Gå til innhold

Tollen vil overvåke hva du kjøpt i utlandet


Anbefalte innlegg

Jeg tok ut mange tusen i cash på en dag i utlandet. På grunn av litt dårlig tillitt til banksystemet der borte måtte jeg betale med kontanter (hos en advokat) - ikke bare egenkapitaldelen, men også de pengene som jeg fikk som lån fra den lokale banken. Denne leiligheten står nå oppført i selvangivelsen min.

 

Poenget mitt er - har du ren samvittighet, har du ingenting å frykte uansett. Verden er full av skurker som bruker mer og mer utspekulerte metoder, da tar også tollen hardere metoder i bruk. Har du lyst til å støtte en narkoboss eller myndighetene i ditt eget land?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM

 

 

Poenget mitt er - har du ren samvittighet, har du ingenting å frykte uansett. Verden er full av skurker som bruker mer og mer utspekulerte metoder, da tar også tollen hardere metoder i bruk. Har du lyst til å støtte en narkoboss eller myndighetene i ditt eget land?

 

Hva-for-no ? Hvor kommer narkobossen inn i bildet, om jeg tør spørre.

Lenke til kommentar

For ordens skyld: Tollvesenet/banker overvåker allerde alle kjøp som utføres både i Norge og i utlandet. Kjøper du for eksempel noe som kan brukes i en bombe vil det markeres og du havner i en liste over personer som må sjekkes ut. (Breivik havnet i en slik liste, men det ble ikek følgt opp)

 

Så overvåkingen blir strengt tatt bare sterkere og sterkere.

Lenke til kommentar

 

Poenget mitt er - har du ren samvittighet, har du ingenting å frykte uansett. Verden er full av skurker som bruker mer og mer utspekulerte metoder, da tar også tollen hardere metoder i bruk. Har du lyst til å støtte en narkoboss eller myndighetene i ditt eget land?

 

 

 

Poenget er jo, at jo lenger myndighetene får lov å trekke strikken, jo mer har også de med ren samvittighet å frykte.

 

Den siste setningen din er ikke engang verdt å kommentere, det blir for dumt.

Lenke til kommentar

Jeg leste om denne personen i DN. Jeg forstod det slik at han måtte betale toll for en klokke som han hadde kjøpt for en kamerat som han var på reise med fordi kortet til vedkommende ikke virket. Han kunne ikke bevise dette.

 

Men hva om varen har blitt igjen i utlandet? F.eks. så kjøpte jeg en ny fyr (furnace) til svigermoren min i USA. Må jeg bevise for tollvesenet at jeg ikke har tatt med denne til Norge? Den er stor slik at den ikke lar seg så lett få inn i en koffert, men hva om jeg kjøpte en klokke eller diamantring til min svigermor? Hvordan kan jeg bevise at hun har denne. Sende et bilde av henne med klokka?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Nei, han hadde kjøpt klokke til seg selv og kvinnfolket ( Kona ).

 

Dog hadde han kjøpt iPhone og betalt for kameraten sin fordi kortet hans ikke ble akseptert/fungerte i terminalen.

Lenke til kommentar

Poenget her er vel at man ikke vil at tollmyndighetene skal drive å snoke rundt på din egen bankkonto og sjekke bankutskrifter i hytt og pine. Synes det er forkastelig at andre enn politiet skal drive med slikt og eneste grunnen til at politiet skal kunne gjøre det må være dersom man er mistenkt for å ha begått kriminell aktivitet. Å ha vært utenlands skal i seg selv absolutt ikke kvalifisere deg som mistenkt.

Lenke til kommentar

Unnskyld språkbruken, men dette er provoserende til de grader. Staten har FAEN ta meg ingenting med hva jeg bruker pengene MINE til i utlandet. Jeg har allerede betalt min del av skatten.

Varer kjøpt i utlandet betaler du ikke moms på. Ergo har du ikke betalt din del av skatten. Og det er fullt forståelig at Tollvesenet ønsker bedre tilgang til utenlandsskjøp (over kr 6000).

 

Man kan mene mye om denne saken, men egentlig er det ikke særlig alvorlig. Poenget er å ta de som smugler inn varer (ikke fortoller), og mannen i gata vil neppe merke mye til en evnt. endring. At Tollvesenet ønsker utvidet myndighet, slik at de slipper å dra inn politiet i en hver sammenheng kan jeg også forstå, selv om jeg ikke liker det ... (På den annen side sliter politiet veldig med ressurs-kapasitet, og ønsker sikkert å slippe endel hendvendeler fra Tollvesenet?)

Lenke til kommentar

Misbruket av slik makt øker proporsjonalt med tilgangen. Det vil si, det finnes en optimal grense for alt hva tilgang til privat informasjon angår. Den grensen mener jeg bør ligge hos politiet i dette tilfellet, på samme måte som f.eks. DLD. Et eksempel på at noen har fått alt for mye tilgang er NAVs tilganger til å sjekke personers bankkonto-bevegelser og alt mulig annet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Unnskyld språkbruken, men dette er provoserende til de grader. Staten har FAEN ta meg ingenting med hva jeg bruker pengene MINE til i utlandet. Jeg har allerede betalt min del av skatten.

Varer kjøpt i utlandet betaler du ikke moms på. Ergo har du ikke betalt din del av skatten. Og det er fullt forståelig at Tollvesenet ønsker bedre tilgang til utenlandsskjøp (over kr 6000).

 

Man kan mene mye om denne saken, men egentlig er det ikke særlig alvorlig. Poenget er å ta de som smugler inn varer (ikke fortoller), og mannen i gata vil neppe merke mye til en evnt. endring. At Tollvesenet ønsker utvidet myndighet, slik at de slipper å dra inn politiet i en hver sammenheng kan jeg også forstå, selv om jeg ikke liker det ... (På den annen side sliter politiet veldig med ressurs-kapasitet, og ønsker sikkert å slippe endel hendvendeler fra Tollvesenet?)

 

Skeptisk.

 

De som i stor stil smugler inn varer gjør det vel i hakket mer organiserte former, og det er vel neppe de som blir tatt her. Jeg har nok en mistanke om at det er Ola og Kari Nordmann man er ute etter.

Lenke til kommentar

Varer kjøpt i utlandet betaler du ikke moms på. Ergo har du ikke betalt din del av skatten. Og det er fullt forståelig at Tollvesenet ønsker bedre tilgang til utenlandsskjøp (over kr 6000).

 

Man kan mene mye om denne saken, men egentlig er det ikke særlig alvorlig. Poenget er å ta de som smugler inn varer (ikke fortoller), og mannen i gata vil neppe merke mye til en evnt. endring. At Tollvesenet ønsker utvidet myndighet, slik at de slipper å dra inn politiet i en hver sammenheng kan jeg også forstå, selv om jeg ikke liker det ... (På den annen side sliter politiet veldig med ressurs-kapasitet, og ønsker sikkert å slippe endel hendvendeler fra Tollvesenet?)

 

Kalles proteksjonisme.

Lenke til kommentar

Poenget her er vel at man ikke vil at tollmyndighetene skal drive å snoke rundt på din egen bankkonto og sjekke bankutskrifter i hytt og pine. Synes det er forkastelig at andre enn politiet skal drive med slikt og eneste grunnen til at politiet skal kunne gjøre det må være dersom man er mistenkt for å ha begått kriminell aktivitet. Å ha vært utenlands skal i seg selv absolutt ikke kvalifisere deg som mistenkt.

Alle transaksjoner du utfører over 5000Kr blir automatisk rapportert til de rette myndigheter, "just in case". :)

Lenke til kommentar

Han Staten: "HVER ENESTE KRONE skal redegjøres for, Hvermansen!"

 

Hvermansen: "Men hva med skattepengene mine?"

 

Han Staten: "Ikke tenk på dem, de er i gode hender. Luksusgardinene til 10 millioner som vi skal henge opp i arbeidslokalene våre vil gagne samfunnet masse, for ikke å snakke om alle de nye arbeidsplassene pengene dine hjelper til å skape ved å utvide byråkratiet hver dag!"

 

Så sant så sant.

Utrolig hva staten gjør for å få klørne i pengene våre, og hva vi gjør hvert sekund. Mens vi får ikke vite noe om hva som skjer med pengene eller hvilken info om oss de har...

Lenke til kommentar

Nei, han hadde kjøpt klokke til seg selv og kvinnfolket ( Kona ).

 

Dog hadde han kjøpt iPhone og betalt for kameraten sin fordi kortet hans ikke ble akseptert/fungerte i terminalen.

 

Slik var det nok. Uansett han kjøpte en var som ikke var til ham selv og som han selv ikke tok med inn i landet. Hvordan skal han bevise det? Eller hvordan skal jeg bevise at en gave til svigermor er blitt igjen i USA?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så det er bare Staten som får lov å legge igjen mye penger i utlandet? Det er greit at de sender hauger av våre penger (skatt) til utlanded i diverse nødhjelp og annen bistand, uten å få 5 øre tilbake.

 

Men hvis Ola Nordmann selv drar til utlanded å legger igjen penger så er det straffbart?

 

Det er lett å bli klok på det norske systemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...