Gå til innhold

E-Cat - Den virker! Det er konklusjonen fra Ny Teknik.


RunLevel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, strålingsnivå har blitt målt og det er neglisjerbart!!! Jeg tror ikke det er noen som forstår hva slags reaksjon som foregår, inkludert oppfinneren selv.

 

Det som er klart er at nikkel, utsatt for hydrogen under trykk (ca. 20 bar) og varme blir transmutert til kobber og at denne reaksjonen avgir mer varme enn det som blir tilført.

 

Det ser også ut som om saken har begynt å fatte interesse hos deler av mainstream media :

 

Forbes magazine : Hello Cheap Energy, Hello Brave New World

Business recorder : Energy Catalyser: Potential game changer

 

Dersom det har noe med fusjon å gjøre, så kan jeg ikke se noen måte man kommer utenom gammastråling. Hvilken reaksjon er det snakk om?

 

 

Helt ærlig så virker dette for diffust, ja linken sier elektrisk energi inn og ut.

Men hva med den kjemiske prosessen i e-caten?

 

Sitter på skolen så ikke helt tid til å fordype meg i linkene.

 

Oppfinneren virker litt for interessert i å skjule oppfinnelsen til at jeg tar dette for god fisk

 

Hei!

 

Den (ikke-)kjemiske prosessen kalles populært for Kald Fusjon eller LENR (Low Energy Nuclear Reaction) og beskrives forøvrig i Andrea Rossi's blogg .

 

Ja, han (Rossi) ønsker ikke å utdype hvordan han får dette til (katalysatorer etc.) siden han kun har patent på oppfinnelsen i Italia. (og kanskje er bundet av andre oppdragsgivere/kjøpere). Dette er ikke ukjent oppførsel, du kan jo prøve å be om oppskriften på Coca-Cola...

 

Har han patent, så har han i utgangspunktet allerede avslørt hvordan den bygges (og kanskje tom. virkemåte) - det er (var) egentlig poenget med patenter: Du gir fra deg "oppskriften" i bytte mot tidsbegrenset, statsgarantert monopol. Cola derimot er ikke patentert - det er bare hemmelig. Får jeg tak i oppskriften uten selv å gjøre noe kriminellt, så er det fritt fram til å brygge cola.

 

Dessverre lukter denne saken svindel & bedrag lang vei...

Lenke til kommentar

Er ikke det 21. oktober som er riktig, ifølge Harold Camping, som fikk mye mediaoppmerksomhet i mai i år?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/2011_end_times_prediction

 

Det vil egentlig si: i dag. Nyt deres siste 90 minutter på jorden, folkens... e-cat kan ikke redde oss uansett. :tease:

 

 

... siste 90 minutter på jorden i dette døgnet, that is.

 

Endret av MækkTævvish
Lenke til kommentar

Er ikke det 21. oktober som er riktig, ifølge Harold Camping, som fikk mye mediaoppmerksomhet i mai i år?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/2011_end_times_prediction

 

Det vil egentlig si: i dag. Nyt deres siste 90 minutter på jorden, folkens... e-cat kan ikke redde oss uansett. :tease:

 

 

... siste 90 minutter på jorden i dette døgnet, that is.

 

 

Det der kommer da ann på hvilken tidssone du er i ;)

Lenke til kommentar

 

[...]

 

Har han patent, så har han i utgangspunktet allerede avslørt hvordan den bygges (og kanskje tom. virkemåte) - det er (var) egentlig poenget med patenter: Du gir fra deg "oppskriften" i bytte mot tidsbegrenset, statsgarantert monopol. Cola derimot er ikke patentert - det er bare hemmelig. Får jeg tak i oppskriften uten selv å gjøre noe kriminellt, så er det fritt fram til å brygge cola.

 

Dessverre lukter denne saken svindel & bedrag lang vei...

 

Nå blir det alltid spekulativt å snakke om motiver, men hvem skulle han svindle? Om han påstår å ha funnet en måte få til kald fusjon på og det ikke virker faller det jo bare tilbake på ham selv?

Lenke til kommentar

Og kanskje investorene?

 

Og dersom han bare har tullet, hvor mye investeringer har han tullet bort?

 

Nettopp. Investorene (venture capitalists) har ofte folk med noe fysikk/etc.-bakrund blant seg - men skjelden så mye mer enn tilsvarende en bachelor, pluss litt erfaring i å lukte fjas. Det er i allefall mitt intrykk, som ble bekreftet etter haloweenfest med fiffen i silicon valley :)

 

EDIT: leif

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar

Nettopp. Investorene (venture capitalists) har ofte folk med noe fysikk/etc.-bakrund blant seg - men skjelden så mye mer enn tilsvarende en bachelor, pluss litt erfaring i å lukte fjas. Det er i allefall mitt intrykk, som ble bekreftet etter haloweenfest med fiffen i silicon valley :)

 

 

Han (Rossi) har jo fått mye pågang av folk som vil investere på hjemmesiden sin , men han ber alle som har kommersielle interesser å sende mail til [email protected] .

 

Nå er (etter sigende) den første 1MW generatoren solgt til en 'hemmelig' kunde som insisterer på å være anonym.

Pengene vil han bruke til å betale Bologna / Uppsala universitetene for forskning/test av teknologien.

 

Jeg har fulgt denne saken en god stund og er fremdeles meget skeptisk, men jeg klarer ikke å se hva han har å vinne på dette dersom det er bløff. Jeg venter egentlig bare på Associated Press (AP) sin artikkel fra den siste testen. AP var tilstede med journalist/kameramann.

 

Ellers dekkes saken ganske grundig her.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lettlurte investorer hopper på i håp om å skyte gullfuglen, men så hører du liksom aldri noe mer fra disse "revolusjonerende" maskinene.

Rossis firma, Leonardo Technologies, fikk på begynnelsen av 00-tallet en kontrakt for forsvaret i USA. De skulle vurdere potensialet for elektrisistetsproduksjon fra overskuddsvarme vha. termoelektriske komponenter (peltier-element).

 

Slike komponenter brukes normalt bare til kjøling, fordi virkningsgraden ved produksjon av elektrisitet bare er noen få prosent. På tross av dette proklamerte Rossi at hans utstyr kunne gi en virkningsgrad på hele 20 %. En enhet han demonstrerte ved Universitetet i New Hampshire genererte 100 W i ei uke. Større enheter ble satt i produksjon i Italia.

 

Rossi sendte 27 slike termoelektriske enheter til evaluering hos Engineer Research and Development Center. Av disse 27 enhetene genererte 19 ingen elektrisitet overhodet. De resterende 8 genererte 1 W hver, rundt 1 promille av de forventede 800-1000 W.

 

Kilde: Wikipedia

Endret av oppvaskkost
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...