Gå til innhold

Tollen vil overvåke hva du kjøpt i utlandet


Anbefalte innlegg

Men er det ikke slik at når man handler i utlandet så betaler man faktisk moms i det landet man kjøper i, som man deretter kan få refundert på flyplassen hvis man husker det? Så vidt jeg vet skal man ikke betale dobbel moms på en vare.

 

Det er mange land som har Tax Free ordningen, de butikkene som deltar har et Tax Free merke i kassa og du skal da be om å få kvittering/kjøpsbevis fra dem... Sist jeg sjekket i hvert fall. Men mange land har så billige varer at det ikke er noen vits. Det kan lønne seg når du passerer 2-3000 kr, men du må vente opptil 9mnd på å motta beløpet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egentlig er ikke dette så mye å hisse seg opp over

 

Ikke det? Jeg mener det å betale toll på varer som ikke er ført inn i Norge fordi man ikke kan bevise det er absolutt noe å hisse seg over.

Ja, men nå er ikke det tilfellet i den saken som DN omtaler.

Kjenner du til andre saker?

 

 

Det går ikke klart fram for meg om at klarte å bevise det eller ikke:

 

«Jeg kjøpte for eksempel Iphone mens jeg var på reise i Las Vegas. Jeg betalte for to stykker, en til meg selv, og en til en kollega som også var der, men hadde problemer med kortet sitt. Dette resulterte i at jeg måtte bevise at denne var tatt inn i landet av kollegaen min. De reagerte også på en betaling i Hong Kong på 7.000 kroner. Jeg skjønte først ikke hva dette var da jeg ikke hadde vært i Hong Kong i denne perioden, men kjente igjen firmaet som leverer skreddersydde klær i Norge.

 

Til tross for at oslomannen skaffet dokumentasjon på at dette var handlet i Norge, måtte han betale 25 prosent moms og 10 prosent toll på skjortene fordi betalingen var registrert på et utenlandsk firma. »

 

Men han måtte betale moms/toll på varer han selv ikke hadde ført inn i landet.

 

I mitt feilfelle hvor jeg har kjøpt gaver til familie i USA. Hvordan kan jeg bevise det?

Lenke til kommentar

Slapp av folkens.

 

Ta ut penger i minibanker hjemme og i utlandet. Samt kast alle kvitteringer. Må du oppgi personalia på et kjøp så finn deg et falskt et (som ikke tilhører en annen person i landet noe som kan være en fordel).

 

Norske myndigheter har i årevis oppfordrer til smugling med sin avgiftspolitikk. Nå oppfordrer de oss bare til å slette sporene våre også.

Lenke til kommentar

Kamera i stua hos hver enkelt, hvor Stoltenberg og Co sitter og glaner på oss for å se at vi alle oppfører oss i henhold til "norsk standard"?

Jeg må bare..

 

Kameraene er allerde i stua de.. Fulgte med en viss xbox og en viss PS3.. Så i løpet av et par oppdateringer kjører de vel streaming ut...

 

Edit:

 

Overvåkning er kommet for å bli. Og det blir mer og mer.

Endret av Caddy
Lenke til kommentar

Artig hvilket samfunn man får nå som EU ikke lengre er et reelt alternativ.

 

Vi kunne fått fri flyt av varer og tjenester, men bøndene (de samme som sørger for at kylling koster sytti kroner halvkiloet) var merkelig nok i mot.

 

Hehe, at kyllingen er dyr er like mye Reitan sin fortjeneste. Når så du sist en kyllingbonde som var millionær?

 

Uansett, la oss si at du tar med deg akkurat så mye cash på ferieturen som destinasjonslandets myndigheter tillater innført. (Kjipt å bli stoppet i deres toll med 50k i kontanter.)

 

Og så vel fremme tar du ut så mye kontanter du får lov til uten at bankenk reagerer og sperrer kontoen din (evt. du ringer bankkontakten din og varsler om kontantuttaket)

 

Så sier du at pengene ble brukt til tjenester og opplevelser på ferieturen. Selv om noe av det ble brukt til kjøp av varer du senere tok med hjem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

« ... De reagerte også på en betaling i Hong Kong på 7.000 kroner. Jeg skjønte først ikke hva dette var da jeg ikke hadde vært i Hong Kong i denne perioden, men kjente igjen firmaet som leverer skreddersydde klær i Norge.

 

Til tross for at oslomannen skaffet dokumentasjon på at dette var handlet i Norge, måtte han betale 25 prosent moms og 10 prosent toll på skjortene fordi betalingen var registrert på et utenlandsk firma. »

 

Men han måtte betale moms/toll på varer han selv ikke hadde ført inn i landet.

Moralen her er vel: "Betal kontant når du kjøper varer eller tjenester 'svart' og det ikke innrapporteres moms og/eller betales toll av beløpet."

 

Her kom vel skredderen seg unna, mens kunden fikk svi.

Akkurat som når du kjøper en billig laptop av en på gata, og senere på kvelden blir oppsøkt av politiet og eieren av PC'en som vil ha den tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

.. bøndene (de samme som sørger for at kylling koster sytti kroner halvkiloet) ..

Med en pris på ca. 30 kr/kg fersk kylling (uten innmat) betyr det at bonden stikker av med 15 av de 70 kronene.

Momsen utgjør 14 kroner (av 70).

De som sitter igjen med de resterende 41 kronene bidrar vel også til at kylling koster 70 kroner halvkiloet ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har ingen grunn til å føle dokumentasjonstrang ovenfor myndighetene her i norge om jeg sitter på en restaurant i Paris og nyter en flaske rødvin til 14.000,- eler en cognac til 25.000,-

 

Tollvesenet har kun noe med varer man fører inn i landet, ikke penger man bruker i utlandet. Penger jeg har skattet for her, og som jeg betaler utenlandske avgifter på der jeg forbruker varen.

 

@qualbeen: Jeg betaler (uten)landets avgifter på varene jeg kjøper, med mindre jeg tar dem med til norge, da må jeg søke om å få tilbakebetalt skatter og avgifter, for så å fortolle/beskatte dem inn i norge igjen. Norge går ikke glipp av en eneste krone utover fastsatt beløp, utenom dem som smugler med seg varene. Og smuglere får tollvesenet ta seg av på grensa.

 

Eneste tollvesenet skal bry seg om er hva jeg har med meg inn i landet, ellers har de ikke en dritt med å gjøre med hva jeg ellers gjør når jeg er i utlandet.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest saken i DN, så står den klarere frem enn det som kommer frem i denne artikkelen, og diskusjonen.

 

Han har måtte betale 50000 i toll og mva for varetransaksjoner gjort i utlandet, som han ikke har deklarert ved innførsel. Om vi da snakker bare om mva, så er det snakk om totalt 200K som ikke er deklarert.

 

Har han fått innbakt bøter i dette beløpet, så er det ikke informert om i saken, og noen av beløpene kan man sikkert sette spørsmål ved.

 

Men jeg synes de estimerte tallene er så pass store, at man kan konkludere med en av to muligheter,

1) Han har vært dette bevisst, men tatt en kalkulert risiko

2) Han har ikke tatt seg bryet med å sjekke reglene, og forholde seg til disse.

 

I begge tilfellene så har han skyld selv i at dette ble et problem, og må gjøre opp for seg i ettertid.

 

Beløpene er så store, at jeg forventer at myndighetene ikke kan la det passere. Hvor de velger å sette grensen for forfølgelse, vet jeg ikke, men vil tro de legger inn en viss buffer, for å unngå å kaste bort store ressurser for å ta småbeløp som hvermansen står for.

 

Uansett, beløpsgrensene er klare, så her må man være klar over at de vil bli fulgt opp, dersom man ikke ser at innføringen deklareres ved ankomst. For de flestes del, vil man da tilpasse seg grensene, om man vil småsmugle, ellers så tar man bryderiet og kostnaden med å gjøre dette lovlig.

 

Så kan man heller diskutereprinsippet og beløpsgrensene, samt hvor langt tilbake man skal før foreldelse slår inn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo latterlig om man plutselig skal dokumentere slikt mange år etterpå, fordi man får en lov med "tilbakevirkende kraft".

 

Det var min refleks også, men etter å ha lest litt, innser jeg at det ikke er snakk om en lov med tilbakevirkende kraft (som ville vært grunnlovsstridig, for øvrig). Loven som søkes endret, omhandler kun tilgangen til informasjon, som eventuelt kan avdekke et lovbrudd.

 

Loven som avgjør om forholdet faktisk var et lovbrudd på det tidspunktet det ble begått, forblir den samme.

 

Håper det var en forklaring som gjorde forskjellen litt mer åpenbar :)

 

Regjeringa er ikke ukjente for å vedta grunnlovsstridige lover, bl.a loven mot frontkjemperne etter andre verdenskrig. Loven fikk tilbakevirkende kraft, for å dømme folk for sin politiske mening. Dette stred også mot folkeretten. Et annet eksempel er at de har vedtatt DLD, som også bryter grunnloven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jøss..Dette er jo en diskusjon i samme stil som ved innføringen av DLD.

 

Vi kan med andre ord slappe helt av.

 

Om de innfører dette, så har vi likevel glemt det etter ett år.

 

 

 

 

Det er absolutt ingen ting ved dette samfunnet som tilsier at vi skal få mer (eller beholde) frihet og selvstendighet.

 

 

Det vil være mye bedre om dere forbereder dere på flere begrensninger og flere kontrollerende tiltak.

 

Da slipper dere å plages av forargelsen når disse blir innført.

Lenke til kommentar

Artig hvilket samfunn man får nå som EU ikke lengre er et reelt alternativ.

 

Vi kunne fått fri flyt av varer og tjenester, men bøndene (de samme som sørger for at kylling koster sytti kroner halvkiloet) var merkelig nok i mot.

 

Hehe, at kyllingen er dyr er like mye Reitan sin fortjeneste. Når så du sist en kyllingbonde som var millionær?

 

Tror prior går greit om dagen. De driver akkurat samme type kyllingfarm som de gjør ellers i vesteuropa bare i mye mindre skala, og med mye mer prispåslag. Den norske landbrukspolitikken forøvrig er tuftet på at man skal kunne bosette seg på og leve av hver en mosegrodd stein det kan dyrkes en kvadrat kornåker på ute i fjorden.

 

Forrige gang bøndene utgjorde mer enn 50% av befolkningen var vel Norge i union med Sverige ... (?)

 

Må ikke glemme nasjonalistene, aasenforkjemperene og det faktum at et valg ikke har hatt 100% deltakelse siden

oldtidens hellas (?)

 

Med en pris på ca. 30 kr/kg fersk kylling (uten innmat) betyr det at bonden stikker av med 15 av de 70 kronene.

 

Ja, for "bonden" direkteprofitterer kun fra salget, han mottar ikke enorme summer i subsidier for millionene av kyllinger Jendors kylling A/S produserer og foredler for prior, som kjøper kyllingen staten allerede har subsidiert produksjonen av.

 

Kyllingen har forøvrig "grei" kvalitet etter europeisk standard, men likevel må vi verne om det norske landbruket på tross av at det er en traume for økonomien.

 

Regjeringa er ikke ukjente for å vedta grunnlovsstridige lover, bl.a loven mot frontkjemperne etter andre verdenskrig. Loven fikk tilbakevirkende kraft, for å dømme folk for sin politiske mening. Dette stred også mot folkeretten. Et annet eksempel er at de har vedtatt DLD, som også bryter grunnloven.

 

Er et gammelt ordtak som sier "Som man stoltenbergregjeringen ligger man"

Men utøya, dere, ikke glem utøya.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Moralen her er vel: "Betal kontant når du kjøper varer eller tjenester 'svart' og det ikke innrapporteres moms og/eller betales toll av beløpet."

Det er vel der denne kommer inn:

Vil ha saftig gebyr på uttak av kontanter

 

Finansforbundet vil at staten skal innføre gebyrer på uttak av penger fra banker og minibanker for å bli kvitt kontantene for godt.

Landets borgere skal altså "beskyttes" ved å fjerne kontanter og alle muligheter for kontant betaling for å "forhindre ran og kriminalitet".

Sannheten er vel heller at styrende organ i staten Norge sitter og masturberer til tanken på å ha 100% kontroll over Ola og Karis økonomiske forbruk, samt å kunne kreve avgifter for hver eneste krone Ola og Kari måtte finne på å bruke utenlands.

Tenk så umoralsk da, å bruke penger i utlandet og dermed "snyte" staten for avgift på disse kronene. Nei, her må vi tenke på felleskapet gutter og jenter.

 

At "de", ved å fjerne kontanter, også har muligheten til å ta beslag i og forhindre en person tilgangen på egne private midler ved å fryse alle konti, snakkes det ikke så høyt om. Men det er vel også til vårt eget beste.

Når alle kontanter er fjernet, så fjernes vel alle former for lønnet arbeid etter hvert. I stedet får alle (som da er ansatt i staten fordi private selskap er forbudt) utlevert månedlige rasjonskort som kun dekker primærbehovet for å overleve. Vi må jo tenke på miljøet.

[/rant]

Endret av Johnny Ointment
Lenke til kommentar

Med en pris på ca. 30 kr/kg fersk kylling (uten innmat) betyr det at bonden stikker av med 15 av de 70 kronene.

 

Ja, for "bonden" direkteprofitterer kun fra salget, han mottar ikke enorme summer i subsidier for millionene av kyllinger Jendors kylling A/S produserer og foredler for prior, som kjøper kyllingen staten allerede har subsidiert produksjonen av.

De "enorme summer i subsidier" er i så fall beløp som ikke kommer inn de 70 kronene pr. halvkilo du betaler i butikken. Det er fortsatt noen andre enn bonden og staten som har de 41 kroner per halvkilo som inntekt.

 

Jordbrukspolitikken kan du ellers diskutere friskt i andre tråder her i forumet.

 

Men utøya, dere, ikke glem utøya.

I mangel på saklige argumenter gikk du bare på en ren 'rant' ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...