Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matematikk R1 eksamen høst 2011


Anbefalte innlegg

Men hva slags formel skulle man bruke på 6b? Finne faktorene til 284 eller hva det var. Fant ingenting om det i boken min heller. Skjønner jo prinsippet, så oppgaven i seg selv var ikke så vanskelig, men fant ikke noen formel for det. Tungvindt å sjekke tall for tall..

mener det er, skulle vel bruke d som stod der.

 

chart?cht=tx&chl=1+2+4+71+142=220

 

220 og 284 blir kalt vennskapstall.

 

Herlig!Akkurat det jeg fikk ;)

Ja, men det var jo allerede det som sto i oppgaven?

Det sto jo at faktorene til 220 er 1+2+3+71+142.

Så skulle vi finne faktorene for 284..

 

Ja, men om du prøver å dele 284 på noe høyere enn 142, vil du alltid få en rest. Altså må summen av faktorene var 220 for 284.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig i klaging.. er jo heilt bak mål at man skal kunne ting fra et høgare nivå.

 

Det var noken som ville ha svar på 1g:

 

1. Sidan AB skjer av ein boge på 60o, er altså vinkel AOB 60o. Då er vinkel ADB lik 30o (periferivinkel)

 

2. Sidan DE skjer av ein boge på 20o er vinkel DOE lik 20o. Då blir vinkel DBE lik 10o.

 

3. vinkel ACB er ein vinkel i trekanten AEC. Vinkel CAE blir ein periferivinkel lik som BDE og er altså 10o. Vinkel AEC er 180o - vinkel AEB. Vinkel AEC blir då: 180o-30o = 150o

 

Vinkel ACB = 180o-150o-10o= 20o

 

sånn gjor eg det vertfall :)

 

Edit: snakka forresten med en mattelærer som var enig i at sirkeloppgavene var litt sleipe.

Endret av sanddyret
Lenke til kommentar

Jeg har lyst å klage jeg også, men jeg tror ikke vi har rett på å klage på oppgavene. Jeg hadde en lærer som sa at det var opp til skolene om de skulle klage på oppgavene, mens det elevene kunne klage på sensuren.

 

§ 5-1. Kva det kan klagast på

 

Det kan klagast på standpunktkarakterar, eksamenskarakterar, karakterar til fag-/sveineprøver og kompetanseprøve, og realkompetansevurdering. Det kan også klagast på vedtak om ikkje å setje standpunktkarakter.

0 Endra ved forskrift 1 juli 2009 nr. 964 (i kraft 1 aug 2009).

Lenke til kommentar

Jeg er lektor i matematikk og underviser ved Sonans privatgymnas. Jeg er helt enig med flertallet her i at sirkeloppgavene er helt feilplasserte. I læreplanen står det følgende:

•bruke linjer og sirkler som geometriske steder sammen med formlikhet og setningen om periferivinkler i geometriske resonnementer og beregninger

 

Å kreve at en da skal kunne sette opp likningen for en sirkel er i beste fall en særdeles vid tolkning av nevnte punkt i læreplanen.

(Til sammenligning står det i læreplanen for R2:

•bruke vektorregning til å finne liknings- og parameterframstillinger til linjer, plan og kuleflater

Her står det altså tydelig LIKNING.)

Og når ingen av lærebøkene har tolket det slik at dette er en del av pensum i R1, er det litt drøyt å forvente at elevene skal tolke det slik..

 

Jeg er like irritert som dere og oppfordrer alle til å sende en klage (klart man kan klage, vi bor da i Norge og ikke i et diktatur) til

[email protected]

Gi mailen en tittel som viser hva den dreier seg om.

 

 

Ellers vil jeg si at det var en relativt enkel eksamen. 12 poeng å hente på oppgave 2 er jo en aldri så liten gavepakke.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Direkte kopi:

 

Hei!

 

I dag hadde eg eksamen i R1 i håp om å forbedre min 5er til en 6er. Eg meiner sjølv at eg er ein sterk elev i dette faget. Då eg i dag hadde eksamen blei eg veldig sjokkert over oppgava der det blei spurt om å lage ei likning for ein sirkel. Denne problemstillinga er verken tatt opp i Aschehaug eller Cappelen Damm si lærebok, og av alle eg har snakka med er det ingen som har fått til desse oppgavene. Det var ei oppgave på del 1 og ei oppgave på del 2 der man skulle finne likning for ein sirkel. Eg syns det blir heilt feil når det skal vere på denne måten.

Om man kan pensom godt og har rekna igjennom alle tidligare eksamenssett burde man ha en reell sjangse til å kunne få en toppkarakter på en matteeksamen, trudde eg.

 

Har snakka med to matematikklærarar som er heilt enige i at dette blir feil. Eg håper dette blir gitt beskjed om til sensorane så dei er klar over at oppgavene var svært vanskelige og utenfor pensum (vertfall på kanten av), slik at det kan bli tatt med i vurderinga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...