Gå til innhold

Nå vil Samsung stoppe iPhone 5


Anbefalte innlegg

Aha.... dumme meg. Jeg trodde vi var kommet til nr 4 i rekken. Så feil kan man altså ta...

Du tar ikke feil, og det vet du godt. Men da du skrev «selger» regnet jeg med du mente modeller som selges i dag, ikke tidligere modeller som ikke lenger er på markedet.

Endret av Runar waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[Android er det os som er foretrukket av forbrukerne nå, og det må jo bare bety en ting. De har truffet noe de andre har bommet på. Eller er det slik at vi blir bombardert av Android-reklame, hvor enn vi går? Neppe. Jeg kan ikke huske å ha sette en eneste androidreklame noen gang. Har sett en drøss av reklame for telefoner, av og til blir det nevnt at de inneholder Android, men det er noe produsentene bruker for å selge sin telefon. Ikke omvendt.

Hvis reklamen ikke fokuserer på Android, hva får deg til å tro at det er Android folk foretrekker? Da er det kanskje heller Samsung, HTC og de andre telefonene disse kundene kjøper, og ikke operativsystemet.

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De fleste folk prøver telefoner før de kjøper dem, om ikke i butikk,så av venner eller kolleger. Liker du en Android-telefon, liker du Android.* Akkurat som grunnen til at ikke-trendslavene som kjøper Mac, stort sett er at de foretrekker OSX. Maskinvaren er ikke SÅ unik, for å si det sånn.

 

*HTC pakker Androi inn i Sense i den grad at du får en relativt annerledes brukeropplevelse enn "stock" Android.

Lenke til kommentar

[Android er det os som er foretrukket av forbrukerne nå, og det må jo bare bety en ting. De har truffet noe de andre har bommet på. Eller er det slik at vi blir bombardert av Android-reklame, hvor enn vi går? Neppe. Jeg kan ikke huske å ha sette en eneste androidreklame noen gang. Har sett en drøss av reklame for telefoner, av og til blir det nevnt at de inneholder Android, men det er noe produsentene bruker for å selge sin telefon. Ikke omvendt.

Hvis reklamen ikke fokuserer på Android, hva får deg til å tro at det er Android folk foretrekker? Da er det kanskje heller Samsung, HTC og de andre telefonene disse kundene kjøper, og ikke operativsystemet.

 

Geir :)

 

Vel, HTC har tilnærmet identiske mobiler med WP7 og de selger bare brøkdelen av det "tvillingbroren" med Android. Derfor tror jeg at folk faktisk aktivt velger Android.

Og til Runar: Er det vitterlig bare en iphone i salg nå? ;)

Lenke til kommentar

Og til Runar: Er det vitterlig bare en iphone i salg nå? ;)

Egentlig to, dog kun én «toppmodell», hvis du ikke regner ulik farge og lagringskapasitet som egne modeller.

 

Neida, jeg visste da at det var to modeller i salg. Men fikk et inntrykk av at du trodde det kun var en modell i salg. Men når man ser på HTC sine toppmodeller er de jo rimelig like, Samsung sine også, så da er det vel egentlig kun designet som er forskjellig, og navnet da.

Spent på om vi snart får tre iphoner i salg, eller om Samsung klarer å stoppe iphone 5.

Lenke til kommentar

Neida, jeg visste da at det var to modeller i salg. Men fikk et inntrykk av at du trodde det kun var en modell i salg. Men når man ser på HTC sine toppmodeller er de jo rimelig like, Samsung sine også, så da er det vel egentlig kun designet som er forskjellig, og navnet da.

Visste om begge, men regner ikke den to år gamle 3GS som en av toppmodellene. ;) Nå har jeg ikke undersøkt dette selv, men det må da være større forskjeller på Samsung og HTCs toppmodeller enn design og navn?

 

 

Spent på om vi snart får tre iphoner i salg, eller om Samsung klarer å stoppe iphone 5.

Tre får vi nok ikke, for jeg regner med at 3GS forsvinner når iPhone 5 blir lansert. Men at Samsung klarer å stoppe lanseringen globalt ser jeg på som lite sannsynlig utifra den lille informasjonen vi har per dags dato. Dog, dette kan fort endres hvis det viser seg at de faktisk har gode kort på hånden. Det blir spennende å se, og jeg utelukker ingenting!

Lenke til kommentar

Tre får vi nok ikke, for jeg regner med at 3GS forsvinner når iPhone 5 blir lansert. Men at Samsung klarer å stoppe lanseringen globalt ser jeg på som lite sannsynlig utifra den lille informasjonen vi har per dags dato. Dog, dette kan fort endres hvis det viser seg at de faktisk har gode kort på hånden. Det blir spennende å se, og jeg utelukker ingenting!

 

Hvis man skulle være litt overdrevent seriøs, for en gangs skyld, så håper jeg iPhone 5 kommer på alle de markeder den er tiltenkt. Men, jeg håper også at den bryter med så mange samsungpatenter, at Apple blir tvunget til å slutte med tullesøksmålene mot Samsung. Så håper jeg at Samsung får kompensasjon for tapte inntekter, og at alle lever lykkelige, side ved side, til døden skiller dem... ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis man skulle være litt overdrevent seriøs, for en gangs skyld, så håper jeg iPhone 5 kommer på alle de markeder den er tiltenkt. Men, jeg håper også at den bryter med så mange samsungpatenter, at Apple blir tvunget til å slutte med tullesøksmålene mot Samsung. Så håper jeg at Samsung får kompensasjon for tapte inntekter, og at alle lever lykkelige, side ved side, til døden skiller dem... ;)

For en gangs skyld er jeg helt enig. Hvis en saftig bot/erstatning er det som må til for å få slutt på disse idiotiske søksmålene, be my guest. Det optimale hadde dog vært at de kom frem til en løsning før det gikk så langt, inkludert søksmålene og rettsakene.

Lenke til kommentar

Samsung hylles for å gå til sak mot Apple, men når Apple gjør det samme er det hykleri og kynisme. Voks opp!

Det er en rekke årsaker til at noe sånn er en helt legitim holdning:

 

Apple fremmer søksmål på grunnlag av at «tingen din ligner for mye på tingen min» (noe som på ingen som helst måte burde vœre lov - det er _ingen_ kunder som er tjent med den typen søksmål), mens Samsung kommer til å fremme på grunnlag av teknologi de eier patent på. Dermed fremstår Apple som en «sutrekjerring», mens Samsung fremstår som om de har bein å stå på. Selv om man generelt er patent-motstander, vil søksmål på grunnlag av teknologi virke langt mer legitimt enn søksmål på grunn av utseende, eller funksjonalitet.

 

Apple begynner å bli desperate og drar frem alle de skitne triksene i boka, mens Samsung suser oppover. Igjen vil dette gjerne gi Samsung sympati, mens Apple fremstilles som en anti-helt.

 

Samsung saksøker i hjemlandet. Apple gjør det i Europa, selv om de er hjemmehørende i USA. Typisk eksempel på et «skittent triks» fra Apple i manges øyne.

 

Generelt så er man ikke spesielt glad i patent-søksmål. Patent-motsøksmål (som av natur har en hensikt, nemlig å unngå original-patent-søksmålet) derimot er greit. Det er holdningen til de aller fleste som er motstandere av dagens patent-ordning (og som ikke er fanatiske merketilhengere)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det høres ut som om det Samsung beskriver er såkalte FRAND-patenter, dvs patenter Samsung slik jeg forstår det ikke har noen mulighet til å nekte andre aktører å benytte seg av.

 

Slike patenter har i såfall ingen verdi i denne sammenhengen, siden det ikke vil gå an å benytte dem til å stoppe salget av iPhone 5.

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Cyclo, det var samsung som saksøkte Apple i en rekke europeiske land etter at Apple hadde saksøkt dem i USA.

Wait. What? Når saksøkte Apple dem i USA, og når saksøkte Samsung dem i Europa? Har jeg gått glipp av noe viktig?

 

Edit: Hmm... Er jo faktisk enda flere søksmål på gang enn hva jeg var klar over... Men det betyr jo at begge har tatt ting internasjonalt slik jeg forstår?

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Se innlegget over.

 

Hvor vidtomspennde patenter er sier jo ikke noe i seg selv om det er er FRAND-patenter, at patentene ikke har noen verdi kan man derfor ikke trekke ut av en slik uttaelse, det vil jo vise seg etterhvert når vi ser hva som ligger bak. Det er vel heller ikke slik at FRAND-patenter automatisk ikke "har noen verdi" eller ikke akn brukes til å presse penger ut av andre aktører.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det høres ut som om det Samsung beskriver er såkalte FRAND-patenter, dvs patenter Samsung slik jeg forstår det ikke har noen mulighet til å nekte andre aktører å benytte seg av.

 

Slike patenter har i såfall ingen verdi i denne sammenhengen, siden det ikke vil gå an å benytte dem til å stoppe salget av iPhone 5.

What? Tror du har mistforstått hva FRAND betyr. Det betyr ikke at patentet er verdiløst, eller at hvem som helst bare kan benytte seg av teknologien må måfå. Det det betyr er at man gjennom avtaler er nødt for å tilby lisens på teknologien til alle, under samme vilkår.

 

Har ikke Apple lisensiert teknologien, så har de ikke lisensiert teknologien, og da spiller det ingen rolle om lisens tilbys på grunn av FRAND eller ikke.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...