Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matematikk R1 eksamen høst 2011


Anbefalte innlegg

Huff....Da er det vel forsåvidt ikke utenfor pensum, heller :( Det er en sekseroppgave, som jeg burde ha klart om jeg skulle ha hatt det. Da kan umulig klagene gå igjennom.

Man ja utlede omtrent all ny matte fra matte man kan fra før, det er hele poenget med at man lærer matte fra bunnen av og at det blir mer og mer avansert.

Oppgavene var utenfor læreplanmålene, snakker med flere lærere og avdelingsledere og alle er enige at dette skal klages på. Det står klart at dette er pensum i R2, og da kan de ikke forvente at vi skal utlede det fra noe vi kan fra før.

Et eks er at vi kan Pytagoras på ungdomsskolen, dette betyr ikke at vi kan utlede enhetsformelen til å løse avanserte sinus, cosinus likninger på ungdomsskolen, selv om vi kan teorien!

Vi på min skole har hvertfall sendt inn klage, det samme har skolen min så jeg anbefaler alle andre å gjøre det samme!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

I hvilket kapittel da? Driver og titter på nettsiden til boken, men finner ingenting :(

 

Regner med at det er i geometrikapittelet, altså kap. 7. Men vet ikke sidetall eller noe, jeg har ikke den boken.

Det er likevel bare med i et av tre læreverk, og ikke en del av læreplanen. De har faktisk ikke lov til å ta med oppgavetypen BÅDE fordi det ikke er nevnt i læreplanen, og fordi det er et emne bøkene ikke har med av nettopp den grunn. Grunnen til den regelen er at ikke staten skal kunne knytte seg til et verk og gi det markedsfordeler.

 

Forøvrig har Sigma-verket bare ca 20% av markedet, så det er ikke bare "litt" ekskluderende. Grovt, egentlig.

Lenke til kommentar

Jeg fikk svar på min klage i dag:

 

Utdanningsdirektoratet viser til din henvendelse om sentralt gitt skriftlig eksamen i REA3022 Matematikk R1 høsten 2011.

Utdanningsdirektoratet vil ta opp denne problemstillingen med sensorene under fellessensuren.

Mvh

Gregorios Brogstad

Seniorrådgiver

Avdeling for vurdering 1

Utdanningsdirektoratet

Besøksadresse: Schweigaardsgate 15 B

Postadresse: Postboks 9359 Grønland 0135 OSLO

Tlf dir:+ 47 23 30 13 04

Lenke til kommentar

Sjøl! tipper det er standardsvar ^^

 

"Utdanningsdirektoratet viser til din henvendelse om sentralt gitt skriftlig eksamen i REA3022 Matematikk R1 høsten 2011.

 

Utdanningsdirektoratet vil ta opp denne problemstillingen med sensorene under fellessensuren.

 

Mvh

 

Gregorios Brogstad

 

Seniorrådgiver

 

Avdeling for vurdering 1

 

Utdanningsdirektoratet"

Lenke til kommentar

Jeg løste 1)d)3) ved hjelp av parameterfremstilling av sirkel, jeg:

xt= a+b*cos(t)

yt= c+b*sin(t)

 

der b er radius, a=x-kordinat og c=y-kordinat for sentrum. Dette var nevnt en gong, så vidt jeg husker, i R1 boken til Aschehoug under kapittelet "Funksjoner 2" (viss jeg husker riktig). Men så skrev jeg sin(t) på både xt og yt, så får nok feil på den.

Men dere som har 5 på eksamen fra før og tar opp igjen for å få 6, hva tjener dere egentlig på dette? Gjelder R1 karakteren virkelig SÅ mye viss du skal søke deg inn på NTNU eller UIO?

Endret av laustr
Lenke til kommentar

Men dere som har 5 på eksamen fra før og tar opp igjen for å få 6, hva tjener dere egentlig på dette? Gjelder R1 karakteren virkelig SÅ mye viss du skal søke deg inn på NTNU eller UIO?

 

Alle karakterene teller like mye på snittet (noen få utdanninger har krav om spesifikke karakterer, men da er det bare noe sånt som 4 i R2). Hvis man ønsker å komme inn på en utdanning der snittet for å komme inne er veldig høyt kan hver eneste femmer være ganske ødeleggende.

Lenke til kommentar

Men dere som har 5 på eksamen fra før og tar opp igjen for å få 6, hva tjener dere egentlig på dette? Gjelder R1 karakteren virkelig SÅ mye viss du skal søke deg inn på NTNU eller UIO?

 

Alle karakterene teller like mye på snittet (noen få utdanninger har krav om spesifikke karakterer, men da er det bare noe sånt som 4 i R2). Hvis man ønsker å komme inn på en utdanning der snittet for å komme inne er veldig høyt kan hver eneste femmer være ganske ødeleggende.

Og hvis du da har 6 i alle realfag, men kanskje har en 4 i språk, og 5 og 6 i de andre faga, da kan en 6'er istedenfor en 5'er være skjebnesvangert.

 

Dere der ute som tok opp R1 når dere hadde 5 fra før av og gikk for 6, hva har dere tenkt å komme inn på?

Lenke til kommentar

Men dere som har 5 på eksamen fra før og tar opp igjen for å få 6, hva tjener dere egentlig på dette? Gjelder R1 karakteren virkelig SÅ mye viss du skal søke deg inn på NTNU eller UIO?

 

Alle karakterene teller like mye på snittet (noen få utdanninger har krav om spesifikke karakterer, men da er det bare noe sånt som 4 i R2). Hvis man ønsker å komme inn på en utdanning der snittet for å komme inne er veldig høyt kan hver eneste femmer være ganske ødeleggende.

Og hvis du da har 6 i alle realfag, men kanskje har en 4 i språk, og 5 og 6 i de andre faga, da kan en 6'er istedenfor en 5'er være skjebnesvangert.

 

Dere der ute som tok opp R1 når dere hadde 5 fra før av og gikk for 6, hva har dere tenkt å komme inn på?

 

Medisin.. :)

Lenke til kommentar

Ser den. Hva må du ha i snitt for å komme inn der du skal? Selv må jeg vel ha rundt 5,9 for å komme inn på ind.øk

Jeg tenker også medisin, trenger minst 5,4 i snitt i tillegg til 4 realfagspoeng. Angrer på at jeg ikke tok S-matte og biologi, istedenfor å ta vanskelige fag som det er umulig å få 6 i som R2 og FY2

 

Trenger du 5,9 i tillegg til realfagspoeng for å komme inn på indøk på NTNU? Klarer du det da?

 

 

Har forhåndssensurrapporten kommet btw?

Lenke til kommentar

Ser den. Hva må du ha i snitt for å komme inn der du skal? Selv må jeg vel ha rundt 5,9 for å komme inn på ind.øk

Jeg tenker også medisin, trenger minst 5,4 i snitt i tillegg til 4 realfagspoeng. Angrer på at jeg ikke tok S-matte og biologi, istedenfor å ta vanskelige fag som det er umulig å få 6 i som R2 og FY2

 

Trenger du 5,9 i tillegg til realfagspoeng for å komme inn på indøk på NTNU? Klarer du det da?

 

 

Har forhåndssensurrapporten kommet btw?

 

 

Nei, man trenger 59 poeng for å komme inn, altså det er inkludert tilleggspoeng. Tror faktisk det i år lå litt i underkant av 59, men likevel veldig vanskelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...