Gå til innhold

Test: Nokia N9


Anbefalte innlegg

Vel, jeg og millioner av andre, ønsker oss en start skjerm som gir oss en rask up-to-date om de viktigste som skjer på mobilen.

 

For... det... ser man ikke på homescreenen til maemo6...? meldinger, epost, face, missed calls, RSS-feeds... running multitaskwindows som viser deg det du trenger derfra...? Hva spesifikt er det du ikke har på homescreenen i maemo6?

 

Aegis er noe dritt though, sgiga. Virker som om den kan bli litt mer tricky å rive sønder enn n900 var.

 

Vi får se, all my hopes ligger jo i at maemo6 er like åpent som maemo5. dersom det er blokkader og dritt rundt alt som burde være mulig å tukle med, er jo halve poenget borte med en maemotelefon, da kan jeg like greit bare kjøre symbian3 eller android og innse at n900 var the pinnacle of leketøy og at det ikke kommer noe liknende igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å si at go launcher bærer preg om for mye, er bare tull og tøv. Du kan skreddersy den akkurat slik du vil. Hvis en startskjerm er det du klarer å takle, ja da bruker du en startskjerm...

 

Nettopp, den kan skreddersys. Dvs masse opsjoner, justeringer og andre finurligheter. Dette er jo mere jo bedre-prinsippet. Ikke noe galt med det, men det har fint lite med swipe å gjøre. Med swipe funker alt uten startskjerm.

 

Ellers savner jeg DLNA, og typisk Nokia, så har de ikke klart å få ut fingeren mht Ovi Suite. Alt dette kommer riktignok, men det hadde vært fint å hatt det med en gang, spesielt Ovi suite. Jeg har heller ikke funnet Swype som amobil snakker om, men swype savner jeg heller ikke.

 

Vel, jeg og millioner av andre, ønsker oss en start skjerm som gir oss en rask up-to-date om de viktigste som skjer på mobilen. Du ønsker det ikke, men vil rote rundt i menyer for å finne ut det du måtte etterspørre. Swipe meg nå her og der, det er ikke annet enn en idiotisk, og som Din Side beskriver så treffende, irriterende, måte å bla fra meny til meny. Ofte tar du deg selv i å swipe deg bort fra det du egentlig skulle fokusere på :p

Nei, swipe i vei du, så kan vi andre dra fingeren der det er naturlig, og trykke på ikoner, der det er naturlig. Det er nok en grunn til at Nokia allerede har skrotet sin swipe-teknologi ;)

 

Synes jeg kjenner igjen retorikken din. Du skulle ikke tilfeldigvis være "i slekt" med en fanatisk Sony Ericsson fanboy som var her for 1-2 år siden? En som å har konvertert til Android, men fortsatt like fanboy?

 

N9 har en egen "up to date" side. Der kommer alle nyheter, mail, sms, vær osv. I tillegg har den ekte multitasking, dvs task-switcheren er levende miniatyr-bilder av kjørende applikasjoner. For eksempel har du SMS åpen, så vil den oppdateres nå du "titter" på den. Du "titter" på den ved å halveis swipe over på siden, eller ovenfra og ned.

 

Nokia har slettes ikke skrotet swipe. Den kommer i fullt monn med Meltemi. Startskjerm-konseptet har sine gode sider det også. Det er visuelt intuitivt. Men det er et gammelt konsept som er arvet fra PC-verdenen. Swipe er ikke visuelt intuitivt på samme måte, det er mer berøringsmessig intuitivt. Jeg synes swipe er bedre, det krever mye mindre klikking og blaing og er helt naturlig etter en dag eller to. WP7.X har også et annet konsept enn startskjerm, men jeg har minimal erfaring med det.

 

For meg er N9 egentlig over all forventning. Noen irritasjonsmomenter her og der (Ovi suite for eksempel), men Swipe er mer enn forventet og i tillegg har den full "N900 mode" mht Linux (su xterm out of the box).

Nå beveger du deg bort fra sak og over til person.

 

Din Side beskriver den "fantastiske" n9 som treg, ulogisk og uferdig. Og Nokia har poengtert, ja de har faktisk understreket at dette ikke er noe de kommer til å satse videre på, og det er jo merkelig ettersom du tydeligvis mener det er det optimale mobil os.

Nei, nokia er en sovende kjempe, som ikke kommer til å våkne før Microsoft vekker de til live igjen. Om de da klarer det.

Lenke til kommentar

 

Vi får se, all my hopes ligger jo i at maemo6 er like åpent som maemo5. dersom det er blokkader og dritt rundt alt som burde være mulig å tukle med, er jo halve poenget borte med en maemotelefon, da kan jeg like greit bare kjøre symbian3 eller android og innse at n900 var the pinnacle of leketøy og at det ikke kommer noe liknende igjen.

 

Swipe UI er nok mer restriktiv enn det var i gamle gode Maemo5. Sånn sett er N9 en mer "app-telefon" mens N900 var mer Linux box. Jeg var litt bekymret en stund, men så fant jeg "utviklermodus" under settinger, og da er det meste mulig. På sett og vis er N9 mer åpen og mer tilgjengelig enn N900, men på en litt annen måte da det meste er app-basert. Swipe i seg selv er mer som en super-genial multitasking task-switcher heller enn et tradisjonelt UI. Det er egentlig ikke så mye å tukle med i Swipe uansett. Kanskje lage nye gestures og lignende?

Endret av sgiga
Lenke til kommentar

Nå beveger du deg bort fra sak og over til person.

 

Din Side beskriver den "fantastiske" n9 som treg, ulogisk og uferdig. Og Nokia har poengtert, ja de har faktisk understreket at dette ikke er noe de kommer til å satse videre på, og det er jo merkelig ettersom du tydeligvis mener det er det optimale mobil os.

Nei, nokia er en sovende kjempe, som ikke kommer til å våkne før Microsoft vekker de til live igjen. Om de da klarer det.

 

Elop himself har både poengtert og understreket at Swipe vil vi se mye mere til. MeeGo er en saga blott, det er gammelt nytt. Meltemi er det nye. Det er "Maemo7" om du vil, eller direkte etterfølger av MeeGo 1.2 Harmattan som er Maemo6.

 

Nok om det. N9 er her nå uansett hva som skjer. N9 er kul, men smaken er som baken. Så derfor skjønner jeg ikke hvorfor du ikke forlater denne tråden og drar til en Android-tråd. Dem er det mange av, og du treffer folk som deler din smak.

Lenke til kommentar

Jeg har sagt at jeg er nysgjerrig på denne telefonen, men da pga dens åpne plattform. At den har store svakheter og mangler klarer jeg fint å leve med, men å gå rundt å skryte av denne telefonen blir jeg aldri å gjøre. Så når du skryter uhemmet av denne telefonen, får det meg til å tro at du går rett i forsvarsposisjon? Jeg har tidligere kjøpt telefoner, som jeg ikke anså som en telefon for massene, etter at enkelte har skrytt uhemmet av den, for så å oppdage at bugsene og problemene ikke var til å leve med. Det gikk greit så lenge jeg holdt meg hjemme og fiklet, men når jeg var avhengig av telefonen i jobbsammenheng lot det seg rett og slett ikke kombinere...

Lenke til kommentar

Kvittet meg med min i dag etter at den for tredje gang lot ikke varslet at jeg hadde mottatt melding. Jeg kan fint godta noen bugs, men andre er mer alvorlige enn andre. Nå skal jeg følge med på hvordan miljøet rundt denne saken utvikler seg, så kanskje jeg kjøper en ny om noen måneder.

 

Ellers er jeg enig i at å forsvare denne telefonen med nebb og klør er helt meningsløst. Er man fornøyd så er jo det bare fint, men dette er absolutt ikke en telefon som passer for alle. :)

Endret av kraftpapir
Lenke til kommentar

Jeg har sagt at jeg er nysgjerrig på denne telefonen, men da pga dens åpne plattform. At den har store svakheter og mangler klarer jeg fint å leve med, men å gå rundt å skryte av denne telefonen blir jeg aldri å gjøre. Så når du skryter uhemmet av denne telefonen, får det meg til å tro at du går rett i forsvarsposisjon? Jeg har tidligere kjøpt telefoner, som jeg ikke anså som en telefon for massene, etter at enkelte har skrytt uhemmet av den, for så å oppdage at bugsene og problemene ikke var til å leve med. Det gikk greit så lenge jeg holdt meg hjemme og fiklet, men når jeg var avhengig av telefonen i jobbsammenheng lot det seg rett og slett ikke kombinere...

 

Det er vel ingen her som har skrytt uhemmet av N9. Alle som har N9 og som har skrevet har har pengtert flere svakheter (meg inkludert). Men svakheter i forhold til hva? Samsung GS2 som koker og slokner? iPhone som låser deg inn i en boble av intetsigenhet? osv osv.

 

For meg er N9 helt enestående. Den er noe helt nytt på mange felt, og alt dette nye er bare kult. I tillegg er den en Linux-box (uten at jeg har testet dette fullt ut enda, hva virker, hva virker ikke osv).

 

Jeg tror Nokia har funnet fram en "nøkkel" med denne telefonen, eller rettere sagt, dette konseptet: Swipe + Linux. Swipe er såpass enkelt i seg selv og Linux/Qt så enkelt og morsomt å utvikle for at selv om de prøver, så klarer de ikke å stoppe dette. Ovi store funker som bare det.

 

Liker du telefonen, kjøp den. Hvis ikke så fins det masse annet.

Lenke til kommentar

Før jeg sier noe særlig i denne diskusjonen, vil jeg opplyse om at jeg nå er Android-bruker på fulltid, ikke har prøvd en N9 men hadde den store gleden av å ha en N900 i ca. ett år før jeg desverre måtte nedgradere til Android. Så vet dere nøyaktig hvor jeg står når det gjelder preferanser.

 

Antar at dere som uttaler dere her vet koblingen mellom Maemo 5 og Maemo 6/Harmattan.

 

Denne telefonen har et så godt som ikke-eksisterende økosystem som aldri vil bli bedre

 

Må nesten kommentere den. Den siste store hypen fra da Apple var i vekst, var vel "økosystem". Det er et hult konsept. "Økosystem" betyr "System for å låse våre brukere til vår nettbutikk". Det virkelige økosystemet her er "Linux/ARM". Det er større enn "Linux/Android". Selv om det skal sies at Linux/ARM er et økosystem for tradisjonell programvare mer enn for mobile "apps". Og det har ikke en fancy-smancy felles betalingsløsning. Ovi Store er bare en greie på siden som jeg strengt tatt aldri forholdt meg til som Maemo-bruker. Akkurat som jeg aldri har forholdt meg til Microsoft Marketplace. Det er imidlertid vanskeligere å ikke forholde seg til noe tilsvarende som Apple- eller Android-bruker. Og såvidt jeg forstår, også som Windows 8-bruker.

 

den vil ikke få de samme kryssplattform kommunikasjonsapplikasjonene iOS-, Android- og WP7-brukerne gasser seg med.

 

Her må jeg basere min erfaring på Maemo 5/Nokia N900 og ikke Maemo 6/Nokia N9. Men faktum er at kryssplattform integrasjon på min Nokia N900 var i en helt annen klasse enn de halvhjertede løsningene jeg nå må leve med på Android-telefon. Hvis du hadde gidda å lese om det du uttaler deg så skråsikkert på, vil du muligens finne en og annen artikkel som sa at det var nettopp på det området at N900 imponerte. Edit:

Nokia N9 kommer med Facebook og Twitter integrert, og du kan se meldinger fra disse sosiale nettstedene i samme oversikt som du ser andre meldinger. Å sende meldinger fra N9 er enkelt. Ved å hente opp kontakten i kontaktlisten kan du se hvilke kanaler som kan brukes, og du kan også se om kontakten er tilgjengelig.
Og det var bare den innebygde integrasjonen mellom kommunikasjonsprotokoller, i tillegg var det desktop-basert multiplattformskommunikasjon tilgjengelig fra dag én. Jeg brukte for eksempel Pidgin fordi jeg IKKE ønsket å integrere kontaktene mine så sømløst som N900 la opp til. (Av samme grunn opprettet jeg en ny gmail-konto når jeg skulle knytte mine telefonkontakter opp mot Google/Android. Grei måte å skille alle mine IM-kontakter fra folk jeg faktisk noen gang kommer til å ringe.) N9 hadde også offisiell video-Skype før Android og iOS.

 

Når jeg nå bruker CyanogenMod (Gingerbread 2.3.5) er de to tingene jeg irriterer meg mest over nettopp dårligere integrert kommunikasjon, som føles mer klønete, og mangelen på god multitasking, selv om jeg fikk denne noe mer akseptabel med en app (Bruker Perfect Task Switcher sammen med ADW).

 

Jeg har nå brukt Android i like lang tid som jeg bruke Maemo, men når folk kommer med så bastante påstander om at Android er bedre, så kan jeg ikke la det få stå usagt. Min N900 var dårlig på mange ting. Men den var mye bedre enn Android på NOEN ting. Og de tinga en N900 var dårlig på, er strengt tatt featurephones bedre enn Android på også.

 

Min forrige telefon var mye bedre til tekstbasert kommunikasjon og generelt bedre på de fleste "datamaskin"-oppgaver enn min Android-telefon. Jeg vil bli overrasket om ikke det samme stemmer for N9.

 

Desverre, egentlig, for jeg ser for meg at jeg ikke kommer til å kjøpe noe annet enn Android-telefoner de nærmeste årene. Hva skulle det være, lzzm? Bada?

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Google maps med navigering, er vel minst like bra som ovi, om ikke hakket bedre.

 

 

Må si 'nei'. Eller, de kan egentlig ikke sammenlignes direkte. Det er en online navigasjonsløsning og en offline navigasjonsløsning. Forskjellig bruksområde, nesten. Jeg kunne for eksempel ikke bruke min Android-telefon til navigering under min forrige utenlandsreise, fordi det ville ha ruinert meg. Ville vært billigere å kjøpe egen GPS enn å bruke det den ene gangen. Google Maps har igjen andre fordeler, naturligvis.

 

Og på Android KAN man kjøpe offline-navigasjon.

 

Men da jeg var i Syden og hadde en Android-telefon, var Google Maps en dritkjip løsning med et kartprogram jeg ikke kunne bruke og det gjorde min opplevelse av ferie dårligere enn om jeg hadde hatt min forrige N900-telefon. I anledning neste ferietur kommer jeg sannsynligvis å kjøpe en offline-løsning for Android, selv om jeg mistenker de er noe dyre.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Ovi maps konta Google Maps er helt absurd å si. Det er som å si at etch-a-sketch er ca like bra som vennskap.

 

Ovi maps kan brukes i offline mode, du kan laste ned kart hjemme og så reise bort i ti måneder på bilferie med full gps uten at det koster deg ei krone. Med turn by turn navigation og full pakke.

 

Google Maps kan du laste ned visse deler av kart såvidt jeg forstår det in ze cache? Men fant aldri noen mulighet for å laste ned hele kart der. Du har jo såklart navigeringsprogrammer som tommy snakker om over her, men det blir jo igjen noe annet.

 

Selve Drive på N9 er pretty good om man har bilholder vel og merke, og Ovi maps i alle fall på N8 var kjempebra å ha på min siste utenlandsreise, hvor min main phone var SGS2 og jeg like fullt tok med N8 som GPS og kamera for turen.

Lenke til kommentar

Jeg har sagt at jeg er nysgjerrig på denne telefonen, men da pga dens åpne plattform. At den har store svakheter og mangler klarer jeg fint å leve med, men å gå rundt å skryte av denne telefonen blir jeg aldri å gjøre. Så når du skryter uhemmet av denne telefonen, får det meg til å tro at du går rett i forsvarsposisjon? Jeg har tidligere kjøpt telefoner, som jeg ikke anså som en telefon for massene, etter at enkelte har skrytt uhemmet av den, for så å oppdage at bugsene og problemene ikke var til å leve med. Det gikk greit så lenge jeg holdt meg hjemme og fiklet, men når jeg var avhengig av telefonen i jobbsammenheng lot det seg rett og slett ikke kombinere...

 

Jeg tror heller ikke N9 er en telefon for alle. N900 var definitivt ikke det. Men Nokia HAR ikke en top-end telefon for alle som gjør folk fornøyde, så "alle" som ser til Nokia nå, kan komme til å vurdere denne. Da vil de muligens bli misfornøyd. Jeg vet ikke, siden jeg ikke har prøvd den.

 

N900 som jeg har brukt i et år, hadde en LANG REKKE mangler som til dels gjorde at den ikke burde bli brukt når man er så avhengig av telefonen som i en jobbsituasjon.

 

En av de største PROBLEMENE med N900 er at den har ekte multitasking. På en single-core mobil prosessor. Nokias implementasjon av multitasking ga ikke telefoni-funksjonaliteten noen prioritet over annen programvare. Kanskje er det dette som kraftpapir har opplevd på den nyere N9.

 

Når så den største bakdelen også er den største fordelen, så sier det seg selv at N900 ikke passet for alle typer bruk. Når jeg nå ser N9-tester som klager på tregheter, mens det er brukere som sier de ikke ser noen, da mistenker jeg at Nokia igjen har oversett primæroppgavene ved max load.

 

På Android vet jeg ikke hvordan primæroppgavene virker under max load. Antar de virker mye bedre siden det er en helt annen type multitasking.Men kan ikke bekrefte det siden jeg ikke starter noe særlig med programmer på den kjedelige Blade'n min.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Ovi maps konta Google Maps er helt absurd å si. Det er som å si at etch-a-sketch er ca like bra som vennskap.

 

Ovi maps kan brukes i offline mode, du kan laste ned kart hjemme og så reise bort i ti måneder på bilferie med full gps uten at det koster deg ei krone. Med turn by turn navigation og full pakke.

 

Google Maps kan du laste ned visse deler av kart såvidt jeg forstår det in ze cache? Men fant aldri noen mulighet for å laste ned hele kart der. Du har jo såklart navigeringsprogrammer som tommy snakker om over her, men det blir jo igjen noe annet.

 

Selve Drive på N9 er pretty good om man har bilholder vel og merke, og Ovi maps i alle fall på N8 var kjempebra å ha på min siste utenlandsreise, hvor min main phone var SGS2 og jeg like fullt tok med N8 som GPS og kamera for turen.

 

Man får navigasjon til Android til under hundrelappen, og det er småpenger. Men nå er vel google maps kommet i ny versjon? Har dere testet den siste navigasjons løsningen, eller snakker dere om en gammel variant?

Ser nå at Sygic, som er en fullverdig navigasjon for Android, med stemmestyring, og kart fra TomTom, koster den nette sum av kroner NULL! ;)

Lenke til kommentar

Kroner 0, faktisk? Høres ut som noe jeg skal ha.

 

Akk. Får popup'en 'Attention - A server error has occurred. Retry, or cancel bla bla etc' i Market. Og når jeg googla det på PC'n fant jeg:

 

Sygic: GPS Navigation

7 DAYS TRIAL

 

Så... Have I tried turning it off and on again? Nei...

 

Edit: Jo... Den jeg får opp på Market er fortsatt 7 DAY TRIAL og feilmeldinga er med meg fortsatt også. Kanskje på tide med en nyere CyanogenMod.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...