Del Skrevet 29. august 2011 Skrevet 29. august 2011 (endret) Jeg har heller ikke påstått at man vil oppnå makshastighet på WLANet, men 300mbit er og blir bedre enn 150mbitHvilken hastighet oppnår du på filoverføring mellom dine maskiner? Hvilken hastighet oppnår du ved nedlasting fra nett?Er det bare meg som synes at 3-serien til Samsung ser ut som 2 skritt tilbake fra 9-serien rent designmessig?Når det kommer til 13,3" utgaven av 3-serien, så er jeg tilbøyelig til å være enig, 13,3" utgaven av 3-serien er for tung, men den kommer med dedikert grafikk, og er derfor unaturlig å sammenligne med Air. For svært mange brukere vil den svake grafikken i Air gjøre maskinen uaktuell, når da atpåtil 3-serien har lengre batteritid, så er det klart at man sammenligner epler og pærer. For 11" som denne testen dreier seg om er jeg uenig, den står seg meget godt, og det til en brøkdel av prisen. Det samme gjelder 12,5" varianten. Begge disse konkurrerer etter min mening direkte mot Air. Til tross for at de koster mye mindre, er de konkurrasnsedyktige feature for feature. Det sier mye.http://www.samsung.com/no/consumer/computer-peripherals/notebook/thin-light/NP305U1A-A01SE/index.idx?pagetype=prd_detail&returnurl= http://www.samsung.com/no/consumer/computer-peripherals/notebook/thin-light/NP350U2B-A02SE/index.idx?pagetype=prd_detail&returnurl= http://www.samsung.com/no/consumer/computer-peripherals/notebook/thin-light/NP300V3A-A03SE/index.idx?pagetype=prd_detail&returnurl= Hvis man skal finne et direkte alternativ til 13,3" varianten, så har Toshiba en sak til halve prisen: https://prisguiden.no/produkt/toshiba-satellite-r830-13d-149655 Endret 29. august 2011 av Del
Xmir Skrevet 29. august 2011 Skrevet 29. august 2011 (endret) Finnes det ikke "Apple Mini DisplayPort til hdmi"? Jeg kjøpte en slik sånn at jeg kunne få en hel kabel og ikke adapter + kabel. Venter forøvrig på MBA fremdeles (20% salget hos elkjøp), så har ikke testa den personlig. Men står at den skal funke med MBA2011 Endret 29. august 2011 av Xmir
ahpadt Skrevet 29. august 2011 Skrevet 29. august 2011 (endret) Jeg har heller ikke påstått at man vil oppnå makshastighet på WLANet, men 300mbit er og blir bedre enn 150mbitHvilken hastighet oppnår du på filoverføring mellom dine maskiner? Hvilken hastighet oppnår du ved nedlasting fra nett?Er det bare meg som synes at 3-serien til Samsung ser ut som 2 skritt tilbake fra 9-serien rent designmessig?Når det kommer til 13,3" utgaven av 3-serien, så er jeg tilbøyelig til å være enig, 13,3" utgaven av 3-serien er for tung, men den kommer med dedikert grafikk, og er derfor unaturlig å sammenligne med Air. For svært mange brukere vil den svake grafikken i Air gjøre maskinen uaktuell, når da atpåtil 3-serien har lengre batteritid, så er det klart at man sammenligner epler og pærer. For 11" som denne testen dreier seg om er jeg uenig, den står seg meget godt, og det til en brøkdel av prisen. Det samme gjelder 12,5" varianten. Begge disse konkurrerer etter min mening direkte mot Air. Til tross for at de koster mye mindre, er de konkurrasnsedyktige feature for feature. Det sier mye.http://www.samsung.com/no/consumer/computer-peripherals/notebook/thin-light/NP305U1A-A01SE/index.idx?pagetype=prd_detail&returnurl= http://www.samsung.com/no/consumer/computer-peripherals/notebook/thin-light/NP350U2B-A02SE/index.idx?pagetype=prd_detail&returnurl= http://www.samsung.com/no/consumer/computer-peripherals/notebook/thin-light/NP300V3A-A03SE/index.idx?pagetype=prd_detail&returnurl= Hvis man skal finne et direkte alternativ til 13,3" varianten, så har Toshiba en sak til halve prisen: https://prisguiden.no/produkt/toshiba-satellite-r830-13d-149655 Jeg syntes ikke den 13" Samsung er sammenlignbar i det hele tatt. Makan til kloss. Toshiba-maskinen har ikke SSD. Om man legger inn en SSD i prisen havner man på en pris ikke langt unna det en MBA 13" koster. Endret 29. august 2011 av ahpadt
endrebjo Skrevet 29. august 2011 Skrevet 29. august 2011 Her er forresten Windows 7 sin systemklassifisering av Macen i boot camp. Jeg vil ikke kjøre andre benchmarks utover dette, men det kan nok fort googles opp hvis nødvendig. [img']http://i55.tinypic.com/1zxbcbm.png[/img'] Har 13" i5 med 256GB SSD og 4GB RAM. Det kan forresten nevnes at Apple bruker to leverandører av SSDer, Toshiba til 64GB og 128GB, mens samsung til 256GB, og Samsung-diskene skal i følge benchmarks være en del raskere, så det kan lønne seg å kjøpe med 256 hvis man har råd. SSDen burde være kjappere enn som så. En Intel 320 120 GB, som har en ganske konservativ ytelse, er god for 7,7 poeng i et relativt lik Sandy Bridge-oppsett. Så enten har du feil driver/innstillinger (kanskje IDE i stedet for AHCI?), eller så er SSDen ganske laber (selv om den er 256 GB).
Maztermin Skrevet 29. august 2011 Skrevet 29. august 2011 fin maskin, men litt i dyreste laget som det meste av maskiner fra apple
petrus764 Skrevet 29. august 2011 Skrevet 29. august 2011 (endret) SSDen burde være kjappere enn som så. En Intel 320 120 GB, som har en ganske konservativ ytelse, er god for 7,7 poeng i et relativt lik Sandy Bridge-oppsett. Så enten har du feil driver/innstillinger (kanskje IDE i stedet for AHCI?), eller så er SSDen ganske laber (selv om den er 256 GB). Jeg mistenker at det skyldes lite diskplass, jeg har partisjonert veldig lite til Windows, dermed er det bare et par GB ledig. Du kan google opp ytelsestester av samsung-disken i Air for å finne mer nøyaktige benchmarks. Del: Vi skjønner poenget, du mener en dobbelt så feit 11" med AMD fusion uten SSD konkurrerer mot Air. Greit nok, det får være din mening, men for de som skal ha en Air er det neppe tilfellet. Da er 9-serien det eneste som konkurrerer mot Air, og den er et dårligere kjøp. Du må gjerne påstå at den er utgått, men faktum er at 13" kom knappe 4 mnd før nye Air på markedet, og de har gitt ut en 11" etter det som ikke har kommet seg til Norge. Den konkurrerer like mye med dagens Air, som forrige generasjon som tross alt kom i oktober i fjor. Endret 29. august 2011 av p-trus
rp1983 Skrevet 29. august 2011 Skrevet 29. august 2011 Vel, hadde det ikke vært for den alt for feite ramma rundt skjermen, så hadde den sett mye bedre ut.
Runar Skrevet 29. august 2011 Skrevet 29. august 2011 Vel, hadde det ikke vært for den alt for feite ramma rundt skjermen, så hadde den sett mye bedre ut. Rammen blir mindre jo større skjermen er, men ja, jeg er helt enig.
Del Skrevet 29. august 2011 Skrevet 29. august 2011 Jeg syntes ikke den 13" Samsung er sammenlignbar i det hele tatt. Makan til kloss.Alle ser ut til å være enige i at den er mot et annet segment, de som ønsker dedikert grafikk. Kanskje du kan hjelpe oss å finne en greit priset eplebok med dedikert grafikk?Toshiba-maskinen har ikke SSD. Om man legger inn en SSD i prisen havner man på en pris ikke langt unna det en MBA 13" koster.Du må seriøst sjekk gangsynet. Toshibaen kan faktisk leveres med SSD, og selv om du kjøper en SSD separat i etterkant er det vesentlig billigere enn luftboken.Jeg mistenker at det skyldes lite diskplass, jeg har partisjonert veldig lite til Windows, dermed er det bare et par GB ledig.Hm, kanskje en litt større disk hadde passet deg bedre likevel? Med ditt bruk (programmering, photoshop og videoredigering) vil jeg fraråde deg en luftbok i det hele. kjøp heller en laptop med større skjerm.Del: Vi skjønner poenget, du mener en dobbelt så feit 11" med AMD fusion uten SSD konkurrerer mot Air. Greit nok, det får være din mening, men for de som skal ha en Air er det neppe tilfellet.Dette er andre gangen noen har påstått at 11" fra Samsung er dobbelt så feit, den er 1.1cm fetere, men 2.2cm smalere. For tykkelsen får du ordentlige skjermtilkoblinger, minnekortleser, Gbit nett og to timer lengre batteritid, mens vekten er minimalt øket. I ditt tilfelle hvor CPU-ytelse tilsynelatende er viktig burde du se på Toshibaen, den har vesentlig raskere CPU enn Air.Da er 9-serien det eneste som konkurrerer mot Air, og den er et dårligere kjøp. Du må gjerne påstå at den er utgått, men faktum er at 13" kom knappe 4 mnd før nye Air på markedet, og de har gitt ut en 11" etter det som ikke har kommet seg til Norge. Den konkurrerer like mye med dagens Air, som forrige generasjon som tross alt kom i oktober i fjor.Hvis du insisterer på å sammenligne Air med andre dårlige kjøp, så kan vel ikke jeg hindre deg.
petrus764 Skrevet 29. august 2011 Skrevet 29. august 2011 (endret) Hvorfor skulle jeg har større diskplass? Jeg har mer enn nok ledig plass, men siden jeg aldri bruker windows så jeg ikke noe behov for å kaste bort diskplass bare for å gjøre det. OSX som jeg til daglig bruker har 170GB ledig, noe som er mer enn nok. Jeg ser hva man får for tykkelesen, men du ser ikke ut til å forstå at jeg ikke er villig til å inngå et kompromiss på den. 1.1cm er faktisk ganske mye, og det er bare hvor airen er på sitt tykkeste, ved skjermfestet. 2.3/6cm over hele fjøla er alt for tjukt, da kan jeg heller kjøpe en MacBook Pro, som jeg også tidligere har sagt. Jeg insisterer ikke på å sammenligne med 9-serien, men fra samsung er det faktisk den eneste reelle konkurrenten i formfaktor og ytelse. Jeg kunne gjerne ha sammenlignet med ASUS sin UX21, men den er ikke lansert enda, og er ventet å koste rundt det samme som Air, om ikke mer. Jeg fikk forøvrig ingen kommentar på mine argumenter med at de mer rimeligere produsentene ikke klarer å produsere en billigere reell konkurrent til Air i både formfaktor, ytelse og størrelse. Altså 1cm tjukk, god ytelse, ssd og solid aluminiumskabinett eller lignende. Du har kommet med gode alternativer til MacBook Pro, men ingen relle til MacBook Air. Derfor bør du slutte å terpe på maskiner som er langt tykkere enn MBA, det er ikke interessant hvor billig man får slike maskiner, da de ikke er utfordrere i ultrabook-klassen. Endret 29. august 2011 av p-trus 3
Del Skrevet 29. august 2011 Skrevet 29. august 2011 Jeg ser hva man får for tykkelesen, men du ser ikke ut til å forstå at jeg ikke er villig til å inngå et kompromiss på den. 1.1cm er faktisk ganske mye, og det er bare hvor airen er på sitt tykkeste, ved skjermfestet. 2.3/6cm over hele fjøla er alt for tjukt, da kan jeg heller kjøpe en MacBook Pro, som jeg også tidligere har sagt.Dette er første gang jeg har sett deg fremheve tykkelse som hovedargument for MBA. I ditt tilfelle (du er jo ikke interessert i 11" skjerm uansett) er mer relevant sammenligning Toshibaen (her er en hos komplett: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=640601#extra ) den er 1.0cm tykkere, akkurat nok til å få på plass VGA-utgang, mens vekten er konkurransedyktig. Jeg vil vel tro at for de fleste er vekten viktigere enn tykkelsen på disse. Å sammenligne med en halvt kilo tyngre MB mener jeg blir feil. Overprisingen på MB er vesentlig verre enn på MBA, men MB har ihvertfall basis funksjonalitet på plass. MBA fremstår i dag mest som et leketøy.
petrus764 Skrevet 29. august 2011 Skrevet 29. august 2011 1cm er for mye, airen på 1.7 er for mye for min del hadde den vært like tjukk over hele fjøla, men det er heldigvis bare bakerst også blir den gradvis tynnere jo lengre frem man går. Hva den gemene hop mener om tykkelse vs. vekt er relativt individuelt, men hos meg er tykkelse langt viktigere enn vekten. Jeg er ute etter en PC som er så tynn som mulig, samtidig som den har rimelig god ytelse. Jeg er heller ikke enig i at dagens MBA er et leketøy, det er en ultraportabel, og dermed må man inngå kompromiss.
eriklovold Skrevet 29. august 2011 Skrevet 29. august 2011 Jeg har en MBA i7 1.8ghz, 4GB RAM, 256GB SSD på vei i posten. Den skal jeg ha som eneste maskin til å redigere masse bilder på. Det er mye takket være TB at jeg endte opp med denne, ettersom jeg kan bygge på med ekstern skjerm og stort eksternt HDD-array til bildeoppbevaring hjemme. Når jeg skal på universitetet eller på oppdrag er det bare å koble fra TB, legge maskinen i veska, og dra på universitetet/oppdrag/kafé/osv. Airen alene utgjør også ei kurant redigeringsmaskin med nok maskinkraft og en 1440*900 16:10-skjerm, og 256GB holder i til måneder med RAW-bilder, som det går lynraskt å legge over på ekstern HDD når bildene skal arkiveres.
arokh Skrevet 29. august 2011 Skrevet 29. august 2011 (endret) Dette er første gang jeg har sett deg fremheve tykkelse som hovedargument for MBA. I ditt tilfelle (du er jo ikke interessert i 11" skjerm uansett) er mer relevant sammenligning Toshibaen (her er en hos komplett: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=640601#extra ) den er 1.0cm tykkere, akkurat nok til å få på plass VGA-utgang, mens vekten er konkurransedyktig. Jeg vil vel tro at for de fleste er vekten viktigere enn tykkelsen på disse. Å sammenligne med en halvt kilo tyngre MB mener jeg blir feil. Overprisingen på MB er vesentlig verre enn på MBA, men MB har ihvertfall basis funksjonalitet på plass. MBA fremstår i dag mest som et leketøy. Mener du seriøst at den Toshibaen er en aktuell konkurrent til Macbook Air? MBA er: - MBA er 2.4 cm tynnere (0.3 cm på det tynneste og 1.7 cm på det absolutt tykkeste punktet), dette har MYE å si for hvordan den føles i hånda. - MBA er lettere (ikke mye, men i denne klassen har grammene mye å si) - MBA sin i5 har turbo boost til 2.8 GHz og er MYE raskere enn i3 2310m. - MBA har høyere oppløsning - MBA har teknisk bedre høyhastighets-port (Thunderbolt) - MBA har HDMI, VGA, DVI, etc. via DisplayPort. VGA connectoren kom i 1987, det blir for dumt å klage på at den ikke er integrert i en ultraportabel. - MBA har SSD - MBA er ikke lagd i plast - MBA ser ikke ut som noe som er produsert på 90-tallet Blir for dumt å sammenligne MBA med plast-crap fra Toshiba. Endret 29. august 2011 av arokh 5
Del Skrevet 29. august 2011 Skrevet 29. august 2011 Mener du seriøst at den Toshibaen er en aktuell konkurrent til Macbook Air?Ja, og du burde sette deg litt mer inn i den før du fyrer av gårde. Kanskje du sparer deg en fet sydentur ved neste laptopkjøp.- MBA er 2.4 cm tynnere (0.3 cm på det tynneste og 1.7 cm på det absolutt tykkeste punktet), dette har MYE å si for hvordan den føles i hånda.Helt enig, og jeg skjønner ærlig talt ikke hvordan dere klarer å ha den på fanget. Spesielt at den tynner ut gjør den meget upraktisk. En tykkere laptop ligger mye bedre.- MBA er lettere (ikke mye, men i denne klassen har grammene mye å si)Her bør du sjekke opp. En ekstra ledning på MBA er omtrent vektforskjellen. Vekten går i praksis i favør alternativene jeg ramset opp, så her ser du ikke klart.- MBA sin i5 har turbo boost til 2.8 GHz og er MYE raskere enn i3 2310m.Ta en liten kryssjekk før du fyrer av gårde. Du får Toshibaen med vesentlig kvassere CPU, 640GB disk og 8GB ram, fortsatt ned mot halv pris:http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=635490#extra - MBA har høyere oppløsningkorrekt, men det er en fattig erstatning for en større skjerm. Hvis det er viktig for deg bør du vurdere å gå opp til 14-15" laptop.- MBA har teknisk bedre høyhastighets-port (Thunderbolt)Tallonani pr. i dag. VGA, HDMI og GBit nic og minnekortleser er vesentlig viktigere i dag.- MBA har HDMI, VGA, DVI, etc. via DisplayPort.Da hopper også vekten opp disse siste grammene vettu.- MBA har SSDDet gjør også Toshibaen, men jeg har ikke sjekket tilgjengelighet i Norge.- MBA er ikke lagd i plastToshibaen er laget i Magnesium, du bør sjekke fakta. her kan du lese mer:http://www.notebookcheck.net/Review-Toshiba-Satellite-R830-11C-Notebook.58664.0.html Kanskje det egentlig koker ned til tykkelsen for deg også?
Xmir Skrevet 29. august 2011 Skrevet 29. august 2011 Mener du seriøst at den Toshibaen er en aktuell konkurrent til Macbook Air?Ja, og du burde sette deg litt mer inn i den før du fyrer av gårde. Kanskje du sparer deg en fet sydentur ved neste laptopkjøp.- MBA er 2.4 cm tynnere (0.3 cm på det tynneste og 1.7 cm på det absolutt tykkeste punktet), dette har MYE å si for hvordan den føles i hånda.Helt enig, og jeg skjønner ærlig talt ikke hvordan dere klarer å ha den på fanget. Spesielt at den tynner ut gjør den meget upraktisk. En tykkere laptop ligger mye bedre.- MBA er lettere (ikke mye, men i denne klassen har grammene mye å si)Her bør du sjekke opp. En ekstra ledning på MBA er omtrent vektforskjellen. Vekten går i praksis i favør alternativene jeg ramset opp, så her ser du ikke klart.- MBA sin i5 har turbo boost til 2.8 GHz og er MYE raskere enn i3 2310m.Ta en liten kryssjekk før du fyrer av gårde. Du får Toshibaen med vesentlig kvassere CPU, 640GB disk og 8GB ram, fortsatt ned mot halv pris:http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=635490#extra - MBA har høyere oppløsningkorrekt, men det er en fattig erstatning for en større skjerm. Hvis det er viktig for deg bør du vurdere å gå opp til 14-15" laptop.- MBA har teknisk bedre høyhastighets-port (Thunderbolt)Tallonani pr. i dag. VGA, HDMI og GBit nic og minnekortleser er vesentlig viktigere i dag.- MBA har HDMI, VGA, DVI, etc. via DisplayPort.Da hopper også vekten opp disse siste grammene vettu.- MBA har SSDDet gjør også Toshibaen, men jeg har ikke sjekket tilgjengelighet i Norge.- MBA er ikke lagd i plastToshibaen er laget i Magnesium, du bør sjekke fakta. her kan du lese mer:http://www.notebookcheck.net/Review-Toshiba-Satellite-R830-11C-Notebook.58664.0.html Kanskje det egentlig koker ned til tykkelsen for deg også? Det er kun grunnkonstruksjonen i Toshibaen som er lagd i magnesium, selve skallet er i plast.
Del Skrevet 29. august 2011 Skrevet 29. august 2011 Nå har jeg lest igjennom tre reviews som alle sier at det er magnesium også utvendig på denne, så hvor du har din vrangforestilling fra aner jeg ikke. Ikke noe billig aluminium fra Apple med andre ord. Kan også nevne at den er 18,3cm på det tynneste, så tykkelsesforskjellen holder seg på omlag centimeteren gjennomgående. Bør vel også føye til at de har fått inn en DVD-brenner selv med den lave vekten. Man kan jo lure på hvorfor MBA er så tung, Apple måtte vel spare inn litt på produksjonen.
arokh Skrevet 29. august 2011 Skrevet 29. august 2011 (endret) Ja, og du burde sette deg litt mer inn i den før du fyrer av gårde. Kanskje du sparer deg en fet sydentur ved neste laptopkjøp. Det er ingenting å spare for du har ikke kommet med noe som er i nærheten av å være et godt alternativ. Husk også at man får 7% studentrabatt og 500kr gavekort i Applestore hvis man er student. Solgte min forrige Macbook til rett under nypris (dette gjør jeg hvert år). Fikk ny Macbook Air med et veldig lite mellomlegg. Unner meg derfor både MBA og sydentur. Har du noen gang prøvd å selge en brukt PC laptop? Helt enig, og jeg skjønner ærlig talt ikke hvordan dere klarer å ha den på fanget. Spesielt at den tynner ut gjør den meget upraktisk. En tykkere laptop ligger mye bedre. Dette blir faktisk for dumt til å kommentere. Folk flest er uenig med deg, det ser man på Apple sine salgstall. Her bør du sjekke opp. En ekstra ledning på MBA er omtrent vektforskjellen. Vekten går i praksis i favør alternativene jeg ramset opp, så her ser du ikke klart. Hæ? Hva slags ledning veier 130 gram? Det er forskjellen på 13" MBA og Toshibaen. Ta en liten kryssjekk før du fyrer av gårde. Du får Toshibaen med vesentlig kvassere CPU, 640GB disk og 8GB ram, fortsatt ned mot halv pris:http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=635490#extra Greit nok, du kan få tilsvarende CPU. Dette er også det eneste punktet PC'er kan konkurrere på. Snurrende disk er et negativ, 640 GB eller ei. SSD vil nok øke prisen på maskinen en del også. korrekt, men det er en fattig erstatning for en større skjerm. Hvis det er viktig for deg bør du vurdere å gå opp til 14-15" laptop. 13.3" er mer enn stort nok, Toshiba har spart penger her og mer er det ikke å si om den saken. Oppløsningen er bedre, punktum. Personlig har jeg gått for 11" da jeg synes 13" er i største laget. Tallonani pr. i dag. VGA, HDMI og GBit nic og minnekortleser er vesentlig viktigere i dag. Du får alt det du nevner over Thunderbolt. Mer VGA masing, kanskje du foretrekker å ha integrert floppydisk også? Da hopper også vekten opp disse siste grammene vettu. Hvordan får du til det egentlig? Laptopen veier da vel akkurat like mye. Sitter du forresten ofte med laptopen på fanget og VGA kabel tilkoblet eller? Jeg skal love deg at MBA eiere ekstremt sjeldent gjør dette, om de gjør det i hele tatt. Det gjør også Toshibaen, men jeg har ikke sjekket tilgjengelighet i Norge. Ok, kom tilbake når du har et gyldig motargument da. Toshibaen er laget i Magnesium, du bør sjekke fakta. her kan du lese mer:http://www.notebookcheck.net/Review-Toshiba-Satellite-R830-11C-Notebook.58664.0.html Den er selvsagt lagd av en kombinasjon av både plast og magnesium, noe som også er refert i artikkelen du linker til. Kanskje det egentlig koker ned til tykkelsen for deg også? Begynner å tro at du enten er et troll eller desillusjonert. Endret 29. august 2011 av arokh 5
Xmir Skrevet 29. august 2011 Skrevet 29. august 2011 (endret) Det er ingen vrangforestilling. Se testen her da. For grunnkonstruksjonen av chassiset benytter Toshiba magnesium, mens selve skallet er i plast. Endret 29. august 2011 av Xmir 3
Reeve Skrevet 29. august 2011 Skrevet 29. august 2011 Er jeg for kravstor om jeg kunne tenke meg høyere oppløsning på 11.6" skjerm når man får 1366x768 på 10" skjermer? Jeg vet at Sony har en Vaio-pc med 1920x1080 på 13". Det virker ganske awesome synes jeg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå