Gå til innhold

LIVE: Vi følger iPhone-lanseringen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM

Utrolig at et så norsk navn som Siri ikke snakker norsk. Enda. Kommer selvsagt på norsk om en liten stund, men har uansett ikke noen tro på henne.

 

Jeg føler vel egentlig det samme, mest fordi jeg synes det virker jævla teit å snakke til telefonen.

 

For all del, det skal bli morsomt å se funksjonen,selv om jeg er skeptisk.

 

Lurer på hvordan den vil håndtere dialekter.

Lenke til kommentar

Jeg er spent på Siri.

 

Kommer det til å være en nyttefunksjon, eller blir det som med facetime.

Tja, jeg har prøvd det på android og på min nye bil. Stilig når man tester det, men man finner fort ut at det er enklere å trykke seg frem med lett tilgjengelige snarveier i stedet. Widgets er en langt bedre funksjon enn talestyring.

Lenke til kommentar

Skuffa!! Hvorfor skal jeg kjøpe 4S? Jeg kan ikke se noen heftige endringer som er interessante.

 

Jeg hadde gleda meg noe sykt til iPhone 5, spesielt når Apple har drøya denna lanseringa til oktober, istedet for juli/august som de pleier å lansere. Det var ikke opp til forventningene!

 

SKUFFA!

Lenke til kommentar

Kan ikke tenke meg at Apple kan vente ett helt år til før de får en iPhone 5 på markedet. Konkurransen innad i android-miljøet gjør jo at det blir både 2 og 3 vesentlige oppgraderinger på den platformen før vi sier oktober 2012. Og med WP som jo kjører samme hardware som android, så vil ikke 3. parts innovatørene av teknologi få problemer med å finne kjøpere til teknologien sin.

 

Og der ligger kanskje litt av grunnen til at det ikke ble noen IP5 i dag? Det har kanskje ikke vert like lett å skaffe tilstrekkelig volum av morgendagens teknologi fordi det ikke lenger var en sovende kjempe (Nokia) de skulle kjempe mot, men en liten skog av "mindre" sultne produsenter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

micro.jpg

Engadget: It looks like Apple's making good on its promise to standardize its charger port for EU territories. Behind all the big hitters announced by Apple today, an official micro-USB adapter has shuffled into the UK's online store in a very typically English way. Sure, there have been third-party options for a while, but this one's the real deal and looks set to go on sale on October 14th, alongside the newly crowned iPhone 4S. We hope and expect that this will come packaged with Apple's latest phone in Euroland -- but on the off-chance that it doesn't, we'd question whether charging an extra £8 obeys the spirit of the regulation.

 

Somebody caved.

Lenke til kommentar

Why No LTE iPhone 5 in 2011? Blame 28nm Maturity, Check Back In Q2/Q3 2012

 

LTE.png

 

While the MDM9600 is built on a 45nm process, its successor due in 2012 is built on a 28nm process. Qualcomm's current roadmaps show the 28nm MDM9615 arriving in Q2 2012. The 9615 finds itself in a smaller 10x10mm package and is voice enabled as well. Apple (and all other smartphone makers) could replace the MDM6600 with the MDM9615 and have a "single chip" LTE solution for smartphones. I put single chip in quotes because there are obviously other components necessary such as a PMIC and in the case of the MDM9615, an external transceiver. But next year (Q2 to be exact) should be when we can finally get LTE into something iPhone-sized.

 

These modems are pretty power hungry DSPs, the move to 28nm should not only help reduce die size and allow for more integration but it should also decrease power consumption. Phones based on the MDM9615 will likely increase LTE battery life to reasonable levels rather than what we've seen from the first generation of devices.

 

As you may have heard however, the move to 28nm at both TSMC and Global Foundries isn't really going all that smoothly. The jump from 4x-nm to 28nm is a very big one, so it's not unexpected to have pretty serious teething problems as the process ramps up. I suspect that an aggressive 28nm roadmap that didn't pan out probably caught a lot of SoC and smartphone vendors in a position where they couldn't ship what they wanted to in 2011.

 

If you're waiting for an LTE enabled iPhone 5 (or just better battery life out of an LTE smartphone), you'll have to wait until late Q2 next year at the earliest. While I don't like participating in the rumor garbage, if I were to guess at the release date of the rumored iPhone 5 I'd say early Q3 2012.

Lenke til kommentar

Disse oppdateringene til iPod Nano kommer de kun i form av ny "maskinvare" eller også som programvare oppdatering til de som allerede har den kliss like iPad Nano modellen men med eldre programvare?

 

Virker absurd om vi må kjøpe en ny iPod Nano bare for å gå fra programvare v1.x ti. v2.x som disse små oppdateringene ser ut til å være.

Lenke til kommentar

Nå vil jeg ikke uttale meg for sterkt før jeg har sett keynoten selv, men fra det jeg har lest så er inntrykket mitt at jeg er både glad og skuffet. Glad fordi jeg eier en iPhone 4 og kan ha den ett år til uten å føle at jeg har en "gammel iPhone". Skuffet fordi jeg ventet å se Apple lansere en mobil som tok en klar ledelse i markedet.

 

Det kan virke som om Apple ved iPhone 4S har fokusert på å forbedre alle de aspektene jeg IKKE har følt har trengt forbedring. Det vil si CPU, RAM, minne osv. Tro det eller ei, så opplever jeg iPhone 4 allerede som responsiv og flytende, og det er begrenset hvor avanserte spill jeg er interessert i å knote med på noe mindre enn en 10" skjerm. De to tingene jeg helst ville se var derfor større skjerm og et nytt design. Ikke fordi jeg har noe i mot designet til iPhone 4, jeg liker det faktisk veldig godt, men for å vise at "dette er ikke en iPhone 4". Ved å beholde det gamle designet har de for meg understreket at dette er kun en oppgradering av et eksisterende produkt.

 

En forbedring av batteritiden er noe jeg alltid ønsker velkommen. Et moment jeg syntes alt for mange produsenter ser ut til å overse så lenge det er omtrent like bra som på forrige modell. At Apple har oppgradert kameraet i iPhone 4S er supert, men det gjenstår å se hvordan det faktisk er. Jeg håper virkelig at de har tatt optikken seriøst og at responstiden på kameraet er bedre enn på iPhone 4.

 

Det er mye spennende i iOS5, men her syntes jeg Apple skjøt seg selv i foten ved å avsløre for mye av innholdet for flere måneder siden. Så vidt jeg ser det, er litt av det geniale rundt Apples lanseringer nettopp det at de spiller kortene tett til brystet i flere måneder. Deretter holder de en presentasjon som gjør at du får en viss følelse av at "dette må jeg ha", for så å gi deg muligheten til å kjøpe produktet før denne magiske følelsen går over. Min "må ha" følelse for iOS5 gikk over en gang i Juli. Hadde de presentert oppgraderingen for første gang i dag, så hadde kanskje det helhetlige inntrykket av lanseringen vært en helt annen på tross av at telefonen ser ut til å være en smule skuffende.

 

 

PS: Som sagt har jeg enda ikke sett keynoten selv, så dette er bare mine mest øyeblikkelige inntrykk.

Endret av LordErik
Lenke til kommentar

Ja, jeg har lekt med HTC Sensation. :) Og jeg støtter meg til det L4r5 sier, om at det blir «ubehagelig» hvis skjermene blir for store.

 

Det betyr dog ikke det samme som at Sensation er en dårlig telefon.

Dama har en slik. Første gang jeg prøvde den syns jeg også skjermen var for stor, men etter å ha brukt den litt må jeg ærlig innrømme at jeg er veldig misunnelig og vil ha en sånn jeg også :(

Lenke til kommentar

Nå vil jeg ikke uttale meg for sterkt før jeg har sett keynoten selv, men fra det jeg har lest så er inntrykket mitt at jeg er både glad og skuffet. Glad fordi jeg eier en iPhone 4 og kan ha den ett år til uten å føle at jeg har en "gammel iPhone". Skuffet fordi jeg ventet å se Apple lansere en mobil som tok en klar ledelse i markedet.

Jeg er ikke det spor skuffet, har etter hvert lært meg til å ikke forvente det umulige eller usannsynlige ved slike lanseringer, og å ta de mest besnærende ryktene med mer enn en stor klype salt. Det var ikke uventet, og i ganske god Apple-tradisjon, at de beholdt det grunnleggende designet når det fortsatt fungerer like bra og de ikke ser noen tekniske eller funksjonelle grunner til å endre det. Det er typisk Apple, kan man vel si, at design ikke endres bare av kosmetiske grunner eller bare for å endre det.

 

Det kan virke som om Apple ved iPhone 4S har fokusert på å forbedre alle de aspektene jeg IKKE har følt har trengt forbedring. Det vil si CPU, RAM, minne osv. Tro det eller ei, så opplever jeg iPhone 4 allerede som responsiv og flytende, og det er begrenset hvor avanserte spill jeg er interessert i å knote med på noe mindre enn en 10" skjerm. De to tingene jeg helst ville se var derfor større skjerm og et nytt design. Ikke fordi jeg har noe i mot designet til iPhone 4, jeg liker det faktisk veldig godt, men for å vise at "dette er ikke en iPhone 4". Ved å beholde det gamle designet har de for meg understreket at dette er kun en oppgradering av et eksisterende produkt.

Fokus under presentasjonen var på flere ting, både hardware og iOS 5 med iCloud.

Selv ser jeg definitivt nytten av bedre CPU/GPU, bl.a fordi det gir langt bedre og raskere kamerafunksjoner, og fordi det er en forutsetning for at Siri (den "personlige assistenten" eller intelligente talestyringen) skal fungere optimalt.

Ser man på hva andre produsenter gjør, så pakker de inn mye mindre teknologiendringer eller samme basisteknologi i et nytt skall, og lanserer det som et "nye produkt" både titt og ofte, ene og alene for å skape en unødvendig kjøpelyst - sikkert greit nok det, sett fra produsentens ståsted, men jeg fatter ikke helt at folk faller så lett for slike billige gimmicks... ;)

Min oppfatning er at iPhone 4S er et nytt produkt, vel så mye som en enhver "ny" Samsung eller HTC-telefon som lanseres, og at den har vært vel verdt å vente på for de som ventet noen måneder med å kjøpe ny telefon i påvente av lanseringen. Dessuten kan man like gjerne se på stort sett alle smarttelefoner som har blitt lansert det siste året "kun en oppgradering av et eksisterende produkt" - det er jo ikke slik at det har skjedd noe som er i nærheten av en teknologisk revolusjon innen mobilindustrien dette året, det er kun mer av "det samme".

 

En forbedring av batteritiden er noe jeg alltid ønsker velkommen. Et moment jeg syntes alt for mange produsenter ser ut til å overse så lenge det er omtrent like bra som på forrige modell. At Apple har oppgradert kameraet i iPhone 4S er supert, men det gjenstår å se hvordan det faktisk er. Jeg håper virkelig at de har tatt optikken seriøst og at responstiden på kameraet er bedre enn på iPhone 4.

Alt tyder på at Apple har tatt disse tingene virkelig seriøst, og at det er reelle og godt merkbare forbedringer.

 

Det er mye spennende i iOS5, men her syntes jeg Apple skjøt seg selv i foten ved å avsløre for mye av innholdet for flere måneder siden. Så vidt jeg ser det, er litt av det geniale rundt Apples lanseringer nettopp det at de spiller kortene tett til brystet i flere måneder. Deretter holder de en presentasjon som gjør at du får en viss følelse av at "dette må jeg ha", for så å gi deg muligheten til å kjøpe produktet før denne magiske følelsen går over. Min "må ha" følelse for iOS5 gikk over en gang i Juli. Hadde de presentert oppgraderingen for første gang i dag, så hadde kanskje det helhetlige inntrykket av lanseringen vært en helt annen på tross av at telefonen ser ut til å være en smule skuffende.

 

 

PS: Som sagt har jeg enda ikke sett keynoten selv, så dette er bare mine mest øyeblikkelige inntrykk.

Skal man ha utviklerne med på laget, og få nye apps ut på markedet som utnytter de nye mulighetene raskest mulig, så må man utgi beta-utgaver av iOS til utviklerne lenge før release. Med 100.000 utviklere sier det seg selv at det er relativt håpløst å holde ting hemmelig - så kanskje like greit å presentere sakene offentlig på en skikkelig måte da. Til tross for dette så hadde Apple holdt det som ble rosinen i pølsa under presentasjonen i går, ganske hemmelig - jeg snakker om Siri, selvsagt. Ser virkelig fram til at norsk versjon av Siri kommer, det skal bli nyttig når man f.eks bruker telefonen i bilen, tror jeg. ;)

 

Jeg skjønner egentlig ikke helt tankegangen til de som er skuffet fordi de ikke fikk en god nok unnskyldning til å bytte ut en ett år gammel perfekt fungerende telefon, og er egentlig glad for at Apple forhåpentligvis bidrar til å dempe dette uansvarlige utskiftingsvanviddet som enkelte her lider av. Hvis man ikke ser noen umiddelbare "må ha" funksjoner som vil gjøre livet lettere og bedre, så burde det ikke være noe problem å beholde den gamle telefonen ett år til - med iOS 5 og iCloud så får eksisterende brukere på mange måter en helt ny iPhone 4 (eller 3GS) også, og det er vel ikke noe å beklage seg over. Noe av det beste med Apple er at de ikke driter fullstendig i eierne av "gamle" telefoner, slik tradisjonen har vært for de andre store produsentene. ;)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...