Gå til innhold

E-Cat - Den virker! Det er konklusjonen fra Ny Teknik.


RunLevel

Anbefalte innlegg

Virker som det ikke skjer noe særlig. Siste på wikipedia er følgende:

 

On December 2011 Rossi stated that he had passed ten thousand pre-orders for a consumer version of the Energy Catalyzer and that he was already aiming for mass-scale production of it and electricity generation with it.

 

Jeg er ekstremt skeptisk til at de skal ha klart å få 10 000 pre-orders på et produkt som ikke har hatt noen som helst beviselig effekt, som forskere ikke får se på uten å betale flere millioner, og som koster 2 millioner per enhet. Det er 20 milliarder dollar i preorders, med andre ord bullshit.

 

Det finnes over 3 000 000 000 religiøse i verden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden vi først er inne på emnet kald fusjon og litt tvilsomme vitenskapelige prosjekter, så blir jeg vel ikke kjølhalt for å nevne Star Scientific Limited og deres "muon catalysed fusion" heller. Min begrensede forståelse av dette, er at det i prinsippet burde være mulig, men foreløpig har kostnaden og energien som trengs for å produsere pioner/myoner vært alt for høy. Hvis man skal tro på Star Scientific Limited er det akkurat her de har gjort et gjennombrudd (uten vise noe som helst bevis for det selvfølgelig). Dette prosjektet virker minst like tvilsomt som Andrea Rossis E-Cat, men kan jo være interessant å høre hva andre mener. :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=g091Z8xaDqU&feature=related

 

http://www.youtube.com/watch?v=G7RqT9i5f4c&feature=related

Endret av Splitter
Lenke til kommentar

Hvis jeg skal tippe, så er jeg skeptisk. Jeg har aldri hørt om muon-katalysert fusjon, men etter å ha skumlest over informasjon fra bl.a. wikipedia, virker det interessant, og har vært kjent i flere tiår. Likeve, prosessen har sine problemer, og filmen gjør over gjør ikke annet enn å forklare prosessen, den forteller ingenting om hvilke utfordringer muon-katalysert fusjon har, eller hvordan de skal klare å omgå dette.

 

Jeg vil alltid være skeptisk til slike sensasjonalistiske promo-videoer og påstander som lover svært mye, svært tidlig i utviklingsfasen.

Endret av ChrisReeve
Lenke til kommentar

Siden vi først er inne på emnet kald fusjon og litt tvilsomme vitenskapelige prosjekter, så blir jeg vel ikke kjølhalt for å nevne Star Scientific Limited og deres "muon catalysed fusion" heller. Min begrensede forståelse av dette, er at det i prinsippet burde være mulig, men foreløpig har kostnaden og energien som trengs for å produsere pioner/myoner vært alt for høy. Hvis man skal tro på Star Scientific Limited er det akkurat her de har gjort et gjennombrudd (uten vise noe som helst bevis for det selvfølgelig). Dette prosjektet virker minst like tvilsomt som Andrea Rossis E-Cat, men kan jo være interessant å høre hva andre mener. :)

Myon-katalysert fusjon ble såvidt nevnt tidligere i tråden. Fysikken virker fornuftig, men de tekniske utfordringene er enorme. Når det gjelderE-cat har jeg allerede argumentert for at det virker fysisk umulig at resultatene de påstår å få kan være sanne.

Lenke til kommentar

Siden vi først er inne på emnet kald fusjon og litt tvilsomme vitenskapelige prosjekter, så blir jeg vel ikke kjølhalt for å nevne Star Scientific Limited og deres "muon catalysed fusion" heller. Min begrensede forståelse av dette, er at det i prinsippet burde være mulig, men foreløpig har kostnaden og energien som trengs for å produsere pioner/myoner vært alt for høy. Hvis man skal tro på Star Scientific Limited er det akkurat her de har gjort et gjennombrudd (uten vise noe som helst bevis for det selvfølgelig). Dette prosjektet virker minst like tvilsomt som Andrea Rossis E-Cat, men kan jo være interessant å høre hva andre mener. :)

Myon-katalysert fusjon ble såvidt nevnt tidligere i tråden. Fysikken virker fornuftig, men de tekniske utfordringene er enorme. Når det gjelderE-cat har jeg allerede argumentert for at det virker fysisk umulig at resultatene de påstår å få kan være sanne.

Enig i at fysikken virker fornuftig, men så vidt jeg har forstått så er det største problemet at myonene blir fanget opp av alfapartiklene (heliumkjernene) fra fusjonen. Star Scientific Limited påstår at de har gjort et gjennombrudd i produksjonen av pioner/myoner, men er det egentlig teoretisk mulig å produsere myoner på en slik måte at en kan gå i pluss rent energimessig uten å løse problemet med at de blir fanget opp av alfapartiklene?

Lenke til kommentar

Hvor sannsynlig tror dere det er for at E-Cat virkelig virker, og at den kommer til å revolusjonere verden, på en skala fra 1-10? (Der 1 er at reptil-illuminati-folk styrer jordkloden, som egentlig er hul; hvor Hitler lever i beste velgående, og 10 er at noen kommer til å dø i dag.)

Det har ikke skjedd noe enda, så 1.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Stund siden, så jeg husker ikke alt hva vi diskuterte...

 

Kan ikke fusjonere hydrogen smile.gif

 

Jeg regner med du mener fisjonere, og det kan selvfølgelig ikke protonium (dvs hydrogenisotopen der kjernen består av kun et proton). Kommentaren min om fisjon var med tanke på et generelt target.

 

Mente selvsagt fisjonere.

 

Og hvem har sagt at man bare skal kjøre ved én atmosfære? Muon-collider-folka vil tom. blande bittelitt oksygen med høytrykks-hydrogenet inni RF-strukturen (masse, masse mikrobølger) - er det rart HMS på Fermilab (i USA...) er litt småsvette med tanken på hele greia? tongue.gif

 

 

Det er klart at høyere trykk øker kollisjonssannsynligheten. Problemet er bare at hvis du ønsker å beholde protonbeamen som en beam så tåler du ikke det helt store gasstrykket siden protonene vekselvirker sterkt. Med myoner går det bedre siden de ikke vekselvirker sterkt, og derfor vil være en minimalt ioniserende partikkel (MIP). Vet du forresten hvor høyt trykk de planlegger i myon-collideren?

 

Vet dessverre ikke gasstrykket de bruker, men jeg vil tro at dersom du har kraftig nok RF, så går det likevel bra - grunnen til at de har hydrogen i strukturen i det hele tatt, er for å gjøre såkalt "ionization cooling"...

 

Er du sikker på at muonet er en MIP i dette tilfellet? Det avhenger jo på energien...

 

Man kunne sikkert også bygget det som en ring, og hatt veldig veldig høy strøm. Men jeg har en følelse av at vi da begynner å nærme oss designet til en tokamak...

 

 

I en tokamak er det ikke snakk om en beam. Der har de et plasma med så høy temperatur at den termiske bevegelsen sørger for å overvinne Coulombbarrieren.

 

Sikker på at du ikke har en ensrettet bevegelseskomponent i tillegg til den termiske bevegelsen? Poenget var uansett en miniring med gass og solenoide-fokus, men energigjennbrukslinac kunne kanskje også funke?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

En liten oppdatering :

 

9-10 September holdt E-Cat Germany en konferanse i Zurich med deltakere fra hele verden, inkl. Andrea Rossi. Konferansen var ikke vitenskapelig, men rettet mot det industrielle miljøet og markedet.

 

Sterling D. Allan var tilstede, og har lagt ut en video på youtube som inneholder blandt annet følgende :

 

Q&A session Sunday morning -- all of Rossi's answers

Panel discussion Sunday afternoon -- most of the content

Rossi's departure from the convention

Interview with Rossi as he walked to get a taxi to the airport

 

Video her :

 

http://youtu.be/tjOoGtTFpNk

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Kan Rossi være inne på noe likevel?

 

How would you like to replace your water heater with a nuclear reactor? That’s what Joseph Zawodny, a senior scientist at NASA’s Langley Research Center, hopes to help bring about. It would tap the enormous power of the atom to provide hot water for your bath, warm air for your furnace system, and more than enough electricity to run your house and, of course, your electric car.

 

Likner ikke dette veldig på Rossis E-Cat?

 

KILDE

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
Ser ut som om Rossis kunde er blitt avslørt. Kunden er Cherokee Investment Partners, noe som er helt ukjent for meg, og jeg aner egentlig ikke om dette gjør E-Cat mer eller mindre seriøst.



Mer interessant er kanskje at både Boeing og NASA begynner å ta LENR på alvor.


Lenke til kommentar

Så lenge Rossi blånekter å fortelle andre forskere kva han gjør slik at de kan etterprøve resultatene hans så er dette bare svindel.

 

Den dagen uavhengige forskere bekrefter det han sier skal eg tro på det.

Godt poeng, og selv om E-Cat faktisk skulle vise seg å fungere, så virker metodene til Rossi likevel ganske uprofesjonelle/useriøse.
Uansett så synes jeg LENR/CANR er et veldig spennende tema. Det sies at om noe høres for godt ut til å være sant, så er det vanligvis det, men jeg må innrømme at det kribler litt i ryggmargen når seriøse aktører som Boeing og NASA ikke helt utelukker at prinsippet kan fungere.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...