Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matematikk R1 eksamen høst 2011


Anbefalte innlegg

sleit med det sjøl og, men det er et læreplanmål:

 

- regne med vektorer i planet, både geometrisk som piler og analytisk på koordinatform

 

Eg og reiste midtnormalar når en skulle konstruere, då lagar man jo halveringlinjene for vinklane i den omskrevne trekanten til sirkelen.

Skulle gå fra 5 til 6 her og, men det skjer nok ikkje.. dumme sirkel-ligning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Likningen for en sirkel, (x - x0)2 + (y + y0)2 = r2 står under Geometriske steder i R1-delen av formelsamlingen til Gyldendal. Ellers finner jeg ingenting i klartekst i Sinus R1 grunnbok.

 

Synes forøvrig at del 2 gikk som smurt, takket være GeoGebra. Men 1g var meget vanskelig og der ble det mye rot (og streker fra origo).

Endret av zaqqoZeq
Lenke til kommentar

Jeg ble helt paff da jeg så den jævla oppgaven og aldri skjønte den. Ga nesten opp. Skrekkscenarioet nå er at den oppgaven blir trukket og at jeg da ikke får ønsket karakter siden jeg burde jobbet litt mer med den b)-oppgaven(den var jo ganske lik da egentlig).

 

Et annet spørsmål. Når det står "bestem vinklene". Kan du da skrive ned svaret, uten noe utregning. Jeg gjorde det på en av oppgavene i dag, når du skulle finne vinkel GHE eller noe. Tok 45 grader på begge de to.

Lenke til kommentar

Jeg ble helt paff da jeg så den jævla oppgaven og aldri skjønte den. Ga nesten opp. Skrekkscenarioet nå er at den oppgaven blir trukket og at jeg da ikke får ønsket karakter siden jeg burde jobbet litt mer med den b)-oppgaven(den var jo ganske lik da egentlig).

 

Et annet spørsmål. Når det står "bestem vinklene". Kan du da skrive ned svaret, uten noe utregning. Jeg gjorde det på en av oppgavene i dag, når du skulle finne vinkel GHE eller noe. Tok 45 grader på begge de to.

Det er jo hvordan du kom frem til svaret som er interessant. Bare svaret gir sikkert bare en brøkdel av poengene.

Lenke til kommentar

Skjønte ingenting av likningene for sirkler jeg heller. Hadde aldri hørt om det, så var sjanseløs på det både i del 1 og 2. Forstod rett og slett ingenting. Under eksamen på del 2 så jeg at det var nevnt i formelboken min for r1, altså har Sinus cappelen damm gjort en svært dårlig jobb i forhold til dette. Kan fort ha kostet meg sekseren, for tror jeg ellers hadde alt rett. :( Eneste positive er at jeg aldri ville ha klart den; unngår å tenke etterpå: aha, den burde jeg ha klart.

Lenke til kommentar

Jeg ble helt paff da jeg så den jævla oppgaven og aldri skjønte den. Ga nesten opp. Skrekkscenarioet nå er at den oppgaven blir trukket og at jeg da ikke får ønsket karakter siden jeg burde jobbet litt mer med den b)-oppgaven(den var jo ganske lik da egentlig).

 

Et annet spørsmål. Når det står "bestem vinklene". Kan du da skrive ned svaret, uten noe utregning. Jeg gjorde det på en av oppgavene i dag, når du skulle finne vinkel GHE eller noe. Tok 45 grader på begge de to.

 

jeg gjorde det samme og fikk 45. prøvde å finne bevis for at det var en likebeinet trekant så endte med renosementet GH=GE eller noe, (husker ikke hvilken som var i midten). men håper å få et trøstepoeng på den eller noe..

Lenke til kommentar

Tror rett og slett ikke det finnes adjektiv som beskriver mitt hat for geometri. Jeg fant ingenting i boka mi om sirkellikninger, det var kun nevnt én gang i en oppgave.

Og detta gir dem på eksamen?! Huff.. Del 2 gikk ikke så bra som jeg hadde håpet pga. geometrien.

 

Del 1 var grei derimot.

 

Men hva slags formel skulle man bruke på 6b? Finne faktorene til 284 eller hva det var. Fant ingenting om det i boken min heller. Skjønner jo prinsippet, så oppgaven i seg selv var ikke så vanskelig, men fant ikke noen formel for det. Tungvindt å sjekke tall for tall..

Lenke til kommentar

Men hva slags formel skulle man bruke på 6b? Finne faktorene til 284 eller hva det var. Fant ingenting om det i boken min heller. Skjønner jo prinsippet, så oppgaven i seg selv var ikke så vanskelig, men fant ikke noen formel for det. Tungvindt å sjekke tall for tall..

mener det er, skulle vel bruke d som stod der.

 

chart?cht=tx&chl=1+2+4+71+142=220

 

220 og 284 blir kalt vennskapstall.

Lenke til kommentar

Men hva slags formel skulle man bruke på 6b? Finne faktorene til 284 eller hva det var. Fant ingenting om det i boken min heller. Skjønner jo prinsippet, så oppgaven i seg selv var ikke så vanskelig, men fant ikke noen formel for det. Tungvindt å sjekke tall for tall..

mener det er, skulle vel bruke d som stod der.

 

chart?cht=tx&chl=1+2+4+71+142=220

 

220 og 284 blir kalt vennskapstall.

 

Herlig!Akkurat det jeg fikk ;)

Lenke til kommentar

Jeg ble helt paff da jeg så den jævla oppgaven og aldri skjønte den. Ga nesten opp. Skrekkscenarioet nå er at den oppgaven blir trukket og at jeg da ikke får ønsket karakter siden jeg burde jobbet litt mer med den b)-oppgaven(den var jo ganske lik da egentlig).

 

Et annet spørsmål. Når det står "bestem vinklene". Kan du da skrive ned svaret, uten noe utregning. Jeg gjorde det på en av oppgavene i dag, når du skulle finne vinkel GHE eller noe. Tok 45 grader på begge de to.

Det er jo hvordan du kom frem til svaret som er interessant. Bare svaret gir sikkert bare en brøkdel av poengene.

Men denne gangen sto det "bestem". Ikke regn ut. Det er jo en vesentlig forskjell, er en grunn til hva slags ord de bruker, om det er "bestem","finn","regn ut" osv.

Lenke til kommentar

Men hva slags formel skulle man bruke på 6b? Finne faktorene til 284 eller hva det var. Fant ingenting om det i boken min heller. Skjønner jo prinsippet, så oppgaven i seg selv var ikke så vanskelig, men fant ikke noen formel for det. Tungvindt å sjekke tall for tall..

mener det er, skulle vel bruke d som stod der.

 

chart?cht=tx&chl=1+2+4+71+142=220

 

220 og 284 blir kalt vennskapstall.

 

Herlig!Akkurat det jeg fikk ;)

Ja, men det var jo allerede det som sto i oppgaven?

Det sto jo at faktorene til 220 er 1+2+3+71+142.

Så skulle vi finne faktorene for 284..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...