Gå til innhold

Test: Nokia N9


Anbefalte innlegg

Jeg må si jeg ler litt av både av noen kommentarer her og Amobil.

 

Jeg digger teknologi å prøver stort sett ut alt av nye telefoner enten om jeg låner dem eller kjøper dem, spiller ingen rolle. Men N9 kjøpte jeg, og etter et par dager bruk skjønner jeg ikke hvorfor Amobil skrev "Litt treg i navigeringen".

 

Det er en ny måte å navigere på, men bli vant til den og ingen annen telefon kan sammenlignes. Jeg plukket opp en iPhone 4 her en dag og prøvde å swipe meg tilbake men måtte istedet trykke på en knapp. Det føltes mye mer naturlig å dra fingeren til siden en å strekke seg etter en gammeldags knapp.

 

JA, denne telefonen vil sikkert mangle din favoritt fart-app. Men N9 har det meste på plass, og den fungerer fjell.

 

- Ikke HDMI

Hva trenger vi det til? Der et minus iPhone aldri får. Hørt DLNA? Samme som AirPlay. Dessuten har den VGA-utgang som tilsvarer 480p.

 

- Generelt en litt treg telefon

Bruk den et par dager og du vil prøve å swipe på alle andre telefoner du har fordi det føles mer naturlig enn knapper. Og ihvertfall den jeg har jobber like raskt som iPhone 4. Og min er like rask som iPhone 4.

 

- Ikke FM-radio

Jo, men via en app. Er innebygd mottaker som fungerer.

 

- Ikke equalizer i musikkspilleren

Ikke nødvendig. (Som Apple ville ha sagt.)

 

- Ikke støtte for DivX/XviD

Min har det. Wtf?

 

- Ikke program for dokumentbehandling

Det kommer.

 

- Ikke støtte for minnekort

Det har ikke iPhone heller, men hva er vitsen når du har 64GB (iP4 og N9)

 

- Lite tilgjengelig minne (16 GB-versjonen)

Sant.

 

- Høy pris

Worth every penny. Etter min mening, en unik opplevelse uten knapper. Helt herlig. Neste telefon blir uten knapper den også, når den tid kommer.

Endret av HaugMedia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har telefonen. Jeg liker den. Den er annerledes.

 

Men kan du si noe om hvordan synkroniseringen med google faktisk fungerer i praksis på denen telefonen? Vil kalenderevents dukke opp i "feeden" blant meldinger, anrop o.l. Dersom dette er tilfellet forsvinner det som for min del var det største ankepunktet ved telefonen. :)

E-post og kontakter funger flott, og som på andre telefoner, hverken mer eller mindre. Jeg bruker dessverre ikke kalenderen; så det kan ikke jeg svare på.

Lenke til kommentar

Du har sikkert rett, men bevisene lyver jo ikke. Det er ikke noe ekstraordinært hverken med bildene eller videon som er tatt med n9. Altså et helt ordinært kamera. Amobil tar med andre ord feil, ikke sant?

 

Bildene som Amobil viser frem er ordinære, uten at det trenger å si noe om utstyret som er brukt. Man kan ta ordinære bilder med en 5D også (uten sammenligning forøvrig).

Her har du noen fler bilder tatt med N9.

 

Man kan vel egentlig få hvilken som helst mobil til å fremstå som et fantastisk fotoverktøy, bare man bruker de rette knepene og behandler bildene litt i ettertid. Poenget er at hverken du eller jeg gidder å gjøre det slik, og leverer ikke telefonen fantastiske bilder out of the box, ja da har den et middelmådig kamera. Det er nok tilfelle her. Ikke noe å rope hurra for, med andre ord...

Lenke til kommentar

ikke n8 heller. men med litt redigering på telefonen blir de fantastiske. rett ut av telefonen syntes jeg sgs2 leverer best.

 

siden vi snakker fra amatørers inntrykk.

 

sier ikke kameraet er all that. men det som bør ropes hurra for, siden vi snakker amatørbruk, er kjappheta. greie bilder men du får tatt de uten å vente mellom hvert snapshot og vente på at appen skal loade osv.

 

så er du såpass amatør at du ikke klarer endre saturation og kontrast er n9 sitt kamera dritbra. er du mer avansert, klarer du bruke det bra. det er ikke n8, men ingen slår n8.

Lenke til kommentar

Dette er ett dødt os, iallefall for Nokia. At amobil gir denne en firer er jo på grensen til svidel... Dette er kun en telefon for den spesielt interesserte, og den vanlige forbruker gjør lurt i å styre unna dette produktet. Husker tilbake i tid da amobil først testet uiq. De slaktet det nærmest da de ikke forstod prisippet i det hele tatt. Da var det ikke snakk om "tid til tillvenning", men rett og slett et ubrukelig ui. Amobil er ikke troverdige npr det kommer til mobiltester, og jeg stoler mye mer på andre medier i denne sammenheng. De lar sine personlige favoritter få overdreven positiv omtale, og de andre overdreven negativ omtale. Nokia har alltid vært en favoritt hos amobil.

Når dette er skrevet, så kan jeg igjen poengtere at selv kunne jeg godt tenke meg å kjøpe denne. Men det er fordi jeg er overdreven interessert i mobiltelefoner og liker å måtte tweake en del for at alt skal bli optimalisert. Men jeg kommer aldri i verden til å anbefale denne til en gjennomsnitts bruker. Da kommer jeg til å si det samme som jeg sa om N8, styr unna!

Lenke til kommentar

Du har sikkert rett, men bevisene lyver jo ikke. Det er ikke noe ekstraordinært hverken med bildene eller videon som er tatt med n9. Altså et helt ordinært kamera. Amobil tar med andre ord feil, ikke sant?

 

Bildene som Amobil viser frem er ordinære, uten at det trenger å si noe om utstyret som er brukt. Man kan ta ordinære bilder med en 5D også (uten sammenligning forøvrig).

Her har du noen fler bilder tatt med N9.

 

Man kan vel egentlig få hvilken som helst mobil til å fremstå som et fantastisk fotoverktøy, bare man bruker de rette knepene og behandler bildene litt i ettertid. Poenget er at hverken du eller jeg gidder å gjøre det slik, og leverer ikke telefonen fantastiske bilder out of the box, ja da har den et middelmådig kamera. Det er nok tilfelle her. Ikke noe å rope hurra for, med andre ord...

 

Bildene jeg lenket til er også uredigerte, eller "out of box" om du vil.

Når Amobil legger ut ordinære bilder så sier du at det er kameraets feil, men når jeg viser deg gode bilder tatt med det samme kameraet, så sier du at det ikke er kameraets fortjeneste. Klarer du selv å se din egen bias her og den logiske bristen i ditt argument?

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg ler litt av både av noen kommentarer her og Amobil.

 

Jeg digger teknologi å prøver stort sett ut alt av nye telefoner enten om jeg låner dem eller kjøper dem, spiller ingen rolle. Men N9 kjøpte jeg, og etter et par dager bruk skjønner jeg ikke hvorfor Amobil skrev "Litt treg i navigeringen".

 

Det er en ny måte å navigere på, men bli vant til den og ingen annen telefon kan sammenlignes. Jeg plukket opp en iPhone 4 her en dag og prøvde å swipe meg tilbake men måtte istedet trykke på en knapp. Det føltes mye mer naturlig å dra fingeren til siden en å strekke seg etter en gammeldags knapp.

 

JA, denne telefonen vil sikkert mangle din favoritt fart-app. Men N9 har det meste på plass, og den fungerer fjell.

 

- Ikke HDMI

Hva trenger vi det til? Der et minus iPhone aldri får. Hørt DLNA? Samme som AirPlay. Dessuten har den VGA-utgang som tilsvarer 480p.

 

- Generelt en litt treg telefon

Bruk den et par dager og du vil prøve å swipe på alle andre telefoner du har fordi det føles mer naturlig enn knapper. Og ihvertfall den jeg har jobber like raskt som iPhone 4. Og min er like rask som iPhone 4.

 

- Ikke FM-radio

Jo, men via en app. Er innebygd mottaker som fungerer.

 

- Ikke equalizer i musikkspilleren

Ikke nødvendig. (Som Apple ville ha sagt.)

 

- Ikke støtte for DivX/XviD

Min har det. Wtf?

 

- Ikke program for dokumentbehandling

Det kommer.

 

- Ikke støtte for minnekort

Det har ikke iPhone heller, men hva er vitsen når du har 64GB (iP4 og N9)

 

- Lite tilgjengelig minne (16 GB-versjonen)

Sant.

 

- Høy pris

Worth every penny. Etter min mening, en unik opplevelse uten knapper. Helt herlig. Neste telefon blir uten knapper den også, når den tid kommer.

 

Er 100% enig. For de som lurer, vent til GSMArena har klar sin test. Denne telefonen er for de som liker teknologi (muligens), men jeg har vist den til flere "vanlige folk", og alle er storstilt imponert. Hvor Amobil får tregheten sin fra er også uforståelig.

Lenke til kommentar

Vel, har telefonen selv, og å påstå at denne er rask er vel å overdrive litt. Det meste flyter greit, men så fort man åpner en app tar det et sekund eller mer før det skjer noe som helst, avhengig av hvilken app man åpner. Opplever også til stadighet at browseren henger litt.

 

Liker veldig mye med telefonen, særlig designet og byggekvaliteten, men den føles dessverre litt uferdig, som de aller fleste Nokia-produkter gjør. Terningkast 3-4 er helt greit sånn som det er nå. Blir det et bra community etterhvert så blir det 5 fra meg.

 

Edit: hadde kanskje vært greit å få med i testen at skjermen er pentile, noe som kanskje er en dealbreaker for enkelte.

Endret av kraftpapir
Lenke til kommentar

jeg har ofte brukte apps liggende på multitaskingskjermen selv. men den starter apps litt tregt ja. blir godt å overclocke.

 

jeg forstår ikke konseptet bak "dødt os". hvem trenger updates fra nokia tik 2030? jeg selv bytter nok nobil lenge før den tid.

 

hvorfor er dette et punkt folk henger seg opp i?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...