Gå til innhold

[Løst] Ubuntu problemer med og logge inn i firewall (skole nett)


Anbefalte innlegg

Hei. har instelert ubuntu på en skole maskin og den sliter litt med og få nett tilgang fordi vi må logge inn i firewallen he rpå skolen for og få nett tilgang. den prøver og nå intern nettet men den gir opp etter vært.. jeg måtte dele en nettverkskobling i windows som var inlogget. da fikk den nett (ubuntuen).

 

andre maskiner som er på samme nett som denne er fesk windows 7 som ikke er meld opp i noe domenet denne fungerer helt fint.

 

så lurte litt på dette hvorfor jeg ikke får log inn bildet ?? og ikke kan nå den ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hva slags innlogging er det snakk om? Er det noe Cisco-basert, er det en proxy av noe slag eller noe annet?

 

Det er ikke proxy værtfall..

 

windows maskiner som ikke er en del av dometet til skolen går det greit med.

linux ubunto og mint får ikke log inn vinduet som fesk en windows maskin får.

virker som det er akkurat som den har problemer med og kommunisere med firewallen? kanskje noen porter eller noe linux ikke er med på. kanskje jeg magler en procol? det er ikke cisco det er bare gjennom nettleser får et inloggings vinduet for og få netttilgang.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Høres litt ut som om det er en liknende løsning som ofte brukes på bl.a. hoteller, hvor trådløsnettet er åpent og en kan kople til og få ip. Men før en slipper igjennom brannmuren/routeren/aksesspunktet/hva-nå-enn (får "forbindelse") og ut på nettet så må en logge på i en egen side som kommer opp dersom "forbindelsen" ikke er etablert eller har gått ut på tid.

Hvis det er en slik løsning er det rart om det ikke virker i ubuntu da en vel får innloggingssiden (hvis nødvendig) dersom en prøver å åpne en hvilken som helst nettside... men jeg kjenner ikke noe til detaljer i slike løsninger, dersom det er en slik (det er kanskje VPN løsningen du snakker om, Del?)

Endret av HawP
Lenke til kommentar

Nomadix er en hotspot-løsning. Jeg har koblet opp på nomadix-baserte løsninger mange ganger uten problemer. Kan i grunnen bare huske en gang jeg hadde problemer, det var på et hotell i USA (og jeg tror ikke de hadde nomadix). Jeg har bodd på mange hotell..

 

Er det andre som har problemer med å logge inn i Bodø fra linux?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nomadix er en hotspot-løsning. Jeg har koblet opp på nomadix-baserte løsninger mange ganger uten problemer. Kan i grunnen bare huske en gang jeg hadde problemer, det var på et hotell i USA (og jeg tror ikke de hadde nomadix). Jeg har bodd på mange hotell..

 

Er det andre som har problemer med å logge inn i Bodø fra linux?

 

 

oi mange svar her.. løsningen min var og koble til med skole maskin og så share nettverkstilgangen min ut på nettverks kortet og så få nett på annen maskin. hehe

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

hei

 

har instalert open suse og får nå problemer igjen.. har null internett tilgang bortsett fra når jeg deler den fra en annen maskin.

jeg kan surfe på linux maskina men ikke laste ned feks oppdateringspakker til denne eller instalere andre programmer fra menyen der tileggsprogrammer. sikkelig strange ? prøvde og gjøre den medlem av windows domenet og men da ba den om en oppdatgerigs pakke som jeg tydeligvis ikke hadde og da var jeg like langt.

 

skal legge ut noen bilder.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...