Gå til innhold

E-Cat - Den virker! Det er konklusjonen fra Ny Teknik.


RunLevel

Anbefalte innlegg

Hei, det høres ut som du har god greie på kjernefysikk :-)

Professor Christos Stremmenos (ex. Bologna Universitet, ex Hellas' ambassadør til Italia) har følgende teori :

 

http://www.journal-o...om/?p=338

 

Kan du ta en kikk på det og fortelle hva du synes ?

Det er veldig vanskelig å gi en skikkelig vurdering av en utgreiing med så lavt presisjonsnivå., men det er en del problemer å ta tak i her likevel. Han forutsier blant annet en ny tilstand for hydrogennivået uten å vise at den er kvantemekanisk mulig og uten1 å vise til eksperimentelle resultater som bekrefter tilstanden. At han er overbevist at det er mulig å beregne tilstanden ved hjelp av tidsavhengig perturbasjonsteori hjelper ikke. Skal han overbevise noen andre må han gjøre utregningen.

 

 

I diskusjonen av chart?cht=tx&chl=\beta+ \beta- annihilasjonen (eller e+e- som er standard moderne notasjon) gjør han flere feil. Annihilasjonen gir opphav til minst to høyenergetiske fotoner. Ett er ikke tilstrekkelig for å bevare bevegelsesmengde. Nøytrinoet han snakker om har ingenting med annihilasjonen å gjøre - det sendes ut sammen med positronet (e+) idet et proton blir til et nøytron. Kjernen er i det hele tatt ikke involvert i denne annihilasjonen, så det er ingen grunn til at det skal være noen kjernerekyl.

 

1 Den påståtte kalde fusjonen som er grunnen til at han postulerer eksistensen av denne nye hydrogentilstanden er ikke godt nok dokumentert til å kunne brukes som bevis for noe som helst. Og selv om den blir godt nok dokumentert ville det fremdeles ikke være noe bevis for at denne hydrogentilstanden eksisterer. Til det trengs det spektroskopiske data.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hele operasjonen er ganske fishy.

 

Rossi hevder at han bruker E-Cat til å varme opp egne produksjonslokaler. De eneste lokalene som er registrert på ham og firmaet hans er en leilighet i sjette etasje i Miami i Florida.

 

Alle som ønsker å forske på E-Cat må betale inn et "depostum" på 15 millioner dollar først.

 

Han påstår at han har levert E-Cat til to kunder. Men ingen har klart å finne ut hvem disse kundene er.

 

Og så videre. :thumbdown:

 

http://www.physorg.com/news/2011-08-controversial-energy-generating-lacking-credibility-video.html

Lenke til kommentar

Hele operasjonen er ganske fishy.

 

Rossi hevder at han bruker E-Cat til å varme opp egne produksjonslokaler. De eneste lokalene som er registrert på ham og firmaet hans er en leilighet i sjette etasje i Miami i Florida.

 

Alle som ønsker å forske på E-Cat må betale inn et "depostum" på 15 millioner dollar først.

 

Han påstår at han har levert E-Cat til to kunder. Men ingen har klart å finne ut hvem disse kundene er.

 

Og så videre. :thumbdown:

 

http://www.physorg.c...lity-video.html

 

Ehhh... er det Physorg og Steven B. Krivit som er kilden din her ? I så fall synes jeg du skal utvide horisonten litt.

Jeg har fulgt denne saken lenge og kjenner igjen Steven B Krivit's desinformasjon på langt hold.

Lenke til kommentar

http://www.fysik.org/WebSite/fragelada/resurser/cold_fusion.pdf

Kall Fusion på italienska

Peter Ekström

Avdelningen för Kärnfysik, Lunds universitet

 

Slutsats

Det som presenterats är alldeles för likt andra aktuella fall på bluff och båg, t.ex. BlackLight Power som under nära 20 år levt väl på riskkapital från godtrogna investerare som trott på Randell Mills ”nya fysik” som bland annat helt kullkastar traditionell kvantmekanik.

 

Rossis E-Cat strider på många sätt (se vidare ref 3) mot vår kunskap om kärnfysik som byggts upp under 100 år (Rutherford upptäckte atomkärnan i mars 1911). De förklaringar som getts av Rossi och andra strider mot ett antal väl etablerade fysikaliska lagar, se appendix.

 

Hela historien liknar alltför mycket pseudovetenskap, se ref 6 speciellt Robert L Parks punkter. Jag är övertygad att hela historien är en enda stor bluff, och att den kommer att avslöjas inom mindre än ett år.

Lenke til kommentar

Ehhh... er det Physorg og Steven B. Krivit som er kilden din her ? I så fall synes jeg du skal utvide horisonten litt.

Jeg har fulgt denne saken lenge og kjenner igjen Steven B Krivit's desinformasjon på langt hold.

Men du kjenner ikke igjen Andrea Rossi sin desinformasjon?

 

Hvordan i h... kan du synes at alt han påstår er greit, men du vil ikke godta kritikk fra andre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men du kjenner ikke igjen Andrea Rossi sin desinformasjon?

 

Hvordan i h... kan du synes at alt han påstår er greit, men du vil ikke godta kritikk fra andre?

 

Jeg har aldri forsøkt å gi inntrykk av at jeg er en tilhenger av Andrea Rossi eller synes det han påstår er greit. Tvert om, jeg er meget skeptisk til de såkalte resultatene av testene og til hans påståtte, men hemmelige kunde som ingen får vite hvem er.

Når det er sagt så er jeg altså skeptiker og dermed også skeptisk til mine egne synspunkter. Ikke som Steven Krivit, som er pseudoskeptiker - altså skeptisk til alt bortsett fra sine egne teorier og meninger.

 

Jeg er interessert i denne saken fordi det er flere uavhengige parter som har oppnådd resultater innenfor LENR / kald fusjon den siste tiden. Jeg godtar gjerne kritikk, men blir provosert når enkelte har bestemt seg for å være uenig i noe uten å sette seg inn i saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det greske selskapet Defkalion Green Technologies har i dag utstedt en global pressemelding der de annonserer sin nye produktserie 'Hyperion'.

 

'Hyperion' baserer seg på samme reaksjon som Andrea Rossi's 'E-Cat' ; Nickel and Hydrogen exothermic reaction using Chemically Assisted Low Energy Nuclear Reactions.

 

Det spekuleres nå på om Defkalion har stjålet Rossi's oppskrift.

 

Her finner du fullt teknisk datablad på 'Hyperion : Hyperion Spec Sheet November 2011

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lettlurte investorer hopper på i håp om å skyte gullfuglen, men så hører du liksom aldri noe mer fra disse "revolusjonerende" maskinene.

Rossis firma, Leonardo Technologies, fikk på begynnelsen av 00-tallet en kontrakt for forsvaret i USA. De skulle vurdere potensialet for elektrisistetsproduksjon fra overskuddsvarme vha. termoelektriske komponenter (peltier-element).

 

Slike komponenter brukes normalt bare til kjøling, fordi virkningsgraden ved produksjon av elektrisitet bare er noen få prosent. På tross av dette proklamerte Rossi at hans utstyr kunne gi en virkningsgrad på hele 20 %. En enhet han demonstrerte ved Universitetet i New Hampshire genererte 100 W i ei uke. Større enheter ble satt i produksjon i Italia.

 

Rossi sendte 27 slike termoelektriske enheter til evaluering hos Engineer Research and Development Center. Av disse 27 enhetene genererte 19 ingen elektrisitet overhodet. De resterende 8 genererte 1 W hver, rundt 1 promille av de forventede 800-1000 W.

 

Kilde: Wikipedia

 

Amerikanske forsvaret kaster penger etter ca. hva-som-helst (ifl. kollegaer på andre siden av atlanter'n)...

 

Hvis dette fungerer, så er det dødsdommen over Norge. Oljeressursene som all vår velstand er basert på vil med ett være null verdt. Norske myndigheter har ikke vært villige til å satse på nyskaping, så hvis oljeinntektene plutselig forsvinner så står oljenasjonen Norge på bar bakke. Joda, vi har et oljefond, men vi kan ikke leve på det særlig lenge. Finanskrisen vi ser i andre land kommer til å bli som en søndagsskolefortelling i forhold til sammenbruddet i norsk økonomi.

 

Så la oss for all del tro og håpe at dette kaldfusjonsprosjektet er like dødfødt som de tidligere. Ellers ... :ph34r:

 

Dersom det hadde vært mulig, så vil det ikke bli deployert over natta, og det ville føre til en kraftig vekst i verdensøkonomien. Noe som betyr flere å eksportere til - og olje brukes uansett ikke primært til å lage strøm eller til ting som lett kan erstattes med billig strøm (gass derimot...).

 

Ja. det er mulig at NOK ville blitt svakere ift. EUR etc. - men i dette tilfellet primært fordi de andre valuttaene styrker seg. Vi ville blitt relativt fattigere, men absolutt like "well off" eller kanskje ennå bedre.

 

kan den energien som kreves komme iform av elektrisk energi? maskinen hans er jo koblet til strømnettet mye av tiden. uansett, kan ikke en katalysator senke energien som kreves tilstrekkelig slik at temperaturen som kreves er lik romtemperaturen?

Poenget er at ionene må ha nok fart til å ikke bli stoppet av den elektrostatiske frastøtningen før den sterke kjernekraften får tak. Alternativet til høy temperatur er å aksellere ionene som en stråle. For å overvinne Coulombpotensialet på den måten trengs et akselerasjonspotensial på ca en million volt. I teorien burde det være mulig å få til fusjon på den måten, men hvor godt det vil fungere i praksis aner jeg ikke. Et problem er at de ionene som ikke treffer på første forsøk er tapt, så sannsynligvis ville det ikke vært særlig effektivt.

 

Problemet med katalysatorpratet er at katalysatorer er noe som angår kjemiske reaksjoner. Dette er kjernefysikk.

 

Forklar gjerne mer hvordan du ville sette opp strålen og target'et - man kan meget sannsynlig "resirkulere" strålen.

 

Ang. katalysator:

http://en.wikipedia.org/wiki/Muon-catalyzed_fusion

Lenke til kommentar

Forklar gjerne mer hvordan du ville sette opp strålen og target'et - man kan meget sannsynlig "resirkulere" strålen.

Jeg kan ikke akkurat si at jeg har tenkt mye på dette, men det naturlige ville være å bruke en proton-stråle mot et faststoff fixed target for å få størst mulig tetthet. Strålen må ha energi av størrelsesorden coloumbpostensialet som skal overvinnes for å maksimere sannsynligheten for fusjon. Antakelig vil strålen være så divergent etter å ha passert gjennom target at det er vanskelig å resirkulere den, så det mest effektive er nok et tykt target for å maksimere sjansen for fusjon i første omgang.

 

Vil man få til fusjon? Ja, sannsynligvis. Vil det kunne brukes til å lage et effektivt kraftverk? Neppe.

 

Godt poeng! Når du nevner det så har jeg faktisk vært borti myon-katalysert fusjon som en kuriositet før. Masseforskjellen mellom myonet og elektronet reduserer Bohr-radien med en faktor 1/200 så det hjelper en del, men fremdeles er avstanden mellom protonene i den kovalente bindingen relativt stor sammenlignet med rekkevidden til den sterke kraften så fusjonsprosessen skjer neppe særlig raskt.

 

Redigert: Etter litt ettertanke trengte vurderingen min av myonkatalysert fusjon en liten modifikasjon.

Endret av -trygve
Lenke til kommentar

Forklar gjerne mer hvordan du ville sette opp strålen og target'et - man kan meget sannsynlig "resirkulere" strålen.

Jeg kan ikke akkurat si at jeg har tenkt mye på dette, men det naturlige ville være å bruke en proton-stråle mot et faststoff fixed target for å få størst mulig tetthet. Strålen må ha energi av størrelsesorden coloumbpostensialet som skal overvinnes for å maksimere sannsynligheten for fusjon. Antakelig vil strålen være så divergent etter å ha passert gjennom target at det er vanskelig å resirkulere den, så det mest effektive er nok et tykt target for å maksimere sjansen for fusjon i første omgang.

 

Vil man få til fusjon? Ja, sannsynligvis. Vil det kunne brukes til å lage et effektivt kraftverk? Neppe.

 

Godt poeng! Når du nevner det så har jeg faktisk vært borti myon-katalysert fusjon som en kuriositet før. Masseforskjellen mellom myonet og elektronet reduserer Bohr-radien med en faktor 1/200 så det hjelper en del, men fremdeles er avstanden mellom protonene i den kovalente bindingen relativt stor sammenlignet med rekkevidden til den sterke kraften så fusjonsprosessen skjer neppe særlig raskt.

 

Redigert: Etter litt ettertanke trengte vurderingen min av myonkatalysert fusjon en liten modifikasjon.

 

Ang. target-ting: Dersom du gjør dette, har du mer eller mindre en fasilitet alá ESS [1]. Det finnes proton-fixtarget-ting mange andre steder også, blant annet produseres neutrinoene til CNGS (Cern Neutrinos to Gran Sasso) på denne måten.

 

Men, kanskje man kunne brukt noe av teknologien til muon-collider-prosjektet: Fylle akseleratorstrukturene med hydrogen i gassform, og bruke det som både target og ionization cooling [2]?

 

[1]: http://ess-scandinavia.eu/

[2]: http://en.wikipedia.org/wiki/Ionization_cooling

Lenke til kommentar

Ang. target-ting: Dersom du gjør dette, har du mer eller mindre en fasilitet alá ESS [1]. Det finnes proton-fixtarget-ting mange andre steder også, blant annet produseres neutrinoene til CNGS (Cern Neutrinos to Gran Sasso) på denne måten.

Protonene til CNGS har alt for høy energi, så der er det nesten utenkelig at en kjerne fra target klarer å fange et inkommende proton. I stedet blir det en kollisjon som lager sekundærpartikler som pioner og kaoner - og det er jo nettopp det de er ute etter i det prosjektet. ESS ligner mer på det jeg skisserte. Der er riktignok målet å spalte kjerner slik at overskuddsnøytroner blir tilgjengelig. Det er nok en stor fare for at forslaget mitt ville endt opp med å indusere mer fisjon enn fusjon.

 

Men, kanskje man kunne brukt noe av teknologien til muon-collider-prosjektet: Fylle akseleratorstrukturene med hydrogen i gassform, og bruke det som både target og ionization cooling [2]?

Gass har ganske mye lavere tetthet enn fast stoff, så det ville nepper vært veldig effektivt.

Lenke til kommentar

Ang. target-ting: Dersom du gjør dette, har du mer eller mindre en fasilitet alá ESS [1]. Det finnes proton-fixtarget-ting mange andre steder også, blant annet produseres neutrinoene til CNGS (Cern Neutrinos to Gran Sasso) på denne måten.

Protonene til CNGS har alt for høy energi, så der er det nesten utenkelig at en kjerne fra target klarer å fange et inkommende proton. I stedet blir det en kollisjon som lager sekundærpartikler som pioner og kaoner - og det er jo nettopp det de er ute etter i det prosjektet. ESS ligner mer på det jeg skisserte. Der er riktignok målet å spalte kjerner slik at overskuddsnøytroner blir tilgjengelig. Det er nok en stor fare for at forslaget mitt ville endt opp med å indusere mer fisjon enn fusjon.

 

Men, kanskje man kunne brukt noe av teknologien til muon-collider-prosjektet: Fylle akseleratorstrukturene med hydrogen i gassform, og bruke det som både target og ionization cooling [2]?

Gass har ganske mye lavere tetthet enn fast stoff, så det ville nepper vært veldig effektivt.

 

Kan ikke fusjonere hydrogen :) Og hvem har sagt at man bare skal kjøre ved én atmosfære? Muon-collider-folka vil tom. blande bittelitt oksygen med høytrykks-hydrogenet inni RF-strukturen (masse, masse mikrobølger) - er det rart HMS på Fermilab (i USA...) er litt småsvette med tanken på hele greia? :p

 

Man kunne sikkert også bygget det som en ring, og hatt veldig veldig høy strøm. Men jeg har en følelse av at vi da begynner å nærme oss designet til en tokamak...

Lenke til kommentar
Kan ikke fusjonere hydrogen :)

 

Jeg regner med du mener fisjonere, og det kan selvfølgelig ikke protonium (dvs hydrogenisotopen der kjernen består av kun et proton). Kommentaren min om fisjon var med tanke på et generelt target.

 

Og hvem har sagt at man bare skal kjøre ved én atmosfære? Muon-collider-folka vil tom. blande bittelitt oksygen med høytrykks-hydrogenet inni RF-strukturen (masse, masse mikrobølger) - er det rart HMS på Fermilab (i USA...) er litt småsvette med tanken på hele greia? :p

 

 

Det er klart at høyere trykk øker kollisjonssannsynligheten. Problemet er bare at hvis du ønsker å beholde protonbeamen som en beam så tåler du ikke det helt store gasstrykket siden protonene vekselvirker sterkt. Med myoner går det bedre siden de ikke vekselvirker sterkt, og derfor vil være en minimalt ioniserende partikkel (MIP). Vet du forresten hvor høyt trykk de planlegger i myon-collideren?

 

Man kunne sikkert også bygget det som en ring, og hatt veldig veldig høy strøm. Men jeg har en følelse av at vi da begynner å nærme oss designet til en tokamak...

 

 

I en tokamak er det ikke snakk om en beam. Der har de et plasma med så høy temperatur at den termiske bevegelsen sørger for å overvinne Coulombbarrieren.

 

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Virker som det ikke skjer noe særlig. Siste på wikipedia er følgende:

 

On December 2011 Rossi stated that he had passed ten thousand pre-orders for a consumer version of the Energy Catalyzer and that he was already aiming for mass-scale production of it and electricity generation with it.

 

Jeg er ekstremt skeptisk til at de skal ha klart å få 10 000 pre-orders på et produkt som ikke har hatt noen som helst beviselig effekt, som forskere ikke får se på uten å betale flere millioner, og som koster 2 millioner per enhet. Det er 20 milliarder dollar i preorders, med andre ord bullshit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...