Gå til innhold

Tollen vil overvåke hva du kjøpt i utlandet


Anbefalte innlegg

Poenget her er vel at man ikke vil at tollmyndighetene skal drive å snoke rundt på din egen bankkonto og sjekke bankutskrifter i hytt og pine. Synes det er forkastelig at andre enn politiet skal drive med slikt og eneste grunnen til at politiet skal kunne gjøre det må være dersom man er mistenkt for å ha begått kriminell aktivitet. Å ha vært utenlands skal i seg selv absolutt ikke kvalifisere deg som mistenkt.

Alle transaksjoner du utfører over 5000Kr blir automatisk rapportert til de rette myndigheter, "just in case". :)

Nesten riktig. Sjekk faktaboksen "Hva registreres i valutaregisteret?" (et lite stykke ned på siden).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

" dagens lov"

 

Etter det jeg husker det står i loven, så har de ikke lov å lage ny lovverk også gå TILBAKE i tid og straffe folk for det.

 

Så å gå tilbake og få folk til å betale for ting blir helt og totalt uaktuelt.

Som jeg har kommentert tidligere, er det ikke snakk om å endre på loven som avgjør hvorvidt det er lovbrudd eller ikke, kun loven som regulerer tilgang til informasjon om dette. Altså, det er ikke noe ved dette som bryter grunnlovsprinsippet om lover med tilbakevirkende kraft.

 

Med tanke på at bevisbyrden vil ligge hos myndighetene, så bør du nok ikke bekymre deg så mye om evt. dokumentasjon du ikke lenger har, for kjøp som allerede har vært gjort. For framtida kan det dog være greit å huske på at tollvesenet kan kreve dokumentasjon for kjøp du gjør i utlandet over NOK 3000,- (ved reiser < 24 timer) eller 6000,- (ved reiser > 24 timer), da disse er avgiftspliktige ved innføring til Norge. (Moms og evt. toll)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så det er bare Staten som får lov å legge igjen mye penger i utlandet? Det er greit at de sender hauger av våre penger (skatt) til utlanded i diverse nødhjelp og annen bistand, uten å få 5 øre tilbake.

 

Men hvis Ola Nordmann selv drar til utlanded å legger igjen penger så er det straffbart?

 

Det er lett å bli klok på det norske systemet.

Det er ikke straffbart å bruke penger i utlandet, men det er straffbart å bryte toll- og avgiftsreglene, både i Norge og det landet du bruker penger i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så sant så sant.

Utrolig hva staten gjør for å få klørne i pengene våre, og hva vi gjør hvert sekund. Mens vi får ikke vite noe om hva som skjer med pengene eller hvilken info om oss de har...

 

Blir lettere oppgitt over å stadig snuble over "nyheter" om at ansatte og ledere i kommuner, stat og fylke tillater seg å unndra informasjon om pengebruk/maktmisbruk og utøver ulovlig budsjettakrobatikk uten en eneste reell konsekvens, de får bare mer penger "som plaster på såret".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med tanke på at bevisbyrden vil ligge hos myndighetene, så bør du nok ikke bekymre deg så mye om evt. dokumentasjon du ikke lenger har, for kjøp som allerede har vært gjort.

 

Slik jeg husker saken i fra DN så var bevisbyrden ikke hos myndighetene. Han selv måtte bevise at telefonen han hadde betalt for en annen ikke var ført inn i Norge av ham selv, noe han ikke kunne og han måtte betale toll for den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvis Ola Nordmann selv drar til utlanded å legger igjen penger så er det straffbart?

Det er ikke straffbart i seg selv. Dersom beløpet er stort nok, er det dog underlagt de samme momsregler som andre kjøp du vanligvis foretar deg. Det er å unndra seg dette, som er straffbart.

 

Hvis du handler til deg selv er dette proteksjonisme. Handler du for videresalg kalles det parallellimport og går under vanlig momslov.

Lenke til kommentar

Hvis du handler til deg selv er dette proteksjonisme.

Ut ifra kontekst og de andre kommentarene dine, så forstår jeg det dithen at du legger noe negativt i ordet proteksjonisme. Det betyr ikke nødvendigvis at det er negativt og/eller illegitimt i seg selv. Proteksjonisme er en økonomisk politikk, kort og greit. Hvis poenget ditt med å bruke denne betegnelsen på det, er å argumentere mot proteksjonisme, så tror jeg det eventuelt er en litt separat diskusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Egentlig er ikke dette så mye å hisse seg opp over, selv om vi selvfølgelig ønsker å kunne kjøpe dyre ting på utenlandsreiser og "unngå" å betale moms ved innreise.

 

Saken her er at Tollvesenet ønsker å kunne utføre samme kontroll av kontoutskrifter som Skatte etaten allerede har tillatelse til, uten at Tollvesenet behøver å involvere Skatte etaten for å utføre denne kontrollen.

 

Opplevde i fjor at Skatte etaten sendte meg en liste over handler som var registrert i mine kontoutskrifter for de siste fire årene med spørsmål om hva handlene/betalte regninger var for.

 

Så måtte jeg "tegne og forklare" hva, hvorfor og sammenhengen (noen av spørsmålene var utrolig idiotiske, slik som gjentakende betalinger til Tollvesenet i begynnelsen av hvert år?; = var årsavgift på bil).

 

Så det eneste Tollvesenet ber om er å kunne gjøre det samme. Gled dere til den dagen Skatte etaten sender dere en slik spørsmåls liste! laugh.gif

Endret av arthon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ut ifra kontekst og de andre kommentarene dine, så forstår jeg det dithen at du legger noe negativt i ordet proteksjonisme. Det betyr ikke nødvendigvis at det er negativt og/eller illegitimt i seg selv. Proteksjonisme er en økonomisk politikk, kort og greit. Hvis poenget ditt med å bruke denne betegnelsen på det, er å argumentere mot proteksjonisme, så tror jeg det eventuelt er en litt separat diskusjon.

 

Jeg synes proteksjonisme kan være et tveegget sverd, jeg er for på noen felt, mot på andre. Hvis vi har bærekraftig næring (f.eks. fiske) bør vi utøve proteksjonisme på den, men hvis det ikke er bærekraftig bør vi slutte med proteksjonisme etter en viss tid (noe vi har gjort med f.eks. filetering av fisk, men ikke gjort med potetbøndene). Men er enig, kan ta det i en annen diskusjon :)

Lenke til kommentar

Så hvis man kjøper f eks en pc eller mobil i USA, skal de da ha mulighet til å sjekke ut dette og tvinge meg til å betale moms og avgifter? Eller har jeg misforstått?...

 

Du kan ta med deg varer med en verdi på maks 6000 kr TOLL og MOMSFRITT når du har vært i utlandet i over 24 timer, eller 3000 kr én gang per dag maks ved opphold på under 24 timer.

 

Har du f.eks. kjøpt en veske for 6000/3000 kr slipper du inn med denne, har du kjøpt en veske for 6001/3001 kr må du fortolle og betale moms for hele beløpet.

Endret av Nator
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Men er det ikke slik at når man handler i utlandet så betaler man faktisk moms i det landet man kjøper i, som man deretter kan få refundert på flyplassen hvis man husker det? Så vidt jeg vet skal man ikke betale dobbel moms på en vare.

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd en klagesak som jeg heldigvis fikk speditør til å føre for meg som Tollvesenet brukte mer enn 2 år på å behandle. Beløpet det var tvist om var på mindre enn 1000,- så det gjør jo ikke saken mindre oppsiktsvekkende. Jeg lurer på hvordan de skal få tid til å gå gjennom alle kontoutskriftene til folk..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...