slope-problem. Om det er greitt å legge inn noko i eit produkt som gjer det kunsteg defekt etter første gangs bruk (og dermed drastisk reduserer verdien, utan at dette er reflektert i utsalsprisen), så du må betale den opprinnelege produsenten for å "fikse" det for å full funksjonalitet tilbake, kva anna er "heilt ok"? Kor få rettar som forbrukar er det eigentleg greitt å ha?

 

Det må vere lattermild stemning på styreromma - dei tek gradvis frå dykk alt av eigarskap og forbrukarrett, medan de spring på internett for å forsvare retten deira til å gjere det. Kicked puppy-syndrome om eg nokonsinne har sett det.

 

Eg spådde forsåvidt ei utvikling mot dette då dei byrja med eingangskodar i GeoW 2, men eg hadde ikkje venta at me skulle vere på "ting som høyrer heime i dystopisk, near-future megacorp-sci-fi" alt no.

 

Du har gode poenger der, og jeg må si meg "konvertert".

Ja jeg har muligens et ganske snevert syn på ting, som de aller fleste har (bryr seg ikke så lenge man får sitt når man vil) i en eller flere situasjoner (som f.eks "Robin Hood Piratene").

 

Jeg ser de potensielle faretegnene nå som jeg tenker meg om, og må nok si at min første post var et resultat av litt for lite "tenking" rundt selve problemstillingen.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...