Gå til innhold

Nå vil Samsung stoppe iPhone 5


Anbefalte innlegg

Etter å ha lest to sider slår det meg at ingen faktisk har påpekt den store forskjellen i påstandene: Samsung sier Apple har brukt deres teknologi uten lisenser; Apple beskylder Samsung for kopiering og plagiat.

 

Selv om patentsystemet er smått ødelagt og alt det der har jeg større rom for forståelse for sak #1. Er målet å stoppe et produkt har jeg forøvrig liten sympati med Samsung,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fant et sitat ett eller annet sted som på en god måte illustrerer mine følelser overfor Samsung:

 

Samsung er et patetisk selskap som har bygget seg opp ved å stjele seriøse selskapers ideer og design. Apple har vunnet alle saker de har anlagt mot Samsung og det sier vel sitt om dette rotteselskapet.

 

Selvsagt er det plass til annenrangs produkter som Samsung, alle kan ikke kjøpe det beste, men asiatiske copy cats trenger verden ikke!

 

Det er så sant som det er sagt! [/Quote]

 

endelig! er 100% enig med deg!

Tror jeg skal lage meg en ekstra trollekonto. Slik kan jeg støtte mine egne utsagn og virke kjempesmart. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette mot-søksmålet låg litt i kortene. Tidligere har Samsung gitt uttrykk av at de har nok av motskyts, men har håpet på at det blåste over av seg selv etterhvert.

 

Om dette er tomme trusler eller ikke, vet jeg ikke. Men Samsung har holdt på med telekommunikasjon siden 1977, så ville ikke blitt overrasket om det viste seg at de har noen grunnleggende patenter for moderne mobiltelefoni.

 

For eksempel er det umulig å lage en GSM telefon nå i dag uten å bruke patenter fra Nokia og Motorola (eies nå av Google), ganske enkelt fordi det var de som oppfant (edit: oppfant mye av teknologien rundt, er vel heller riktig - Takk, Newton :) ) den standarden og tilhørende teknologi. De "gamle" mobil-firmaene har vært ganske så forsiktig med søksmål seg imellom på det her, både fordi at de fleste av de har viktige patenter på deler av en moderne telefon som alle trenger, og fordi at kravene for at de patentene skal være en del av GSM standarden var at de skulle være tilgjengelig for alle på et rimelig vis (i praksis så kryss-lisensierer de seg imellom).

 

Og det er denne delikate balansen Apple har begynt å røske opp i, med .. la oss si heller utradisjonelle patent-typer (It's black! With a screen on! And rounded corners! SUE!). Hittil har det vært ganske mye "gentleman's agreements" mellom mobilprodusentene, med et par konflikter her og der, og jeg tror de fremdeles prøver å ivareta det i markedet. Men, hvis det markedet virkelig går inn i full Thermonuclear Patent War, så har Apple ganske lite de sku ha sagt.

Endret av Terrasque
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den opprinnelige GSM-standarden er faktisk oppfunnet i Norge: http://www.ntnu.no/gemini/2004-03/24-25.htm

 

Men de gamle mobilselskapene har selvsagt utviklet mye teknologi omkring standardene, og som du sier så er essensiell teknologi som er inkludert i standardene noe selskapene er forpliktet til å lisensiere ut, på såkalte FRAND-betingelser.

 

Naturligvis patenterer Apple det de har framskaffet særlig kompetanse på gjennom sin historie, det være seg hardware, software eller design - og bruker dette når de f.eks blir saksøkt over patenter av Nokia eller Motorola, for å få gunstigere lisensavtaler på FRAND-patenter.

Lenke til kommentar

sakt det før, men eier en galaxy tab 10.1. den er dødsbra, og ja. det er en kopi av ipad.

 

men så er det jo det at man nesten ikke kan lage tablet uten og kopiere apple

Hvordan kan du si at Galaxy Tab 10.1 er en kopi av iPad 2 når kun fronten ligner noe på iPad 2?

 

En ting er ikke en kopi før den ser omtrent 80% lik ut som et annet produkt.

 

Men ja, er jo det som er hele poenget. Det er nesten klin umulig å lage en tablet i dag som ser noe bra ut som ikke ligner noe på iPad 2. Dette er noe alle Apple folk burde skjønne.

Lenke til kommentar

Men ja, er jo det som er hele poenget. Det er nesten klin umulig å lage en tablet i dag som ser noe bra ut som ikke ligner noe på iPad 2. Dette er noe alle Apple folk burde skjønne.

 

Jeg sier ikke at Galaxy Tab ligner eller ikke, men er det ikke derfor man har designere?

Litt for lett å bare si at "det er umulig å lage en som ikke er lik".

 

Jeg som forbruker vil ikke ha 100 like produkter, gi meg 10 forskjellige istedet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nettopp, det er bl.a derfor man har designere. Lenovo, Acer og Sony er blant de som tydeligvis klart det "umulige", siden disse har klart å designe fine nettbrett som står helt på egne ben uten å ligne på iPad 2.

Men ser tablet'ene til dem noe fine ut?

 

Nettopp. Er vanskelig å lage en tablet som er fin / ser pen ut som ikke ligner litt på iPad 2 sitt design.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

 

Hvordan kan du si at Galaxy Tab 10.1 er en kopi av iPad 2 når kun fronten ligner noe på iPad 2?

fordi de har veldig like sider. også bevist i retten

 

En ting er ikke en kopi før den ser omtrent 80% lik ut som et annet produkt.

Oppslagsord Ordbokartikkel

kopi

kopi' m1 (fra mlat 'avskrift')

1 gjenpart, avtrykk, avskrift lage en k- av brevet / ta k-er / fotok-

2 (nøye) etterligning lage en k- av en statue / være en tro k- av noe være helt lik noe

 

Men ja, er jo det som er hele poenget. Det er nesten klin umulig å lage en tablet i dag som ser noe bra ut som ikke ligner noe på iPad 2. Dette er noe alle Apple folk burde skjønne.

 

Tror apple er helt klar over at det er vanskelig og ikke lage tablet, uten og kopiere. I USA kan man leve av og saksøke folk :(

Lenke til kommentar

Hvordan kan du si at Galaxy Tab 10.1 er en kopi av iPad 2 når kun fronten ligner noe på iPad 2?

fordi de har veldig like sider. også bevist i retten

 

Tja, det er kanskje ikke helt så svart-hvitt..

 

 

 

AMSTERDAM (MarketWatch) -- A Dutch court Wednesday banned certain Dutch subsidiaries of Samsung Electronics Co. Ltd. from selling three of its smartphones in most of Europe saying they violate a patent of iPhone producer Apple Inc, forcing the South Korean handset maker to rework its logistics in Europe.

 

The court, based in The Hague, ruled that Samsung and three of the company's Dutch subsidiaries violated Apple's patent on the scrolling method and the browsing gallery used in its smartphones Galaxy S, S II and Ace, but rejected all Apple's other claims against its South-Korean competitor, including violating registered designs, copyrights and style imitation.

 

Nå skal jeg ikke være helt sikker her, men syns å huske det var blant annet snakk om hvordan en liste rubber-banded når man kom til slutten, og at når man bladde i galleriet så gikk den videre til neste istedet for å gå tilbake til eksisterende hvis man drog bildet halvveis over.

 

Edit:

Source

EP 2,058,868 - method of scrolling / browsing gallery;

 

EP 2098948 - recording a "flag" in connection with multiple screen taps, of which Samsung would use the system by using Android 2.3 or later version;

 

EP 1,964,022 - method of "unlocking" of a portable device through the touch screen an "unlock image" in a way to drag.

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

Begynner nesten å mistenke at Apple og Samsung samarbeider om å vise hvor teit patentlovgivningen er per i dag.

 

Tja, hadde det ikke vært for den aggressive holdningen til Apple, så hadde jeg også blitt litt misstenksom. Men du stenger ikke ute en produsent fra et marked, for å demonstrere ett poeng. Du gjør det ene og alene for at du er grisk og føler deg truet. Men som andre har påpekt. Apple er en mygg når det kommer til patenter innen mobiltelefoni, så de kommer garantert til å tape denne krigen. Og bra er det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nettopp, det er bl.a derfor man har designere. Lenovo, Acer og Sony er blant de som tydeligvis klart det "umulige", siden disse har klart å designe fine nettbrett som står helt på egne ben uten å ligne på iPad 2.

Men ser tablet'ene til dem noe fine ut?

 

Nettopp. Er vanskelig å lage en tablet som er fin / ser pen ut som ikke ligner litt på iPad 2 sitt design.

Hva som ser fint/pent ut er helt avhengig av personlig smak og forventninger om hvordan noe "bør se ut". Apple har på en måte satt standarden med sitt nettbrett-design, som gjør at folk har vent seg til at slik skal et nettbrett se ut. Men det kreves ikke så veldig mye tenking "utenfor boksen" for å se for seg mange andre gode design-variasjoner.

 

Personlig synes jeg f.eks at Sony S1 ser veldig fin og spennende ut, og er penere enn iPad 2. Får nesten lyst til å ha en slik på stuebordet hver gang jeg ser et bilde av den:

Sony-S1-Android-tablet.jpg

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Begynner nesten å mistenke at Apple og Samsung samarbeider om å vise hvor teit patentlovgivningen er per i dag.

 

Tja, hadde det ikke vært for den aggressive holdningen til Apple, så hadde jeg også blitt litt misstenksom. Men du stenger ikke ute en produsent fra et marked, for å demonstrere ett poeng. Du gjør det ene og alene for at du er grisk og føler deg truet. Men som andre har påpekt. Apple er en mygg når det kommer til patenter innen mobiltelefoni, så de kommer garantert til å tape denne krigen. Og bra er det.

Samsung er en mygg når det kommer til innovasjon innen OS, software og design, så det jevner seg nok ut... ;P

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Begynner nesten å mistenke at Apple og Samsung samarbeider om å vise hvor teit patentlovgivningen er per i dag.

 

Tja, hadde det ikke vært for den aggressive holdningen til Apple, så hadde jeg også blitt litt misstenksom. Men du stenger ikke ute en produsent fra et marked, for å demonstrere ett poeng. Du gjør det ene og alene for at du er grisk og føler deg truet. Men som andre har påpekt. Apple er en mygg når det kommer til patenter innen mobiltelefoni, så de kommer garantert til å tape denne krigen. Og bra er det.

Samsung er en mygg når det kommer til innovasjon innen OS, software og design, så det jevner seg nok ut... ;P

 

Samsung har jo Bada. Har du helt oversett det fakta? Softwarepatenter er teite, det er de fleste enige om :p Design? Samsung hadde jo ipad-designet lenge før apple hadde det. Har du fortrengt fotorammen allerede?

I dette selskapet så er Apple en mygg. Lik det eller ikke...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...