Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matematikk R1 eksamen høst 2011


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og når ingen av lærebøkene har tolket det slik at dette er en del av pensum i R1, er det litt drøyt å forvente at elevene skal tolke det slik..

 

Det stemmer strengt tatt ikke. I Sigma R1, altså Gyldendals bok, står det om sirkelligninger.

 

 

I hvilket kapittel da? Driver og titter på nettsiden til boken, men finner ingenting :(

Lenke til kommentar

Og når ingen av lærebøkene har tolket det slik at dette er en del av pensum i R1, er det litt drøyt å forvente at elevene skal tolke det slik..

 

Det stemmer strengt tatt ikke. I Sigma R1, altså Gyldendals bok, står det om sirkelligninger.

 

En fremgamgsmåte for å omregne likningen til formen (x-a)^2+(x-b)^2 = c^2 finner du ikke i Sigma R1 boken. Jeg fant bak i fasiten noe om å "halvere, kvadrere, og addere" men ingen fremgangsmåte. Alt for lite informasjon i boken til å løse oppgaven. Geogebra omregnet likningen for meg tho.. =P Men jeg skrev likevel på i oppgaven at dette ikke er nevnt i boka en eneste gang.

 

edit :Jeg sendte en klage

Endret av nonstop
Lenke til kommentar

Klage sendt!

 

Skrev dere forklaring til konstruksjonen? Jeg hadde litt knapt med tid, så valgte å ikke gjøre det da det ikke stod presisert i oppgaven. I sensorveiledningen står det:

 

Det presiseres at kandidaten må bruke passer og linjal, samt forklare konstruksjonen for å få full uttelling.

 

Jeg sitter med oppgaven. Her står det presisert at det skal brukes passer og linjal, men ikke et ord om forklaring...

Lenke til kommentar

I det offentlige går ting tregt … Først skal det vel planlegges et planleggingsmøte for å planlegge et møte, og hvis e-postene faktisk kommer frem etter x fraværsassistenter i Outlook—og hvis de som jobber der har tid mellom alle kaffepausene—får dere kanskje svar utpå nyåret?

 

Ellers synes jeg oppgavene så greie ut, kanskje bortsett fra ligning for sirkler. Vi hadde ligning for sirkler og elipser i 2MX (back in the days), kanskje det er noen gamle lærere som enda lever etter Reform-94?

Endret av Jude Quinn
Lenke til kommentar

Jau, det kan du …

 

Si at du har to punkter (x,y) og (a,b). Avstanden mellom disse er √( (x-a)2+(y-b)2 ) = d ... Hvor d er avstanden. Hvis (a,b) er midt i sirkelen, og (x,y) ligger på kanten, så kan du sette d=r (radius).

 

Så kan du opphøye begge sider i andrepotens:

 

(x-a)^2+(y-b)^2=r^2

Endret av Jude Quinn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...