Gå til innhold

Windows 8 skal starte ekstra raskt


Anbefalte innlegg

Ærlig talt, dette hevdes da hver eneste gang, nå skal operativsystemet starte raskere. Så får vi se om det for en gangs skyld stemmer, og hva som skjer med oppstartstiden straks noen programmer og drivere legges inn.

 

Uansett så er dette ganske irrelevant så lenge oppstartstiden ikke er horribel. Om du sparer 10 sekund på en oppstart, så er det veldig irrelevant med mindre du restarter maskinen et utall ganger i timen. At maskinen har god ytelse ellers er langt viktigere. Skal tro om Microsoft har fått god diskytelse nå? Uansett når dette gang på gang trekkes frem som en av de største nyvinningene så tyder det på mangel på reelle endringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns også dette er unødvendig, mye av tiden man bruker ved oppstart er jo tiden fram til operativsystemet starter å kjøre anyway. Sålenge det er akseptabel tidsbruk er det greit for meg, og der har jeg lite å klage på ift windows - med unntak av xp, som brukte vinter og vår på å starte da jeg kjørte 10 HDDer i samme maskin. Win 7 greier den oppgaven atskillig bedre.

Lenke til kommentar

Det er mulig å oppdatere kernel uten å resterte også ved hjelp av Ksplice.

 

Takk for tipset. :)

 

Syt og klag. Min pc kan stå på 24/7 uten restarts. Jeg må kanskje restarte en gang hver 2 måned for oppdateringer. Når jeg da restarter tar det maks 20 sec. Om der er for ille kan man vel bare grave sin egen grav og dø.

Har ikke hatt hehov for restart for noe siden jeg reinstallerte W7 på SSD for 2 måneder siden. Da har jeg installert en haug med spill, programmer, osv. Vet ikke når du skifta fra XP til Ubuntu, men om du brukte XP etter at W7 kom ut så er det ikke rart i at Windows føles utdatert.

 

Jeg kjenner meg ikke igjen. Jeg har ikke hatt uptime på mer enn 20 dager når det gjelder Windoze, men det har alt med hva du faktisk gjør med systemet. Jeg spiller ganske lite og bruker maskinen for det meste til mediastreaming (fra maskinen til PS3), programmering, nettleser, IRC og programmer som qucs og Multisim (for laptopen som kjører Windoze).

 

Hver sin bruk, hver sin smak. Du kan ikke be oss grave vår egen grav og dø fordi vi har andre bruksområder enn deg.

 

Selv kjører jeg Windoze på SSD og Linux på en 7200RPM disk.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

Vil dette bety at man kan starte pc-en med en gang knappen trykkes hvis man har en SSD-disk? Synes det er flaut at en MACbook Pro har raskere oppstart fra dvale enn min 4kjerners vistapc. Min pc bruker evigheter på å komme seg på det trådløse internettet også, og min laptop er jo bare å glemme, tar dager.

 

Mistenker at skjermkortene mine har mye med saken å gjøre, da bildet bruker tid på å komme og de bråker fælt, både på stasjonære og den bærbare. Alt som er raskere er velkomment :)

Lenke til kommentar

Vet ikke med dere, men jeg opplever få restarts med Windows 7. Sist gang jeg restartet den var for tre-fire uker siden når jeg formaterte harddisken.

 

De fleste har vel gjerne ikke PCen på 24 timer i døgnet da, så ser hvordan det er nyttig med raskere oppstart.

 

Tror det har mer med terskel å gjøre, om du mener 3-4 uker er lenge uten en restart, ja da klarer man seg med få restarts, personlig mener jeg ikke at den maser om restart hver måned (når det kommer patcher) er få ganger. Mao dine få restarts er mine mange restarts.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vil dette bety at man kan starte pc-en med en gang knappen trykkes hvis man har en SSD-disk? Synes det er flaut at en MACbook Pro har raskere oppstart fra dvale enn min 4kjerners vistapc

Oppstart fra dvalemodus med SSD er jo lynraskt allerede idag under Windows 7.

 

Min jobb-bærbare (Lenovo t410s) starter kjappere fra dvale enn noen annen maskin jeg har vært borte i (inkl. bærbare og stasjonære Mac'er både med og uten SSD). Det er snakk om sekunder. Og en full oppstart fra scratch tar neppe mer enn 15 sek (pluss den tiden jeg bruker på å skrive inn passordet eller scanne fingeren min).

 

Så at diskytelse er en vesentlig faktor ved oppstart er det vel ingen tvil om.

 

Ellers så har jeg en mistanke om at bootsekvensen under OS X ikke nødvendigvis er en full boot men heller en slags sleepmodus, for når jeg tar en full shutdown på en av jobb-Macene (inkl. utlogging av maskinens hovedbruker) bruker den *mye* lenger tid på å starte opp igjen enn om jeg bare tar vanlig avslutning.

Endret av satchman
Lenke til kommentar

Vel, hvis du har et problem med oppstartstid når det skjer sjeldnere enn en gang i uka, da har du hva jeg vil kalle et luksusproblem :-)

 

På min gamle dårlige PC hadde jeg 1 minutt og 20 sekund før den var klar til bruk. Slik jeg har forstått det, er dette svært lang tid å bruke på oppstart (Har aldri tatt tiden med det systemet jeg kjører nå, men det er jo på hovedkortet ting tar tid, uansett om jeg skal boote Linux Mint eller Win7.

 

Til og med med min oppstart og en oppstart i uken (som er utrolig ofte, dersom du har som mål å restarte sjelden), er du fremdeles akkurat over en time i ÅRET...

Sannsynligvis er du under minuttet allerede, og hvis man synes det er ofte med hver 3-4 uke, er det med andre ord mindre enn 12 minutt i året... Det er begrenset hvor dyrebar tiden til folk er :-)

Til og med på jobb, i en jobb hvor man tar feks 10.000 kroner i timen, utgjør det fremdeles bare 2000 kroner i året...

Jeg synes det er skikkelig teit å snakke om denne tiden for folk som har en PC som bare står på.

 

 

Jeg er derimot helt enig i at oppstartstid faktisk betyr noe for bærbare PCer og for dem som slår av og på PCen en eller flere ganger om dagen :-) Men det virker ikke som så mange her inne faller i denne gruppa :p Min egen bærbare har nå running uptime (eller i hvert fall vært innlogget på IRC) på 9 uker, 3 dager, 8 timer og 3 minutt. Eller 1592 timer og 3 minutt, så for meg er det heller ikke et spesielt stort problem :-)

Lenke til kommentar

Sjeldnere omstart er virkelig velkommen.

 

er jo nesten sånn at for hver 2. program du installerer på windows må du restarte før du kan bruke dem -.-

 

Hvilke program installerer du? :p

 

Det som derimot irriterer meg er at det er så mange Windows oppdateringer som krever omstart hele tiden.. Derfor er dette good news, jo kortere reboot tid jo bedre.

 

Installerte f.eks. akkurat Microsoft Silverlight, å den fungerer tydeligvis ikke før jeg restarter pcen :s

Lenke til kommentar
Stemmer det oln. En bekjent av meg har en Linux server som kjører Ubuntu. Den kjører nå på nyeste versjonen, serveren er vel rundt 5-6 år gammel og har aldri hatt en restart :thumbup:
Det høres ut som om den maskinen har et sikkerhetsproblem. Etter 5-6 år uten kjerneoppdateringer er det sannsynligvis en god del åpne sikkerhetshull der.

Ksplice, som også har blitt nevnt, dukket ikke opp før 2008-2009 (2-3 år siden). Det vil si at denne hullete maskinen ikke nyter godt av slik funksjonalitet. Ksplice er heller ikke noe for hvermansen, i og med at en del patcher må behandles manuelt.

Lenke til kommentar
Hvis du skulle ønske en ekte omstart en gang så får man det ved å kjøre shutdown-kommandoen med tillegget /full. Velg da start, kjør og skriv inn: shutdown /s /full /t 0 .

 

Eller powershell:

Restart-Computer -Force

Ikke at jeg ser noen hensikt med å boote maskinen til BIOS med mindre det er noe kraftig galt. Reset av kjernen bør være nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...