Gå til innhold

Test: Apple MacBook Air 11"


Anbefalte innlegg

MDP-adapter er ikke noe problem, da får jeg også muligheten til å bruke VGA. HDMI er kun digital, og ikke særlig praktisk i bedriftssammenheng, da mange projektorer bare er utstyrt med VGA.

 

Jeg vil også ha raskere WLAN enn ethernetport (meningen med denne type PC er at de skal være portable, ikke at man skal traske rundt med TP-ledning), man kan kjøpe adapter fra apple for 200kr hvis det er av interesse. Jeg har heller ikke noe problem med glossy skjermer, vil heller ha tastaturbelysning for mørke kvelder.

 

En 250GB SSD koster over 4k fra komplett, hos apple får du oppgradert til det for 2k mer (opp fra 128).

Men når man har USB 3.0 eller thunderbolt har man muligheten til å bruke raske eksterndisker, noe som minsker behovet for lokal lagringsplass. Har man kun USB 2.0 blir saken en annen.

 

Minnekortleseren på min Air (har 13") har jeg aldri brukt så det driter jeg fint i.

 

Til tross for forsøk på dårlig hersketeknikk har du ikke klart å komme opp med et alternativ i samme klasse som MacBook Air, min mening om iPhone er totalt irrelevant, vi diskuterer ultraportable. Samsungs 9-serie (som er deres eneste reelle alternativ til air mtp ytelse OG størrelse) koster i overkant av 11k for den rimeligste utgaven på komplett, og ASUS UX21 som er en blåkopi av Air ( http://www.engadget.com/2011/05/30/asus-outs-ux21-ultrathin-laptop-with-up-to-core-i7-cpu-video-ha/ ) er ventet å ha en utsalgspris langt over MBA med SSD.

 

http://www.engadget.com/2011/07/27/ultrabooks-to-start-arriving-in-september-more-expensive-than-e/

Altså klarer ikke engang ASUS å bygge et rimeligere alternativ til Air i samme klasse.

 

Dermed har du ikke klart å bygge opp om din påstand om at MacBook Air er overpriset.

 

EDiT:

 

Hvis du ikke var klar over det, så får utviklerne på Android og WP7 også "bare" 70% av inntektene.

http://news.cnet.com/8301-1035_3-10072682-94.html

http://windowsteamblog.com/windows_phone/b/wpdev/archive/2010/06/07/new-policies-for-next-gen-windows-phone-marketplace.aspx

 

Så hvem disse "andre" er vet ikke jeg. Symbian? Hah. De tilhører ikke akkurat flertallet.

Endret av p-trus
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MDP-adapter er ikke noe problem, da får jeg også muligheten til å bruke VGA. HDMI er kun digital, og ikke særlig praktisk i bedriftssammenheng, da mange projektorer bare er utstyrt med VGA.

Alle Samsung alternativene har såvidt jeg kan se både vga og hdmi ut-av-boksen.
Jeg vil også ha raskere WLAN enn ethernetport (meningen med denne type PC er at de skal være portable, ikke at man skal traske rundt med TP-ledning), man kan kjøpe adapter fra apple for 200kr hvis det er av interesse.
Jeg har brukt ethernet port på laptop ved flere anledninger, selv trådløst-n er grusomt tregt for store filoverføringer. Gbit overføring på en SSD er en nytelse, du burde prøve en gang. At denne wlan porten på air er raskere vil jeg gjerne se dokumentasjon på. Faktisk hastighet handler om mer enn tallonani.
Jeg har heller ikke noe problem med glossy skjermer,
Interessant synspunkt.
En 250GB SSD koster over 4k fra komplett, hos apple får du oppgradert til det for 2k mer (opp fra 128).
Prøver du å skryte av at oppgraderinger er billig hos Apple? Dette er isåfall et meget heldig unntak, så takk for opplysningen.
Men når man har USB 3.0 eller thunderbolt har man muligheten til å bruke raske eksterndisker, noe som minsker behovet for lokal lagringsplass.
Eh, du kjøper ikke en Air for å drasse på en USB-disk. Dette blir bare dumt.
Minnekortleseren på min Air (har 13") har jeg aldri brukt så det driter jeg fint i.

Aha, burde skjønt du allerede hadde kjøpt en. Var det forrige modell? Hva bruker du den egentlig til?
Til tross for forsøk på dårlig hersketeknikk har du ikke klart å komme opp med et alternativ i samme klasse som MacBook Air
Jeg kom opp med 3-serien til Samsung. Alle burde kunne se at den er hovedårsaken til at Apple senket prisene på nye Air. Engadet blant annet ser på 3-serien videreføring av 9-serien:

http://www.engadget.com/2011/06/23/hands-on-with-the-samsung-series-3/

Hvis du likevel ikke ser på disse som et alternativ, så er det naturligvis din sak.

Hvis du ikke var klar over det, så får utviklerne på Android også "bare" 70% av inntektene.

Javisst, dersom du kjøper apps. Riktignok skummer google ingenting. Amazon har kommet med et konkurrerene marked, og cyanogenmod tilbyr en åpen løsning. I tillegg har du mye større utbud av gratisapps på android. Alt i alt bruker eplekundene i snitt mye mer penger på apps, og det er en kraftig innelåsing av kunder (selv om enkeltapps gjerne er billige hver for seg).
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg prøver ikke å skryte over prisen på oppgraderinger, det var du som sa at å kjøpe til SSD var et alternativ til din 3-serie, og da ville jeg bare poengtere at det koster nesten like mye som maskinen.

 

9-serien til samsung kommer kun med en mini-HDMI-port, og krever et adapter for å bruke vanlig HDMI (følger med). Det er ikke et VGA-alternativ. Forøvrig er ikke det å følge i fotsporene nødvendigvis det samme som en videreføring. Den har heller ikke standard ethernet-port med man må bruke et adapter.

 

Jeg har ingen tester for hånd, men Air kommer med 300mbit-wlan (5ghz/n), Samsungen kommer med 150mbit-wlan (n, usikker på om det er bare 2.4 eller 5 også). Jeg tar det derfor for god fisk når jeg påstår at Macen har raskere wlan, siden den kommer med et bedre spesifisert wlan-kort.

 

Jeg har heller ikke behov for å drasse rundt på en USB-disk, men du argumenterte for stor intern lagring. Jeg bruker min stasjonære maskin til lagring av større mengder, hender jeg hiver over en film eller to på macen, men det er uansett ikke noe problem, uansett konfigurasjon. Jeg nevnte det bare som et alternativ, siden du tydeligvis hadde behov for ekstrem lagring på en ultraportabel laptop.

 

Jeg hadde forrige versjon, men den ble solgt og nye 13" er anskaffet. Brukes mest til skolearbeid og på farten, den har ikke noe problem med å kjøre matlab el.l, photoshop og andre redigeringsprogram går også lekende lett.

 

Saken er fremdeles den at disse nye "ultrabookene" som er de reelle alternativene til Air i samme kvalitet, formfaktor og ytelse ikke er noe rimeligere enn det Air er. Jeg er ikke interessert i en plastikklaptop som er dobbelt så tjukk, da kunne jeg ha skaffet noe annet enn en Air.

 

Siden mobilpraten er OT dropper jeg den diskusjonen i henhold til moderators oppfordring.

Endret av p-trus
Lenke til kommentar

Jeg kommer aldri til å kjøpe en større datamaskin enn 13.3" Air-en min igjen. Ser ikke noe behov i det hele tatt for å drive å drasse på særlig mye mer datakraft. Dersom jeg plutselig finner ut at jeg vil begynne å spille igjen satser jeg heler på en vidock for ekstern grafikk. Kommer nok også til å gå til anskaffelse av en ekstern skjerm før eller siden, men akkurat nå er min MBA helt perfekt på alle områder.

Lenke til kommentar
En 250GB SSD koster over 4k fra komplett, hos apple får du oppgradert til det for 2k mer (opp fra 128).

Men når man har USB 3.0 eller thunderbolt har man muligheten til å bruke raske eksterndisker, noe som minsker behovet for lokal lagringsplass. Har man kun USB 2.0 blir saken en annen.

På Komplett finner jeg 2 stk SSD under 3k (riktignok 2995kr på den ene), så da tar Apple rimelig greie marginer på den oppgraderingen (16 kr/GB vs. 12 kr/GB blir 33%).

 

Praktisk hastighet på WLAN avhenger mer av nettverket og administratoren enn maskinen din. De færreste gidder å jamme det allerede overfylte 2.4 GHz-båndet med en 40 MHz-kanal som tar opp halve båndet (og ofte reduserer sendestyrken), og 5 GHz-AP er heller ikke spesielt utbredt blant folk flest (eller offentlige plasser for den saks skyld). Og selv med 300 Mbps maskin, nett og oppsett er du heldig hvis du kommer særlig over 100 Mbps. Så den "lave" hastigheten på USB2.0 er plutselig ikke så lav lenger (300-350 Mbps i praksis).

 

Jeg har heller ikke noe problem med glossy skjermer
Det sier kanskje sitt når man ser på bedriftbærbare rundt om kring, og ikke minst det faktum at Apple tar ekstra betalt for matt skjerm på MBP >=15".
Minnekortleseren på min Air (har 13") har jeg aldri brukt så det driter jeg fint i.
Hadde bare verden vært så enkel. Jeg føler jeg driter ganske fint i bakgrunnsbelyst tastatur. Så skjønner du kanskje hvor dumt det høres ut.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg prøver ikke å skryte over prisen på oppgraderinger, det var du som sa at å kjøpe til SSD var et alternativ til din 3-serie, og da ville jeg bare poengtere at det koster nesten like mye som maskinen.

Det var ment som en humoristisk kommentar,jeg takket deg faktisk for opplysningen. Ingen grunn til å bli hårsår. Når det gjelder 3-serien er den akkurat kommet på markedet, så flere konfigurasjoner vil nok dukke opp etterhvert. Dersom det er betydelig med kunder som ønsker ssd, vil nok også disse komme.
9-serien til samsung kommer kun med en mini-HDMI-port
Glem 9-serien, den er ikke konkurransedyktig lengre. Hvis du absolutt skal dra den frem, så burde du sammenligne med den gamle luftboken, og da var den et greit alternativ.
Jeg har ingen tester for hånd, men Air kommer med 300mbit-wlan (5ghz/n),
Vel jeg har testet en del trådløst-n. Min erfaring tilsier at du burde stole mindre på disse tallene. Du står naturligvis fritt til å tro at jeg bløffer.
Jeg har heller ikke behov for å drasse rundt på en USB-disk, men du argumenterte for stor intern lagring.
I dag er 128GB lite. Å ha noe på stasjonæren hjemme er fattig trøst eksempelvis i et fly, eller på en råtten nettlinje i statene. For mitt bruk er det rett og slett 128GB for lite, jeg liker å ha med meg alt. At andre foretrekker ssd kan jeg likevel forstå.
Jeg bruker min stasjonære maskin til lagring av større mengder, hender jeg hiver over en film eller to på macen,
Aha, over trådløst nett? Fornøyd med hastigheten?
Jeg nevnte det bare som et alternativ, siden du tydeligvis hadde behov for ekstrem lagring på en ultraportabel laptop.
Over 128GB kan vel neppe kalles for ekstremt i dag. Med hdmi kan jo blu-ray filmer være interessant også, har du sett hvor mye plass de tar? Nok om det. Vi har åpenbart forskjellige behov for diskplass.
Jeg hadde forrige versjon, men den ble solgt og nye 13" er anskaffet. Brukes mest til skolearbeid og på farten, den har ikke noe problem med å kjøre matlab el.l, photoshop og andre redigeringsprogram går også lekende lett.
Takk for opplysningen. Matlab, photoshop og redigering høres ut som svært uvanlig bruk av en slik. Har du kjøpt egne lisenser av disse programmene til den? Jeg foretrekker vel å utføre slike oppgaver med litt større skjerm.
Jeg er ikke interessert i en plastikklaptop som er dobbelt så tjukk, da kunne jeg ha skaffet noe annet enn en Air.
Nå begynner du å skli over i OT synsing om design. Engadget er nok en gang uenig med deg:

These budget friendly lappies are anything but cheap looking or feeling. The entire lineup has followed in the footsteps of the Series 9, opting for soft brushed finishes that are, at the very least, metal-esque. Gone are the shiny plastics that made your notebook look like evidence at a crime scene.

Siden mobilpraten er OT dropper jeg den diskusjonen i henhold til moderators oppfordring.

Tja, jeg mener vel appstore binding er on-topic her, men er vel også innstilt på å akseptere moderators oppfordring.
Lenke til kommentar

endrebjo:

 

Han spurte jo meg om min egen subjektive mening angående minnekortleser, hva skulle jeg da svare? Jeg har ikke behov for det, og selv om jeg har det på maskinen så har jeg ikke bruk for det. Det er ingen som har påstått at minnekortleser er unyttig for alle og enhver.

 

Koster 300kr ekstra for refleksbehandlig ja (siden man uansett må opp i oppløsning for å få det så sammenligner jeg hi-res glossy vs matt), men det er en smal sum, ser ikke på det som verdens største ulempe.

 

Jeg ser nå at jeg overså noen disker på komplett, da jeg søkte i stedet for å kategorisere. Beklager.

 

Jeg har heller ikke påstått at man vil oppnå makshastighet på WLANet, men 300mbit er og blir bedre enn 150mbit, og når det ikke foreligger tester av samsungen ute engang (siden maskinen ikke er lansert) må man forholde seg til det som står på papiret. Jeg er samtidig fullt klar over at det er mer enn bare maskinen som innvirker på opplevd hastighet, kan ikke se at jeg har skrevet noe som tilsier noe annet.

 

USB 2.0 er fremdeles tregt i forhold til 3.0 og thunderbolt, og det var det vi sammenlignet med.

 

Del:

 

9-serien er og blir den som minner mest om Air i formfaktor, derfor anser jeg den som uhyre relevant. 3-serien er mer en konkurrent til MacBook Pro (mtp størrelse), og da kan jeg være enig i at den kan for personer som ikke har behov for OSX være et bedre kjøp.

 

Jeg er som sagt klar over begrensingene ved trådløst, men du må være enig i at det er en fordel å ha et 300mbit-kort foran 150mbit? Jeg er da også enig i at 100mbit er dårligere enn gigabit, selv om man ofte ikke får makset gigabit-nettverket grunnet flaskehalser i server og klient-maskiner.

 

Jeg har ingen problemer med å vente et par minutter ekstra, da jeg ofte sparer tid ved å slippe og dra frem TP-ledningen hver gang jeg skal overføre noe (har ikke til vane å ha ledninger slengende rundt skrivebordsområdet).

 

Personlig holder det fint for min del med h264-enkodede ripper av bluray-filmer, disse ligger som regel i underkant av 10GB for 720p. Men har du behov for å lagre hele filmen (50gb) så blir selvsagt 128GB fort lite.

 

Hvordan jeg har oppdrevet lisenser av nevnte programmer er vel neppe relevant for denne diskusjonen, men jeg kan forsikre deg om at alle er lovlige. For eksempel så har jeg fått Matlab utlevert gratis fra NTNU, da de gir det til alle sine studenter.

Endret av p-trus
Lenke til kommentar

I dag er 128GB lite. Å ha noe på stasjonæren hjemme er fattig trøst eksempelvis i et fly, eller på en råtten nettlinje i statene. For mitt bruk er det rett og slett 128GB for lite, jeg liker å ha med meg alt. At andre foretrekker ssd kan jeg likevel forstå.

 

Hastighetsforskjellen SSD kontra HDD er så stor at jeg tror en hver person som er på jakt etter en kompakt laptop, vil velge hastighet over lagringskapasitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I dag er 128GB lite. Å ha noe på stasjonæren hjemme er fattig trøst eksempelvis i et fly, eller på en råtten nettlinje i statene. For mitt bruk er det rett og slett 128GB for lite, jeg liker å ha med meg alt. At andre foretrekker ssd kan jeg likevel forstå.

 

Hastighetsforskjellen SSD kontra HDD er så stor at jeg tror en hver person som er på jakt etter en kompakt laptop, vil velge hastighet over lagringskapasitet.

Jeg bruker i all hovedsak suspend på laptop, og har nok ram til at det meste er cachet. Da er det mindre å hente på en ssd. Mulig dette stiller seg annerledes på windows, hvor minnebruken gjerne er stor, så jeg ser ikke bort fra at du har rett. Isåfall dukker nok 3-serien opp med SSD rimelig fort.

 

@p-trus, 3-serien er lansert og lagerført. Tester av diverse trådløst finnes dessuten uavhengig av lanseringen.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Enig med mye i testen, det er en fin maskin, men den har noen ulemper, ikke 3G, litt for tung for størrelsen, maks 4 GB ram, og de kunne kostet på seg en kortleser på 11-tommeren. De har også noe å hente på størrelsen, rammen rundt skjermen er ganske stor.

 

Angående prisdiskusjonen, så føler jeg den ofte kommer litt skeivt ut. Det er lettere om man innser at dette er et ganske smalt nisjeprodukt, det er ikke en spesielt dyr maskin for den smale nisjen, men det er et problem for apples poretefølje at de har så lite utvalg i produkter. Når ett av kun to bærbarmodeller sikter seg inn mot en smal nisje, så blir det ofte problematisk.

 

AtW

Lenke til kommentar

Siden vi har litt kompetanse her, er det noen som kan svare på dette?

....

Vil det ikke være noen ulemper med å kjøpe en 13" utgave Macbook Air eller MBP om man skal bruke Windows 7/8 fremfor å vente på Intel Ultrabook? Har ikke Apple noen konkuransehemmende begrensninger igjen i Bios eller via chips el.? Mener å huske det ikke var lenge siden du ikke fikk full grafikkytelse om du la inn Win7 samt noe om at du ble begrenset til PCI buss etc.

 

Hvordan er status på dette nå?

Lenke til kommentar

Nei, de hadde vel for lav fortjeneste på 9-serien, da den var relativt dyr.

 

 

EDiT:

 

Det er ikke noe problem å bruke BootCamp for min del, har ikke merket noe til dårligere ytelse i Windows. Jeg har heller ikke hørt om det du snakker i, det eneste jeg vet er at på min gamle macbook pro kunne jeg ikke bruke det integrerte skjermkortet, bare det dedikerte (9400/9600). Apple deaktiverte det integrerte i EFI hvis man bootet til bootcamp, noe som medførte dårligere batterilevetid og langt varmere maskin.

 

Nå har jo Air bare integrert grafikk, og det fungerer utmerket i Windows.

Endret av p-trus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...