Gå til innhold

Test: Nokia N9


Anbefalte innlegg

tja jeg ville brukt android om androids ui var like greit som dette. jeg brukte android før maemo6/meego harmattan, og før det symbian3, og før det maemo5.

 

apps osv er kult, men det normale bruket mitt er jeg mer fornøyd med maemo6 enn de andre.

 

er ikke noe abnormal med å like et ui som passer en best.

 

tviler på at noen er objektive sånnsett, siden det går på preferanser og bruksmønster.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tja jeg ville brukt android om androids ui var like greit som dette. jeg brukte android før maemo6/meego harmattan, og før det symbian3, og før det maemo5.

 

apps osv er kult, men det normale bruket mitt er jeg mer fornøyd med maemo6 enn de andre.

 

er ikke noe abnormal med å like et ui som passer en best.

 

tviler på at noen er objektive sånnsett, siden det går på preferanser og bruksmønster.

 

Jeg vedder på at du finner en launcher til android som får din telefon til å oppføre seg tilnærmet identisk med N9.

 

Noe annet som virker litt rart, er hvor lenge denne har vært "hovedoppslaget" på Amobil.no.

Lenke til kommentar

google maps er useless i itlandet, hvor ovi maps offline på n8 var the shit. preloading av maps over wifi er greiere. du kan det med google maps og, men mye mer begrenset.

 

please forklar hvordan golaunchers multitasking kan sammenlignes? har brukt go launcher litt, men mest launcherpro så vet ikke mye om go launcher :)

Lenke til kommentar

Når man har kjøpt en app i marked, så får man den til odel og eie, selvfølgelig. Det er vel slik også i appstore?

At folk ikke kjøper apps, kan godt hende. Jeg har imidlertid kjøpt flere.

At du går rundt og anbefaler disse telefonene fremfor en moderne Android, vitner på at du ikke er helt objektiv i saken ;)

 

Og du er objektiv mener du, uten å ha prøvd N9 :roll: N9 er en super telefon og passer til alle som har råd til den.

 

En typisk app koster mindre enn en kroneis, mindre enn en avis. Dette er ikke noe normale mennesker "investerer" i. Det er billig underholdning og en metode for storkapitalen å holde på kunder på, hverken mer eller mindre.

 

N9 har masse apps den og, og flere kommer til hver eneste dag.

Lenke til kommentar

google maps er useless i itlandet, hvor ovi maps offline på n8 var the shit. preloading av maps over wifi er greiere. du kan det med google maps og, men mye mer begrenset.

 

please forklar hvordan golaunchers multitasking kan sammenlignes? har brukt go launcher litt, men mest launcherpro så vet ikke mye om go launcher :)

Du har en egen mappe med alle programmene du kjører, akkurat nå hadde min dhd 23 aplikasjoner kjørende. Du kan velge å lukke en, eller alle. Du kan også selvfølgelig veksle mellom de aplikasjoner du kjører.

Men stadard finnes det jo rullegardinmenyen som viser de 8 siste aplikasjonene du har brukt. Og det holder i massevis for meg.

Lenke til kommentar

Det er en ny måte å navigere på, men bli vant til den og ingen annen telefon kan sammenlignes. Jeg plukket opp en iPhone 4 her en dag og prøvde å swipe meg tilbake men måtte istedet trykke på en knapp. Det føltes mye mer naturlig å dra fingeren til siden en å strekke seg etter en gammeldags knapp.

Opplever til stadighet det samme selv. Blir lettere forvirra hver gang jeg ikke kan dra sidelengs for å komme til hovedmenyen på andre telefoner. :) Swipe føles veldig naturlig når man blir vant til det. Og hvordan det fungerer i statusmeny, galleri, kalender eller andre apps venner man seg fort til.

Endret av dragly
Lenke til kommentar

google maps er useless i itlandet, hvor ovi maps offline på n8 var the shit. preloading av maps over wifi er greiere. du kan det med google maps og, men mye mer begrenset.

 

please forklar hvordan golaunchers multitasking kan sammenlignes? har brukt go launcher litt, men mest launcherpro så vet ikke mye om go launcher :)

Du har en egen mappe med alle programmene du kjører, akkurat nå hadde min dhd 23 aplikasjoner kjørende. Du kan velge å lukke en, eller alle. Du kan også selvfølgelig veksle mellom de aplikasjoner du kjører.

Men stadard finnes det jo rullegardinmenyen som viser de 8 siste aplikasjonene du har brukt. Og det holder i massevis for meg.

Testet både launcherpro og go launcher på min SNS. Begge bærer sterkt preg av jo mere jo bedre syndromet. IMO er default Android bedre, mer gjennomtenkt og konsistent og mer i tråd med hvordan OS'et fungerer mht "multitasking" og strømstyring. De 8 siste apps vises ikke i rullegardinmenyen på "vanilla" Android, de vises ved å lang-trykke på home. Android-konseptet er egentlig helt likt gamle Windows Mobile, eller gamle Symbian mht multitasking.

 

Uansett er forskjellen på dette og Swipe som natt og dag, et helt annet konsept. Swipe er som "scrollehjulet" på musa, det var vanskelig å skjønne helt vitsen (det kom for 11-12 år siden), men et must så snart du har brukt det en dag eller to. Eller som høyreklikking eller dobbelklikking, konsepter som føles naturlige og riktige.

 

Nei, har du penger og er lei av 2007-årgang UI, så løp og kjøp en N9 :thumbup:

Lenke til kommentar

Tja, skreddersy ting som Launcherpro og Go Launher er ca like lett som å laste ned en deb fil.

 

Så da er vi tilbake til brukere som har en viss peil hva som skjer, ikke "hvermannsen". Which in turn putter oss inn på rooting, custom roms, developer mode, TMO og deb-filer.

 

Out of the box har ikke android multitasking i nærheten av maemo6. Android har flere apps på market da. Men ios har enda flere apps på market. Så for meg er det relativt likegyldig.

 

Eneste jeg savner på N9 for tiden er småfiks i browseren, muligheten til å reflashe FW in case I should brick it, og mulighet for overclocking.

 

Etter ei ukes bruk nå er jeg fornøyd. Batteriet kunne vært bedre. Fantastisk standbytid, ikke super brukstid. Type... 6 timers aktivt bruk, ca.

 

Satser på at PR 1.1 ruller ut litt improvements på browseren og muligens apploadingtimes, og at det kommer en flasher om ikke lenge :)

Lenke til kommentar

"Dvaleskjermen kan ikke åpnes med Swipe, men krever dobbeltasting eller at du låser opp med knappen på siden av telefonen."

 

Det er nok for at den ikke skal uheldigvis låses opp.

 

 

"Skjermen på Nokia N9 er av typen AMOLED. Den er fire tommer stor"

 

3.9".

 

 

"Du merker det i form av ventetid når applikasjoner skal startes, og ved at telefonen trenger lenger tid på tunge funksjoner. Sagt på godt norsk: Nokia N9 er litt treig."

 

Jau litt treig på oppstart. Derfor det kan være greit å bare ha ofte brukte ting liggende i bakgrunnen. Telefon, nettleser, meldinger, osv osv. Så har man kjapp rask tilgang til alt. Du lukker for eksempel ikke Chrome hver gang du går på do eller vil spille en halvtime Deus Ex.

 

Du legger det i bakgrunnen. I alle fall jeg.

 

Men joda, jeg gleder meg til å overclocke, det er ikke det ;) .

 

 

"Mobilt Internett"

 

Veldig raskt, syntes nå jeg. Spesielt på Edge:

 

 

 

Nettleseren har litt småtrøbbel. Feks sliter den med å scrolle inni tekstbokser som feks når du svarer på et innlegg på et forum. Den har heller ingen innstilling såvidt jeg vet for Desktop user agent.

 

Personlig håper jeg dette blir fikset i Pr 1.1.

 

En ting jeg ikke savner er tabs. Man hadde samme løsning på forrige versjon av Maemo, Maemo5, og det funket absurd bra der pga shift+backspace tok deg til multitasking view.

 

På N9 er det akkurat like greit. Bedre enn faner, for du kan se sidene laste inn fra multitasking view og du ser nettsiden as is i stedet for en tab med et navn.

 

 

 

Spørsmål: du snakker Swype. Jeg har ingen swype. Hvor fant du innstillinger for å skru på dette, da jeg har fått inntrykket av at det ikke er til N9 enda.

 

Var det ikke en retailversjon dere hadde?

 

 

 

Når det kommer til office: OpenOffice kan du banne på at kommer til N9. Det var til N900, og er lett å smekke over om jeg ikke tar HELT feil her.

 

 

 

Hvordan kan du ikke vite hva minnet er brukt til?

 

https://lh5.googleusercontent.com/-Z7tOyn75E40/Torf-9fn_uI/AAAAAAAAAwQ/xnnY_JDXvnI/s720/2011-10-03_12-27-46.png

 

15.79GB total memory, da regner jeg med de manglende her går til OSet.

 

4.2GB til Apps

 

2.1GB til App data

 

9.5GB til User data.

 

Det står på telefonen.

 

 

Spotify og Wimp er vel på N900 og de er på vei over. Sjekk www.my-meego.com, forums.meego.com og talk.maemo.org, du finner mye fornuftig der.

 

 

Ellers enig i at telefonen er litt treg, nettleseren trenger en liten update pga et par små bugs.

 

Jeg har like fullt trua på denne telefonen gjennom communityet mtp overclocking, apps, FW, plugins og annet snacks.

 

Blir spennende å se hvordan N9 utvikler seg i forhold til N900s utvikling. Er det i nærheten engang blir dette fantastisk.

Lenke til kommentar

Å si at go launcher bærer preg om for mye, er bare tull og tøv. Du kan skreddersy den akkurat slik du vil. Hvis en startskjerm er det du klarer å takle, ja da bruker du en startskjerm...

 

Nettopp, den kan skreddersys. Dvs masse opsjoner, justeringer og andre finurligheter. Dette er jo mere jo bedre-prinsippet. Ikke noe galt med det, men det har fint lite med swipe å gjøre. Med swipe funker alt uten startskjerm.

 

Ellers savner jeg DLNA, og typisk Nokia, så har de ikke klart å få ut fingeren mht Ovi Suite. Alt dette kommer riktignok, men det hadde vært fint å hatt det med en gang, spesielt Ovi suite. Jeg har heller ikke funnet Swype som amobil snakker om, men swype savner jeg heller ikke.

Lenke til kommentar

Å si at go launcher bærer preg om for mye, er bare tull og tøv. Du kan skreddersy den akkurat slik du vil. Hvis en startskjerm er det du klarer å takle, ja da bruker du en startskjerm...

 

Nettopp, den kan skreddersys. Dvs masse opsjoner, justeringer og andre finurligheter. Dette er jo mere jo bedre-prinsippet. Ikke noe galt med det, men det har fint lite med swipe å gjøre. Med swipe funker alt uten startskjerm.

 

Ellers savner jeg DLNA, og typisk Nokia, så har de ikke klart å få ut fingeren mht Ovi Suite. Alt dette kommer riktignok, men det hadde vært fint å hatt det med en gang, spesielt Ovi suite. Jeg har heller ikke funnet Swype som amobil snakker om, men swype savner jeg heller ikke.

 

Vel, jeg og millioner av andre, ønsker oss en start skjerm som gir oss en rask up-to-date om de viktigste som skjer på mobilen. Du ønsker det ikke, men vil rote rundt i menyer for å finne ut det du måtte etterspørre. Swipe meg nå her og der, det er ikke annet enn en idiotisk, og som Din Side beskriver så treffende, irriterende, måte å bla fra meny til meny. Ofte tar du deg selv i å swipe deg bort fra det du egentlig skulle fokusere på :p

Nei, swipe i vei du, så kan vi andre dra fingeren der det er naturlig, og trykke på ikoner, der det er naturlig. Det er nok en grunn til at Nokia allerede har skrotet sin swipe-teknologi ;)

Lenke til kommentar

Å si at go launcher bærer preg om for mye, er bare tull og tøv. Du kan skreddersy den akkurat slik du vil. Hvis en startskjerm er det du klarer å takle, ja da bruker du en startskjerm...

 

Nettopp, den kan skreddersys. Dvs masse opsjoner, justeringer og andre finurligheter. Dette er jo mere jo bedre-prinsippet. Ikke noe galt med det, men det har fint lite med swipe å gjøre. Med swipe funker alt uten startskjerm.

 

Ellers savner jeg DLNA, og typisk Nokia, så har de ikke klart å få ut fingeren mht Ovi Suite. Alt dette kommer riktignok, men det hadde vært fint å hatt det med en gang, spesielt Ovi suite. Jeg har heller ikke funnet Swype som amobil snakker om, men swype savner jeg heller ikke.

 

Vel, jeg og millioner av andre, ønsker oss en start skjerm som gir oss en rask up-to-date om de viktigste som skjer på mobilen. Du ønsker det ikke, men vil rote rundt i menyer for å finne ut det du måtte etterspørre. Swipe meg nå her og der, det er ikke annet enn en idiotisk, og som Din Side beskriver så treffende, irriterende, måte å bla fra meny til meny. Ofte tar du deg selv i å swipe deg bort fra det du egentlig skulle fokusere på :p

Nei, swipe i vei du, så kan vi andre dra fingeren der det er naturlig, og trykke på ikoner, der det er naturlig. Det er nok en grunn til at Nokia allerede har skrotet sin swipe-teknologi ;)

 

Synes jeg kjenner igjen retorikken din. Du skulle ikke tilfeldigvis være "i slekt" med en fanatisk Sony Ericsson fanboy som var her for 1-2 år siden? En som å har konvertert til Android, men fortsatt like fanboy?

 

N9 har en egen "up to date" side. Der kommer alle nyheter, mail, sms, vær osv. I tillegg har den ekte multitasking, dvs task-switcheren er levende miniatyr-bilder av kjørende applikasjoner. For eksempel har du SMS åpen, så vil den oppdateres nå du "titter" på den. Du "titter" på den ved å halveis swipe over på siden, eller ovenfra og ned.

 

Nokia har slettes ikke skrotet swipe. Den kommer i fullt monn med Meltemi. Startskjerm-konseptet har sine gode sider det også. Det er visuelt intuitivt. Men det er et gammelt konsept som er arvet fra PC-verdenen. Swipe er ikke visuelt intuitivt på samme måte, det er mer berøringsmessig intuitivt. Jeg synes swipe er bedre, det krever mye mindre klikking og blaing og er helt naturlig etter en dag eller to. WP7.X har også et annet konsept enn startskjerm, men jeg har minimal erfaring med det.

 

For meg er N9 egentlig over all forventning. Noen irritasjonsmomenter her og der (Ovi suite for eksempel), men Swipe er mer enn forventet og i tillegg har den full "N900 mode" mht Linux (su xterm out of the box).

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...