Gå til innhold

Steve Jobs er død


Anbefalte innlegg

Jeg tror enda ikke alle skjønner hvor mye vi kan takke Steve Jobs for her inne.

Tenk at fyren faktisk er ansvarlig for at datamaskinen ble et kulturelt arbeid og underholdningsverktøy. Det er derfor vi alle sitter med hver vår maskin her hjemme og snakker om det, siden han ville det slik.

 

Du overdriver Jobs innflytelse en god del med slike påstander. Så store omveltninger er aldri noe som står på skuldrene til en mann. Jeg sier ikke at Jobs ikke har vært viktig, men det er ikke noe poeng i voldsomme overdrivelser heller.

 

AtW

Du mener jeg overdriver, men klarer ikke å peke ut hva som er feil. Jeg har ikke sagt at Jobs står bak oppfinnelsene. Jeg har sagt han står bak selskapet som har produsert dem. Jeg ga deg helt konkrete eksempler på hvorfor han var betydningsfull, og det er ikke mange som vil argumentere mot dem. Med mindre du leser mer i meldingen min enn det som sto der, noe jeg har inntrykk av.

 

Jobs er et soleklart eksempel på, at du må faktisk ha en dyktig leder, for å kultivere talent. Det finnes mange oppfinnere ute i verden som ikke får gode karrierer, og ikke får gjennomslagskraft med sine idéer, fordi de mangler en sjef som Steve Jobs. Husk at som sjefen i et selskap, er det du som har ansvaret for produktet. Ikke hver og enkelt ansatt.

 

Alt jeg siterer er feil, datamaskiner hadde vært brukt til kultur, arbeid og underholdning selv om apple aldri hadde eksistert. Det er nærmest en uunngåelig utvikling. Kanksje hadde ting vært noe forsinket, men samfunnet har en tendens til å flyte mot slike paradgimeskift uansett. Det er forbløffende mange store endringer og oppfinnelser som har oppstått uavhengig av hverandre omtrent samtidig på forskjellige kanter av verden.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
iPod

OSX

Kassefri datamaskin

iPhone

Aluminiums-laptop

iPad

 

Bare OSX er et helt eget kapittel med flere nevnverdige funksjoner, programmer og filosofiske trekk. Alt fra det enkle men helt fantastiske Exposé, til iTunes, iPhoto, Docken og mer.

 

Hva slags nyinnvinninger har OSX kommet med som har vært bra?

 

iPod er da strengt tatt bare en populær mp3spiller. Kassefri datamaskin er sikkert tøft, men teiper jeg flatskjermen min på pcn har jeg tilsvarende, uten at det er noe å trakte etter er det vel?

 

iPhone gjorde touchscreen-telefoner mainstream, noe som er dritbra. Den første. De andre derimot ser jeg ikke hva har gjort som er nevneverdig.

 

Laptops: that makes sense, jeg har ingen laptop selv så det aner jeg ikke. Men det er jo awesome :) !

 

iPad og andre nettbrett forstår jeg ikke poenget med at all. En stor mobiltelefon, basically.

Lenke til kommentar

Synd han er død (synes RIP blir veldig klisjeaktig og unødvendig).

 

Mannen gjorde mye bra for industrien, men synes det er snodig at at Apple's aksjekurs stupte rett etter Jobs' død. Litt hadde nok med skuffelsen over Iphone 4S, men synes Apple og Steve Jobs har virket mer som en slags "cult of personality" framfor et selskap, i allefall når du ser på de, noen ganger rabiate, tilhengerne av produktene.

 

Stor forretningsmann, men med (for meg) flåsete produkter :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror enda ikke alle skjønner hvor mye vi kan takke Steve Jobs for her inne.

Tenk at fyren faktisk er ansvarlig for at datamaskinen ble et kulturelt arbeid og underholdningsverktøy. Det er derfor vi alle sitter med hver vår maskin her hjemme og snakker om det, siden han ville det slik.

 

Du overdriver Jobs innflytelse en god del med slike påstander. Så store omveltninger er aldri noe som står på skuldrene til en mann. Jeg sier ikke at Jobs ikke har vært viktig, men det er ikke noe poeng i voldsomme overdrivelser heller.

 

AtW

Du mener jeg overdriver, men klarer ikke å peke ut hva som er feil. Jeg har ikke sagt at Jobs står bak oppfinnelsene. Jeg har sagt han står bak selskapet som har produsert dem. Jeg ga deg helt konkrete eksempler på hvorfor han var betydningsfull, og det er ikke mange som vil argumentere mot dem. Med mindre du leser mer i meldingen min enn det som sto der, noe jeg har inntrykk av.

 

Jobs er et soleklart eksempel på, at du må faktisk ha en dyktig leder, for å kultivere talent. Det finnes mange oppfinnere ute i verden som ikke får gode karrierer, og ikke får gjennomslagskraft med sine idéer, fordi de mangler en sjef som Steve Jobs. Husk at som sjefen i et selskap, er det du som har ansvaret for produktet. Ikke hver og enkelt ansatt.

 

Alt jeg siterer er feil, datamaskiner hadde vært brukt til kultur, arbeid og underholdning selv om apple aldri hadde eksistert. Det er nærmest en uunngåelig utvikling. Kanksje hadde ting vært noe forsinket, men samfunnet har en tendens til å flyte mot slike paradgimeskift uansett. Det er forbløffende mange store endringer og oppfinnelser som har oppstått uavhengig av hverandre omtrent samtidig på forskjellige kanter av verden.

 

AtW

Det er ingenting som skjer av seg selv. Mennesker står bak alt. Den såkalte uungåelige utviklingen du snakker om, er det Steve Jobs som sikret oss. Han startet den bølgen vi snakker om, på begynnelsen av 80-tallet.

 

Du prøver deg på en sosialantropologisk tilnærming til et kapitalistisk marked som drives av oppfinnelser, det går ikke. Datamaskiner regner ikke ned fra himmelen, i nye fasonger, bare "samfunnet har drevet" lenge nok i en retning. Det er noen som faktisk må lage produktene. Og oppfinnere er det få av, i forhold til forbrukere. Og gode oppfinnere er det enda færre av.

 

Kanskje noen andre hadde tatt på seg oppgaven, hvis Steve Jobs ikke var der. Men det kan vi ikke garantere. Kanskje det hadde tatt 15 år til, uten Apple, og vi ikke hadde hatt iPod før i 2030.

 

Av en eller annen grunn, klarer du ikke å se de åpenbare grunnene, til at Steve Jobs har fungert som den største katalysatoren i datamaskinindustrien. Du kan ikke ta fra han æren fordi du mener at vi hadde drevet i den retningen uansett. Det er akkurat det du prøver å gjøre.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Jeg er ingen stor tilhenger av hverken Apple eller produktene deres, men trist er det. Tankene går til de etterlatte, spesielt barna.

 

Synes forøvrig det er meget usmakelig og barnslig at mange av de svorne anti-Apple folka "feirer" med diverse statuser og bilder på facebook, youtube etc. En mann hvis produkter dere ikke liker er død, grow up.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er ingenting som skjer av seg selv. Mennesker står bak alt. Den såkalte uungåelige utviklingen du snakker om, er det Steve Jobs som sikret oss. Han startet den bølgen vi snakker om, på begynnelsen av 80-tallet.

 

Du prøver deg på en sosialantropologisk tilnærming til et kapitalistisk marked som drives av oppfinnelser, det går ikke. Datamaskiner regner ikke ned fra himmelen, i nye fasonger, bare "samfunnet har drevet" lenge nok i en retning. Det er noen som faktisk må lage produktene. Og oppfinnere er det få av, i forhold til forbrukere. Og gode oppfinnere er det enda færre av.

 

Kanskje noen andre hadde tatt på seg oppgaven, hvis Steve Jobs ikke var der. Men det kan vi ikke garantere. Kanskje det hadde tatt 15 år til, uten Apple, og vi ikke hadde hatt iPod før i 2030.

 

Av en eller annen grunn, klarer du ikke å se de åpenbare grunnene, til at Steve Jobs har fungert som den største katalysatoren i datamaskinindustrien. Du kan ikke ta fra han æren fordi du mener at vi hadde drevet i den retningen uansett. Det er akkurat det du prøver å gjøre.

 

Selvfølgelig står menensker bak alt, men det er svært lite som ene og alene står på skuldrene til en mann. At datamaskiner ikke hadde blitt brukt til underholdning, kultur og arbeid uten apple (eller steve jobs) er hypotetisk mulig, men særdeles lite sannsynlig. Det er så godt som garantert at noen andre hadde tatt på seg oppgaven, og den ble allerede da gjort av andre også. Mange av de store tingene som skejdde var uten apple som en spesielt vesentlig aktør. Det er rett og slett virkelighetsfjernt å tro noe i nærheten av at man ikke ville hatt en ipod før i 2030.

 

Jeg prøver ikke ta fra han noen ære. Om du med ære ikke mener feilaktig påstander om hans betydning. Det er ikke noe bedre for mannens rykte å bli tilknyttet vanvittige overdrivelser og tull om hans eskapader. Han var en viktig person, han var ikke på langt nær så viktig som du har påstått.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Det er ingenting som skjer av seg selv. Mennesker står bak alt. Den såkalte uungåelige utviklingen du snakker om, er det Steve Jobs som sikret oss. Han startet den bølgen vi snakker om, på begynnelsen av 80-tallet.

 

Du prøver deg på en sosialantropologisk tilnærming til et kapitalistisk marked som drives av oppfinnelser, det går ikke. Datamaskiner regner ikke ned fra himmelen, i nye fasonger, bare "samfunnet har drevet" lenge nok i en retning. Det er noen som faktisk må lage produktene. Og oppfinnere er det få av, i forhold til forbrukere. Og gode oppfinnere er det enda færre av.

 

Kanskje noen andre hadde tatt på seg oppgaven, hvis Steve Jobs ikke var der. Men det kan vi ikke garantere. Kanskje det hadde tatt 15 år til, uten Apple, og vi ikke hadde hatt iPod før i 2030.

 

Av en eller annen grunn, klarer du ikke å se de åpenbare grunnene, til at Steve Jobs har fungert som den største katalysatoren i datamaskinindustrien. Du kan ikke ta fra han æren fordi du mener at vi hadde drevet i den retningen uansett. Det er akkurat det du prøver å gjøre.

 

Selvfølgelig står menensker bak alt, men det er svært lite som ene og alene står på skuldrene til en mann. At datamaskiner ikke hadde blitt brukt til underholdning, kultur og arbeid uten apple (eller steve jobs) er hypotetisk mulig, men særdeles lite sannsynlig. Det er så godt som garantert at noen andre hadde tatt på seg oppgaven, og den ble allerede da gjort av andre også. Mange av de store tingene som skejdde var uten apple som en spesielt vesentlig aktør. Det er rett og slett virkelighetsfjernt å tro noe i nærheten av at man ikke ville hatt en ipod før i 2030.

 

Jeg prøver ikke ta fra han noen ære. Om du med ære ikke mener feilaktig påstander om hans betydning. Det er ikke noe bedre for mannens rykte å bli tilknyttet vanvittige overdrivelser og tull om hans eskapader. Han var en viktig person, han var ikke på langt nær så viktig som du har påstått.

 

AtW

Du har en åpenbar agenda mot Apple. Det er nytteløst å diskutere med deg. Du snakker bare rundt grøten.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Aldri likt Apple eller Steve, men det er alltid trist når noen taper for kreften. RIP.

 

Kan egentlig slutte meg til denne. Likte ikke Steve jobs sin strategi, og hans måte å gjøre forretninger på. Liker ikke Apple på grunn av dette, så for meg blir ikke tapet av Steve jobs noe jeg kommer til å reflektere nevneverdig over.

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig, så irriterer det meg grenseløst at en del Apple fanboys og fangirls nå sammenligner ham med Einstein og Newton, og påstår at han har funnet opp alt ifra PC'en til telefonen, nettbrettet og musikkspilleren.

 

Steve Jobs var så vidt jeg har forstått ikke en spesielt fin fyr. Han behandlet visst sine ansatte på samme måte som han behandlet seg selv: dårlig. Jobs var verdt 30-40 milliarder kroner, og har gang på gang sagt at penger ikke hjelper ham i graven. Han har alikevel aldri donert èn krone til et veldedig formål.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg liker ikke Apple og deres måte å gjøre ting på, og vil tvilsomt noen gang kjøpe et Apple produkt. Dog kan jeg forsatt si at Steve Jobs var et geni på alle måter, nettopp fordi han har forandret hverdagen til personer over hele verden ved å nærmest indoktrinere dem på en forskrudd religiøst måte ved å formidle hvor overdrevent bra Apple sine produkter er, jeg liker det ikke, men genialt er det.

Endret av MrLG
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har hele tiden opplevd her inne på Hardware-nettverket at folk har null peiling på Mac. Her kryr det av fortidens casemoddere, pc-byggere og alt mulig, der det eneste argumentet gjennom ti år har vært at de kan bygge en kraftigere pc for mindre enn hva en Mac koster.

 

Bare spør dere selv, hvis Steve Jobs ikke har funnet opp noe spesielt, ikke har gjort noe nevnverdig,bare solgte overpriset maskinvare og bare var en gjennomsnittlig datafyr, hadde hele verdens presse dekket hans død slik de gjør nå? På tide å vokne opp og se hvordan folk på hele kloden reagerer, og hvordan alle i bransjen hyller ham. Det er ikke sånn vi mennesker gjør, hvis det ikke er grunnlag for det.

 

Hvis folks reaksjoner ikke beviser for dere hvor viktig Steve Jobs var, så er dere fortapte. Men det har jeg egentlig konkludert med at de fleste her inne er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...