Gå til innhold

Test: Nokia N9


Anbefalte innlegg

Ovi maps konta Google Maps er helt absurd å si. Det er som å si at etch-a-sketch er ca like bra som vennskap.

 

Ovi maps kan brukes i offline mode, du kan laste ned kart hjemme og så reise bort i ti måneder på bilferie med full gps uten at det koster deg ei krone. Med turn by turn navigation og full pakke.

 

Google Maps kan du laste ned visse deler av kart såvidt jeg forstår det in ze cache? Men fant aldri noen mulighet for å laste ned hele kart der. Du har jo såklart navigeringsprogrammer som tommy snakker om over her, men det blir jo igjen noe annet.

 

Selve Drive på N9 er pretty good om man har bilholder vel og merke, og Ovi maps i alle fall på N8 var kjempebra å ha på min siste utenlandsreise, hvor min main phone var SGS2 og jeg like fullt tok med N8 som GPS og kamera for turen.

 

Man får navigasjon til Android til under hundrelappen, og det er småpenger. Men nå er vel google maps kommet i ny versjon? Har dere testet den siste navigasjons løsningen, eller snakker dere om en gammel variant?

Ser nå at Sygic, som er en fullverdig navigasjon for Android, med stemmestyring, og kart fra TomTom, koster den nette sum av kroner NULL! ;)

 

Hvor koster den kroner null? Eller tenker du på at den har 7 dages trial?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kosenews:

 

Strange. So if I understand this right' date=' the following is true ? :

 

The N9 does not and will not have a [b']real[/b] Linux terminal.

The N9 can use a different kernel (open kernel), but looses Swipe and Ovi.

MeeGo CE can be installed (when/if ready).

 

 

It has a real terminal and you have root access. But even as root your capabilities are limited. However you can elevate access level manually as root.

 

 

 

You would certainly lose some DRM capabilties with an open kernel. Most likely this also means to lose Ovi. But you won't lose Swipe.

 

 

 

Yes.

Lenke til kommentar

Ovi maps konta Google Maps er helt absurd å si. Det er som å si at etch-a-sketch er ca like bra som vennskap.

 

Ovi maps kan brukes i offline mode, du kan laste ned kart hjemme og så reise bort i ti måneder på bilferie med full gps uten at det koster deg ei krone. Med turn by turn navigation og full pakke.

 

Google Maps kan du laste ned visse deler av kart såvidt jeg forstår det in ze cache? Men fant aldri noen mulighet for å laste ned hele kart der. Du har jo såklart navigeringsprogrammer som tommy snakker om over her, men det blir jo igjen noe annet.

 

Selve Drive på N9 er pretty good om man har bilholder vel og merke, og Ovi maps i alle fall på N8 var kjempebra å ha på min siste utenlandsreise, hvor min main phone var SGS2 og jeg like fullt tok med N8 som GPS og kamera for turen.

 

Man får navigasjon til Android til under hundrelappen, og det er småpenger. Men nå er vel google maps kommet i ny versjon? Har dere testet den siste navigasjons løsningen, eller snakker dere om en gammel variant?

Ser nå at Sygic, som er en fullverdig navigasjon for Android, med stemmestyring, og kart fra TomTom, koster den nette sum av kroner NULL! ;)

 

Hvor koster den kroner null? Eller tenker du på at den har 7 dages trial?

 

AtW

 

Kan se sånn ut ja ;) Jeg har som sagt navigon og kommer ikke til å bytte den da den fungerer utmerket. Men husker et nettsted som testet mange navigeringsløsninger for mobil, og ovi fikk ikke akkurat toppscore der. Og mange av alternativene, som var bedre enn ovi på android, kostet under hundrelappen. Da blir det egentlig meningsløst å bruke ovi som et argument. Minner mer som om enkelte bruker det som en unnskyldning for at de har kjøpt en litt kjip telefon :D

Lenke til kommentar

Har bestandig brukt egen navigering i bil uansett, egen i båt og til fots. Jeg tror veldig få kjøper telefon pga navigering. Eneste jeg kan tenke meg er xperia active som faktisk har noe for seg da den tåler litt uteliv.

 

For meg er telefonegenskapene og web viktig. Akkurat nå uten ovi suite er N9 litt krøpling og E6'en bedre. Men dette blir fikset fort håper jeg.

 

Ellers digger jeg swipe. Det beste ui noengang. aegis spiller ingen rolle, det er bare å installere en ny kernel. MeeGo ce kan også installeres snart, og da har man 100% linux akkurat som N900, med eller uten swipe.

 

N9 er kommet for å bli. Det er bare å løpe og kjøpe.

 

Edit: Ser ut som hele Aegis-opplegget er løst også. Full open mode er mulig med full tilgang til Ovi :)

Endret av sgiga
Lenke til kommentar

Jeg skjønner strengt tatt ikke at hw-businessen er interessert i å gjøre knebøy for lobbybransjen når det beviselig gjør at deres produkter er dårligere, mindre attraktive, vanskeligere å administrere, bruke og skrive programvare for. Lobbybransjen får holde på med terrorismen og utpressingen sånn som de gjør bare fordi alle lar dem. >_<

 

Ting som Aegis er fryktelig vanskelig å rettferdiggjøre overfor forbrukerene.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

men hvis det er null stress å drite i aegis er det jo flott.

 

hva tenker du på tommyb? vagt innlegg.

Never mind, Aegis fikk meg bare til å tenke på all den ødeleggelsen DRM generelt har påført teknologiverden.

 

- Teknologier som gjør at man ikke kan installere programvare direkte fra en leverandør men må via et godkjenningssystem,

- Teknologier som HDCP som gjør at man ikke kan se nyere innhold på gamle PC-skjermer,

- Teknologier som gjør at en forsterker nekter å levere høykvalitets surroundlyd på analoge utganger fordi det kan kopieres,

- Teknologier som medfører at en film kjøpt på ferie i Australia ikke kan spilles av på din soneinndelte avspiller,

- Teknologier som gjør at man kan kopiere musikk INN på en medieavspiller, men ikke UT,

- Securom, StarForce, rootkits og sikkerhetshull,

etc.

 

Ingenting av dette har gitt forbrukeren NOE positivt, så hvorfor bruker de tid og vi penger på dette...

 

Definitivt offtopic, så glem det for nå :B

Lenke til kommentar

I tråden her hos Meego.com er det en del nye oppdateringer rundt Aegis-saken:

http://forum.meego.com/showthread.php?t=4575

 

Som sgiga sier ser det ut som om saken stort sett er løst i de siste innleggene (s. 8 og utover). Det er noen bugs atm. med den åpne versjonen, men i følge en bruker som har hatt en del kontakt med Nokia tidligere skal disse også fikses. Løsningen er å flashe telefonen med en åpen Linux kernel uten Aegis. Det er nok litt knø for den jevne bruker, men den jevne bruker er vel kanskje glad til for at Aegis er på telefonen?

 

I så fall ser det for meg ut som det første strenge sikkerhetsrammeverket på mobil som faktisk tar hensyn til forbrukernes ønsker. Mitt inntrykk så langt er Aegis er en ekstra sikkerhet for forbrukerne mot virus og malware. Det gir ganske enkelt ikke programmer tilgang til ressurser de ikke bør ha tilgang til, i motsetning til Maemo hvor alle programmer hadde tilgang på alt eller ingenting. Så lenge vi kan overstyre Aegis og fortsatt beholde all funksjonalitet på telefonen virker det på meg som veldig positivt.

Lenke til kommentar

GSMArena har nå skrevet en reviev

 

http://www.gsmarena.com/nokia_n9-review-659.php

 

Amobil sier den er treg, det skjønte ikke jeg noe av da min er helt rask og fin

The general performance of the Nokia N9 is silky smooth, even with all the eye candy that MeeGo offers. Animations are fluid, everything opens quickly and there are no hiccups even with over 15 apps in the background.

 

We’re left extremely impressed with what Nokia and Intel have done with MeeGo. Snappy and smooth, the Nokia N9 is also really intuitive and original. It’s rare for a new platform to get so many things right from the first go, but MeeGo does really well.

 

The rich codec support includes DivX and Xvid and we found that videos up to 720p resolution generally play good with the Nokia N9 hardware. And we must note that they look damn fine on that ample AMOLED.

 

There will be no regrets getting this one. If price is of no concern, you'll have a phone like no other. More importantly, it's nothing like the iPhone - and that somehow seems a mandatory requirement these days. Funny actually, if any device comes even close to the Nokia N9 and its touchscreen experience, it's the iPhone. On the other hand, these two are polar opposites and we don't mean the app stores only. And by the way, the iPhone 4S is one of the very few phones that costs more than the N9.
Lenke til kommentar

Morsomt å lese Mobili sin test

http://www.mobili.no/tester/test-av-nokia-n9/

 

For den rette målgruppen er dette en klokkeren sekser, men denne målgruppen er samtidig ikke den største. Om du sitter og lurer på om N9 kan være noe for deg vil vi oppfordre på det sterkeste å lese hele testen over de neste sidene. Vi kommer også til å følge opp testen med flere relaterte artikler i tiden som kommer.

 

Jeg er ganske så enig i den testen, men uenig i et par punkter.

 

I forhold til N900 som var en ren nerdetelefon (egentlig en mini-Linux-box med telefonfunksjon), så er N9 100% en telefon men med samme nerde-egenskaper som N900. Denne forskjellen er størst mht apps. N900 hadde/har riktignok Ovi, men det er på repositories man finner det kule. N9 har alt på Ovi, hele OS'et er lagt opp til Ovi. For at den skal bli noe annet enn en "vanlig" smart-telefon må man aktivere utviklermodus, men også utviklermodus er tilrettelagt for Ovi, så skal den bli en "N900" må man laste ned ny kernel uten Aegis. Intet problem det heller, men det er helt innlysende at en N9 for "menigmann" er en telefon uten noen nerdete ting av noe slag, og at det er Swipe (UI'et) som er det helt enestående. Swipe må bare oppleves.

 

Jeg er av den oppfatning at en telefon er en telefon. Jeg kjøper ikke telefoner for å låse meg selv inn i et "økosystem". Men det er nå min oppfatning, mest fordi så langt har jeg ennå ikke sett et eneste økosystem som ikke har det jeg trenger av funksjonalitet, og jeg har prøvd alle (untatt WP7.X) Dessuten får vi ikke se hva et skikkelig økosystem egentlig er før Windows 8+ begynner å rulle ut med total integrasjon av alt (PC, mobil, TV, nettbrett ...)

 

Men, det jeg egentlig vil fram til er at selv med WP, så er Swipe kommet for å bli, "MeeGo" er kommet for å bli. Det er flere ting her.

 

MeeGo i N9 er slettes ikke MeeGo. Det er positivt at Mobili har fått med seg det punktet. N9 kjører Harmattan, som i praksis er Maemo6 utviklet opprinnelig for ARM i 2005, mens MeeGo kommer fra en annen gren (Moblin) og ble ikke laget for ARM før i 2010. N9 kjører Maemo og ikke MeeGo. Linux er Linux, men noe av det dummeste Nokia har gjort er å kalle Harmattan for MeeGo (ivertfall nå i ettertid når MeeGo har endret retning til Tizen).

 

Swipe er 100% Nokia. Det har ingenting med Linux å gjøre som sådan. Det er ikke open source, kan ikke lastes ned noen plass. Meltemi heter Nokias neste Linux. Meltemi er Maemo. Swipe+Meltemi er Nokias satsing på "billigere" smart-telefonerer som vil ta over for dagens Symbian telefoner i 1000-2000 kroners klassen. Dette vil skje gradvis og N9 er den første.

 

Hvis tech-pressen tar seg tid til å høre etter hva Nokia og Elop faktisk sier, så er dette klinkende klart. Problemet er et tech-pressen tolker i hytt og pine, og at den ene bare gjentar den andre helt kritikkløst.

 

N9 er den første og siste MeeGo telefon - JA (dette er korrekt, hvis man ser bort fra det faktum at N9 ikke er noen MeeGo telefon).

MeeGo har ingen framtid, det er dødt - JA (for Nokia og Intel er det dødt, men MeeGo lever videre som community OS og for Intel og Samsung + community lever MeeGo videre i form av Tizen, men alt dette "eies" av Linux foundation).

N9 vil aldri få noe stort økosystem - GALT. Qt sikrer dette gjennom Synergi med Symbian. Allerede er det mange apps som er identiske mellom N9 og Symbian Anna pga Qt.

N9 har ingen fremtid - Galt. N9 viser fram det som blir "the next Billion", dvs Maemo+Swipe+Qt. Økosystemet blir intet full-integrert Windows 8+ system, men mye enklere kun for telefoner. (For meg spiller dette null og niks rolle, annet enn at det tross alt sikrer Qt, og det er bra.)

 

Les testen i GSMArena og Mobili, men luk unna alt som står om "dødt" økosystem da dette er misforstått kvasilogikk. Husk også at Swipe er nyere enn nyest, nermest en beta for øyeblikket, og at både OS og UI blir forbedret.

 

Symbian er jo også dødt i følge tech-pressen. Jeg synes det er bedre å se på fakta:

http://www.allaboutsymbian.com/news/item/13398_Symbian_still_riding_high_worl.php

  • Liker 1
Lenke til kommentar

min starter opp apps småtregt. utenom det er den kjapp som få, men det å launche apps er ikke helt instant.

 

men satser på at det blir bedre med litt overclocking og pr 1.1 som visstnok inneholder over 3500 endringer.

 

to problemer; litt treig starting av apps, og tlf holder litt over en dag før den må lades. har og en bug med batteriet som kun er kosmetisk antar jeg; full-ladet viser innebygde batterimåleren og battery status appen 93%.

Lenke til kommentar

min starter opp apps småtregt. utenom det er den kjapp som få, men det å launche apps er ikke helt instant.

 

men satser på at det blir bedre med litt overclocking og pr 1.1 som visstnok inneholder over 3500 endringer.

 

to problemer; litt treig starting av apps, og tlf holder litt over en dag før den må lades. har og en bug med batteriet som kun er kosmetisk antar jeg; full-ladet viser innebygde batterimåleren og battery status appen 93%.

 

Du må laste ned "battery usage" fra ovi. Den er skikkelig bra, og så får du (jeg ivertfall) 95% :) he he. Det spørs hvordan disse batteri-visnings-appene virker, hvor intelligent de er iforhold til hvordan batteriet lades ut, og hvor bra batteriet er.

 

Jeg forstår ikke den tregheten dere snakker om, det må jeg bare si. Fra "scratch" starter den internett raskere enn min Nexus S (omtrent samme HW spec mer eller mindre). Min N9 bruker kanskje 2-3 tidels sekund mens Nexus S bruker ivertfall et helt sekund eller mer. Når den først har startet så er de begge instant når de startes opp, men N9 browseren er mye kjappere og mye mer fluent.

 

Sånn er det gjevnt over. Nexus S er tregere på alt bortsett fra når de slås på, da er Nexus raskere til å starte opp.

Lenke til kommentar

jeg bruker battery useage. viser dønn likt 93% fulladet =) . kalibreringsissue antar jeg.

 

startet nettopp "music" og det tok ca 5 sekunder.

 

accuweather, mail, accounts, angry birds etc. går fortere, ca 1-2 sekunder. det er litt delay.

 

Da må det være noe riv ruskende galt med ditt eksemplar. Music starter opp under et sekund på min (har 2-300 melodier der). Accuweather starter opp nesten øyeblikkelig, men bruker 3-4 sekunder på å finne fram og laste ned (fra scratch).

 

Hvis jeg var deg ville jeg prøvd en reset av telefonen, det skal vistnok fikse noe mht ovi også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hm sjekket litt til, virker som om den blir litt treg i blandt på dette med åpning av apps. jeg tenker at en app er åpen når den er fully loaded inn da, ikke bare at vinduet åpnes og innholdet begynner lastes.

Nesten sikker på at din ikke er som den skal være. Kontakter og mail åpnes nesten umiddelbart. Det er ingen synlig delay. Accuweather åpner også nesten umiddelbart, men den må koble seg til nett for å hente data. Web åpnes nesten umiddelbart (noen tideler) da den ikke kobler opp med en gang men havner på den "mest brukt" siden. Du sier det tar 1-2 sekunder på din. Da er det klart at noe er galt.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...